Így van, rengeteg kárt csináltak, ezért írtam, hogy törökbálinti HÉV-et is hogyan lehetett volna hatékonyabbá tenni. De azt már maguk az üzemeltetők is látták az építés után néhány évtizeddel, hogy Kamarerdőn keresztül vezetni nem lesz egy sikeres dolog. Az egyik vágányt már a második világháború idején elég könnyedén fel is áldozták.
De ha én nem tudom, tudják a barátaim és ez oda-vissza működik!
Ma ért egy üzemi baleset, ami kissé nehézzé teszi a gépelést (metszett ujjseb, varrva), de ha túl leszek rajta, összeírom normálisabban ezeket a személygépkocsikat.
Természetesen már egy sínautóban is Kecskemét... Kecskemét... Kecskemét... :-)
"Ami a gyökereket illeti: a budapesti villamoshálózatot a hatvanas évektől kezdve szisztematikusan csonkolgatják. Természetesen korábban is voltak vonalmegszüntetések, de azok jobbára a fejlesztés részei voltak: a felhagyott szakasz forgalmát átvette egy új, jobb nyomvonalon haladó villamos, esetleg autóbusz.
A hatvanas években azonban már a politika által erőltetett metróépítés, és a hazai autóbusz-gyártás gyors fejlődése vezetett oda, hogy az illetékesek mindenféle statisztikák mögé bújva elkezdték megtizedelni a budapesti villamosvonalakat. Félreértés ne essék: egy Budapest méretű városban szükség van földalatti gyorsvasútra, és a buszokat sem lehet nélkülözni - de csak mértékkel szabad lecserélni velük a villamost, hiszen más tulajdonságokkal, más előnyökkel és hátrányokkal bírnak! A korszellem azonban nem volt tekintettel erre.
Ekkoriban szűnt meg a villamos Nyíregyházán, Pécsett és Szombathelyen is, felsőbb utasításra - a méteres nyomtávú, illetve egyvágányú közúti vasutakat ugyanis korszerűtlennek és fejlődésre képtelennek bélyegezték. Persze a világ más részein is hasonlóan gondolkodtak: olyan nagyvárosokban, mint London, a közlekedési vállalatok vezetői büszkén nézték végig, ahogy a szükségtelenné nyilvánított, javarészt fa szerkezetű villamoskocsikat elbontás közben felgyújtották, miközben egyre több és több busz kormozta össze a városuk feletti levegőt."
"Ezúton ajánlom minden törökbálinti – kitüntetetten pedig a 72-es autóbuszon éppen a harmadik forgalmi dugóba került és emiatt nem túl nyugodt idegzetű – olvasó szíves figyelmébe a művelődési házban november elejéig megtekinthető Időszeletek című kiállítást, amely az egykori Fő-utczát mutatja meg sokszínűen és korabeli képeslapokon többek között az egykori HÉV-állomást is…
A törökbálinti HÉV félévszázadnyi szolgálat után, 1962. december 31-én közlekedett utolsó alkalommal. 1963- ban – részben az autópálya építése miatt –, véglegesen megszüntették ezt a szakaszt. Szerepét csak kis részben pótolja a ma is működő, Kamaraerdő és a budapesti Batthyány tér között közlekedő 41-es villamos, hiszen Törökbálint és Budaörs – Kamaraerdő kivételével – szinte teljesen kimarad ebből a közlekedési vonalból.”
"A HÉV annak idején a Stefánia utcán át közelítette meg Budaörs központját, majd a Baross utcán át hagyta el, a villamost ehhez képest bekanyarították az autópálya mellé, a Károly király úti autópálya-felüljárónál kialakított átszállóhelyre.
A végállomás tulajdonképpen a pampa (pontosabban egy vizenyős, lápos terület) közepén volt: az utasok a 88-as és 88A jelzésű busszal (és persze gyalog) juthattak át Budaörs lakott részére. Most bevásárlóközpontok, raktárak és parkolók fekszenek a vágányok egykori helyén, úgyhogy könnyen lehet, hogy manapság több utasa lenne a járatnak. Ha létezne - csakhogy 1977-ben visszavágták a Kamaraerdei Ifjúsági Parkhoz. A pálya maradványait még a nyolcvanas években is lehetett látni..."
"A közlekedés megszervezése és a szolgáltatás biztosítása az egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb közösségi feladat. Budaörsön valamikor járt HÉV és villamos is, az elsőre már csak a dédszüleink meséiből emlékszünk, az utóbbin még a mai nagymamák is ültek gyerekkorukban. Majd valamiért megszüntették őket, hogy lassan tizenöt éve íródjanak arról megvalósíthatósági tanulmányok, milyen jó lenne a „kötöttpályás” megoldás a meglévő buszok mellett."
Kivéve, ha csak nem az M1 építésekor felmerült volna, hogy a Bartók Béla útra helyezik át a HÉV-et, és nagy nehézségek árán megoldják a vasút és az autópálya alatt-feletti átvezetést, akkor menetidőben már talán versenyképes lett volna busszal. Csak akkor meg Budaörs és Törökbálint annyira jelentéktelen falucskák voltak, hogy ilyen eszükbe se jutott. Mondjuk nem sokkal később meg lakótelepeket építettek oda, azt azért előre kellett volna látniuk... De hát miért, minden lakótelephez építettek villamost, metrót, HÉV-et? Valahol a lakótelep építésekor bontotották el a villamosvonalakat. Már a 60-as években a közút lett a fontosabb, ahogy az a Soroksári út átépítésénél is kitűnik.
Arról nem tudok, hogy bármikor felmerült volna, hogy visszaépítenék a törökbálinti HÉV-et, azt tudom, hogy az első busz megjelenésekor az vetődött fel, hogy el kellene bontani.
Jut eszembe, ha már a biatorbágyi viadukt felmerült, mint újra lehetséges vasút, időnként a törökbálinti HÉV is felmerül, azután meg vissza. Szintén pénzügyi okokból. Meg hát az egy magyar hagyomány, hogy mindent azzal kezdenek vizsgálni, hogy miért nem lehet.
Most nem a jövőről, nem a tömegközlekedés fejlesztéséről fogok írni (pedig lenne miről), hanem a múltról: hogy Budaörsre 1977 júniusáig sárga villamos járt. Valahol ott volt a végállomása, ahol ma a kör alakú felüljáróról a TESCO parkolójába kanyarodik az ember :
[...] Bővebben!Tovább »
Akadt még jobb ötlet. Ez egy betelefonálós hallgatóé volt a Lánchíd Rádióban, a betelefonálós hallgatóknak szoktak lenni jó ötleteik, ilyenkor tudja meg az ember. Hogy hát miért szidják azt a szegény kisvasutat, hát olyan jó dolog az, csak meg kellene egy kicsit hosszabbítani. Ott van Bajnán az a szép kastély, addig például miért nem lehet?
Gróf szlavnicai és bajnai Sándor Móric volt az Ördöglovas, nagy híre volt a maga idejében, de hát felmerül az a kérdés, hogy hát ez mennyivel dobná meg a forgalmat a TFV-n (Transzfelcsúti Vasút).
Akartam mondani. Vagy húsz éve a biatorbágyi polgármester is felvetette, még a normál nyomtávot is, hogy munkába járóknak jó lenne, de hát pénz a lelke mindennek.
Azért én odatenném az ex-MÁEV-es Ezüstnyilat. Tudom, hogy nem néz ki autónak, de higgyétek el nekem, hogy több autóalkatrész van benne mint az alábbi képeken szereplőkben. A motor Octáviáé vagy Skoda mikrobuszé. A váltó a kormányváltós Octáviáé. A hajdani kilincs Skoda Tudorból való, a kardán Skoda, az osztómű is nagy valószínűséggel egy módosított diffi (irányváltót építettek bele). A műszerfal ZUK, a fényszóró szintén ZUK. Hétvégén felbakolom és aláfekszem -remélem nem esik rám- , szeretném részletesen lefotózni, hogy tudjuk honnan és miből van. A fékrendszere amúgy hidraulikus dobfékes. Mind a négy keréktárcsában fognak a fékpofák. Valamelyik autó fékpajzsai lettek felerősítve az ágytokra. Érdekes szerkezet.. Videó már van fent a facebookon a KEMV oldalon.