Nem csak a fegyvertől lesz terminátor a katona, hanem elsősorban a vezetéstől. Ez akár idézet is lehetne, de saját :))) Szóval, a híres történelmi csaták vhol arról is szólnak, nem elég terminátorokat gyártani, és azzal majd úgyis bedaráljuk a kis hülyéket, mivel a kis hülyék vissza is ütnek.
Nyilván nem lehet jelenleg élethűvé tenni a játékot, nem csak amiatt amit felsoroltatok, hanem még kismillió példával lehetne pedálozni, de ennek semmi értelme. A TW hagyományokra épülve megvannak ennek a játéknak is a kaeretei, amit nem lehet átlépni. Itt egy dolgot lehet tenni csak: a meglévő keretek között játzhatóbbá, élethübbé tenni.
Aki szereti a történelmi hüséget, az kissé meglepödhet egy két egységen, akik mint az ókor terminátorai harcolnak, és felrak egy mod-ot, hogy ne igy legyen.
Akit ez meg nem érdekel, az meg felrakja a patchet, és harcol a terminátorokkal. Ennyi.
Manta! Amit küldözgetni szoktál, az ugye egy könyvből lett kimásolva? Meg tudnád mondani a címét? Meg szerinted az neten utolérhető? És tudsz arról, hogy eredeti műveket (J.C: Plinius, Thuküdidész, stb...) magyarul le lehet szedni vhonnan? Vagy marad az offline?
A keltákat és később a germánokat is ez jellemezte: jöttek, hogy letelepedjenek. No, és mit látott mindebből az őslakos? "Idegenek gyünnek, nehogy má' kivágják a fát, lenyilazzák a vadat (lecsapják a vaddesznyót és a római őrjáratokat előlünk :) ), aggyunk nekik a pofájukba!" Két hónappal később jött az előző idegenek sógora és udvariasan bekopogott: "megkérem elnézését uraknak, nem látni erre sógoromat!? Lenni neki veres bajusz és tetoválás arcán... Elnézvény kérni zavargásért" - azzal bocsánatkérően rájuk gyújtotta a házat... Naná, hogy a letelepült és ezért valószínűleg nagyobb írásos kultúrával, vagy egyszerűen csak szervezettebb társadalomban élő népek úgy érezték, kegyetlen sehonnai hazátlanok törtek rájuk, akik csak rabolni és gyilkolni születtek a világra. Apropó: rablás. Ez is fura dolog; a svédek pár törzse elindult kis dereglyéken és a Dán-félsziget "nyakánál" a mai németországi folyókon hajóztak délre, az erdőkben, dombságokon élő kelták közti "hézagok" mentén. Szerintetek mi fér egy dereglyébe? Eke? Borona? Szekér!? Tehenek!? Áhh, ezeket el kellett venni - a lebensraummal (bocs: élettérrel) együtt az ott lakóktól. Szegény rómaiak épp belefutottak egy nagy népességrobbanásba, ami néhány klassz mezőgazdasági találmánynak volt köszönhető: vaspapucsos eke, stb... Most őket ismerjük németek, franciák, szlávok, angolok gyanánt... Szegények később mind szenvedtek holmi újabb skandináv betörésektől. ÉS BARBÁRNAK TARTOTTÁK A TULAJDON VÉREIKET!!!
Közben meg pl. érdekes, hogy a vikingek sagái nem tudnak semmit a nagy dúlásokról, csak arról, hogy milyen fasza kereskedők is voltak ők... Nézőpont kérdése, ugyebár.
No. Ha ezt visszaadja a játék, akkor van szó realism-ról. De könyörgöm: ilyen programot eddig csak egyvalaki tudott írni, azt se C++-on, hanem valahogy így: "Kezdetben vala az Ige..." :)))
Hát, azért én megnézem azt az embert, aki egy mögékerüléstől nem fut meg mint a nyúl. Harcolsz keményen, egyszer csak mögötted ott van egy seregnyi lovas. Ilyenkor az ember megfordul, és levágja mindet, mint azokban a hiteles filmekben. És mint ezerszer leírtam, az íjászok nem atombombák, hogy mindent ütnek, hogy a hülye, buta amerikaiaknak ne kelljen gondolkodniuk. (utóbbi témát már korábban lerendeztük itt, és kiderült, lehet, hogy parasztok, de semmivel sem butábbak, mint más. Bár, te biztos ismered az összeset.) Persze, ha az ellennek nincs pajzsa, szép hogy tizedeli őket a nyílvessző, de a pajzsok esetében ez már nem ennyire egyértelmű. Mindegy, mindenki azt csinál a maga játékával, amit akar, felőlem kis törpék is harcolhatnak piros papuccsal a lábukon.
Höhö, én is informatikus vagyok és télleg nem piszkálok bele olyanba, ami jól működik. Soxor olyanba sem, ami nem jól működik, mer nem értek hozzá, vagy lusta vagyok (Szlaczának :PPPP)
De, ha nem vagyok lusta (pl. mert érdekel) és értek is hozzá, akkor igenis megpróbálom jobbá tenni a kis világomat. :)
Ami az alapjátékban iszonyatos nagy baromság:
1. A rómaiak az íjászaikkal képesek a legkönnyebben megnyerni a csatáikat.
2. Mire Triariusokat tudsz gyártani, jó esetben megtörténik a mariusi reform.
3. A barbár népeket különösebb hozzáértés nélkül szarrá lehet verni, mert egy mögékerüléstől futnak mint a nyulak
És még rengeteg olyan bosszantó apróság, hogy az ember csak figja a fejét. Persze aki a rómaiakkal is az íjászos-szétlövős játékot akarja játszani (like, buta amerikai kölkök, akiknek a játék szerintem készült...), annak tetszeni fog, de aki úgy tekinti, mint a korszak tűrhetően pontos modelljét, ami lehetővé teszi a "mi lett volna, ha..." felvetések vizsgálatát, akkor az bele fog nyúlni. Az eredeti játékot készítőeket valószínűleg leginkább a harács vezérelte, azaz nem jó programot akartak írni, hanem jól eladhatót. Persze voltak köztük hardcore gamerek is, emiatt tették "könnyen" átírhatóvá az alapbeállításokat. Szerintem... :)
Hát én itt veszítettem el a fonalat. Vki azért morgott, hogyhogy nincs a punoknak íjuk, hiszen a környező népeknek van, nem igaz, hogy nem tudják ellesni. Erre itt meg kiderül, a rómaiaknak sincs íjuk, mert ők is képtelenek voltak ellesni a szomszédoktól. Ilyen barmok hódították meg a világot? Még egy íjat sem tudtak gyártani?
Ahogy én magamat ismerem, nem. Én már csak ilyen vagyok: a levest megsózom, ha sótlan, de nem főzök bele tésztát a saját kis láboskámban, ha nem adnak eleget hozzá. Nem az én konyhám; eszem, amit elém tettek.
Csak azt tartom zörgésnek, amit patch-csel szoktak javítani; a többi már sajátossága, adottsága a játéknak.
JAJ, hagyjuk már ezt a témáááááááát!!! A topic elején ratónnal olyan jól elvoltunk; aztán meguntam a másik helyen hallgatni, hogy milyen történelmi hiteltelenségektől hemyzseg a Rome... Vazze, akiknek ez kell, vegyék elő a tankönyveiket, meg a régészeti szakmunkákat! Én játszani akarok; és azt várom el, hogy a játék működjön - nem pedig azt, hogy pótolja a tankönyveket! Részemről a téma befejezve.
Nem tudom, én az alappal játszom, és nálam pl. az íjászok egyáltalán nem olyan hú de királyak. Volt olyan, hogy kb 3 katonáját öltem meg, pedig minden nyílvesszőmet ellőttem. Amúgy a nagy realitásban eddig még senkinek sem jutott eszébe, hogy ha én is lövök nyíllal, meg az ellenség is, akkor nem fogynak el a nyílvesszők, mivel felszedegetem az ellenség által odalőtteket? Akkor már tessenek erre is odafigyelni.
Ami jó lenne, ha rendet lehetne tartani a városokban, és nem csak az adóval meg a katonasággal, hanem mondjuk azzal is, hogy a lázadókat kivégeztetem mielőtt még felkelne az egész város. Lehetne mondjuk a kém feladata kideríteni, kik a hangadók, és vagy elkapja őket - ekkor jöhet a feszítés -, vagy nem - ekkor meg fellázadhatna az egész város.
Ja, tegnap volt a Duna TV-ben a Mindentudás Egyetemén egy fickó, aki a kelta vándorlásokról beszélt. Nagyon érdekes volt, tessék megnézni az ismétlést (nem tudom, mikor lesz)! Abból pl. kiderül, hogy egyáltalán nem realisztikus, hogy csak úgy jön két sereggel és felperzsel mindent, mert azért mentek új helyre, hogy megljenek, nem csak úgy ad hoc hódítottak. "Mit csináljunk ma? Á, hódítsuk meg a szomszédos várost, hogy lássák, milyen nagyok is vagyunk." Úgyhogy szerintem - ahogy ezt már korábban is leírtam - maga a játék alapja nem realisztkus, innentől már lehet vitatkozni azon, hogy egy bronz páncél többet véd-e mint egy vas. Meg hogy a krétai íjászok mennyivel lőttek messzebb. És az csak zavaró volt, vagy valóban megöltek embereket. Tessenek akkor beleírni a sebesüléseket is, amelyben nem hal meg vki, csak nem tud harcolni. Tessenek beleírni, hogy elvakítja őket a por, a nap. Hogy éppen éhesek, mert reggel van és nem ettek, vagy fáradtak, mert 3 napja készenlétben állnak az ellenség támadását várva. Tessék beleírni, hogy a görög hopliták nem utaznak körbe a fél világon, mert ők olyan polgárok voltak, akik a saját földjeiket védték, arra meg nincs szükség 2000 km-rel odébb.
Úgyhogy, lehetne mit változtatni, hogy reális legyen a játék, és ki lehet találni egy csomó dolgot, de mindegy, mert így is lesznek fióknapoleonok, akik 10 év alatt meghódítják a fél világot, aztán arra panaszkodnak, milyen hülye az AI. Mintha Nagy Sándor arra panaszkodott volna valaha is, milyen hülye az ellenfelem, simán megverem őt.
Ja ez a modban van igy, az eredetiben van vmi gagyi ijász csapat. A játékélményből nem veszit semmit vele az ember, nehezítésnek is csak egy picit nehezebb, a funditoresnek egy kicsit kisebb a lőtávja, bár ha jól emléxem, ellenben durvább.
asszem, az az én bajom, hogy túl sok informatikus mellett volt balszerencsém dolgozni. Íg belémrögzült a "ha egyszer működik, vezzeg, mi a f*-ért nem lehet békén hagyni!?" álláspont. Nem azért mondom ezt, hogy megsértsem vele az informatikusokat, hanem de, mégis azért. :))))
Az ijászok, úgy müködnek, hogy a Máriusi reformok után, amikor a hastatus, princeps, triarius, velites egységek helyett megjelennek a légiók, akkor tudsz már profi ijászokat is képezni. Addig van velites, meg funditores.
Azt hiszem értem mire gondolsz, még ha nem is értem miröl beszélsz. :))
A mod-olással azt gondolom az a helyzet, hogy mivel történelmi dolgokról van szó, és ebben idönként mindenki kicsit okosabb, mint többiek, ezért mindenki megpróbál egy kis saját töritudást belecsempészi a játékba. Pl. Vihar kollégám eléggé buzgón teszi. Nos van olyan, amitöl valóban élethübb lesz a játék és van olyan, hogy jobb, és olyan is van, hogy a kettő üti egymást. Nehéz megtalálni mindenkinek a magának megfelelőt.
A hozzászólásokból azt vettem észre, hogy a sok modolás miatt, már az eredeti még valóban "jónak" mondható modról is lemondasz. Annyit füznék hozzá, hogy ne higgy senkinek, mig nem próbáltad ki, csak a saját szemednek.
Most olvasom, a rómaiknak nincs íjászuk a mod-ban, mert nem is volt nekik??? Úgy érted, hogy a megfelelő provinciáikban se tudják képezni pl. a szíriai íjászokat, akik még Hadrianus falánál is szolgáltak???
Nem a játékot véleményeztem. A mod-olás lelki motivációit.
Beleélés és a játéknak a valósággal való mindenképpeni egyenértékesítésére való törekvés nem ugyanaz! Nem felcserélhető fogalmak!
Továbbá: ha beszédet nem is, taktikai utasítást és harci buzdítást már adtam pár alkalommal - mint alább írtam is - úgy kb. 40 fős (egy fegyvernemből toborzott) "seregnek". Jó volt; ha ez realizálódik még tovább a mod-olásban, akkor én vagyok az első, aki tapsikol! De a lényeg átírásának, átrajzolásának sosem voltam híve. Csináljunk másikat, benne vagyok! De, hogy "szakmámból" vegyek hasonlatot: nem jó az olyan nunchaku, amit egy hosszúbot lefűrészelt végeiből MOD-olnak... Tehát bot típusú fegyverből lehet flexibilis fegyvert csinálni - de akkor már a bot se bot, meg a nunchaku se igazi. Ellenben, ha veszel két alkalmas fadarabot, kifúrod, összemadzagolod anélkül, hogy bármin alakítanod kellett volna, ami eredetileg is fegyver volt - na, az nunchaku lesz. Tudom, nem egyet csináltam már.
Figyu. Ne haragudj, sztem ég ne véleményzed a játékot, amíg nem próbáltad ki. Mivel ismered az TW-ket, ( olvasom ám a hozzászólásaidat :) gondolom ismered a különböző TW-kben a játék gyengéit. Ezek után le fogsz ülni a Rome elé, az új felület ellenére sztem eléggé hamar ki fogod ismerni a játékot, ezután felrakod legnehezebb fokozatra, és rájössz, hogy amikor végiggyepáltad az ellenségeidet, hogy ez nem is volt olyan nagy durranás. Na ekkor kell feltelepítened a modot !
Amiben egyébként nem csak nehezítések vannak benne, hanem rengeteg ésszerübb dolog. ( pl. az eredeti game-ben a germán dárdások falanxban közlekednek, nem tudtam, hogy sirjak vagy nevessek )
Az eredeti gameban csak a rómaiak vannak végiggondolva?!?!, a többi népre azt hiszem mondhatom hogy sz*rtak. A mod készített egységeket a többi népnek is, pl.: a galloknak nem volt dárdás könnyülovasságuk, a modban már van, de u.e. a helyzet a parittyásokkal is. A modban pl. a rómiaknak nincs ijászuk, csak parittyásuk, mert valóban csak az volt nekik, stb, stb.
Én is féltem a különböző modoktol, jelenleg a 3.2-vel küzdök, és miután kipróbáltam rájöttem, hogy nagyobb kihívás, mint a sima game, ezáltal izgalmasabb is. Most már nem raknám vissza a sima gamét.
A 4.1 modot meg egyenlőre hagyjuk, az olvasatra is valóban gagyinak tünik, olyan dolgokat próbálnak meg benne realizálni amit ezen a felületen már lehetetlen. A germánok 3 városát akárhogyan realizálom, nem fog kijönni belöle, pl. hogy Germanicus elödje, és Tiberius testvére: Drusus meghóditott több mint negyven germán törzset, és akkor még ugye közel sem lehetett mondani hogy meg van hódítva Germánia. Ezután kezdett el ténykedni Germanicus, stb, stb. ))
Még egy apróság:
"Nekem nem kell MOD, hogy a valóságban érezzem magam. Egy játéknak pedig nem célja ezt az érzetet kelteni... Baj van, ha egy játéktól kell elvárnom ilyesmit..."
Egyébként pedig jó érzés kicsit beleélnie magát az embernek, pl. amikor a vezér lelkesítő beszédet mond a csata elött. Ezt a valóságban nem nagyon lehet átélni, és mégis, ez nekem nagyon bejön :)
Hát Manta féltem attól, hogy előbb-utóbb ezt fogod mondani.
Akkor legalább az eddigieket add közzé Nis segítségével. Ha ezen felbuzdúlva már más is elkezd írni, akkor nem dolgoztál hiába, és ha még másokat is tudsz szórakoztatni a történeteiddel, akkor a már megérte.
Én azért befejezem, a tiedet sajnálom, mert mindet kinyomtattam, otthon vannak összegyűjtve az enyémekkel és Akárkiével együtt.
Na hát ez van, sajna, sosem tudjuk meg, mik voltak Kalányos mester további kalandjai.
Vu-men kuant érdemes kézbe venni! Vagy jókat vigyorogni, vagy hümmögni szoktam rajta és ezért sosem tudom, mikor világosodtam meg épp... Bosszantó... :)))
Meggondoltam magam. Ne kerüljenek ki a spanyolok! Abbafejezem, mert beleuntam. Ez van. A dolgok magyarázata a múltamban rejlik, de ezt itt nem fogom feltárni. :)
Azt írtam _csalna_ a pénzzel. Bááár... már olvastam értetlenkedő hozzászólásokat az origin topikban, hogy honnan a francból lett pénze erre-arra, de nekem még nem tűnt fel, hogy csalt volna.
"Lehet, hogy az az én bajom ezzel az egésszel, hogy én azt a mesét is szeretem, ahol elég, ha a főszereplő neve "Jancsi" - mert attól számomra már épp elég benne a valóságos elem, s máris "hihető" - a maga műfajában? Ez most nem ellened irányuló cinizmus volt, tényleg eltöprengek ezen..."
Értem én, de akkor ezzel az analógiával a Rome is lehetne egy 0 grafikájú játék semmilyen testmozgást nem végző pálcikaemberekkel, ugyanezekkel az értékekkel. Az nekem pl. nem tetszene.
Hiába, ilyen elégedetlen vagyok, na. Nem lehet soha tökéletes, nem is kell, de törekedni lehet rá :)
A hangulatot nagyon megdobja, ha látom, hogy hú, ez az apróság is a helyén van, meg erre is figyeltek a fejlesztők, szinte érzem a füst és vér szagát :))
Viszont, ha a térképes-stratégiára lenne teljesen kihegyezve, akkor nem érdekelne annyira a grafika meg a harcértékek se. Ahogy Te is írtad: a saját kategóriájában kell tetszen. Számomra a Róma a saját kategóriájában kell bírjon a szép grafika és a lehető legrealisztikusabb csata tulajdonságaival. (Ej, de szíp mondat vót :)
Vu-men kuan -t nem ismerem, de érdekes volt amit írtál.
Nis volt olyan kedves, és feltette a magyarítások oldalára a Krónikáim részeit a Medieval címszó alá. Akit érdekel, látogasson el oda, és akinek szintén van ilyen közzétehető története/krónikája beszéljen Nismasterrel ezügyben.
Manta ez neked is szólt, ne ülj rajta annyit, legyenek kint a spanyolok is. A folyamatos frissítés nem gond, Nis ezt ígérte.