Keresés

Részletes keresés

Ivan Dubov Creative Commons License 2006.04.03 0 0 46

Öszefoglalnám egy mondatban: mindenki szkütha volt csak van aki még nem tuggya!

 

Hepiend, a világ tudomást szerzett a szküthák verhetetlenségéről, mi pedig megerősödtünk szittya tudatunkban, ezzel a témát akár le is zárhattyuk! Csak az a ciki hogy sehol mostansag sehol nem latom a szittya birodalmat! Vagy már formálódik csak én nem látom és szorgos népünk megis győzni fog?

 

 

 

turtur Creative Commons License 2006.04.03 0 0 45
"A parthusokra (avarokra) is ráaggatták a "szkíta" megjelölést, ennyiben igaza van Turturnak. De ez csak toposz volt."

Az ókori források szerint a párthusok szkíták voltak. Az avarokat nem említették érthető okokból.
Hogy ez mitől toposz, talán elmondod.
Előzmény: V.A.Z.E. (2)
II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.03.30 0 0 42

Na, még egyszer, de tényleg ez az utolsó :)

 

A Iordanes-idézet ebben a formájában Provótól való (nézd csak meg jobban!), én csak reagáltam rá valamilyen formában... Pont azért közöltem a latin eredetit, hogy még a fordításba se lehessen belekötni.

Előzmény: Törölt nick (41)
II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.03.30 0 0 39
Köszi :) Na, tényleg lépek. Sajnálom, hogy nem folytatjuk az eszmecserét, elég korrektnek indult. Ne hagyjátok a jó topikokat elmerülni :)
Előzmény: Törölt nick (34)
Kadasman-Harbe Creative Commons License 2006.03.30 0 0 37
Maszúdi középkori adatát egy elismert modern nyelvész (Németh Gyula) hitelesítette. A perzsa és a török nyelvből. Róna-Tas ehhez képest árnyékra vetődött.
Előzmény: Törölt nick (35)
Kadasman-Harbe Creative Commons License 2006.03.30 0 0 36
Padányi pl. a lovat jelentő assza szóból eredeztette a kazár, huszár stb. neveket, de már nem tudom, ezt az assza kifejezést honnan adatolta. A szumíroknál a lófélék általános neve anše volt, lúvi nyelven viszont aššu- a ,ló’ (a lúvi a Hatti Birodalom egyik nyelvjárása).
Előzmény: Törölt nick (32)
# Kadasman-Turgu # Creative Commons License 2006.03.30 0 0 33
Maszúdi közléséből látható, mennyit ér Róna-Tas említett etimológiája.
Előzmény: Törölt nick (31)
II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.03.30 0 0 30

Természetesen érdemes nézegetni a parthia.com oldalt is, legalább amíg távol leszek néhány hónapig. Remélem, a topic addig nem hal meg!

Ulam-burias Creative Commons License 2006.03.30 0 0 29
Ja, és a tubal, tibal, tibarénosz stb. nevekről idegen kutatók (nem magyar "délibábosok") mondják azt, hogy a szubar rontott, korrumpált alakjai.
Előzmény: # Kadasman-Turgu # (28)
# Kadasman-Turgu # Creative Commons License 2006.03.29 0 0 28

Az ugor, avar, parthus stb. népnevek kérdéséhez még:

 

A Magóg a magór korrumpált alakja valószínűleg. A Góg eredetije pedig hihetőleg a gór... Másolási hibáról lehet szó.

Előzmény: II. Kuri-galzu (24)
V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.03.29 0 0 27

"Te meg értekezz az elvadult törzseidről ott, ahol akarsz."

 

Ma este is felöntesz a garatra?

Előzmény: turtur (12)
# Harbasihu # Creative Commons License 2006.03.29 0 0 26

Parthus könnyűlovas (rekonstrukció)

 

 

 

Parthus könnyűlovas íjász

 

Falfirka Dura (Európosz) városból

 

Rosztovcev i. m. 2. ábra

Kadasman-Harbe Creative Commons License 2006.03.29 0 0 25

Gandas néven írtam a Kik voltak a szkíták? 8167. hsz.-ában:

 

De mégis, mi van a kazárokkal? Hová soroljátok be őket? Lovasnomádok, de mégis milyen etnikum?”

 

Maradjunk annál, hogy lovas nép, és hogy a valóság egy kicsit összetettebb lehetett annál, mint amit a nyugdíjas sugall. Ami magát a nevet illeti, sok etnoníma hozható kapcsolatba a „kazár”-ral. Ilyenek például a „khubur”, „kabar”, „hobordana”, „kabales”, „khovar”, „kwlš”, „huwālis”, „’Αγάθυρσος” és az „akacir”. Ezek az ún. kentum alakok lennének. De ha valaki nagyon ráér, mint például Rovó barátunk vagy a Lebben nevű firkálgató, és kellő logikai késztetést is érezne hozzá, könnyűszerrel összegyűjthetné a felsoroltak szinte mindegyikének satem variációját. Olyanokra gondolok, mint a „subur”, „subir”, „subar”, „sabar”, „sibarita”, „אןיך”, „s.w.r”, „s.wāz”, „csuvas”, „szagar”, „szkír”, šqlš.w”, „’s.ġ.l”, „sekeles” vagy a „székely”. Ezzel azonban nem állítok olyasmit, hogy a római források szkírjei például kétséget kizáróan a Kazár Birodalom vezető etnikumával azonosíthatók, csak azt, hogy az említett megjelölések között nem zárható ki az összefüggés.

 

Külön halmazkarikát vakarhat a fába bármely ősmagyarkodó hitvilágkutató a kazárok népnevének szétcincálgatása során azoknak a névváltozatoknak a számára, amelyek kezdő mássalhangzóikat vesztették az évszázadok során. Mikre is gondolok? Ilyenek lehetnek a következők: „abar”, „obor”, „ibér”, „ibar”, „abaort”, „obord”, „bardor”, „burtász”, „barsūlā”, „pelaszg”, „filiszteus”, bulkār”, „uvar”, „אייך”, „avar”, „avhar”, „var”, „valvus”, „asszürosz”, „ugor”, „ogur”, „אגיןך”, „ogór”, „agar”, „agir”, „’Αγαρος”, „’΄Αγρος”, „apar”, „par”, „parthus”, „parnosz”, „Παραλάτα”, „phrüg”.

 

A szóközép kiesésével keletkezett lehetséges variánsok: „kár”, „karka”, „hurri”, „kurd”, „hürkán”, „karluk”, „gur”, „gurka”, „káld”, „káliz”, „khaldaiosz”, „hulas”, „galdu”, „galsu”, „szürosz”, „szír”, „szárd”.

 

A kazárokat Maszúdi szerint eredetileg „sabīr”-nak hívták, s a „kazár” csupán perzsa ragadványnév. A honfoglaló magyarság kialakulása című, 1930-ban megjelent könyvében Németh Gyula rámutatott, hogy a „kazár” ugyanannyit tesz perzsául, mint a „szabír” törökül, mindegyikük jelentése egyaránt ’eltévedt, bolyongó’. Hozzáteszi még, hogy 558 után a „szabír” népnév eltűnik a forrásokból, hogy aztán 580 körül ugyanazon a területen, a Kaukázus északi előterében helyt adjon a „kazár”-nak. A szabírok neve pedig – ezt már mi fűzzük hozzá – kísértetiesen emlékeztet a transzkaukáziai, észak-mezopotámiai térség „Szubar-ki”, „Szubur-ki”, „Szubir-ki” šumer nevére, mely elsőként Eannatum lagaši király egyik feliratáról adatolható a Kr. e. XXVII–XXVI. századból, és amelyet az akkádok tőlük „Szubur-tu” vagy „Szubar-tu” alakban vettek át.

 

A Kazár Birodalom népessége köztudottan összetett volt, a szabírok mellett türkök, kálizok (khorezmiek, vagyis a perzsául „Uvarazmiyá”-nak mondott államból bevándorlók), alánok, zsidók, továbbá böszörmények, azaz „muzulmán”-ok is éltek benne. De éltek itt médek is, másként mondva „baskír”-ok, akiknek egy része majd részt vesz majd a Kárpát-medence elfoglalásában. (Az m–b hangátmenetre a „baskír” és a „böszörmény” szavaknál méltóztassanak felfigyelni!)

Előzmény: II. Kuri-galzu (23)
II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.03.29 0 0 24

Szabar = satem?

Kazár = kentum?

Var, avar, uvar, parthus, bardor stb. = szóeleji hangzókopás?

 

Maszúdi szerint perzsául a „kazár” ugyanannyit tesz, mint a „szabír” törökül, mindegyik szó jelentése egyaránt: ’eltévedt, bolyongó’.

 

Ezek szerint még az ominózus perzsa és török szó hangalaki rokonsága is felismerhető...

 

"Huszár" szavunk is ebből a tőből jöhet egyébként...

Előzmény: II. Kuri-galzu (23)
II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.03.29 0 0 23

Így van, de a kozák, kazah, kazak a kozár, kazár fejleményének tűnik.

 

 

"Vagy már megint minden egy?"

 

Az a nick nem én vagyok... :)

 

 

 

Asszerbeidsan_népeiről:

 

Quzey-Azärbaycan ähalisinin etnik tärkibi dä eyni metodoloji nöqsanla şärh olunur. Güya Aran, Alban adları ilä tanınan Arazdan yuxarı ärazilärin ähalisi qafqazdilli imiş, sonradan türkläşib. Yäni biz azärlär qafqazdilli xalq olmuşuq. Ägär bu, doğrudan da belädirsä, niyä „babalarımızın” dilindän heç olmasa, bircä söz dilimizdä qalmayıb? Necä olur ki, bu „türkläşän” xalqın sazı-sözü, folkloru, mifologiyası, etnoqrafiyası quzey bölgälärdä iç-içä yaşadığı qafqazdilli xalqlarla deyil, Arazdan aşağıda yaşayan „türkläşmiş irandilli” azärlärlä eynidir? Älbättä, ikinci konsepsiyanın täräfdarları bu suallara cavab tapmır. Ona görä dä, Alban dövlätinin tarixini hämin çağda Azärbaycanda yaşayan saqa, qamär, azär/xäzär, subar, alban, qarqar, kängär, gögär, maskut, hun vä sair türk boylarının deyil, bir ovuc qafqazdilli udi boynun tarixi kimi qälämä verirlär.

 

Valószínű, hogy a térség neve is a „szabír” kifejezés perzsa változatából – a „kazár”-ból – ered.

Előzmény: Törölt nick (18)
V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.03.29 0 0 22

Volt-e magyar rovásírás, 308. hsz.:

 

 

„Ha tehát a szabírok eltüntek, akkor magyarok lettünk. Akár van rá forrás, akár nem.”

 

A „szabír” népnév a Theophanész-féle említés után sem tűnik el a forrásokból, legfeljebb a Kaukázus előteréből. De szerintem még ez is túlzás, ezért Németh Gyula tételét olybá kell módosítanunk, hogy a „kazár” megjelölés itt is csupán uralkodóvá válik az előbbinek a rovására, egyúttal szinonímájaként. Ha jól emlékszem (a könyv most nincs kéznél), még Abu-Hámid al-Garnáti is tudósít „szuvar”-okról a soknemzetiségű Szakszín városából, a hajdani Kazár Birodalom területéről. Ez a híradás 1153-ból vagy a közvetlenül utána következő évekből való, amikor II. Géza diplomáciai megbízatással útnak eresztette őt. De a többi arabnál is elég sokszor feltűnedeznek még a szuvarok Theophanész után. Szeretném felhívni a figyelmedet továbbá arra az aprócska bökkenőre, hogy – amint korábban céloztam rá – Maszúdi, aki 956/957-ben halt meg, úgy tudta, a kazárok eredeti neve a „szabír” volt. Ha igaz, amit itt állítasz, akkor ők is teljes egészében magyarok lettek volna? Nem gondolod, hogy legalább a birodalmak esetében sokféle nemzetiséggel kellene számolni, még akkor is, ha az „akár van rá forrás, akár nincs” szellemében firkálgatsz?

 

Maga a szabírság (az avarok) pedig különösen nem tűntek el, legalábbis kevés az esélye, hogy csak úgy máról holnapra szublimálódjon egy milliós lélekszámú nép. A PVL sokat idézgetett „eltűntek, mint az oborok” közmondásáról is bebizonyították már régen, hogy az az avaroknak csak egy egészen szűk (ha jól emlékszem, a Déli-Bug mentén élt) csoportjaira értendő.

 

 

„Mivel bizonyítod azt, hogy ezek mesterséges nevek? S ugyan mi célból kreáltak volna mesterséges neveket? Egyáltalán, mit jelent az, hogy mesterséges név? Miért hordassz össze hetet-havat?”

 

Ahogy Hunorról és Magorról sem állítja senki, hogy létező figurák voltak, itt is elég egyértelmű, hogy a Μoυάγερις és a Γορδας a magyar és az avar (ugor) népet szimbolizáló két személynév. De ugyanerre példaként említettem még Góg és Magóg – eredetileg: Gór és Magór – esetét. Mesterséges személyneveket azért kreáltak itt, mert Hunor és Magor mondája, a Maiótisz mocsarain keresztül történő szarvasűzés egy allegória, mondhatnánk, eredettörténet, amely a valós eseményeket kissé átalakítva ugyan, de tömören és velősen (in der Kürze liegt die Würze), a lényeget megtartva meséli el.

 

 

„Van ezen kívül egy ismert történelmi esemény, amelyben egy Muagerisz (azaz kb. Magyar) nevű uralkodó kerül a szabírok fölé, nagyjából abban az időben, amikor a szabír népnév eltűnik a forrásokból …Mire lehet következtetni ezekből? Szerintem arra, hogy ekkor történhetett a magyar törzs élre kerülése.”

 

Sem Theophülaktosz hunogurjainál („álavarok”), sem a kazároknál nem tudunk ilyen eseményről, egészen Álmos koráig nincs adat arról, hogy bármely más szabír népcsoport élére magyarok kerültek volna. Ekkor is elsősorban a közép-európai avarokat hódoltatják. A Kazár Birodalom anyaterületéről csak a kabarokról tudok mint csatlakozó etnikumról.

 

„…a szabírok az első avar honfoglalással jöttek vissza a KM-be. S itt az ő nyelvükön beszélő népet találtak - azaz a székelyeket, akik a hun kor óta itt maradtak.”

 

Ezzel egyetértek annyiban, hogy a szabírok tényleg az első avar honfoglalással jöttek, már csak azért is, mert a „szabír” népnév az „avar”-nak sz-elővetéssel keletkezett formája. Azt viszont nem értem, honnan veszed, hogy a székelyek avarul beszéltek, tudnál erre idézni valami forrást?

 

„…azt is tudjuk a Bíborbanszületettől, hogy a magyarok régi neve éppen a szabír volt. S úgy tűnik, egyetértettünk abban, hogy a népnévváltozásunk annak köszönhető, hogy a megyer törzs átvette a törzsszövetség vezetését valamikor.”

 

Nem érthettünk egyet ilyesmiben, mert én kezdettől fogva különálló népek, különböző politikai formációk szövetkezéséről, nem pedig egyazon nép törzseinek egészen érthetetlen ötlettől vezérelt szerződéskötéséről beszéltem. Attól, hogy a Porphürogennétosz Σαβαρτοιασφαλοιnak mondja eredetileg a magyarságot (De adm. imp. 38.), nem következik más, csak az, hogy a magyar népnek szabír volt a neve valamikor, vagy részét képezte a szabírságnak, de miért lett volna avar (szabír, parthus) az anonymusi vérszerződést létrehozó többi néptöredék?

 

Másfelől nem érthettünk egyet abban sem – emlékezz csak vissza, miket írtam II. Agum néven a szkítás topicban annak idején –, hogy a megyer „törzs” került volna a szövetség élére, hiszen én nem beszéltem másról, csak a magyar néprész primus inter pares szerepéről, amely Szt. István idejére válik majd csak a Kárpát-medencében – a bajor („bajuwar”) segítségnek köszönhetően – tényleges főhatalommá.

 

„…a Tarih-i Üngürüsz egyik helye …arról beszél, hogy 20 000 lovast adtunk kölcsön Irán fejedelmének a Bizánc elleni háborúhoz. Ezt a történetet összevetve a többi forrással, világosan kirajzolódik, hogy a szabírok az első avar honfoglalással jöttek vissza a KM-be. S itt az ő nyelvükön beszélő népet találtak - azaz a székelyeket, akik a hun kor óta itt maradtak.”

 

Ezt a részt hozod fel bizonyítékként arra, hogy az avarok, akik Európa keleti felét uralmuk alá hajtották, magyarok voltak. Legalábbis a vezető etnikumuk egy „megyer” nevű nép volt. Sajnos nem tudom, nem is akarom követni a logikádat, de a 30-as IQ alattiak biztosan nagyra értékelik majd felismeréseidet Pap Gábor meg a többiek vallásos baromságaival együtt.

 

 

„Ez nem tudományos igényű érvelés, csak piaci kofákhoz méltó mellébeszélés …Nem csak azt lehet vakon ismételgetni, amit a finnugrista nagyságok jól megrágtak és a torkodon lenyomtak…”

 

Halkan jelzem, hogy soha életemben nem voltam még finnugorista, magyar szakot például nem is végeztem. Bár lehet, hogy azt, amit cáfolok, jobban ismerem, mint te, a bírálatom ennélfogva hitelesebb, nem utolsósorban pedig ésszerűbb, és ez kényelmetlennek tűnik a számodra. További kitartást és jó egészséget kívánok a Grespik- és Mesterházy-színvonalú vizsgálódáshoz, a könyveidhez, meg a „magyar ókor” professzionális tanulmányozásához.

Előzmény: Törölt nick (19)
II. Burna-burias Creative Commons License 2006.03.29 0 0 21

Pedig érdemes :)

 

 

Volt-e magyar rovásírás?, 302. hsz.:

 

 

 

„Az eszméletlen hülyeség egy hamisítvány, amit Csallány Dezső múzeumigazgató közölt…”

 

Én rendszerint meg szoktam jelölni a forrásokat, kiadó, év, oldalszám, légy szíves, te is hasonlóan járj el.

 

 

„A sok barom ennek ellenére hitelt adott annak, hogy Szent István egy rendeletében elrendelte a székely rovásírás tűzzel-vassal történő irtását.”

 

Attól, hogy esetleg van egy hamisított dekrétum, még valóban megtörténhetett – és változatlanul fenntartom, hogy minden valószínűség szerint meg is történt – a rovók üldözése (itt most ne magadra aszociálj), a fellelhető emlékek minél teljesebb körű elpusztítása. Mint ahogy az általam emlegetett Pszeudo-Szilveszter-bulla sem zárja ki, hogy Szent István teljesen a maga belátására, pápai felhatalmazás nélkül – legfeljebb Aurillaci Gerbert és III. Ottó formális biztatására – fejezte be nálunk a római keresztény (katolikus) egyház megszervezését. Azaz függetlenül attól, hogy valamikor 600 évvel később egy bosnyák püspök bullát fog majd hamisítani annak bizonygatására, hogy a magyar egyházszervezet pápai felhatalmazás nélkül jött létre, Vajk-István csakugyan nem kérte ki sem a pápa, sem a császár engedélyét e lépéséhez, egyszerűen azért, mert nem volt erre szüksége, a háta mögött Európa akkori legerősebb hadseregével. Egyébként Kristóék sem vonták kétségbe azt, hogy István teljesen a maga főkegyúri jogán hozta létre a magyar magányegyházat (ecclesia propria), már csak ezért sem, mert ezt még nála jóval kisebb hatalmú uralkodók is megtették abban az időben, akik Szent István legatus de latere (oldalkövet) címénél jóval szerényebb titulusokat nyertek el csupán. Megjegyzendő: „I. (Szent) István nem az elsősorban a Német-római Császárság területén kialakult, dologi jogosultságon alapuló, a templomot a hűbéri birtok tartozékának tekintő magánegyházi rendszert (Eigenkirchentum) próbálta meg Magyarországon meghonosítani, hanem az itáliai minta alapján a közjogi jellegű keresztelőegyházat adaptálta.” Lásd: Bódiné Beliznai Kinga–Horváth Attila: Az egyház; in: Mezey Barna szerk.: Magyar alkotmánytörténet; Osiris, Bp., 2000, 182. o.

 

 

„…a népnév és az uralkodónév azonosságára két megoldás is van. Az elsőre reagáltál, a második eszedbe sem jutott.”

 

De eszembe jutott, csak erre ugyanazt tudom mondani, mint az első variációra: „igen csekély az esélye”.

 

Szerintem egyébként a Μυάγερις és Γορδᾶς nevek olyan mesterséges uralkodónevek a régi elbeszélők tollán, mint a Hunor és a Magor (csak nem a hun és a magyar, hanem a magyar és az avar népet szimbolizálják), vagy a Góg és a Magóg (eredetileg: Gór és Magór).

 

 

„Nem kéne előbb elgondolkodnod? … Én forrásokra hivatkoztam.”

 

Hol vannak azok a források? Nem tudom, hogy lehet, de eddig még nem vettem észre őket.

 

 

„Van egy jelenség (a népnevünk változása szabírról magyarra), amelynek nem tudjuk a pontos idejét.”

 

Padányi meg Götz összegyűjtötték már a szabír és a magyar népnév párhuzamos előfordulásait az ókori Transzkaukázia, É-Mezopotámia területén, tehát mindenképp visszamehetsz a Kr. e. XVII. századba, de (amennyiben a hettita literáció megbízható) lehet, hogy a XXIV.-be is.

 

 

„Van ezen kívül egy ismert történelmi esemény, amelyben egy Muagerisz (azaz kb. Magyar) nevű uralkodó kerül a szabírok fölé, nagyjából abban az időben, amikor a szabír népnév eltűnik a forrásokból …ekkor történhetett a magyar törzs élre kerülése.”

 

Anélkül, hogy a Theophanész-történetbe a kelleténél jobban belemerülnénk, halkan jelzem, hogy a VI. században kelet felől Közép-Európába érkező lovas népességet avarnak, hun-avarnak, hunogurnak, onogurnak stb. nevezték, de sohasem magyarnak.

 

 

Muageris a „szaber” nevű „unn” népnek volt ugyan a királya Theophanész szerint, miután az alattvalók Bizáncban megkeresztelkedett fivérét letaszították a trónról, és meggyilkolták, de semmi sem utal arra, hogy az Európa keleti felét uralma alá hajtó avarság vezetője egy, a soraiban egyébként nyilvánvalóan megtalálható magyar néprész lett volna. A „szabír” népnév eltűnésével kapcsolatban már itt az Indexen is többször emlékeztettem Németh Gyula megfigyelésére, aki szerint Kr. u. 558 táján következik be ez az esemény, érdekes módon pont akkor, amikor ugyanezen a területen, a Kaukázusban, illetve annak előterében feltűnik a „kazár” etnoníma. Németh kiemeli, hogy Maszúdi nem tévedett, amikor azt állította, hogy a szabírokat csak a perzsák nyomán hívták kazároknak, ugyanis perzsául a „kazár” ugyanannyit tesz, mint a „szabír” törökül, mindegyik szó jelentése egyaránt: ’eltévedt, bolyongó’ (A honfoglaló magyarság kialakulása; MTA, Bp., 1930). 

 

 

„De nagyon sajnállak, szivem! Ha nem birod, szedjél tablettákat gondolkozás helyett!”

 

Köszönöm, hogy így aggódsz értem, de inkább azt javaslom, valami komolyabb szakirodalom-félében mélyedjél el, mielőtt a magyar paleolitikumot meg a többi hasonló témát itt tovább erőltetnéd.

 

Amúgy nem vagyok a „szíved”, a szexuális érdeklődésem teljesen egészséges hetero-.

Előzmény: Törölt nick (19)
# Kadasman-Turgu # Creative Commons License 2006.03.29 0 0 16

"Ami meg a nehézpáncélos lovasságot illeti – aminek nem kis része van e topik születésében:) – már az óperzsa birodalom hadseregében ismerték és használták."

 

Szintén többször utaltam rá, hogy az antik írók és a régészet egyöntetű állásfoglalása szerint a perzsák az öltözködéstől kezdve az államirányítás tudományáig szinte minden magasabbrendű ismeretet a médektől vettek át.

 

Vö.: Déjokidák > ... > Arszakidák > Szászánidák

 

Előzmény: Törölt nick (8)
Ulam-burias Creative Commons License 2006.03.29 0 0 15
A "kazár" népnév eredetéről többször idéztem Maszúdit és Németh Gyulát. A Volt-e magyar rovásírás? topicban is, ha jól emléxem.
Előzmény: Törölt nick (8)
Ulam-burias Creative Commons License 2006.03.29 0 0 14

"...ne mellőzd az ókori forrásokat..."

 

Mondtam én, hogy a források nem nevezik szkítának a parthusokat? Leírtam, hogy gyakran annak nevezik őket...

 

De mindössze a hasonló életmód, harcmodor stb. okán... Vagyis itt csak egy toposszal állunk szemben.

Előzmény: turtur (11)
Ulam-burias Creative Commons License 2006.03.29 0 0 13

Kutyafuttában...

 

Vesosist rendszerint Szenuszerttel (Senwosret, görögösen: Szeszósztrisz) azonosítják.

 

I. Szenuszert: Kr. e. kb. 1971/1956–1928/1911

II. Szenuszert: Kr. e. kb. 1897–1879

III. Szenuszert: Kr. e. kb. 1878/72–1855/1840

 

 

Iordanes: Getica VI

 

Hic ergo Gothis morantibus Vesosis, Aegyptiorum rex, in bellum inruit, quibus tunc Tanausis rex erat, quod proelio ad Phasim fluvium, a quo Fasides aves exortae in totum mundum epulis potentum exuberant, Thanausis Gothorum rex Vesosi Aegyptiorum occurrit, eumque graviter debellans in Aegypto usque persecutus est, et nisi Nili amnis intransmeabilis obstetisseut fluenta vel munitiones, quas dudum sibi ob incursiones Aethiopum Vesosis fieri praecepisset, ibi in eius eum patria extinxisset, sed dum eum ibi positum non valuisset laedere, revertens pene omnem Asiam subiugavit et sibi tunc caro amico Somo, regi Medorum, ad persolvendum tributum subditos fecit, ex cuius exercitu victores tunc nonnulli provincias subditas contuentes et in omni fertilitate pollentes deserta suorum agmina sponte in Asiae partibus residerunt, ex quorum nomine vel genere Pompeius Trogus Parthorum dicit extitisse prosapiem, unde etiam hodieque lingua Scythica fugaces quod est, Parthi dicnntur, suoque generi respondentes inter omnes pene Asiae nationes soli sagittarii suxit et acerrimi bellatores. de nomine vero, quod diximus eos Parthos, fugaces, ita aliquanti aethymologiam traxerunt, ut dicerent Parthi, quia suos refugerunt parentes, hunc ergo Thanausim regem Gothorum mortuum inter numina sui populi coluerut.

Előzmény: Törölt nick (8)
turtur Creative Commons License 2006.03.28 0 0 12
Kérni fogom a szkíta topik egysége érdekében az összevonást.

Te meg értekezz az elvadult törzseidről ott, ahol akarsz.

Vagy nyiss törzsenkénti vitát, ha van elég puskaporod hozzá.
Előzmény: # Harbasihu # (-)
turtur Creative Commons License 2006.03.28 0 0 11
Javaslom, hogy ne mellőzd az ókori forrásokat, ha valami nagyot szeretnél mondani. Mert aszerint a párthusok szkíták voltak.

Ráaggatásról így szó sincs.

Most akkor mi van? Bedurvulsz vagy maradsz a források engedte térben?
Előzmény: V.A.Z.E. (2)
turtur Creative Commons License 2006.03.28 0 0 10
Kérni fogom a szkíta topik egysége érdekében az összevonást.

Te meg értekezz az elvadult törzseidről ott, ahol akarsz.

Vagy nyiss törzsenkénti vitát, ha van elég puskaporod hozzá.
# Harbasihu # Creative Commons License 2006.03.28 0 0 9

Igyekszem válaszolgatni, csak közbejött egy pár rázós jogi ügy :)

 

A papírok turkálása közben találtam rá:

 

Harmatta János: A durai parthus pergamen; Antik Tanulmányok, 1957

Előzmény: Törölt nick (8)
Ulam-burias Creative Commons License 2006.03.28 0 0 7
Parthus lovas íjász ábrázolása egy kerámiatöredéken
II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.03.28 0 0 6

Parthus lovasok

 

 

 

Parthus vértes lovasok
II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.03.28 0 0 5
A híres bagdadi parthus szárazelem
Kadasman-Harbe Creative Commons License 2006.03.28 0 0 4
Jav.: Trogus Pompeius
Előzmény: Kadasman-Harbe (3)
Kadasman-Harbe Creative Commons License 2006.03.28 0 0 3
II. Agum, Kik voltak a szkíták?, 8823: A Ftonyo-féle filozofálás helyett nézzünk egy kis konkrétumot.  

In the Kozlov Collection (Hermitage Museum, St. Petersburg), there is a fragment of  Parthian wool embroidery dated to the first century B.C. to first century A.D. The face is of startling individuality and comparable to the contemporary numismatic portraits. Pope finds in this portrait a worthy antecedent of the Sasanian metal relief portraits. (A. U. Pope, A Survey of Persian Art, II, fig. 240)  

Töredékes parthus gyapjúhímzés a pétervári Ermitázs Kozlov-gyűjteményéből. Becsült kora: Kr. e. I. sz.–Kr. u. I. sz. A portré megdöbbentően egyéni, és összevethető a korabeli érméken szereplő arcképekkel. Pope a Szászánida fémdombormű-ábrák nagyszerű előzményét látja benne. Forrás: Arthur Upham Pope: A Survey of Persian Art II.; Oxford University Press, 1939; Asia Institute Books–Meiji Shobo (Japán)–Ekram Manafzadeh (Irán), 1964, 240. ábra.

 

Gandas, Kik voltak a szkíták?, 8824: Dévaványáról: A XVIII-XIX. századi folyószabályozásokig a jégkorszak alakította táj igazi vízi birodalomnak számított, a Hortobágy-Berettyó hullámterének mai képét az ősi Berettyó kanyargó medre uralja. A város területe már a Körös-kultúra idején is lakott volt, de a környéken találtak szarmata cserepeket is. A hagyomány szerint a Csörsz árka Dévaványa, Szeghalom irányából húzódott Berekböszörményig. Az első írásos emlék a XIV. századból való, akkor először Jana, majd Vanaként említették.

 

Forrás: http://64.233.179.104/search?q=cache:KX0OWhOCB9sJ:www.radio.hu/index.php%3Fcikk_id%3D68013+k%C3%B6r%C3%B6s+kult%C3%BAra&hl=hu.

 

Hozzátehetjük még, hogy a "dava" jellegzetes dák várnév, román kutatók is összevetik Déva várának elnevezésével és a hozzá kapcsolódó balladával. Csak azt felejtik el, hogy a dákok (dahák) eredetileg lovas nép, nemcsak Erdélyben és a Kaukázusban éltek, hanem a parthusokhoz is sok közük volt Sztrabónék szerint. Erdélyben több harci szekerüket stb. kiásták. (Ezeket sajnos megint emlékezetből írom.)

 

II. Burna-Burias, Volt-e magyar rovásírás, 742: Provó Jordanest idézi az 50 000 éves magyar írásbeliség rovatban:

 

Vesosis, az aegyptusiak királya, … csaknem egész Asiát uralma alá vetette, s arra kötelezte, hogy kedves barátjának, Sornusnak, a médek királyának adót fizessen. Hadseregéből akkor néhányan a győztesek közül megtekintették az alávetett, mindenben bővelkedő provinciákat, s elhagyván az övéik csapatát, önként Asia területein maradtak …Az ő nevüktől, illetve nemzetségüktől származtatja Pompeius Trogus a parthusok törzsét …Ebből következően a mai napig is szkíta nyelven a szökevényeket parthusoknak nevezik.”

 

Megjegyzéseink a Provó által emlegetett 'pártos, pártütő' etimológiához:

 

Pahlavi, pehlevi: An Iranian language used in Persia during the reign of the Sassanids.

 

Etimológiája: Persian pahlawī, from Pahlav, Parthia, from Old Persian Parthava-.

 

Forrás: http://www.bartleby.com/61/32/P0013200.html

 

Az óperzsa ékiratokban tehát Parthava (Parθava) alakban fordul elő a területnév, ami viszont a szumír „Szubur-ki”, „Szubar-ki” toponímákhoz áll közel, s ezekben nem nehéz felismerni az sz-elővetést.

 

A Parthava>Pahlav alakoknál metatétikus jellegű hangzócsere (vö. pl. bishop–püspök) és r–l átmenet történt.

 

Nézzük azonban, mit ír róluk Iustinus (XLI, 1–3):

 

„A parthusok, akik kezében most – miután szinte megosztoztak a földkerekségen a rómaiakkal – a Kelet fölötti uralom van, a szkíták száműzöttei voltak. Ezt a nevük is nyilvánvalóvá teszi, mert scytha nyelven a száműzötteket »parthus«-oknak mondják …Scythiából belső lázongások folytán űzték ki őket; ekkor titokban Hyrcania meg a dahák, apartanusok és margianusok népei között elterülő pusztaságokat foglalták el …Nyelvük a scytha és a méd nyelv között középen foglal helyet: e kettőnek a keveréke. Ruházatuk egykor saját divatjuk szerint volt; mióta bevonult hozzájuk a gazdagság, olyan, mint a médeké: pompás és redőkbe szedett. Fegyverzetük ősi és scythaforma …A harc náluk abban áll, hogy lovaikon előreszáguldanak, majd hátat fordítanak az ellenségnek; gyakran színlelik a megfutamodást, hogy ezzel üldözőiket elővigyázatlanabbakká tegyék …Gyakran a küzdelem legnagyobb hevében hagyják ott az ütközetet, majd kevéssel utóbb, futtukban újra kezdik a csatát, úgyhogy amikor az ember azt hinné, hogy már legyőzte őket, éppen akkor kell a legnagyobb veszéllyel szembenéznie. Nekik is meg a lovaiknak is pikkelyes vért szolgál védelmül, mely a lovat és lovasát egész testén befedi …minden egyes férfinak több felesége van …Minden időben lovon járnak: lovon mennek a csatába, lovon a lakomára, lovon hivatalos és magánügyek intézésére; lovon álldogálnak, kereskednek és beszélgetnek …Az érzéki élvezetekben mértéktelenek…” (Horváth János ford.)

 

Érdemes megfigyelni, hogy Iustinus félreérthetetlenül nehézpáncélos lovasokról (cataphractusokról) beszél a parthusoknál, ami azért is fontos, mert egy Ftonyo nevű hozzászóló nagyképűen Szászánida eredetűnek mondta a vértes nehézlovasságot pár hónapja a Kik voltak a szkíták? topicban. Az ismert Dura városbeli falfirkát kellett egyebek mellett felhoznom ezen állítása és a középkori európai lovagi intézmény parthus eredetének igazolására.

 

II. Burna-Burias, Volt-e magyar rovásírás, 743: Mint látható, Iordanes és Iustinus is Trogus Pimpeius elveszett művéből másolt.

Előzmény: V.A.Z.E. (2)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!