"csőtől távol eső része kézzel tapintva érezhetően melegebb volt" Ez nem baj, ami meleg benn van a lemezben, az már benne is marad (átkerül a vízbe. 50-60 foknál a lesugárzás jelentéktelen a vezetéses hőátadáshoz képest. Konvekciós hőelvonásra meg nem kerülhet sor, ha megfelelően zárt az egység (nem szellőzik ki a meleg).
Ami viszont nem nagyon tetszett, az a hőcsatolás a cső és az abszorber között. Amikor hideg víz keringett benne, a csövek hidegek voltak, de maga az abszorber csőtől távol eső része kézzel tapintva érezhetően melegebb volt. Nem tudom, mit lehet elvárni tőle. Vajon mekkora az a delta T, ami még nem számit jelentősen?
Ma reggel kutyafuttában megnyomáspróbáztam a kollektoromat. Csak két helyen folyat: az orrán meg a száján :-)
Komolyra fordítva tényleg 2 helyen folyat, úgyhogy ki kell szerelni a keretből és újraforrasztani azt a két kötést. Hiába, ez volt életem első csőforrasztása...
De ami a lényeg, a reggeli, enyhén szűrt napsütésben a fedetlen abszorber olyan forró lett, hogy nem bírtam megérinteni. Szóval valami már van, bár még nem az igazi.
Viszont ha a jégesőtől törik be, akkor nem tél van, szerintem. Szóval akkor csak kisüt nap, és akkor már lehet a tetőn sétálni, bár élménynek én sem nevezném. Az "üvegbetörés" miatt én inkább azért aggódok, mert csere esetén a bádogozást is meg kell piszkálni (ja, én héjjalásként is funkcionáló kollektorokkról álmodok).
Megkaptam a festéket,fizetés átutalással a megbeszéltek szerint,a segitségért köszi mindenkinek.Az üveg-pc kérdésben én a pc 1 előnyét emelném ki:nem törik,és hőszigetel .Nemszivesen mászkálnék jeges időben a tetőn,ha viszont betört az üveg,nyilván szétfagyhat ha nincs kicserélve! Voltatok már télen a tetőn??????Viszont az érdekelne,mivel lemezelted le a keretet,és hogyan?A másik ami nemigen került még szóba,hogyan lehet átvinni a vastag szigetelt csöveket a cserepek alá?
Más :vettem egy 200lit-es egyhőcserélős tárolót,olasz gyári újat hazai kereskedőtől(nem nevezném meg ha valakit érdekel pü-ben) Olcsó húsnak hig a leve,megnéztem a boritás alatt folyékony rozsdás volt az egész külső felülete,és a bekötőcsövek is.Mintha dunsztban lett volna olyan párás volt.Másnap visszavittem,az árát visszafizették,pozitivum:korrekt visszavásárlás. Ugyhogy meg kell nézni kitől vásárol az ember........még volt 5db és elöttem is vittek 1-et !!!!
Hétvégén elmentem Verőcére és vettem egy másikat cseh gyártmány 200-as kombinált bolyler,nemsokkal lett drágább,mert kaptam kedvezményt.Hát ennyi......
Vidd el a keretet, rakd bele és úgy tedd be az autóba! Biztosabban megáll, mint csupaszon.
homline.mine.nu Eleinte csak az adatokat nézegettem, nemrég szántam rá magam, és alaposan átnéztem mindent a honlapon. Ennek ellenére sem értek bizonyos dolgokat: Említi a gazda, ha nem megy a keringetés, a ki - bemenő hőfokadatok közelítenek egymáshoz. A grafikon szerint a reggeli - esti ki-be kapcsolási impulzussorozaton kívül láthatóan folyamatosan megy a kollektor keringetése. Ennek ellenére minimális a hőtároló be- és kimeneti hőmérséklete közötti különbség. Ha már ennyire meleg a tároló víztömege, akkor viszont ilyen besugárzás mellett (58%) a napkollektornak kellene melegebb vizet termelnie. Továbbra sem érthető, miért hidegebb a hatalmas ablakokkal rendelkező télikert a napos oldalon, mint a ház mögött az árnyékban. Nem írta, hogy hőszivattyúval hűti. Egyáltalán: Hol lehet ma napközben 19 - 20 fokot mérni (napok óta ilyen adatokat mutat, pedig nálam a keletre néző konyhában már reggel 7-kor 25 fok van).
Nem is gondoltam volna, de való igaz: a GZL tipusban sima mezei torzításmentes 4 mm-es az üveg. A netren is ezt írják, de megerősíttettem egy ott dolgozó ismerősömmel.
Nos Urak, akkor most miről megy a vita?!?! Legfeljebb az üvegfelület nagysága más.
Ezek ellenére én maradok a polikarbonátnál, ha már egyszer megvettem. Legalább lesz összehasonlítási lehetőség.
Üveg témához: - remélem ez nem reklám, de ennek a termékeit tudom, mit épít be. A Veluxnál a síma, mezitlábas GZL ablakban 4 mm-es az üveg. A GGL típusnál az üveg minden zokszó nélkül kibírja, ha 1 méter magasról egy fél kilós vasgolyót ráejtenek.
Amilyen ritkán van erős jégverés, szerintem is elég a 4 mm-es (ha betörne esetleg egy jégviharban, akkor sem ázna úgy el minden, mintha ez egy padlásszobánál történik.)
Véleményem szerint a cég részéről ez egy púder, hadd lássa a vevő, erre van szüksége, ez a biztonságos. Arra nem tér ki, hogy milyen sűrűn van tojás nagyságú jégverés (természetesen az ára jóval magasabb).
Ne keseregj, kár ilyen szép napot kesergéssel kezdeni.
Gondolj arra, hogy nagyobb jégeső, ami be tudja törni a sima üveget, legfeljebb 10-15 évente van. Győrben ahol lakom az öregek állítása szerint 25 éve volt nagyobb jégeső.
Az edzett üveg 3-4-szer drágább a sima üvegnél, így ha jégesőnként kicseréled az eltört üveget, akkor is kb. 50-100 év alatt fizeted ki az edzett üveg árát. Kvázi én sem tennék edzett üveget a szolár panelemre.
Újabb érdekes helyzet az "Élő adatok" lapon! 52%-os napsugárzásnál 66 fokos volt a bejövő ág. Most, 58%-os napsütésnél 41,6 fok és csak fél fokot csökkent rajta a hőcserélő. Úgy néz ki, nem kellő alapossággal választották meg a hőérzékelők helyét, vagy a méretezésekkel van gond (pl. a napsütés intenzitását nem a kollektoron belül, ill. ugyanolyan helyzetben, szögben álló érzékelővel mérik).
Gpeti említette az üveget, s amikor elugrott a festékért, beszélgettünk is róla. Szóval mi van, ha semmi edzett üveg? Tudtommal a tetősíki ablakokba sem edzett üveget raknak, aztán mégsincs semmi baj.
A sósavas törölgetés nagyon hatásos, csodákat tett a rézzel. Kicsit körülményes volt, mert az én abszorber lemezem a csövek alatt van, tehát a csövekkel tagolt lemezt kellett tisztítani és festeni. Kicsit aggódom is, hogy a sósavas törlés után el tudtam-e távolítani az összes savat a hígítós ronggyal? A festéket kézzel vittem fel, nem volt festékszóróm. Utólag eszembe jutott, hogy esetleg meg lehetne próbálni spray dobozba töltetni autófesték keverőknél. Az anyag rendkívül viszkózus, de ahhoz képest viszonylag jól fed. Hamar szárad, de van egy érdekes tulajdonsága: igazán sosem szárad meg. Legalábbis ma reggel akartam még egy kicsit javítani, ahol nem takart eléggé, és azt tapasztaltam, hogy feloldotta a már megszáradt réteget. Szóval az ecsetelés nem az igazi.
Ez is kész, már csak a hőmérő szenzort kell betennem, és mehet rá az üveg. Hétvégén már a tetőn lesz a cucc.
Ma végre elhoztam a festéket lv-től. A sajátomon kívül még nálam van 2 pesti emberé. Az egyik kiviszem, az övé 0.25L, a másik nem tudom kié, illetve csak a polgári nevét tudom. Az övé 0.5L.
Átvétel ügyben jelentkezzetek a harminc 95 24 nulla 7három telszámon vagy levélben. Bent van a kocsimban, bármikor át tudom adni.
A bojler minden valószínűség szerint a pótfűtés gázbojlere, akkor viszont rendben vannak az irányok és a hőfokadatok is. Nem ártana viszont látni a használati melegvíz útját és hőfokait.
Kíváncsiságból méregettem egy kicsit. Igaz, hogy csak autós külső-belső hőmérő külső szondájával. Már tapintásra is lényeges eltérés volt a két ág között (mindig is). A bojler bemenetén 42.5 fokos jött be, a kimenetén 34.5 fokos ment ki, miközben a tartály felső kétharmadánál a beépített hőmérő kb. 37 fokot mutatott a méréskor. Mindez egy régi villanybojlerbe épített, 4 m 3/8 collos csőből tekert hőcserélővel és egy mosógépszivattyúval, ami szerintem túl gyorsan keringeti a vizet. Ennek ellenére nem 4, hanem 8 fok a hőmérsékletkülönbség a ki- és bemenet között.
Hát igen, a festék réteg vastagságot elírtam, egyébként egy vadi új (céges) festékréteg vastagságmérővel mértem. Ezután még egy kicsit szórtam rá, hogy átlagban úgy 22-25 mikron legyen a rétegvastagság.
A hőmérő egy műanyagipari gép precíziós hőfok szabályzója (volt), a PT 100 a Synchrodan cégtől való Danfoss típusú Br 11.000,- pénz.
A szabályzóban nem ez lesz a mérőelem, oda hozzád hasonló módon egy 1,5 K NTK termisztor fokonként mért ellenálása és PIC-be bevitele alapján jelez ki és szabályoz a PIC.
Kipróbáltam ezt a NTK-t, 300 C foknál még nem volt semmi baja sem, javaslom hogy a Teáltalad használtat is teszteld magas hőfokon.
A sósavas kezelés a natúr kereskedelemben használt háztartási sósav, utána szárazra törölni, azonnal Celloxin vagy Xilox higítóval átmosni a rezet, (én utána még átdörszöltem a rézcső forrasztáskor használt fémmentes tisztitó párnával) majd azonnal festeni, mert pár perc után kezd újra elszineződni.
Sok sikert.
A képet sajnos csak a jövő héten tudom feltenni, mert egy pár napig nem leszek net közelben.
Elég érdekes a kép! Én azért kíváncsi lennék, hol áll ez a ház, hogy a napsütötte télikertben van 22,56 fok, a ház mögött az árnyékban meg 28,25. A hőcserélő meg nagyon silány lehet, ha a bemenő 66,88 fokos hőmérséklet és a tároló tetejében mérhető 62,31 fok mellett (az aljában akár 14 fokos is lehet a víz) a kimenő ág 62,56 fokos. Ráadásul a bojlerhez menő csöveken az irányok és a hőmérsékletek is fel vannak cserélve (szerintem legalábbis). Mármint, ha az a bojler egy használati melegvíz tároló.
Járókelő már ajánlotta, de nem nagyon reagált rá senki, pedig szerintem is nagyon érdekes (felhívom a figyelmet a Grafikonok c. menüpontra is!) HOMLINE - adatok
Engem meg itt esz a penész, hogy nem haladok vele, mert el kellene mennem a festékért. Sajnos hétvégén el leszünk utazva (szép magyarosan szólva), de jövő hét elején egyik délután megyek Esztergomba. Hallod, lv?
Engem az érdekelne, hogy honnan szereztél PT-100 jeladót? Csak úgy ohm mérővel mérted, és abból számoltad a hőfokot? Én vettem 10K-s termisztorokat, és már fel is vettem a hőmérséklet-ellenállás görbét. Egy sok töréspontos lineáris függvénnyel fogom közelíteni, és digitálisan fokban kijelezni, feldolgozni, tárolni, vezérelni vele. Csak attól félek, hogy üresjárásban tönkremegy a termisztor a melegtől.
Egy kicsit még részletezhetnéd a sósavas kezelést. Mennyire higítottad a sósavat? Utána lemostad a maradék savat, vagy egyből arra festettél? Az én lemezem elég zöldes lett (patinás), mert ahogy végigforrasztottam a csövet, össze-vissza folyt a forrasztózsír. Az aztán 2 hét múlva kizöldellt.
Ja, mégegy: a 0.019 mikron vastagság egy kicsit vékonyka. Inkább 0.019 mm, ami 19 mikron, nem? Egyébként megmérted, vagy honnan jött ki ez a szám?
Folyadék térfogat még nincs, mert a földön nap felé fordítva egy bátortalan kísérlet volt csak, hogy kibírja-e a polikarbonát fedés. Még nincs a tetőn.
A mérést egy digitális hőmérővel végeztem, a mérőcsonkban.