Keresés

Részletes keresés

advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.07.01 0 1 351590

Az ideális a csepp forma, a "Kamm-forma" csak "ahhoz képest" jó/jobb (pl: a teljesen sík lappal, függőlegesen levágott kocka hátformához képest), nem mellesleg az alaktényező nem azonos ugyebár a légellenállással, egy picit jobb alaktényezőjű - de magasabb, így nagyobb homlokfelületű autó légellenállása lehet nagyobb egy rosszabb alaktényezőjűhöz képest is.

Nem véletlenül viszonylag rossz a SUV-ok nagy sebességű autópályás fogyasztása.

 

Egyébként meg a részletek rágásától teljesen függetlenül oda akartam kilyukadni, hogy nincsenek automatikus és általános érvényű igazságok, már az EV körüli vitában is arra próbáltam rávezetni a nagyérdeműt, hogy még az sem automatikusan igaz, hogy egy elektromos autó kevésbé szennyezi a környezetet, mint egy korszerű belsőégésű - felhasználási profil és bizony általános ipari-energetikai háttér kérdése, olyannyira, hogy ha az energetikai szektorban a világátlagot vesszük alapul, akkor itt és most nagyjából ugyanott vagyunk az elektromos autókkal, mint bármi mással.

 

Persze, lesz, aki addig tekergeti - akár önkényesen is - a számokat, míg végül kihozza azt, hogy az egyik 119, a másik meg 125, tehát az első drámai, elsöprő fölénnyel jobb - de erre mondom én azt, hogy egyfelől bármikor ki lehet számolni ezt fordított eredménnyel is, másfelől meg ez édesmindegy, mind a hétköznapi gyakorlat, mind a klíma szempontjából ez a két szám teljesen ugyanaz, és ha a nagyobbik sok - akkor a kisebbik is az.

Előzmény: FRANKYE (351589)
FRANKYE Creative Commons License 2019.07.01 0 0 351589

A "csapott/sík hátú":  ezt nevezik Kamm formának és ennek a legkisebb az ellenállása. Javíts ki ha tévedek. 

 

"kisautónál" 

Ha a Priusra gondolsz az NEM kisautó belül (csomagtartója az valóban kicsi mert viszonylag rövid)

SAAB 9-5, Ford Mondeo 2 és P3-at megmértem belül. 2-3 cm különbségek vannak a 3 autó között (Prius a legkisebb de például elől szélességben pont akkora mint a Ford, hátsó ülése a legkeskenyebb szélességben) 

Egyik autót sem nevezném városi kisautónak. :) 2.7 m a tengelytávja pl. mindháromnak és térérzet is nagyjából hasonló.

 

Pillanatnyi fogyasztásra igaz amit mondasz nagyobb autópálya sebességnél de egy tengerpartra oda-vissza autópályán már nem. 

Nem azt mondtam, hogy  a gyenge 1.8-2.0 literes Toyota hibridek azok ideális autópályázók. Van/volt erős turbós dízel és benzines autóim látom a különbséget.

Előzmény: advocatusdiaboli (351588)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.07.01 -1 0 351588

Az átlagfogyasztások ugyan a gyakorlat szempontjából a leginkább mérvadók valóban - de kicsit is speciális körülmények nagyon más eredményeket hozhatnak. Egyenletes autópályás haladásnál az autó tömege viszonylag kis jelentőséggel bír - ha a terep aránylag sík és gyorsítások-lassítások is alig vannak, akkor a gördülési és légellenállás lesz a meghatározó a teljesítményigény szempontjából, az meg egy igényesen kidolgozott, jó aerodinamikájú, ugyanakkor alacsonyabb építésű nagykocsinál simán kisebb is lehet, mint egy városi üzemre optimalizált, magasabb felépítésű, csapott/sík hátú kisautónál. A soksebességes automataváltók és fejlett motorvezérlések korában ilyenkor egy elvileg jóval nagyobb csúcsteljesítményű motor is dolgozhat optimálisabb üzemmódban - és a vége az, amit lehet is látni - a nagykocsi ilyenkor nem fogyaszt többet, de még az is megeshet, hogy kevesebbet...

 

Ezért fontos előre tisztázni, milyen célra-feladatra vesz az ember autót...

Előzmény: FRANKYE (351587)
FRANKYE Creative Commons License 2019.07.01 0 0 351587

Lehet nézni átlagfogyasztásokat. 

Vegyük figyelembe a méreteket is:

 

https://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html

FRANKYE Creative Commons License 2019.07.01 0 0 351586

Egy linket ha kaphatnánk a régi Manta 39%-os hatásfokáról.

 

P3-nak 38,5 % a termikus hatásfoka. a P4-nek 40%

 

Előzmény: manta-z (351583)
,m,1710 Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351585

 A Air Force One )B747) letud szálni vaksötétbe is problema nélkül

 

amúgy a biztonság a legfontossab  Irak meg nembiztos ország.

 

Előzmény: Salvor2 (351573)
szilvatövis Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351584

Én is gondoltam erre, ezért számoltam "csak" 30 %-os termikus hatékonysággal, nyilván nem ez az optimális üzemállapotuk. Persze 2-3 % bizonytalanság minden lépcsőben van, a légellenállás sem azonos, a végeredmény bizonytalansága ± 2 kW körül lehet. 

Előzmény: manta-z (351583)
manta-z Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351583

Az baj ezzel, hogy ezek a benzines kisautók nagyon rövid áttétellel rendelkeznek a 140 már erősen pörgős kategória nekik az 1 literes yaris is itt már 4500 körül forog szóval nem ideális üzemállapot ez már nekik. 

 

Az özönvíz előtti opel mantám a c20xe motorral (2.0 16v benzin), mondjuk ez egy híresen jó hatásfokú motor legjobb hatásfoka 39% - 140-nél - 3500rpm 6,8-7,3l/100km körül elment. Ráadásul hátsókerék hajtású ami +6% hajtási veszteség viszont volt hozzá 165-170 ló és 7sec alatt volt százon és azért mindig volt benne dinamikus tartalék ami a kis motoros gyöszökről nem mondható el...... 1030kg menetkész tömeggel. 

Előzmény: szilvatövis (351579)
szilvatövis Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351582

Kösz, ez 30 %-os termikus hatásfoknál kb. 21 kW motorteljesítmény. A váltó vesztesége kb. 1 kW, 20 kW a kerékteljesítmény. (Van némi bizonytalanság a termikus hatásfokot illetően.)

 

Tegyük fel, hogy a Nissan E-powere is ennyit igényel a kerekeken!

A villamos átalakítási vesztesége oda-vissza összesen kb. 10 % az autópályán.

20 kW kerékteljesítmény esetén kb. 22 kW motorteljesítményre van szüksége az E-power 58 kW-os benzinmotorjának 140 km/h autópályasebességnél.

 

Előzmény: manta-z (351580)
_Berci Creative Commons License 2019.06.30 -4 0 351581

Az atlagfogyasztas 6,67 liter/100km, ugyhogy allando 140-nel kb. ~7 liter lehet.

 

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/16-Fiat/137-Punto.html?fueltype=2

 

Előzmény: szilvatövis (351579)
manta-z Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351580

2004-es yaris 1.0l vvti 51kw

130-nál 6.2l

140-nél 7.2l 

 

Előzmény: szilvatövis (351579)
szilvatövis Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351579

Végülis a típus mindegy, csak 50 kW körüli benzines kisautó fogyasztása érdekelne tapasztalati alapon, 140 km/h-nál.

Előzmény: szilvatövis (351578)
szilvatövis Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351578

Kösz, de kifejezetten a benzines Punto fogyasztása érdekelt volna 140 km/h-n, mert az volt "terítéken" és fel szeretném használni az adatát.

Előzmény: manta-z (351577)
manta-z Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351577

130-nál l/100km

Auris hybrid 5,2-5,4

Yaris hybrid 5-5,2

Corsa 1.3 diesel 5-5,2

 

140-nél 

Auris hybrid 6-6,3

Corsa 1.3 diesel 5,2-5,4

 

150-nél

Corsa 1.3 diesel 5,6

 

 

Előzmény: szilvatövis (351576)
szilvatövis Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351576

Volna egy kérdésem. Az emlegetett Fiat Puntó kb. mennyit fogyaszt 140-es tempónál a német autópályán?

Előzmény: advocatusdiaboli (351554)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351575

Na! Oksa! Amúgy felesleges volt, hiszen tudtuk, hogy működik, csodák nincsenek. (-:

Valaki kérdezte itt, juli. 5 ig kitolták a határidejét annak a dubai expo pályázatnak. Vajon a kijelölt mutyis nyertes nincs még kész, vagy nem érkezett elég jó ötlet? Ha az utóbbi, azon könnyen tudunk segíteni. (-:

szilvatövis Creative Commons License 2019.06.30 -1 0 351574

Tulajdonképp a hatásfok összefüggés éppen a veszteségek/hasznos teljesítmény arányából adódik. Adott fordulaton alacsony terhelésnél a konstans  vasveszteség és a súrlódási+ventilációs veszteségek dominálnak, ezért rossz nagyon a hatásfoka részterhelésen.

Ahogy nő a terhelés valóban a rézveszteség válik dominánsá, de természetesen a tekercseket úgy méretezik, hogy a névleges terhelés közelében legyen a maximum, vagy legalább is a maximum közelében még a hatásfok.

Hasonló a helyzet a vezérlő és az akkuk esetében is. Ugyan nő a veszteség abszolút értéke, de nő a teljesítmény is, ami arányaiban inkább javuló hatásfokot eredményez a görbe nagy részén.

Előzmény: manta-z (351557)
Salvor2 Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351573

Trump meg marciusban mondott egy olyat, hogy 7 ezer milliard dollar elkoltese utan, 20 evvel kesobb nem lehet felkapcsolt fenyekkel leszallni Irakban. Most valami miatt utananeztem ennek, es kiderult, hogy reszletesebben is elmondta, hogy miert is mondja ezt. Irakba repult (titokban - csak utolag mondjak el, mikor mar elhagyta Irakot), es a leszallas elott kozolte vele a pilota, hogy minden fenyt kivul es belul le kell kapcsolni. Nem ertette, hogy miert, a pilotafulkebe ment, es onnan nezte vegig a leszallast. Megdobbentette, hogy nem latott kifutopalyat. Tobbszor figyelmeztette a pilotat, hogy nincs kifutopalya elottuk, egyszer azt is mondta neki, hogy at kene startolni. A pilota viszont allitotta, hogy ott van az a kifutopalya, csak nem latja, mert csak nehany gombostufejnyi fenyt szabad bekapcsolni. Vegul rendben landoltak.

FRANKYE Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351572

De ez nem "merev" kapcsolat. 

Akkor lenne merev ha főtengelyt összekötnék mechanikusan a differenciálmű bemenetével. (mint ahogy a "jobb" soros hibridek teszik) 

Előzmény: advocatusdiaboli (351570)
FRANKYE Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351571

Nem védem foggal körömmel egyébként sincs már Priusom és nem is lesz. Csak próbálok tárgyilagos maradni.

Előzmény: advocatusdiaboli (351567)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.06.30 -1 0 351570

"Az nem összezárás, hogy egy generátor nyomatéka ellentart a bolygókerekes rendszernek. "

 

De az. Ezt hívják szabályozott áttételnek, csak ennek sokkal kisebb a mozgástere, mint mondjuk egy CVT-nek.

Megjegyzem: pont ez a megoldás az egyik oka, hogy erős autópálya-tempónál már nem olyan jók a rendszer paraméterei - nem is ide van optimalizálva.

Előzmény: FRANKYE (351569)
FRANKYE Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351569

NEM LEHET összezárni mechanikusan. Fogadunk?

 

Az nem összezárás, hogy egy generátor nyomatéka ellentart a bolygókerekes rendszernek. 

Nem csúszik úgy mint egy kuplung nyilván hanem a fordulatszám változik.

Előzmény: advocatusdiaboli (351566)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.06.30 -1 0 351568

Órás csapfúró, meg precíziós állványos kis fúrók (pl: Proxxon). Az ilyen kis vídiák egyébként jellemzően vastagított szárúak, a 0.1-0.2mm-es fúrók befogószára is 1 v. 2mm-es.

Előzmény: manta-z (351535)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.06.30 -1 0 351567

Én értelek, de autópályán haladva egy új hibrid Camry is tud olyan jól fogyasztani, mint a Prius, miközben egy sokkal nagyobb és komolyabb autó.

 

Nem egészen értelek most bocsi téged sem, véletlenül sem álltam neki ekézni a Priust, egy rossz szót nem szóltam róla - de ez is végeredményben egy erős kompromisszumhalmaz (lényegesen, látványosan jobb lehetne az autópályás viselkedése, ha a power-split egy több fokozatú áttétel lenne, ami a komolyabb Lexusokban van is), és te már arra felhördülsz, ha igazat mondanak, és nem csak dicsérik ész nélkül... :-)))

 

Ez egy autó, hétköznapi használati tárgy, lehet szeretni, meg minden, de nem szabad soha fanatizmussal viseltetni irányába, az nem egészséges... Ha én a naponta lefutott kilométereim kb: 60%-át nem mindig autópályán tenném meg, én is hibridet vettem volna, sőt, ha nem kellene rendszeresen nagyobb távokra is elfutnom, akkor elektromost. De így nem volt egyiknek sem túl sok értelme. Mellesleg, megvallom, ha ritkán is élek vele, de azért tudom élvezni, hogy egy erős autópálya-tempóról szükség esetén még tud a vas nagyon határozott, "ülésbe-nyomós, orrfelemelős" gyorsulást produkálni, amit, lássuk be, egy Prius sosem fog nyújtani.

Előzmény: FRANKYE (351565)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.06.30 -1 0 351566

Nekem most semmilyen. De a Prius power-split egysége (ami egy bolygóműves áttétel) "összezárva", fix, merev áttételi kapcsolatot biztosít a főtengely és a kihajtás között, BÁRMIFÉLE csúszás nélkül.

Előzmény: FRANKYE (351564)
FRANKYE Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351565

"ebben nincs semmi extrém ma már."

 

Én a P3 ról beszéltem a P4 sokkal jobban fogyaszt és már az is 4 éves típus. Egy két év és jön megint egy új hajtáslánc. 

Előzmény: advocatusdiaboli (351562)
FRANKYE Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351564

"Merev" kapcsolat csak akkor lenne, ha Mg1-et rögzítenéd mechanikusan. Mivel ez nincs nem merev a kapcsolat a b.motor és a kerekek között.

 

Milyen hibrided van?

Előzmény: advocatusdiaboli (351563)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.06.30 -1 0 351563

Nem nem tudja, nem akarja. Így van megoldva a vezérlés-szabályozás, de technikai értelemben teljesen kihagyhatná - mondom, ezen kár lovagolni, a hangsúly azon van, hogy egy meglehetősen széles üzemi tartományban direkt, merev mechanikus kapcsolat van a belsőégésű motor főtengelye és a differenciálmű között.

Előzmény: FRANKYE (351561)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.06.30 -1 0 351562

Tempomattal egyenletesen tartott 130-nál én is kijövök 5.5-6 literből, egy sokkal-sokkal tágasabb (majd fél méterrel hosszabb), kb: kétszer olyan erős kocsival is - ebben nincs semmi extrém ma már.

De pont azt írtam én is, hogy a mostani Prius legalább nem rosszabb autópályázásnál sem, mint egy átlag autó (az első két generáció még bizony az volt), és vegyes-városi üzemben meg már nagy előnyt mutat.

 

A berciék által sztárolt e-power megoldás meg abszolút városi üzemre hegyezett, csak ott teljesít jól - de ott nagyon jól teljesít. Csak ne is akarj vele autópályázni, mert nem fog tetszeni...

Előzmény: FRANKYE (351558)
FRANKYE Creative Commons License 2019.06.30 0 0 351561

5%-nál kisebb értékben nem tudja a Prius kihagyni. 

Előzmény: advocatusdiaboli (351555)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!