A C3 olaj a kipufogógáz utókezelő kompatibilitás tekintetben többet nyújt az A3/B4 minősítéstől. A többi tulajdonsága közel azonos, bár a C3 oxidációs stabilitása kicst jobb. A dexos2 az ami kicsit jobb a C3-tól és a A3/B4-től is.
A szűrőcsere előtt is csinálta, ezért cserélem olajat + szűrőt, hogy nem e ez az ok. Az autót így vettem. Ezen kívül semmi hiba nincs az autóban (se észlelhető se hibakód).
Hol van benne a visszafolyó szelep? Az a rugós történet ami a szűrő foglaltban áll?
A szűrő deformálódása látszik?
Jellemző ezekre a motorokra ez a lassú olajnyomás felépülés?
Az a 0,5 mp akár normális is, de ha szűrőcsere előtt ezt nem produkálta, akkor ott lesz a hiba. A körmös szűrőbetéteseknél (Purflux) nem annyira jellemző, mint az (UFI) rendszerűeknél, de a gyengébb minőségű betétek
néha deformálódnak és a visszafolyás gátló nem teszi a dolgát.
... de akár maga a visszafolyást gátló is deformálódhatott, bár az a ritkább. Szűrőbetétet kivenném és ellenőrizném. Innen ezt nem tudom megtenni. Kellő affinitású szerelőt keress!
Odaát is kérdezted láttam, de ez már lerágott csont ott. Utána lehet keresni.
" ... A valtora azt mondta a szerelo, hogy ha nincs baja, nem erdemes cserelni. ... "
264 ezer km során azért történik egy 's más az autóval (és persze a váltóval is). Az én autómban (óra szerint) 130 ezer km van, ugyancsak gond nélkül működik a váltó de úgy döntöttem hogy egy olajcsere nem árthat.
Koszonom a valaszt, a motorolaj le is lett cserelve. A valtora azt mondta a szerelo, hogy ha nincs baja, nem erdemes cserelni. Ez mennyire igaz? Az autot most vettem, a valto szepen, precizen kapcsolgat, csak azert gondoltam cserelni, hogy igy is maradjon meg egy ideig. A km-ora 264 ezret mutat, allapota alapjan elvileg realis is lehet, persze fene tudja.
Ez az 1,9 cdti motor ha jól veszem ki a 150 lovas, de részecskeszűrős-e a kipuffrendszer vagy nem?
Ha igen, legyen dexos2 - 2010 óta ez az elvárás - ha nem akkor lehet ez is, vagy GM-LL-B-25 minősítése. Az most mellékes, hogy ehhez a konstrukcióhoz a Fiat mit kér, a Saab-ot meg ne is említsük.
A C1-es SLX-et egyáltalán nem tartom alkalmazhatónak, a másikat meg a márka általi ajánlás/ok hiánya miatt nem fogom itt ajánlani. Kezdetben ezekhez elvárt volt a magas (TBN 10 mgKOH/gr minimum) semlegesítő/közömbösítő adalékolás. Mára már változott a világ és úgy a C2-nek, mint a C3-nak megfelelő gyártóművi ajánlás szerepelhet az alkalmazható olajok között.
" ... Itt mit jelent az idősebb? 2000 előtti, vagy Euro 2-es? Az én Corollám motorja minek számít? .... "
Szvsz ez tipikusan olyan kérdés amire nincs fekete/fehér válasz. Ott voltak a Mitsubishi GDI motorok amelyek (szerintem) egy konstrukciós probléma miatt villámgyorsan betakarták kátránnyal a szívószelepek környékét. Általánosságban a nagyobb EGR viszony létrehozására képes motoroknál ugyanez a probléma. Ezekben az esetekben mindenképp egy magasabb TBN értékű olaj választása nyújthat némi megoldást. Ugyanakkor vannak olyan (még) régebbi konstrukciójú (EGR nélküli) motorok amelyek "szép tisztán" működnek, kevesebb gané kerül üzem közben az égéstérbe (onnan pedig az olajba) így kisebb TBN értékű olajokkal is kiválóan működik a szerkezet. A kopott, erős kartergázzal működő motor mindenképp fekete ló. :(
" ... hogyan tudom meg, hogy melyiknek van a jobb kopás elleni védelme? .... "
Ld. az előző bekezdést.... (mármint ami a fekete és a fehér szín kapcsolatát illeti) :) A teljesen szintetikus (PAO bázisú) olajoknál nincs szükség (olyan sok) viszkozitás módosító, dermedéspont csökkentő és diszpergens adalékra (mivel ezeknek az adalékoknak a feladatát ez esetben az alapolaj nagyrészt ellátja) így nagyobb mozgástér nyílik a funkcionális (pl. kopásgátló, antioxidáns) adalékok adaglására.
Az ACEA viszont ezt írja a csökkentett SAPS minősítéseihez: "Az alacsony szulfáthamu tartalom miatt egyes motortípusoknál nem alkalmazható." Akkor most alkalmazható vagy nem ez az olaj? :-) Melyek azok az "egyes" motortípusok, és miért?)
Napok óta helyben járunk ebben a témában.
Nagy általánosságban azt lehet elmondani, hogy a C-s olajok a részecskeszűrőnek tesznek jót, az A/B olajok a motornak.
De ez sem szentírás: az én autóm részecskeszűrős Volvo D5 motorjába szigorúan A5/B5 az előírás, és a Volvo topikok tapasztalata alapján a részecskeszűrő egyáltalán nem tartozik a problémás alkatrészek közé, pedig a legrégebbi ilyen autók már 9 évesek.
Tehát ha valaki követi a gyári előírást, illetve amennyiben azon belül van mozgástér, akkor valami magasabb API specifikációjú, alacsonyabb hidegoldali viszkozitású márkás olajat használ, akkor aligha tesz rosszat a motornak.
‘‘ACEA A1/B1,’’ ‘‘ACEA A3/B3,’’ or ‘‘ACEA A5/B5’’ can also be used." és "Always use an API service SL or higher grade fuel-efficient oil."
Arra viszont kíváncsi vagyok, hogy a Edge 5W30 ajánlott-e az autódba!
Az EDGE FST 5W-30 nem rendelkezik semmilyen API minősítéssel és a megemlített egyetlen ACEA minősítéssel sem. De amikkel rendelkezik: MB-Approval 229.31/ 229.51, Porsche C30, VW 504 00/ 507 00 azok elvileg sokkal jobbak mint amit a motorodba ajánlanak. Már ha ezek összehasonlíthatóak.
Itt az alacsony SAPS szint lehet gond?
(API SL-től a motor gyártó is megenged "jobbat", magasabb minősítésűt, tehát csökkentett SAPS szintbe is bele fog ez az út vezetni: SN.
Az ACEA viszont ezt írja a csökkentett SAPS minősítéseihez:
"Az alacsony szulfáthamu tartalom miatt egyes motortípusoknál nem alkalmazható."
Akkor most alkalmazható vagy nem ez az olaj? :-) Melyek azok az "egyes" motortípusok, és miért?)
Itt inkább a nagyobb TBN érték nyújthat némi előnyt (elsősorban idősebb motoroknál).
Itt mit jelent az idősebb? 2000 előtti, vagy Euro 2-es? Az én Corollám motorja minek számít?
Ennek a TBN-nek kicsit utána olvasok. De mintha úgy emlékeznék, hogy a SAPS csökkentése miatt lehet csökkenteni a TBN-t is, ezért csökkentik. Egyszerűen nem kell bele annyi. Mintha ezt olvastam volna. De utána nézek.
Olaja válogatja, van olyan (teljesen szintetikus, válogatott adalékokkal készült) mid SAPS olaj amely jobb a kopással szembeni védelmet nyújt mint a "hagyományos" ZDDP adalékolt (high SAPS) olajok.
Én is "mid" olajat vettem. De ezt hogyan tudom meg, hogy melyiknek van a jobb kopás elleni védelme?
" .... Gondolom más adalékokkal oldják meg ezt a tulajdonságot, ha csökkentik a ZDDP-t. .... "
Ez pontosan így van.
" ... De ezek mennyire hatékonyak? Jobbak mint a ZDDP? .... "
Olaja válogatja, van olyan (teljesen szintetikus, válogatott adalékokkal készült) mid SAPS olaj amely jobb a kopással szembeni védelmet nyújt mint a "hagyományos" ZDDP adalékolt (high SAPS) olajok.
" ... Az biztos, hogy drágábbak. .... "
Ez a kérdés nem kérdés.
" ... De sok helyen meg azt olvasom, hogy a normál SAPS-ű olajok jobban védenek a kopástól. ... "
Itt inkább a nagyobb TBN érték nyújthat némi előnyt (elsősorban idősebb motoroknál).
De talán én látom rosszul, hogy egyik-másik hozzáértőnek tűnő fórumtárs inkább kereskedői szempontból próbál érvelni szakmai dolgokban.
Ezt az egyet biztosan rosszul látod.
Én úgy látom, hogy -mint már valaki korábban említette- manapság inkább a környezetvédelemnek tetsző irányban fejlesztik az olajakat
Nem az olajokat - a motorokat! :-)
A részecskeszűrős dízelek, a kisköbcentis turbó benzinesek, a start-stop rendszerek, a hengereket takarékossági okból lekapcsoló motorok mind új és új kihívásokat jelentenek a tribológusoknak.
Ezeknek a közepes SAPS tartalmú olajoknak a kopás elleni védelme (anti wear) mennyiben tér el a "normál" SAPS-ű olajokétól? Jobb, rosszabb? Gondolom más adalékokkal oldják meg ezt a tulajdonságot, ha csökkentik a ZDDP-t. De ezek mennyire hatékonyak? Jobbak mint a ZDDP? Az biztos, hogy drágábbak.