Szerintem ha nem akarsz majd fázni télen,MINDEN NAP be fogsz gyújtani a vizes kandallódba,mert a földből 9-vagy optimális esetben (illúzió)15-fok nyerhető ki,nem kis energiaráforditással.Én elgondolkoznék a mindennapi tüzelésen,annál azért ennyi pénzből kényelmesebb is van.Ha nincs vagy nem akarsz gázt,van faelgázositó kazán is,mely szabályozható hosszú égési idejű.A falfűtés-padlófűtés megoldást választók mindenképp gondoljanak arra,hogy átfagyott derekukat milyen jó lenne felmelegiteni egy radiátornak vagy kandallónak dőlve.Amúgy meg a mosottruha sem szárad ha nincs elég meleg.
"vettem egy használt Opel generátort 5e-ért, ezt próbálom alkalmazni. A gerjesztésével még van problémám, nem szeretném, ha akkor is gerjeszteve lenne, amikor nem fúj a szél és nem termel a generátor."
Keress régi MTZ generátort! Igaz, csak 180 W-os, de állandó mágneses. Elkezd pörögni, felgerjeszti az Opel generátorod, meg még +-t is tudsz levenni róla. Ha nem találsz, valahol az ékszíj mellé csak oda tudsz biggyeszteni egy fűtésmotort. Állandómágneses, generátorként is üzemel, csak azt kell megoldanod, hogy ha túlgerjedne, hogyan véded meg a többi eszközt a túlfeszültségtől, a motort meg a leégéstől. Elég kis fordulaton már teljesítenie kell, hogy induljon a nagy generátor. Vagy pedig csak vezérlőjelet veszel le róla, a gerjesztést meg akku adja.
Hogy legyen valami ontopic is: Tegnap már le kellett állítani a napkollektort, mert 31 fokos lett a medence. Persze jó lenne tudni, hogy mennyire menne fel akkor, ha nem üzemelne a kollektor. Próbáltam saccolni, hogy az 5 m2 felületú víztükör mekkora energiát nyel el. De nem tudom. Mennyi verődik vissza róla?
"vettem egy használt Opel generátort 5e-ért, ezt próbálom alkalmazni. A gerjesztésével még van problémám, nem szeretném, ha akkor is gerjeszteve lenne, amikor nem fúj a szél és nem termel a generátor."
Ha egyszerű dolgot akarsz, akkor hagyd meg az Opel fesz. szabályzót is, és egészítsd ki egy olyan áramkörrel, ami érzékeli, ha megindult a turbina. Amint a turbina elért egy bizonyos fordulatot, adjon feszültséget a szabályzónak (mintha ráadtad volna a gyújtást) és elkezd termelni. Ha tutit akarsz, akkor építeni kell egy saját szabályzót. De szerintem ennek nincs értelme ezen a szinten. Azért alkalmaznak állandó mágneses generátorokat, mert egyszerűbbek. Nincs benne csúszógyűrű, ami elkopik, és nem fogyasztanak gerjesztőáramot. Ugyanakkor a teljesítményszabályozásuk nehézkesebb. Hasonló munkapontkeresős elektronika kell hozzájuk, mint a napelemekhez.
Még egy megjegyzésem lenne: Én a feszültséggel mennék magasabbra. Pl egy teherautó generátort alkalmaznék, mert az 24 (28) Voltos. Erre azért lenne szükség, mert a 700W 12 Volton majdnem 60A. Ez komoly kábelezést igényel (nem olcsó a rézkábel) amíg lehozod a generátortól. Hőterhelésre a 10 mm2 kábel elég is lenne, de a feszültségesést is végig kellene számolni. Érzésre az is jelentős lenne. Kétszer akkora feszültségen fele akkora az áram => negyedakkorák a veszteséget. Ha nem akarsz invertert, akkor persze 12 helyett 24 Voltos fogyasztókat kell beszerezned.
tudnál megnézni milyen rendeletben van-ez így (hogy 40 eFt-ért kötelesek bekötni). Létezik, hogy az összes szomszédomot átvágták?
Nekem nem lesz levegős hőszivattyúm hatásfoka miatt. A viz-viz hőszivattyúval az in esetebem nem gazdásagas (költségés a kút furás, még 1,5 MFt-ért alatt nem is nagyon találtam viz-viz hőszivattyút). Ráadásul nálam elég mélyre kellen fúrni (hegyes vidék), ígu a vizszivattyú nagy energiát "zobálna", hogy felhozz'a a vizet.
Ja mégvalami. Ha már hőszivattyu akkor miért nem viz-viz? A levegősnek sokkal rosszabb a hatásfoka. Reméljük igazad lesz a számitásoddal kapcsolatban, én biztos nem tenném bele a pénzem. legalábbis egyenlőre.
Az én hőszivattyúmhoz 3 x 6,3 A motor indító/áramvédő kör van előírva. Állandosult állapotban kb. 3x2,2A a fogyasztás (indító áram persze nagyobb, de nem nagyobb 6,3 A-nél).
Én úgy tanultam 2 éve, hogy 1 m2 fűtéséhez 3 m2 földkollektor kell.
Ez szerintem nagyából érvényes is lehet a Magyaroszágon mostanában épült házakra. De messze nem érvényes a mostanában Svédországban épült házakra.
Te fogod összeállítani? Beüzemelni?
Nem, kilmatechnikával foglálkozó szaki.
Kitől vetted? Van referencia munkájuk?
Egy külföldi forgalmazótól. Magyarországon tudtam szerint nincs még referencia munka. Külföldön "dögivel".
az őszibarack meg októberben
Akkor legalább rendbe tenném a dolgokat :-). Külföldi révén mindig csodálkoztam mitól öszibarack az öszibarack. De komolyabra fordítva, majd meglátjük.
A fűtésköri keringetőszivattyúra gondoltam.
Hát van, de nem egészen értem mi köze van ehhez a hőszivattyúnak. Ha gázzal füténem, akkor ezt a keringtetőszivattyút meg lehetne spórolni?
Félre ne érts, nem támadni akartalak! Én is "megszállott" voltam, de kicsit körbenéztem, megérdeklődtem, megnéztem...nekem elment tőle a kedvem. Bár kétség kívül kényelmes, tiszta. És Te legalább nem írtad, hogy majd nyáron hűtesz vele :) Remélem beszámolsz a beüzemelésről és a költségekről, mert tényleg érdekel. Sok sikert!
Én is körbe néztem, és nekem az jött ki hogy hőszivattyú+napkollektor+vizes kandalló rendszert kb. ugyanazon költségen tudom kihozni mint gáz+napkollektor+vizeskandalló rendszert. Hűteni hőszivattyúval nem fogom. Majd ha kész lesz, akkor beszámolok mennyiból jött ki.
Már mint milyen rendszert lehet kihozni 100 eFt-ból? Nálam csak a gázbekötés a telekre ez kb. 250-300 eFt (terv, engedély, hálozat feljesztési hozzájárulás, és maga a bekötés).
Azzal viszont hogy gáz rendszer fenntartási költsége nagyobb, mint északai árammal működő hőszivattyús rendszernek magasabb ezzel egyett érték.
"Azért a 3x35A erős túlzás. Egy 10 kW hősziv.-nak van 2 kW vill. energiaigénye. Az 3 fázison 2 Amper fázisonként. Terhelten induló aszinkron motorról van szó, gondolom lágyindító áramkör nincs benne, így mondjuk azt, hogy a 3x16 Amperról akkor is megindul, ha mellette megy a mosógép is. Szerintem."
Ezt holnap pontosan megnézem, lehet, hogy rosszul emlékszem.
"A szélturbinás dolgot folytatsd csak, szívesen olvasnánk róla. Érdekelne pl a lapátok szögének állítása, az alkalmazott generátor, meg ilyesmik. Egyébkény nem érné meg inkább inverterről rátáplálni a lakásra? Sokkal egyszerűbb lenne, nem kellenének spéci fogyasztók, és akkor is el tudnád használni a megtermelt energiát, amikor éppen nem kell keringetni semmit."
A lapátokon nem állítok semmit, túl kicsi a teljesítmény hozzá, nem éri meg vacakolni. A csúcsteljesítmény kb.10 m/s-nál 700W, a lapátátmérő 2,4 m, tervezett magasság 15m. A turbina 3m/s körül indul, ha nem cseszem el a profilt a faragásnál :), ui. fából készitem a lapátokat. Ennél a sebességnél 150W-ot termel elvileg. A viharvédelem a "kifordítós" módszer szerint lesz, lényegében a szél kifordítja az egész turbinát, csak a farokrész marad szélirányban, mert a turbina asszimetrikusan van elhelyezve. Létező terv alapján dolgozom, annyi a különbség, hogy nem állandómágneses generátort használok, ami kb. 40e lenne a terv alapján, hanem vettem egy használt Opel generátort 5e-ért, ezt próbálom alkalmazni. A gerjesztésével még van problémám, nem szeretném, ha akkor is gerjeszteve lenne, amikor nem fúj a szél és nem termel a generátor. Az invertert feleslegesnek tartom, a hálózatomra úgysem tudok rátáplálni. Van egy szünetmentesem, majd azt egy kicsit átalakítom, hogy a számítógép arról menjen, legalább az asszony nem morog miatta :) Az egészet egy fogadás miatt építem, meg persze mindíg is érdekelt. A fogadás nem pénzről szól, egyszerűen szeretném bebizonyítani, hogy sokkal olcsóbban is lehet szélturbinát építeni, ami használható, mint amit a profik gyártanak. A napkollektorral ugyan így vagyok, csak azt már nem kell bizonyítanom.
"Amelyik céggel kapcsolatban álltunk, sokat küzdött azért, hogy éjszakai áram díjjával számolhassák a fogyasztást. Reménytelen vállalkozás volt.
Ez csak tervezés és méretezés kérdése."
Igaz, puffertartály.
"Esetleges áramszünet esetén nincs mivel fűteni
Ugyan az érvényes gázfűtésre is. Ott még ikább, mivel mind villanytól, mind gáztól függsz - én csak villanytól (és lesz még kandalló, vész esetben)."
Megújjuló párti vagyok, de a kényelmesebb fajtából. A kandallóm kazánrésze össze lesz kötve a fal és padlófűtéssel. Oda kell keringető, ha nem akarok gravitációs fűtést, de lehet, hogy nem is lehet. Lehet kapni 12V-os keringetőszivattyút, tehát nem kell inverter. Áramszünet esetén akkuról megy a szivattyú, amit a most épülő 700W-os szélturbinám tölt. A turbina által termelt energiát persze közben másra is felhasználom. Nyáron vízkiemelőszivattyú a kertbe, télen a 12V-os világítás a lak.-ban és persze már most is van, szünetmentes tápegységről némi átalakítás után a szám.gép, monitor. Csak most még hagyományos módon.
"Krzysztof! A lakásod 60m2?
Nem, 200 m2 körül. Ha hideg Svédországban az említett hőszivattyú elég egy ház kifűtésére, akkor nem látom akadályt, hogy Mo-n épített ház kifűtésére is elegendő legyen."
Nem a hőszivattyú teljesítményét keveslem, azzal nincs baj, megnéztem a honlapjukat, bár a szövegből nem sokat értettem. Én úgy tanultam 2 éve, hogy 1 m2 fűtéséhez 3 m2 földkollektor kell. Persze fúrt kút és talajszonda esetén a 3X60 m elég :). Node a tudomány 2 év alatt is sokat fejlődik :) Viccet félretéve: Te fogod összeállítani? Beüzemelni? Kitől vetted? Van referencia munkájuk?
Nem muszály fákat ültetni, a pázsitnak tényleg kutya baja sincs. De a mi éghajlatunk kicsit eltér a svédekétől. Nem vagyok botanikus, de kiakadnék, ha a májusi cseresznyém csak júliusban kezdene teremni, az őszibarack meg októberben. Bár ki tudja, így legalább nem fagy el a virág:)
A fűtésköri keringetőszivattyúra gondoltam. Az szerintem Neked is kell.
Félre ne érts, nem támadni akartalak! Én is "megszállott" voltam, de kicsit körbenéztem, megérdeklődtem, megnéztem...nekem elment tőle a kedvem. Bár kétség kívül kényelmes, tiszta. És Te legalább nem írtad, hogy majd nyáron hűtesz vele :) Remélem beszámolsz a beüzemelésről és a költségekről, mert tényleg érdekel. Sok sikert! Norbi
"c) min. 6,45 m2 felületű hőcserélő a puffertartályban c) kb. 90 eFt-ból lesz."Ezt tarállyal együtt adják?Érdekelne hol szerzed be ennyiért,és mekkora lessz a tartály?Nekem fűtéshez kellene puffertároló hőcserélő nélkül.Találtam egy érdekes oldalt a mostani témához: http://www.xsany.hu/geohazi.html
A Geotermikus energia bár sosem fogy el,de elég meleg sem lessz tőle rásegités nélkül,és kérdéses a megtérülési idő is("Ha hideg Svédországban az említett hőszivattyú elég egy ház kifűtésére, akkor nem látom akadályt, hogy Mo-n épített ház kifűtésére is elegendő legyen..") kb. 2 méter mélységben a hőmérséklet nagyjából 6°C - 12°C között változik,ez neked elég?Itt irta valaki,hogy ismerőse miután túl sok villanyszámlát kellett fizetnie ki is kapcsolta.Az éjszakai áramról meg annyi,hogy azt az Elmü kacsolja,és mivan ha kevés?Az egészen biztos,hogy éjszakai áramra készült hálózat,nem lehet a nappali árammal közös,úgyhogy a nappalira szükség eseténi átkapcsolást nem lehet alkalmazni.Én sokkal több fantáziát látnék egy nagy földalatti melegviztárolós napkollektoros rendszerben.
Én azt nem értem , miért öl bele valaki ekkora összeget 1 olyan rendszerbe amelyet a tizedéből ki lehet hozni és még a fentartási költsége is magasabb. Esetleg azt tudom elképzelni hogy olyan helyen van ahol nincs gáz.
Nekem engedélyeztek a házat, ahol nincs gáz kémény (csak egy kéményem van - kandallónak).
Szerintem a hőszivattyú/villany fűtés az engedelyezés szempontjűból ugyanaz (mivel mind kettő villanyból megy). Tehát alternativ fütésként nem lehet villany (nálam kandalló).
Amelyik céggel kapcsolatban álltunk, sokat küzdött azért, hogy éjszakai áram díjjával számolhassák a fogyasztást. Reménytelen vállalkozás volt.
Ez csak tervezés és méretezés kérdése.
Esetleges áramszünet esetén nincs mivel fűteni
Ugyan az érvényes gázfűtésre is. Ott még ikább, mivel mind villanytól, mind gáztól függsz - én csak villanytól (és lesz még kandalló, vész esetben).
Krzysztof! A lakásod 60m2?
Nem, 200 m2 körül. Ha hideg Svédországban az említett hőszivattyú elég egy ház kifűtésére, akkor nem látom akadályt, hogy Mo-n épített ház kifűtésére is elegendő legyen.
A földmunkát nem számoltad, az is tetemes költség.
Nálam a környékén kb. 4-5 eFt/óra a földmunagép. Egy nap alatt meg lehet csinálni, azaz kb. 32-40 eFt. Majd ha meglesz, akkor beszámolok mennyiból sikerült kihozni.
Oda fákat nem ültethetsz, mert nem marad meg.
Megmarad, csak egy kicsit később kezd vegetálni.
Sajnos a vezérlés sincs meg annyiból. Csak a keringetőszivattyú 15eFt, az érzékelőkről, a mikroprocesszorról és programozásáról nem beszélve. (Szerintem is meg lehet csinálni olcsóbban, de ehhez sajnos nem értek. Nem értem, miért kérnek manapság több százezret azért, amit pár tízezerből meg lehet csinálni, egy P1-es gép többet tud, mint ezek).
Az én hőszivattyús körben nincs keringtetőszivattyú (közvetlen párolagtatású a hőszivattyú, ahogy irtam - a közeget kizárólag a kompresszor mozgatja). Mikropoceszoros vezérlőt már meg is vettem - 19500 Ft + ÁFA volt. 5 db PT 1000 érzékelőt is vettem - összesen 2000 Ft-ért (tehát 400 Ft/db). Kell még hozzá néhány áramvédő kör - kb. 30-40 eFt-ból kijön, majd ha megveszem, akkor megírom, ha érdekel. Szóval jól az érzéset, hogy több pénzt kérnek, amiból ki lehetne hozni.
(No, megnéztem egy 4jegyű függvénytáblát és megvan az adatsor hibája: a vas normál-potenciálja -0.44V!!! Nem pozitív. Rossz adat -> rossz következtetés. Vas + réz kis elektrolittal majd' 1V-os galvánelem... De biztosan jól szorul! (Hőtágulást is ellenőriztem.) :)
Azért a 3x35A erős túlzás. Egy 10 kW hősziv.-nak van 2 kW vill. energiaigénye. Az 3 fázison 2 Amper fázisonként. Terhelten induló aszinkron motorról van szó, gondolom lágyindító áramkör nincs benne, így mondjuk azt, hogy a 3x16 Amperról akkor is megindul, ha mellette megy a mosógép is. Szerintem.
Számomra csak a fúrt szondás kivitel elfogadható, még ha drágább is a fúrása. Sok előnye van a vizszintesen fektetetthez képest.
A szélturbinás dolgot folytatsd csak, szívesen olvasnánk róla. Érdekelne pl a lapátok szögének állítása, az alkalmazott generátor, meg ilyesmik. Egyébkény nem érné meg inkább inverterről rátáplálni a lakásra? Sokkal egyszerűbb lenne, nem kellenének spéci fogyasztók, és akkor is el tudnád használni a megtermelt energiát, amikor éppen nem kell keringetni semmit.
Pontosan ez a jelenség. Úgy hívják, elektrokémiai korrózió. Ha szedtél szét zseblámpaelemet, a cink köpeny elfogy, a szénrúd sértetlen marad. Itt a vas=cink réz=szén. A korábban már jelzett potenciálok alapján kb. 0,778 voltos feszültség állandó áramot kelt a rendszerben, ami a negatívabb fémet elcsócsálja.
Gpeti, 1 m2 fűtendőhöz 3m2 talajkollektor kell. Innét jött 60m2 lakás. A talajszonda is megfordult a fejembe, de nálunk 3000Ft/m a fúrás; 60m: a hagyományos technológiával nem garantálják ezt a mélységet, vagy sikerül, vagy nem. 60mX3000Ft=180eFT, 180eFTX3=540eFT! Az összeg miatt nem említettem a szondát. A gázfűtésről megfeledkeztem, de végülis minden modern központi fűtéshez kell áram, mert keringetni kell. Legfeljebb nem 3 fázis 35A, mint a hőszivattyúhoz, hanem elég 1 fázis 16A. Igaz, én 12V-ra tervezem a keringetőmet, mert a szélturbinám is 12V-ot termelmajd a házamban. A turbinát most építem. Mennem kell kell dolgozni. Majd este folytatom :(
Én csak valami olyasmi szabályról tudok, hogy folyó (használati, tehát cserélődő) vizes rendszerbe réz után már ne legyen vas, mert azt megeszi. De az talán egy másik jelenség miatt van.