Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Forrást kértél, hát kaptál. Jómodort is adnék szívesen, ha az ilyen egyszerű lenne ;)
A témára - polgári alkalmazás - visszatérve meg teljesen érdektelen hogy lesz e benne utánégető vagy sem, mert a Concorde-al ellentétben a Tu-160 utánégető nélkül is vígan boldogul, úgyhogy van vagy nincs, bekapcsolni nem fogják.
Az ugye megvolt (vagy nem?) hogy az összes Tu-160 egy reptéren állomásozik? Az oroszoknak nincsenek Rammstein vagy Guam méretű reptereik szerte a világban..
ééés ha ránézel a térképre milyen messze is van Kazany az engelsz bázistól??
2000-ben volt konkrét érdeklődés a Tu-160 "polgári" változatára de szerintem az még odább van. Most vagy 10 évig a katonai változatot gyártják. Állítólag olyan 160 milla euró lenne az ára.
A Tu-160 sokkal halkabb mint a Concorde, köszönhetően annak hogy a Concorde utánégetővel volt kénytelen felszállni.
A Tu-160 ellenben a változtatható geometriájú szárnynak köszönhetően utánégető nélkül is fel tud szállni, sőt az új motorban egyáltalán nincs is utánégető.
A Tu-160 típusjele onnan jön, hogy felszálláskor olyan hangos decibelben (de komolyan). Speciális rezgéscsökkentő mellény nélkül nem szabad hajtómű indításkor a közelében tartózkodni, mert szétrázza a belső szerveket. Megnézném azt a polgári repteret, amelyik engedi üzemelni. A Concorde csak fele olyan erős volt, de már azt is úgy üldözték, mintha boszorkányok ültek volna rajta.
> egyre nagyobb az igény a szuperszonikus luxusra.
A kedves milliárdos utas biztos örülne neki, hogy a géptörzsön belül is 100+dB van menet közben. Közben meg leszopatná magát a sztyuvival, de a csajnak a nagy rezonanciától úgy összekoccannak a fogai, hogy befigyel egy véletlen körülmetélés.
> akár még komoly bevételt is hozhat
Biztos gazdaságosan üzemben tartható egy varia-szányú gép, kb. annyi karbantartás igénye lesz csak, mint egy motoros ki-be hajtogatós keménytetejű luxus kabriónak, ott is mindig rossz valami a 130 alkatrészből.
(Boeing cég amúgy tervezett varia-szárnyú 2,5 machos nagy SST utasgépet a 60-as évek közepén, reptettek egy 1:8-as modellt, aztán kiszámolták a költség-haszont és sikítva menekültek a 747-es púpjába.)
Oroszoknál volt egyszer egy Tu-114 típus, ami = Tu-95 stratégiai bombázió szárnyak és farok, utas géptörzzsel. Az is nagy siker lett a polgári piacon a ceruzára hasonlító "tágas" kabinjával és "alacsony" zajszintjével. (Annyi értelme volt, hogy akkoriban lökhajtásos gépek még nem tudták egyben lerepülni a Moszkva - Tokió kirakat járatot.)
Egyébként volt MiG-25 VIP terv is, szélcsatornáig jutott - de aztán valakinek leesett, hogy a CCCP párt és állami vezetői többnyire nincsenek olyan testi kondícióban, hogy 24km-en, Mach 2,8-nál 5G-vel fújják beléjük a tiszta oxigént. Lásd pl. a szépen kihordósodott Brezsnyev elvtársat.
> mert a gép nagyon jó konstrukció
Mármint az a Tu-160 típus, ami a levegőben egyszer csak felrobbant miszlikbe?
Szerintem amúgy a tervezett asszem 26 Tu-160 az nem olyan sok, viszont jelentős csapásmérő kapacitást ad cserébe. Ráadásul a most bejelentett polgári változat akár még komoly bevételt is hozhat, mert a gép nagyon jó konstrukció, és egyre nagyobb az igény a szuperszonikus luxusra.
Azért a titánt meg is kell munkálni. Az a drága, nem a nyersanyag ára. Ettől államcsőd nem lesz, de tényleg mekérdőjelezhető az, hogy minek kell annyi Tu-160...
> Jelenleg a ferrotitán ára 5 dollár per kilogram alatt van. A dúralumíniumé meg 2 dollár.
A ferro-titán az nem fém, hanem egy segédanyag acélgyártáshoz, kb. kovaföld helyettesítő. Abból a büdös életben nem lesz fém titán, mert a titánnak igen hülye kémiája van, úgy kell kiimádkozni a vegyületeibeől. Fém titán 6AL-4V ötvözet kb. 50 USD / kg, de ahhoz még nincs légügyi certifikát papír.
A fém titánnal amúgy nem az a baj, hogy mibe kerül (bár a CCCP összeomlásáig az egekben volt az ára), hanem főleg hogy a megmunkálásra kényes anyag. Hegeszteni csak oxigénmentes környezetben lehet, így ha fegyver-rendszert akarsz belőle, akkor minden régióba kell vákuum-kamrás javító műhelyt telepíteni, meg minősített specialista, aki tudja is használni. Az nem opció, hogy egy gépet minden kavics felverődés után vissza kelljen vinni a gyártóhoz, mondjuk az Urál egyik oldaláról a másikra.
A Boeing a 787-es polgári gépük esetén elég nagy mennyiségben alkalmaz titánt, de ráfázott, mert emiatt olyan drága lett, hogy minden egyes példányt 20m USD veszteséggel adnak el és utólag próbálják vissza alu-sítani a gyártósort, amennyire lehet. Lásd itt:
Boeing looks at phasing out pricey titanium in a bid to stem 787 losses
A titán amúgy még a bicikliknél sem tudott elterjedni, a sokkal kényesebb és drágább karbonszálat használják ott, ahol az alu nem elég jó (vagy nem elég flancos).
Jelenleg a ferrotitán ára 5 dollár per kilogram alatt van. A dúralumíniumé meg 2 dollár.
A Tu-160 üres tömege 110 Tonna, azaz ha az egész gép teljes tömeg titánból állna akkor is csak 330 ezer dollárral kerülne többe az előállítása. Egy Boeing 777 ára cca 80 millió dollár csak hogy érezd a nagyságrendeket.
A titán alkalmazása még egy tized százalék felével sem dobja meg a költségeket.
> Az M2 verzió kb 2020-től új elektronikát kap amit már a PAK DA-ba szánnak.
Nekem erről a régi vicc jut eszembe, hogy az orosz mikroelektronika azért nem tud betörni a világpiacra, mert nem fér ki a gyárkapun. Szóval ha a szó szerint focipálya méretű Tu160-ba szerelik be, akkor a max. Tu-22 méretű pakda-panda aligha fogja tudni elvinni.
BMP-3 páncéltest, szemből: 10mm acél+70mm légrés+12mm acél+60mm ABT-102 alu. összesen 82mm páncélzat. Majdnem duplája a T-34 homlokpáncéljának. Durván 55-60mm acélnak felel meg.
Amúgy a torony sosem volt 110mm, max 90 a T-34/85-nél. A korábbi változatoknál először max. 50, majd ha jól tudom '42-től 75.