A 20-as KPE-nek 70 Ft métere. A csővezeték medencéből - medencébe ér, nincs hőcserélő., a visszatérő ág is vízszint alatt csatlakozik. Mostanra átnéztem elég sok keringetőnek a grafikonját, van néhány, ami - paíron - símán tudná keringetni a rendszert, de a legtöbb 30.000 Ft felett van. A kerti és a keringető szivattyú árkülönbözetéből évekig "ingyen" keringethetem a vizet a kerti szivattyúval.
" 300 m KPE D20 -as csövet. " Ennyiért már napkollektort is kaptál volna! Nagyon hosszú egyben a cső, nagy az áramlási ellenállása. Meg kellene bontani több párhuzamosított ágra (pl. 6 x 50 m). A keringető szivattyúknak nagyon kicsi az emelőmagassága (korábban ferembá hozta is az adatokat) és a hozzá tartozó szállított vízmennyisége. Ha nagy az áramlási ellenállás, akkor csak csordogál. Nem írtad, de úgy gondolom, ez egy nyitott rendszer, nincs hőcserélő, a medencéből nyomod fel egyenesen a vizet. Akkor pedig nem is bírja normál keringető. Ha a lefelé tartó ágat víz alatt tartod (nem tud belejutni levegő), még akkor sem biztos, hogy keringető szivattyú bírja, mert a meleg - hideg víz közötti fajsúlykülönbséget is le kell győznie.
Halihó minden NAPLOPÓNAK! Először is: Köszi Boattis a festéket! :) Másodszor: Elkészült az első napmelengetőm! Kisfiam medencéjét a múlt hét vége óta napfénnyel melengetem. Röviden: Építettem egy 2,5x2,8 m-es féltetőt, D-i tájolással, 20 fokos lejtéssel, OSB lap héjalással,kátránypapír fedéssel. Erre a tetőre feltekertem cirka 300 m KPE D20 -as csövet. Szivattyús ismerősöm hozott egy keringető szivattyút és itt kezdődtek a bajok, mert a szivattyú nem tudja mozgásba hozni a már lelégtelenített renszerben a vizet. A tető magassága 3 m. Tud valaki szivattyút méretezni, illetve ismer valaki olcsó és jó szivattyút erre a célra? :) Jelenleg egy 600W-os kerti szivattyú keringeti a vizet, így egy kicsit drága. A Conradnál vásároltam egy hőmérséklet különbség kapcsoló építőkészletet, azt szereltem bele egy vízmentes szerelődobozba, mint vezérlő egység. Az érzékelőket KPE T idomba építettem be, rézcső darabból készült hüvelyekkel. A feltöltést követő nap estéjére a beeresztett 12 fokos csapvíz 25, második nap estére 29 fokra melegedett fel. Ja! A medence ~14 m3.
Természetesen nem szólom le e mások által otthon készített rendszereket mivel még én nem csináltam egyet sem, meg én is éppen arra készülök (valamint még mindig jobb egy kész működő rendszer mint egy olyan ami még elméletben sem üzemel :)
Ja és köszönöm szépen a segítséget a hozzászólás kereséssel kapcsolatban ...
Pont én vagyok pengellérre állítva? Megtisztelő, de azért egyáltalán nem nevezném magam gyakorlott kollektorépítőnek. Szóval a beírásaimat senki ne tekintse szentírásnak!
Fényképek folyamatosan készülnek, és egy weblapon publikálom majd valamikor. Csak az a fránya idő, az kevés mindenre.
Valami ilyen jellegű hozzászólásra gondoltam.... :)
(Nem 'tom miért nem megy nekem ez a szövegtagolás nem vagyon valami nagy fórumozó.... )
Szóval miért is kérdezem én ezt .... azonkívül h. hatásos-e.
Olvastam h. a te ötleted volt (bár gondolom sokak fejében megfordult) h. házilga jó lenne vákumcsöves kollektorokat csinálni.... olcsón.... de utánanéztem én is és elég reménytelennek láttam, viszont az ötlet h. hasznosítsuk a hengerek fókuszpontba koncentráló tulajdonságát (ugyebár emiatt jobb a hatásfok mivel ha jól tudom így a szórt fényt és a tájolással nem éppen jó szögbe beállított kolletkornál is mindig merőleges fénysugár éri a hőt hasznosító részeket.... )
és ezen felbuzdulva elkeztem lerajzolgatni h. hogy kellene kinézni a majdani síkkolektoromnak és itt gondoltam arra h. "vákumot" kellene csinálni természetesen én is kompresszorra gondoltam.... ami ha egy adott érték alá menne akkor bekapcsol... és igen, maradt még a kérdés h. hogy lehetne növelni a hatásfokot ugyanakkor a vákum által kifejtett szívóhatás által kifejtett terhelést megszüntetni/csökkenteni a "fedő" ill "hátlapon".
Először arra gondoltam h. a hatásfok növelése érdekében egy vályú alakaú tükröt kellene a csövek alá rakni h. a cső legyen a fókuszpontban => nem a csőre eső fénysugarak is a csövet melegítnenék mint pl egy "naptűzhely" esetében. De ezután néztem meg egy vákumcsöves rendszer felépítését a neten és arra gondoltam h. mi lenne ha csövekre felülről egy félcső üveget raknánk aminél a csövek szintén a fókuszpontban lennének, v. ha nem is félcső hanem teljes akkor ez a cső nyugodtan hozzáérhetne a kollektor alsó és felső lapjához, Ezzel is csökkentve a rá eső vákum által keltett nyomást... Eddig jutottam elméletben. Kérdés az h. mennyire megvalósítható, meg érdemes-e ilyet "építeni"... ?
Én ugyan minden hozzászólást olvastam, de igazából Gpeti írt le mindent részletesen, hogyan készítette a kollektorát. Az én változatom biztos, hogy nem a leghatékonyabb, de a legegyszerűbb és legolcsóbb. A vákuum (légritkítás tartása) kevésbé tűnik gazdaságosnak, mint üveg helyett többkamrás polikarbonát használata. Ha végig akarod nézni egy felhasználó hozzászólásait: Névre kattintás - Hozzászólások - Téma kiválasztása, ott a végén a számra kattintani. Gpetinél egy oldal az összes napenergiás hozzászólása. 483 táján indul az építés kitárgyalása.
Ezen a vákumos dolgon én is gondolkodtam már. Szerintem tartósan vákumot tartó konstrukciót nehéz lehet készíteni. Egyrészt ki kellene számolni, mekkra erő hat az üvegtáblára, és azt milyen üveg bírná el. Ugyan ez kérdés a hátlemez esetén is. Alulméretezett cuccnál összeroppanhat az egész. Én inkább légritka térre gondoltam, amit egy kis kompresszor tart légritkán. Ha a nyomás (pl szivárgás miatt) kezd emelkedni, akkor bekapcsola a szivattyú és kiszívja a levegőt. De lehet, hogy hülyeség.
Minden esetre vákumszigetelt síkkollektorok vannak már, valahol láttam is.
Kedves erbe!
Természetesen mielőtt írtam volna egy sort is már elkezdtem visszafele olvasni a hozzászólásokat (kb. a felénél járok), és természetesen már néztem az általad ajánlott/készített? (ha jól tudom) házi rendszert...
De a kérdésemre még sajnos nem találtam sehol választ.... (ami lehet akár az én figyelmetlenségem miatt is.... ) ha tudnál mondani egy pontos hozzászólásszámot v. intervallumot megköszönném....
Fixy2! Először is nézd végig Gpeti hozzászólásait! Azután javaslom a napenergia.freeweb.hu oldal tanulmányozását, ott is a "http://www2.freeweb.hu/napenergia/gyak/gyakbal.htm" oldalt.
Hétvégén felpörgettem a dolgokat, újraforrasztottam egy hibás kötést, elhoztam az üveget az üvegestől, minden kész lett, tegnap délután itt volt apósom és ketten felraktuk az előre bekészített konzolra. Ja, meg előtte a földön fekve a felhevült kollektorból erősen gőzölgő forróvízet eresztettem. Tudom, ez nem újdonság, de jó volt látni. Folyamatos átfolyással a jéghideg csapvizet langyosra melegíti kb 2 dl/perc átfolyás mellett. Ez ám a korrekt mérés, mi?
Jelenleg a levezető csövezést forrasztom, de már majdnem teljesen kész.
Helló mindenki!
Ezt a topic-ot ferembá ajánlotta, ha házilga szeretnék napkollektort barkácsolni... :)
Sajnos még nem sikerült az egész topic-ot végigolvasni de rajta vok...
Addig is lenne egy adott problémához kérdésem...
Megvalósítható-e házilag olyan síkkolektor ami úgy néz ki:
1. keret (itt mondjuk fém keretre gondolok, mint pl egy "tepsi" :)
2. valamilyen megoldással benne a fekete réz cső (egyenlőre a kérdés szempontjából ez most lényegtelen)
3. valamilyen üveglap v. plexi lap ...
Namármost a hőszigetelés szempontjából a kereten belül vákumot lehetne-e, érdemes lenne-e létrehozni, és egyáltalán mennyire lenne nehéz kivitelezni házilag, és ez télen hidegebb időben jobb hatásfokú lenne-e mint egy más rendszerrel szigetelt kollektor?
Persze a lényeg az h. olcsón házilga hozzak ki egy síkkollektort, de előtte szeretném "megtervezni", azaz egyenlőre minél jobb hatásfokú kollektort minél olcsóbban készíteni.
Vannak 5leteim rá. Házilag még eddig nem barkácsoltam kollektort de képesnek tartom magam rá :) Valamint ez egy jó móka azon kívül ha sikeres akkor meg is tudok spórolni egy kis pénzt rajta (legalább annyit amennyit belefektettem a létrehozásába)
Ha ez a probléma már szóba került akkor bocs! Csak valaki annyit válaszoljon hányas számú hozzászólásnál tudom megnézni :)
"csőtől távol eső része kézzel tapintva érezhetően melegebb volt" Ez nem baj, ami meleg benn van a lemezben, az már benne is marad (átkerül a vízbe. 50-60 foknál a lesugárzás jelentéktelen a vezetéses hőátadáshoz képest. Konvekciós hőelvonásra meg nem kerülhet sor, ha megfelelően zárt az egység (nem szellőzik ki a meleg).
Ami viszont nem nagyon tetszett, az a hőcsatolás a cső és az abszorber között. Amikor hideg víz keringett benne, a csövek hidegek voltak, de maga az abszorber csőtől távol eső része kézzel tapintva érezhetően melegebb volt. Nem tudom, mit lehet elvárni tőle. Vajon mekkora az a delta T, ami még nem számit jelentősen?
Ma reggel kutyafuttában megnyomáspróbáztam a kollektoromat. Csak két helyen folyat: az orrán meg a száján :-)
Komolyra fordítva tényleg 2 helyen folyat, úgyhogy ki kell szerelni a keretből és újraforrasztani azt a két kötést. Hiába, ez volt életem első csőforrasztása...
De ami a lényeg, a reggeli, enyhén szűrt napsütésben a fedetlen abszorber olyan forró lett, hogy nem bírtam megérinteni. Szóval valami már van, bár még nem az igazi.
Viszont ha a jégesőtől törik be, akkor nem tél van, szerintem. Szóval akkor csak kisüt nap, és akkor már lehet a tetőn sétálni, bár élménynek én sem nevezném. Az "üvegbetörés" miatt én inkább azért aggódok, mert csere esetén a bádogozást is meg kell piszkálni (ja, én héjjalásként is funkcionáló kollektorokkról álmodok).
Megkaptam a festéket,fizetés átutalással a megbeszéltek szerint,a segitségért köszi mindenkinek.Az üveg-pc kérdésben én a pc 1 előnyét emelném ki:nem törik,és hőszigetel .Nemszivesen mászkálnék jeges időben a tetőn,ha viszont betört az üveg,nyilván szétfagyhat ha nincs kicserélve! Voltatok már télen a tetőn??????Viszont az érdekelne,mivel lemezelted le a keretet,és hogyan?A másik ami nemigen került még szóba,hogyan lehet átvinni a vastag szigetelt csöveket a cserepek alá?
Más :vettem egy 200lit-es egyhőcserélős tárolót,olasz gyári újat hazai kereskedőtől(nem nevezném meg ha valakit érdekel pü-ben) Olcsó húsnak hig a leve,megnéztem a boritás alatt folyékony rozsdás volt az egész külső felülete,és a bekötőcsövek is.Mintha dunsztban lett volna olyan párás volt.Másnap visszavittem,az árát visszafizették,pozitivum:korrekt visszavásárlás. Ugyhogy meg kell nézni kitől vásárol az ember........még volt 5db és elöttem is vittek 1-et !!!!
Hétvégén elmentem Verőcére és vettem egy másikat cseh gyártmány 200-as kombinált bolyler,nemsokkal lett drágább,mert kaptam kedvezményt.Hát ennyi......
Vidd el a keretet, rakd bele és úgy tedd be az autóba! Biztosabban megáll, mint csupaszon.
homline.mine.nu Eleinte csak az adatokat nézegettem, nemrég szántam rá magam, és alaposan átnéztem mindent a honlapon. Ennek ellenére sem értek bizonyos dolgokat: Említi a gazda, ha nem megy a keringetés, a ki - bemenő hőfokadatok közelítenek egymáshoz. A grafikon szerint a reggeli - esti ki-be kapcsolási impulzussorozaton kívül láthatóan folyamatosan megy a kollektor keringetése. Ennek ellenére minimális a hőtároló be- és kimeneti hőmérséklete közötti különbség. Ha már ennyire meleg a tároló víztömege, akkor viszont ilyen besugárzás mellett (58%) a napkollektornak kellene melegebb vizet termelnie. Továbbra sem érthető, miért hidegebb a hatalmas ablakokkal rendelkező télikert a napos oldalon, mint a ház mögött az árnyékban. Nem írta, hogy hőszivattyúval hűti. Egyáltalán: Hol lehet ma napközben 19 - 20 fokot mérni (napok óta ilyen adatokat mutat, pedig nálam a keletre néző konyhában már reggel 7-kor 25 fok van).
Nem is gondoltam volna, de való igaz: a GZL tipusban sima mezei torzításmentes 4 mm-es az üveg. A netren is ezt írják, de megerősíttettem egy ott dolgozó ismerősömmel.
Nos Urak, akkor most miről megy a vita?!?! Legfeljebb az üvegfelület nagysága más.
Ezek ellenére én maradok a polikarbonátnál, ha már egyszer megvettem. Legalább lesz összehasonlítási lehetőség.
Üveg témához: - remélem ez nem reklám, de ennek a termékeit tudom, mit épít be. A Veluxnál a síma, mezitlábas GZL ablakban 4 mm-es az üveg. A GGL típusnál az üveg minden zokszó nélkül kibírja, ha 1 méter magasról egy fél kilós vasgolyót ráejtenek.
Amilyen ritkán van erős jégverés, szerintem is elég a 4 mm-es (ha betörne esetleg egy jégviharban, akkor sem ázna úgy el minden, mintha ez egy padlásszobánál történik.)
Véleményem szerint a cég részéről ez egy púder, hadd lássa a vevő, erre van szüksége, ez a biztonságos. Arra nem tér ki, hogy milyen sűrűn van tojás nagyságú jégverés (természetesen az ára jóval magasabb).
Ne keseregj, kár ilyen szép napot kesergéssel kezdeni.
Gondolj arra, hogy nagyobb jégeső, ami be tudja törni a sima üveget, legfeljebb 10-15 évente van. Győrben ahol lakom az öregek állítása szerint 25 éve volt nagyobb jégeső.
Az edzett üveg 3-4-szer drágább a sima üvegnél, így ha jégesőnként kicseréled az eltört üveget, akkor is kb. 50-100 év alatt fizeted ki az edzett üveg árát. Kvázi én sem tennék edzett üveget a szolár panelemre.
Újabb érdekes helyzet az "Élő adatok" lapon! 52%-os napsugárzásnál 66 fokos volt a bejövő ág. Most, 58%-os napsütésnél 41,6 fok és csak fél fokot csökkent rajta a hőcserélő. Úgy néz ki, nem kellő alapossággal választották meg a hőérzékelők helyét, vagy a méretezésekkel van gond (pl. a napsütés intenzitását nem a kollektoron belül, ill. ugyanolyan helyzetben, szögben álló érzékelővel mérik).
Gpeti említette az üveget, s amikor elugrott a festékért, beszélgettünk is róla. Szóval mi van, ha semmi edzett üveg? Tudtommal a tetősíki ablakokba sem edzett üveget raknak, aztán mégsincs semmi baj.
A sósavas törölgetés nagyon hatásos, csodákat tett a rézzel. Kicsit körülményes volt, mert az én abszorber lemezem a csövek alatt van, tehát a csövekkel tagolt lemezt kellett tisztítani és festeni. Kicsit aggódom is, hogy a sósavas törlés után el tudtam-e távolítani az összes savat a hígítós ronggyal? A festéket kézzel vittem fel, nem volt festékszóróm. Utólag eszembe jutott, hogy esetleg meg lehetne próbálni spray dobozba töltetni autófesték keverőknél. Az anyag rendkívül viszkózus, de ahhoz képest viszonylag jól fed. Hamar szárad, de van egy érdekes tulajdonsága: igazán sosem szárad meg. Legalábbis ma reggel akartam még egy kicsit javítani, ahol nem takart eléggé, és azt tapasztaltam, hogy feloldotta a már megszáradt réteget. Szóval az ecsetelés nem az igazi.
Ez is kész, már csak a hőmérő szenzort kell betennem, és mehet rá az üveg. Hétvégén már a tetőn lesz a cucc.