Hát igen a benzinár. De nem biztos hogy ez lesz a legnagyobb gondunk. Csak ne így legyen! Mostanában már nincs bennem várakozás a jővőre, inkább nosztalgiázom(Bud Spencer filmek stb). Merre laksz, ha van kedved pöföghetünk egyet amíg szép az idő elfüstölöm a maradék pénzem. Szívesen megnézném a vasad is(a szomszéd rétje, ugye:-))! Persze csak ha nem zavar, hogy én max 70-el megyek, de inkább 60-al. Valahogy én így szeretek menni. Különben lemértem a fogyasztásomat (mármint a motorét), 4 liter, ami jó. Ja igen én budai vagyok.
Már próbálkoztam velük, de sajna nekem csak a gugli fordítón keresztül megy a dolog. Bár így meg a fantáziámat tornáztathatom, hogy végül is mit akartak mondani eredetileg! :-)
Úgy látszik ez az összeomlás utolsó fázisa. -akinek még van, kétségbeesésében és félelmében, hogy elértéktelenedik amije van, gyorsan elkölti a megtakarítását. Kédés, hogyan fogjuk használni 700Ft-os benzinár mellett. :-)))
Azzal ránézésre jól jártál, nekem még azt mondták mégsem eladó. A férjével beszéltem aztán az asszonnyal és mind a ketten össze-vissza beszéltek. Mindenesetre ha olyan amilyennek mondták akkor biztos sok örömöd lesz benne, és ez a lényeg! Ne törődj a többi hirdetéssel ,örülj, hogy megvan, ki tudja, talán vársz 4 hónapot és addigra kiszórhatjuk a pénzünket az ablakon mert semmit sem fog érni! Én is ezért vettem, nem kell, csak viszi a pénzt, de egész fiatal koromban beleestem a sportsterbe, aztán most gondoltam egyett, és lőn. Hát jó éjt, megyek aludni!
Á az semmi különös, csak egy üres olajszűrő, néha itthon is használnak hasonlót, a népek itt inkább legyártják maguknak, ha át akarják mosni a technikát. Persze az egy reklámfilm, el akarják adni a cuccot, a gyári ajánlásban nincs ilyesmi, én is csak az olajváltás miatt agyalok rajta. De igaz ami igaz, kéne látni az olaj útját(biztos rögös). De mostanában inkább hajtom a vasat, nem törődöm vele, majd télen lecserélem amit le kell. Fekete a fékolaj is már. Te milyet vettél?
És pont a 2003-as jubileumi Spori, két színű fényezéssel! Mit nem adtam volna érte, ha van eladó a piacon!
Na szóval, kell az a szerelési könyv. Anélkül, hogy az ember látná hogy kering benne az olaj nehéz. Ez a videó sokat segített. Egy párszor biztos megnézem még. :-)
Sportsternél mindenképpen marad olaj benne, mivel a motor mélyebben van mint a tartály. Kb az olajmennyiség 20%-a ott marad. Pontosan az olaj típusának váltása miatt jelenthet ez gondot. Ha beleöntök szintetikust az ásványi után, akkor nagy lesz az örömöm. Ma megkergettem a vasat és elmentem szlovákiába is.
Sok évvel ezelött tanultam ezekről a dolgokról, de mivel más területen dolgozom sokat felejtettem. Így abból merítek ami megmaradt belőle.
Először a szám: 20W 50
Ez a szám azt mutatja meg, hogy az adott olaj milyen külső hőmérséklet értékeken tartja meg a teljesítményét. W- mint einter, a 20W-50-es olaj -20 és +50 fok között képes teljesíteni a tőle elvárt értéket. Vagyis, ha csak szezonálisan használja az ember a motort bőven elég lenne a 0W 50-es olaj is.
A betüjelölések a különböző olajtársaságok (szervezetek) szabványai szerinti besorolás, szintén teljesítményszint szerint.
Az általad felsorolt jelölések már nincsenek is érvényben.
Ha tehát a különböző olajgyártók olajait megvizsgálva a teljesítményszint ill. a hőmérséklet jelölések azonosak (vagy megfelelnek a gépjárműgyártó ajánlásának) nyugodtan lehet dönteni az ár alapján. És itt igen is sokat spórolhat az ember, főleg hosszútávon.
A szintetikusat nem azért találták, ki mert fogy az ásványi olaj és valami olcsóbbat kerestek, hanem a folyamatosan növekvő teljesítmények (csökkenő illesztési hézag, nagyobb fordulatszám, hőterhelés, stb) követelték meg az egyre nagyobb teljesítményű olajat. Ezért az én véleményem, a szintetikus jobb. Nem véletlenűl drágábbak. A többi meg marketing.
"Az olajcsere előt mész egy-két km., utána rögtön olajcsere. Így nem marad olaj a blokkban. Az olajjal együtt MINDIG az olajszűrőt is kicserélni !"
Ez viszont így korrekt!
Annyival kiegészítve, ha lehetőség lenne rá levenni az olajteknőt (ami jelen esetben nincs), azért látna csodákat a kedves tulajdonos!
Bár itt ugye Gábor azt mondta, marad a blokk alján egy fél liter. Ami elég gáz, mert ha ásványiról váltassz szintetikusra érdekes kölcsönhatások lehetnek. Sőt azt ajánlják, hogy a különböző gyártók (vagy egyazon gyártók különböző) olajait ne váltogassuk feleslegesen.
Gyerekek, gyerek, mit nem tudjátok problémázni at olajjal. Senki se még olvasta az útmutatókönyvet amit egy motorhoz tartozni kéne ? Az az olajdolog pedig nagyon egyszerű.Kapaszkodjatok !
1) a minőségnek van ára!
2) ha az olaj már túl drág akkor ne üljetek motorra !
3) blokkolaj : 20W50 ásványi DIESELolaj kell a következő minősitési kódokkal : CE , CF , CF-4 vagy CG. Más kódók nem jók !
4) prímer/váltóolaj a Sportsternél: 15W40 ásványi olaj. Minősítés nem számit.
Az olajcsere előt mész egy-két km., utána rögtön olajcsere. Így nem marad olaj a blokkban. Az olajjal együtt MINDIG az olajszűrőt is kicserélni !
Sajnos a szerelési könyvet csak spanyolul találtam meg, bár pár helyen fönt volt angolul is, de azt folyamatosan távolítják el. De azért mindent meg lehet találni. Nyomaték táblázatokat le lehet szedni pl. itt van egy hiányos:
Tapasztalat: a külhoni fórumokat böngészve találtam egy megjegyzést, miszerint egy delikvensnek azt javasolják, hogy állítsa be a láncfeszességet, csöndesebb és könnyebb lesz a váltás. Nem értettem mi köze hozzá, de ettől függetlenül beallítottam amikor olajat cseréltem a youtubon látható filmek szerint. Legnagyobb meglepetésemre sokkal könnyebb és csöndesebb a váltás. Namost vagy az olajtól vagy a lánctól. A harley olajjal az a gond, hogy drága, 3500 ft egy doboz. Azzal is futottam egy pár kört, és egy kedves amerikai ismerősnél kötöttem ki, aki LA-ban tanítja a autótechnikát a műszaki egyetemen (és még ért is hozzá:-))). Azt mondja csak szintetikus olajban gondolkodjam, mert bár az ásványi jobb ha új, azonban hamar elveszíti a képességeit míg a szintetikus nem. Máshol is olvastam erről, sokan mondják, hogy a motorjuk nem melegszik annyira amióta jobb olajat használnak.
Az olcsóbb (polikarbonát) bukók a napfénytől az évek alatt elveszítik a szilárdságukat, csökken a védelmi funkciójuk. ÍGy 5 évente érdemes lecserélni. Kb. úgy mint a fékcsöveket. Na azt sem cseréli gondolom senki, amíg el nem durran.
Mi a baj a Harley olajjal?
Váltóolajról nem esett szó, más ajánlhatta.
Nem tudtam, hogy nem leengedhető a motorolaj teljesen. Mik vannak? :-O Bakker!
Látom precíz ember vagy. Jó vétel lesz a motorod, ha eladod. :-)
A nyomaték értékeket honnan nézted ki? Van szerelési könyved vagy az internetről?
Köszönöm a bukót! Nekem is van csak kényelmetlen lett az évek alatt(megnőtt a fejem?) A motorba harley olajat tettem először és utoljára, a váltóba pedig-nem emlékszem, a doboza meg nincs itt, de valami bele való német cucc volt, még az is lehet, hogy olyan amit Te ajánlottál. Sportsternél a motorból nem lehet leengedni az olajat, csak a tartályból, ezért marad benne több mint fél liter fáradt olaj ami nem a leghasznosabb. Én most ezzel nem foglalkoztam, csak a tartályban cseréltem le, de legközelebb vak szűrővel leszivatom a blokkból is, csak erre rá kell készülni ezzel-azzal. Leszedve a kuplung fedelet örömmel láttam, hogy senki sem nyulkált még bele. Én belenyomtam az olajat vártam még egy órát, hogy lehüljön, majd egy kicsit húztam a primer láncon(kontraanya meghúzási nyonaték 27-33 Nm), mert már egy kissé laza volt. Ezután becsuktam, átlósan két körben meghúzva a csavarokat 9Nm-el. Csodás érzés nem összegányolt vason dolgozni!