elvileg a tető azért fog alaposan kilógni a házból, hogy ha nyáron magasan tűz a nap, akkor ne süssön be a nap a földszintre. (meg persze így lesz egy nagy fedett terasz). a tükrös megoldás meg főleg arra kell majd, hogy télen az emeletre is kerüljön fény. viszont az egész még csak ötlet, csak miután felépült a ház fogjuk kipróbálni a dolgot.
más: a házikó még csak tervezési fázisban, de ha már itt vagyok, akkor kérnék néhány jó tanácsot kollektor ügyben. sajnos pénz nemigen van rá, de olyanra szeretném a házikót, hogy később a lehető legkevesebb munkával és költséggel lehessen felrakni. gondolom kell két cső a tetőre. de érdemes egy nagyobb melegvíztartályt venni már előre? vagy csak a 2 hőcserélő a lényeg?
azt még nem lehet tudni; felmerült hogy igazi tükör, vagy esetleg aluminiumlap, vagy esetleg egy okosabb ember tud valami jót tanácsolni :) . de mindenképpen jó lenne valami forgató szerkezet persze valami elérhető áron....
A motor ugyanott vásárolható, ahol a parabolatükör, műholdvételnél használt tolómotor. Pontosan ezekkel a specifikációkkal rendelkezik. Az 1 négyzetméterre eső téli napenergia mennyiség miatt bőven van mit számolni. Parabolatükrönként két motor, két elektronika. Esetleg közös két elektronika, szimultán forgó parabolákkal, nem kis feladat. Komoly szélterhelésre kell méretezni a tartószerkezetet, valamint flexibilis hőszigetelt csöveken továbbítani a hőenergiát. A járulékos költségek lehet hogy meghaladják a fixen telepített napkollektorok teljes beruházási összegét. Nem szokták alkalmazni . Mesés látvány lenne egy napraforgó parabolatükör "tábla", de félő, hogy nem gazdaságos. Mivel a direkt sugarak hasznosítására összpontosít, elvész a mintegy 40-45% részarányú diffúz sugárzás, mivel a "lavór" ezeket a sugárzási összetevőket nem tudja fókuszálni. Bocsánat: ferembá
A szelloztetest a kertben 2m melyen elvezetett 70m hosszu csovezeteken keresztul oldjuk meg. Ugy lett meretezve, hogy 2 ora alatt teljes legcsere eseten telen min 8-9C-os levegot hoz be a lakasba (amit a furdobol es a mellekhelysegbol elszivott levegovel hocserelon keresztul tovabb melegitek) es nyaron kb 17-18. Remelem mukodokepes a dolog.
Tényleg Grandióze, ide minden segéd energiára szükség lesz ami ingyen van ami ezt az egybe nagy légteret egyenletesen kifűti. A drága ablakok amik hő és hőtükörrel rendelkeznek ennél a nagy üveg felületnél elő hozzák valószinüleg az extra szigetelések után elő forduló légszomjat, szerintem a szellőztetésre is gondolnod kell ha nem akarod hogy a pohár allatt kialudjon a gyertya.
Elnézést, ja Tvnetsany nekedis szól: számomra mint kivitelező számára azért idéző jeles a barkácsolás mert ez eddig itt le lett degradálva! Mindnyájunk számára itt a barkácsolás a lehető legjobb minőség elérésére vonatkozik, és sokszor a pénztárca mélységéig ér. Ami itt olvasható ezen a fórumon az egyszerű fejlesztő munka. Mindenki a célnak legjobban megfelelő egységeket és nem egységcsomagokat keresi, én igy gondolom.
Mindenkepp olyan hazat szerettunk volna ahol nagy uvegfeluletek vannak. Sajnos az ertekes deli oldal az utcara nez ugy, hogy a telekre vonatkozo eloiras az volt, hogy utcafrontosra kell epitkezni. Na ugye nem akartuk a hazat az utcara megnyitni, igy az udvarra nezo oldalon vannak a nagy uvegfeluletek, ami egyebkent nagyon klassz. A nappalibol belatom az egesz udvart, csak ugye EK-i fekvesu. Nyaron ez egy nagyon jol hasznaljato resz lesz, de felek a teli hidegektol.
Az elso kepen a "kamera" pontosan deli iranyba nez, tehat a haz eszaki oldala van "fotozva", a masodik egy kozeli az uvegfalrol.
Ha lehetne egy megjegyeznivalóm. Az árnyékolást lehet ám okosan is csinálni! A téli napsugarak alacsonyabbról jönnek mint a nyáriak. Így egy jól megtervezett árnyékolás (tető) télen beengedi a napcsabdába a sugarakat, míg nyáron nem. Az építésszel egyeztetted ezt a szempontot is? Ha nem akkor itt a nagy lehetőség! :)))
Igen a tukrot folymatosan forgatni kell, meghozza ugy, hogy a tukor feluletenek a normalvektora az mindig pontosan a nap-tukor es a tukor-uvegfal altal bezart szog szogfelezoje legyen. Nem tudom, hogy lehet ilyen mechanikai dolgokat megepiteni, hol lehet ilyen lassu mozgasu es pontos motorokat kapni. A vezerlesi/informatikai reszevel nem lenne gond.
Üdv Wecky! Mi lesz a tükröződő felület? El sem tudom képzelni az ilyesmit gyakorlatban.
Gábor! Lehet, hogy h_lyeség, de nem lehet galvanizáló kisiparossal felületkezelni a parabolát? Nem lolyan vészesen drága egy akkora felület, és "csillog".
ez a tükrös dolog tetszik, mondjuk nevetségesen sok az ára. most terveződik a házunk, és nálunk is valami hasonlóról van szó: Szóval a ház kb déli fekvésű ezért a tető jó kilóg dél felé (barna), hogy nyáron ne süssön be a nap, amikor nem muszáj. viszont ki lenne vágva középen és a kertben lenne egy tüköröződő felület (világoskék), ami amikor szükség van rá bevinné a fényt az emeletre.
Üdv Gpeti! Picit olvass vissza, minden kérdésedről volt már szó. ezt most úgy mondtam, mint egy régi kollektorépítő, pedig én is most tervezem az első darabot :)
Üdv, Ferembá! Készenlétben tartottam a ceruzát, most végre beírom a pontot. Jó érzés, hogy néha beletrafálok :) A rajzon szereplő hőcserélőről hol lehet többet megtudni?
Az utobbi idoben nagyon beleastam magam a napenergia felhasznalasaval kapcsolatos dolgokban. Fogtam magam es a hetvegen leszereltem a haztetorol a 90cm-es mar hasznalaton kivuli paravola antennat. Letisztitottam, es megprobaltam a leheto legpontosabban alufoliaval "kitapetazni". Masnap szerencsemre eleg szep napos ido volt es tudtam tesztelni egy kicsit. Mivel egy kicsit fujdogalt a szel elegge fodrozta az alufoliat a parabola feluleten es igy nem tudtam kelloen koncentralt fokuszt eloallitani. A masik problemam meg az volt, hogy nehez talaltam a pontos beallitast es a pontos fokuszpontot. Az eredmeny egy kb 10-15 cm atmeroju fokuszpont lett es lathatoan meg eleg sok feny elment szort fenyben. A kialakult homersekletet ugy tudnam jellemezni, hogy voltak olyan szerencses beallitasok, amikor bk 5-10mp-ig tudtam a kezem a fokuszban tartani. Probaltam ujsagpapir gyujtassal. Sajnos csak feher papirom volt, de az is kelloen elkezdett futsolni.
Tervezem, hogy keszitek egy pontosabb es nagyobb meretu hotukrot.
Nem tudom pontosan milyen tukrozo felulet lenne a legmegfelelobb erre a celra. Gondolkoztam normal tukron, de attol tartok, hogy az "csak" a lathato feny tartomanyban reflektal. A heten kapok egy konzervuzembol hulladek konzervdoboz alapanyagot, ami eleg jo tukrozo felulet es lehetoleg mas tartomanyokban is jo a hatasfoka. Van olyan aki epitett mar ilyesmit itt Magyarorszagon? Mik a tapasztalaotok?
Futesrasegitesnek szeretnem hasznalni a rendszert.
Mivel az epitesi adottsagok miatt a hazam jelentos ablakfelulete E-K-i fekvesu gondolkozok egy ilyen megepitesen is: http://www.egis.org/Helio_us.html Velemeny?
Természetesen. Mindvégig idézőjelek közti "barkácsolásról" volt szó, ami még minőségromlás nélkül kivitelezhető.
Egyébként saját magam is tapasztaltam (szintén mint kivitelező) hogy sok esetben a megrendelő pénztárcája már nem bírná el a költségeket, ha egy kis "barkács "nincs belekalkulálva.
Teljesen egyetértek, az első a teljesítmény/ár arány.
Nem csak a hatalmas fejlesztő aparátussal rendelkező multi cégeknek vannak jó termékeik vagy technológiájuk. Igen-is a "barkács" dolgoknak is van létjogosultsága.
Mert hogyan gondolkodik a multi: jó cucc kell? Hát fizesd meg. Hogy gondolkodik egy "barkács": jó cucc kell? Hogyan tudom legolcsóbban megcsinálni. Így esetleg egy minimális teljesítmény csökkenéssel vagy akár növeléssel lényeges ár csökkentés érhető el.
Bocs, ez egy kicsit OFF-os volt, de ki kívánkozott belőlem.
Olvasgattalak titeket, és magam is felbátorodtam. Az a helyzet, hogy jövőre építkezni fogok, és addig ki szeretnék két dolgot próbálni, amit majd nagyban megvalósítanék a házamban. Az egyik a napkollektoros HMV+fűtésrásegítés, a másik a talajvizes klimatizálás. Idén ezt a két dolgot akarom kipróbálni kicsiben. Magamról annyit, hogy viszonylag jól felszerszámozott, barkácsoló kedvű és (másik által) jó kézügysségű (-nek mondott) műszaki ember vagyok, aki nem riad vissza dolgoktól.
Szeretnék egy napkollektort készíteni, amit a garázsom tetejére helyeznék el. A tető majdnem pont i tájolású, 35 fokos hajlásszögű. A kollektorral a gyerekek felállítható pancsolóját (kb 1 m3) szeretném temperálni. A szerkezet teljesen házi készítésú, de profi kivitelű akar lenni. Az alábbiakat gondoltam eddig végig:
- Rögzítés: Meghatároztam egy olyan tartókonzolt, amit a szarufákhoz lehet csavarozni, és szépen kibújik a cserepek közül. Így nem kell cserepet fúrni, ha valamikor leszerelem, akkor nem marad nyoma. Ezt az alkatrészt 1.5-2 mm vastag, 5 cm széles lemezből hajtogatom. Ezzel nincs is gond.
- Abszorber: Ebben még vacillálok. A legkézenfekvőbb egy konvektor nélküli szimpla méretű lapradiátor, amit matt feketére festek. Ezzel csak az a gondom, hogy a gyárilag fehérre festett elemre ráfestek egy feketét, az mennyire lesz jó? Esetleg homokszórással lecsiszoltatom a gyári festést, de megéri-e? A másik megoldás rézcsövekből és T idomokból összeforrasztok egy létrát, amire mattfeketére festett alulemezeket erősítek. Ez kicsit munkásabb, de talán jobb. Az alulemez rézcsőre rögzítése még megoldandó feladat.
- Ház: Ez a legnehezebb része, ha tartós szerkezetet akarunk csinálni. Több probléma is felvetődik: 1. Időjárásálló keret. Én osb lapra gondoltam, ami viszonylag olcsó, jól szabható, és már gyárilag impregnálva van. Ezt még lakkozással megerősíteném, de így sem fog éveket kibírni a tetőn, további védelemre van szükség. 2. Hőszigetelés: a legegyszerűbbnek a 3-5 cm nikecell lap tűnik. Ez viszont nem bírja az UV sugárzást, ezért nem hagyható úgy. Talán le kellen festeni. Namármost milyen színre fessem? Mi a jó? Ha fényt visszaverő a felület? Esetleg alufóliával lehetne kasírozni, vagy a lapokat bevonni még egy vékonyabb kasírozott polifoammal? (az mondjuk nem olcsó) 3. Fedés: Üveglap, 4 mm-esre gondoltam. Kérdés, hogy ez hogy bírja egy esetleges jégesőt, illetve a hóteher nem repeszti -e el? Valamint érdemes-e termoüveggel fedni? Szerintem nem, mivel ez inkább a nyári hónapokban fog működni, de azért jó lenne tudnom, hogy a dupla üvegezés mennyit javít, főleg a hidegebb-borultabb időben a teljesítményén. 4. Vízvédelem: Nagyon fontos, hogy ne jusson be víz, mert rontja a hőszigetelést, valamint bepárásodik az üveg, és akkor nem fog megfelelően működni. Szerintem ez ellen kétféleképpen lehet védekezni. Vagy egy atombiztos vízhatlan szerkezetet készítesz, és akkor szárazon összerakod, aztán kész. Ebben én nem hiszek, egyrészt képtelenség hosszú időn át vízmentesen tartani a belsejét, másrészt a fában amúgy is van egy kis maradék nedvesség. Ebből előbb-utóbb gond lesz. Inkább arra szavazok, hogy az alsó élén apró szellőző furatokat csinálok, hogy egy minimális légcsere legyen, de ne tudjon kihülni a szerkezet. 5: Esővédelem: Az a tervem, hogy a tetőfedésben alkalmazott bádog kerettel látom el, ami letarar minden olyan illesztést, amit érhet az eső. Mint a tetőablakok burkolókerete.
Szóval egyáltalán nem egyszerű egy ilyent jól megcsinálni. Az elkészítést, a tapasztalatokat folyamatosan dokumentálni fogom, és kirakom valahová.
Mi a véleményetek a tervről? Várom azépítő jellegű észrevételeket, tanácsokat is!
Nincs miért elnézést kérned, mert teljesen egyetértünk, talán félreérthető voltam, amiért én kérek elnézést.
A bojler kört ki fogom próbálni megfordított szivattyúval, két megfordított visszacsapó szeleppel, hogy mit csinál vízelvételkor.
A rétegződés egy másik kérdés. Ne felejtsd, hogy a szabályozómon három ford. szab. szivattyú van, és be lehet állítani a hőcserélő köri delta T-t is. Ha ezt úgy 15-20 C közé teszem, és a szivattyú nam cseréli a bojler vizét óránként háromszor, akkor már van értelme víz rétegeződésről beszélni, ebben az esetben jobb a hatásfoka a hőcserélőnek is.
Én így értettem a dolgot a rétegződésről és a hatásfokról megfordított szivattyú esetében.
Szia Iv ! "Gázzal való fűtésnél a villanybojler csak tároló (nem működik), az átfolyós gázkazán pedig a "HMV" felirathoz képzelendő? " Beírhatsz egy piros pontot. ferembá
"Milyen időközönként kell a fagyállós rendszereknél lecserélni a fagyállót? " Bocs, hogy csak most válaszolok. Az ajánlások némi szórást mutatnak, 18-24 hónap, ha nem volt üzemzavar. Egy gyártói előírás szerint 6,8 és 7,2 közt kell lenni a PH értéknek, ezen kívül a fagyáspont is legyen meg -30 fok. Nyári szabadság alatt, ha senki nem fogyaszt vizet, szinte biztos, hogy többször megforr, és elsavasodik. Véletlenül van egy PH mérőm, majd laborozom egy kicsit, és közkinccsé teszem az eredményeket. Üdv ferembá
Nekem is úgy lenne szimpatikusabb, de felfűtés közbeni vízelvételnél mindig megfordulna az áramlás iránya, azt meg a szivattyú nem szereti. Boattis téved a rétegeződés szétesésében. Külső hőcserélővel való fűtésnél eleve nem is lehet rétegeződés- hőbevitel közben - mivel a szivattyú óránként többször átforgatja a tároló teljes víztömegét. Majd lesz rétegeződés este/ éjszaka, a felhasználás során. Ez a megoldás nem nagyon jó, hanem nagyon olcsó. A nagyon jó szerintem is az indirekt fűtésű tároló 1 vagy 2 hőcserélővel. Előnye is van- megint Boattisnak kell ellentmondanom, majd elnézést kérek Tőle- a külső hőcserélős szolár-energia bevitel jobb hatásfokú, mint mint a belső csőspirálos. És éppen azért, mert a kollektorok átlaghőmérséklete alacsonyabb! Üdv ferembá