MOndom én, hogy jövőre kellene csinálni egy mega-lengyel túrát, esetleg a baltikummal kiegészítve. Bár mondjuk még a baltikumban is van annyi látnivaló kisvazsútilag, hogy az is simán elvinne vagy egy hetet.
"És láss csodát, a térképek szerint valóban: Lubaczow mellett tényleg odakanyarodik egy széles vonal a normál mellé. Be van nőve bozóttal, de azért kilátszik itt-ott. Werchratanál van egy átrakó és onnan észak felé már fényesek a sínek, de és valóban elkanyarodnak Rawa Russka felé.
Azt szeretném megkérdezni, hogy ki tud erről a vonalról valamit: mire használták, használják, miért hagyták fel az alsó részét, stb."
Megkérdeztem lengyeleket az ügyről, ők meg voltak lepődve, hogy fényes síneket láttál Wechratánál, úgy tudták teljesen forgalom nélküli a vonal. Szerintük katonai szerepe volt még a Varsói Szerződés idején.
"Továbbá nem sokat tudok a Hrubieszownál belépő, és a Sziléziai iparvidékig, Olkuszig menő széles vonalról sem, legfeljebb annyit, hogy most LHS cégjelzésű lengyel széles szergejek közlekednek rajta."
Erről sem tudtam meg sokat, az LHS a PKP leányvállalata, a Rynek Kolejowy szerint jól élnek, habár 2005-ben volt egy nagyobb visszaesés a forgalomban.
Hmmm. Igaz lehet: 4.48 helyett valamikor 9 után érkeztünk, emlékeim szerint. De az a lényeg, hogy végre láthattam nappal is a 130-as vonalat. Pedig amikor éjjel meghallottam a Sulzer röfögését, már örültem, hogy Lupkow felé megyünk. De így sem volt rossz.
Sehol semmi? Nagy a csönd. Akkor pár tőmondat:
- pénteken nem közlekedett Smigielben a Px48-as gőzeke. Ment viszont két MBxd2-es motorka, meg fentről jött egy L45H egy tehervonattal
- pénteken egy Ol49-es fordult kettőt Lesznoba, Poznan felé viszont személyzethiány miatt minden dízellel járt
- ugyanis szombatra négyszeres személyzetigénye volt a „Szép Helénának”, ami a 8 kocsis PIRAT gyorsot vitte Poznanból Kolobrzegbe. Nem semmi volt.
- Kolobrzeg környékén rajzanak a DB-től vett 624-esek
- Chojnice felé sok-sok emeletes vonat, köztük 3(!) részes is. Megy pár Szergej, de a GANZ SN61-es ki van …szva a parajba
- Jedrzejowban megindult az idei idény, egy Px48-as négy kocsival.
- A Cracovia árvíz miatt Rzeszow, Jaslo felé került, Sulzerral, 5 órás késéssel
Képek hamarosan.
- pénteken nem közlekedett a Px48-as Smigielben, de két MBxd2-es pörgött a menetrend szerinti vonatokkal és volt egy L45H-s tehervonat is fentről Smigielbe
- pénteken csak egy Ol49-es fordult kettőt Lesznoba, Poznan felé viszont minden dízellel ment.
- szombaton a PIRAT gyorsvonattal természetesen a "Szép Heléna" ment Poznanból Kolobrzegbe, 8 kocsival.
- Kolobrzeg környékén rajzanak a DB-től vett 624-es motorvonatok
- Chojnice felé sok-sok emeletes vonat jár, van köztük 3 (!) részes is. Szergejek is járnak, de ez nem mondható el a parajosba ki..szott GANZ SN61-esről
- Jedrzejowban megindult az idei forgalom, Px48-as, négy kocsival Pinczowba
- árvíz miatt a Cracovia Rzeszow, Jaslo-n kerersztül ment, a dízeles szakaszon Sulzerral. Kassára már 5 órás késéssel érkeztünk.
Mivel nem volt akkor éppen fényképezőgépem... A beszúrt képen szereplő kisvasútról úgy bő 200 hozzűszólással ezelőtt már tettem be képet, ott le is írtam, hogy hol van ;)
Igen! Ezek a "rendszeridegen" vasutak pl. a metró és a WKD. Mindegyiknak van akkora potenciális forgalma, hogy vétek őket figyelmen kívül hagyni. A kiépítettség szerintem csak részben igaz, a magasperon és a kéreg alatti vezetés tényleg irigylésre méltó; de a belvárosi állomások elrendezése (Centralna és Śródmieście) viszont kívánnivalót hagy maga után.
A Zachodnia jól van írva, Zürichről pedig nem tudok hitelesen nyilatkozni.
Szerintem az S-Bahn-szintű kiépítettség a meglévő PKP vonalakon attól még fennáll, hogy van még mellette egy másik rendszer is. A Zachodnia (vagy hogyishívják, bocs ha nem jól írom) állomáson a WKD, az elővárosi és a távolsági vonatok mind megállnak közvetlenül egymás melletti szigetperonoknál, így rövid aluljárózással az átszállás biztosított. Persze nyilván jobb lenne, ha a WKD is bejárna a "nagy" alagútba.
A Zürichi S-Bahn is egy jó rendszer, akkor is, ha az S18-nak nevezett vonal valójában egy teljesen rendszeridegen keskenynyomközű külön vasútüzem, amely az S-Bahn egyik városi, de nem városközponti pályaudvara előtti térről indul kifelé.
"A várost átszelő 4vágányos alagúthoz semmi köze."
Na nem kötekedésképpen, de pontosan ilyen dolgokra gondoltam, amikor az S-Bahn szintű kiépítettségről való kétségeimnek adtam hangot. Ezek összességükben - véleményem szerint - egy tűrhető, de helyenként látványosan elcseszett infrastruktúra; és ezzel együtt rettenetes béna közlekedésszervezés ismérvei.
Azt is, hogy feltételezed, hogy ebből néhány szón kívül valamit is megértek!
Pedig különösen érdekelne az első linken a jobb alsó sarokban lévő képhez tartozó infó, nevezetesen az, hogy a hetvenes években épült 160 km/h-s vonalon mit keres néhány helyen egy szép kis valódi bakterház (2004-ben láthatóan frissen épített vagy felújított állapotban!) a sorompó mellett?
Ez a WKD, ami a mi zöld HÉV vonalainkhoz eléggé hasonló jellegű, a nagyvasúttól független önálló vasútüzem, a nagyvasúton szokásosnál rövidebb, és - szemre - keskenyebb szerelvényekkel. A Centralna pályaudvar melletti, aluljárószinten, de nem föld alatt elhelyezkedő kétvágányos külön fejállomásról indul az egyetlen, a végén elágazó vonal. A várost átszelő 4vágányos alagúthoz semmi köze.
Ha jól értem... Megkérdezem azért, mert ami irodalmam van róla, az többet foglalkozik az SKM kialakulásával, mint magával a járművel. Mindenesetre a cikk sehol sem említ korszerűsítést.
Akármennyire is meglepő, ez egy átépített EN57, műszaki paraméterei (gyorsulás, beépített teljesítmény) javarészt változatlanok. A régi jármű alváza, morgóvázai, és a főbb villamos részegységei maradtak meg, persze teljesen felújítva. A forgóvázak új rugózást kaptak, a motorokat felújították. Egy helyütt kerekesszék emelőt is kapott a vonat.
(Szerintem ez már egy kisebb túllövés a célon, túl drága ez a felújítás: 9 milló Zloty, szembeállítva a most folyó többi EN57 felújítás másfél milló Zlotyis költségével.)