Keresés

Részletes keresés

Krzysztof Creative Commons License 2005.06.22 0 0 854

Szia kiviszem,

 

ahogy irtam, ez (csak) hőcserélő ára. A puffertartály ámugyis kéne (a vizes kandalló miatt, és majd jövőben napkollektor miatt).

Előzmény: kiviszem (849)
Krzysztof Creative Commons License 2005.06.22 0 0 853
Jó, majd vigyázok, de szerencsére több van a környekén.
Előzmény: HHapci (848)
Krzysztof Creative Commons License 2005.06.22 0 0 852

Már mint milyen rendszert lehet kihozni 100 eFt-ból? Nálam csak a gázbekötés a telekre ez kb. 250-300 eFt (terv, engedély, hálozat feljesztési hozzájárulás, és maga a bekötés).

 

Azzal viszont hogy gáz rendszer fenntartási költsége nagyobb, mint északai árammal működő hőszivattyús rendszernek magasabb ezzel egyett érték.

Előzmény: HHapci (847)
Farkas Norbi Creative Commons License 2005.06.21 0 0 851
"Azért a 3x35A erős túlzás. Egy 10 kW hősziv.-nak van 2 kW vill. energiaigénye. Az 3 fázison 2 Amper fázisonként. Terhelten induló aszinkron motorról van szó, gondolom lágyindító áramkör nincs benne, így mondjuk azt, hogy a 3x16 Amperról akkor is megindul, ha mellette megy a mosógép is. Szerintem."

Ezt holnap pontosan megnézem, lehet, hogy rosszul emlékszem.

"A szélturbinás dolgot folytatsd csak, szívesen olvasnánk róla. Érdekelne pl a lapátok szögének állítása, az alkalmazott generátor, meg ilyesmik. Egyébkény nem érné meg inkább inverterről rátáplálni a lakásra? Sokkal egyszerűbb lenne, nem kellenének spéci fogyasztók, és akkor is el tudnád használni a megtermelt energiát, amikor éppen nem kell keringetni semmit."

A lapátokon nem állítok semmit, túl kicsi a teljesítmény hozzá, nem éri meg vacakolni. A csúcsteljesítmény kb.10 m/s-nál 700W, a lapátátmérő 2,4 m, tervezett magasság 15m.
A turbina 3m/s körül indul, ha nem cseszem el a profilt a faragásnál :), ui. fából készitem a lapátokat. Ennél a sebességnél 150W-ot termel elvileg. A viharvédelem a "kifordítós" módszer szerint lesz, lényegében a szél kifordítja az egész turbinát, csak a farokrész marad szélirányban, mert a turbina asszimetrikusan van elhelyezve. Létező terv alapján dolgozom, annyi a különbség, hogy nem állandómágneses generátort használok, ami kb. 40e lenne a terv alapján, hanem vettem egy használt Opel generátort 5e-ért, ezt próbálom alkalmazni. A gerjesztésével még van problémám, nem szeretném, ha akkor is gerjeszteve lenne, amikor nem fúj a szél és nem termel a generátor.
Az invertert feleslegesnek tartom, a hálózatomra úgysem tudok rátáplálni. Van egy szünetmentesem, majd azt egy kicsit átalakítom, hogy a számítógép arról menjen, legalább az asszony nem morog miatta :)
Az egészet egy fogadás miatt építem, meg persze mindíg is érdekelt. A fogadás nem pénzről szól, egyszerűen szeretném bebizonyítani, hogy sokkal olcsóbban is lehet szélturbinát építeni, ami használható, mint amit a profik gyártanak.
A napkollektorral ugyan így vagyok, csak azt már nem kell bizonyítanom.
Előzmény: Gpeti (842)
Farkas Norbi Creative Commons License 2005.06.21 0 0 850
"Amelyik céggel kapcsolatban álltunk, sokat küzdött azért, hogy éjszakai áram díjjával számolhassák a fogyasztást. Reménytelen vállalkozás volt.

Ez csak tervezés és méretezés kérdése."

Igaz, puffertartály.

"Esetleges áramszünet esetén nincs mivel fűteni

Ugyan az érvényes gázfűtésre is. Ott még ikább, mivel mind villanytól, mind gáztól függsz - én csak villanytól (és lesz még kandalló, vész esetben)."

Megújjuló párti vagyok, de a kényelmesebb fajtából. A kandallóm kazánrésze össze lesz kötve a fal és padlófűtéssel. Oda kell keringető, ha nem akarok gravitációs fűtést, de lehet, hogy nem is lehet. Lehet kapni 12V-os keringetőszivattyút, tehát nem kell inverter. Áramszünet esetén akkuról megy a szivattyú, amit a most épülő 700W-os szélturbinám tölt. A turbina által termelt energiát persze közben másra is felhasználom.
Nyáron vízkiemelőszivattyú a kertbe, télen a 12V-os világítás a lak.-ban és persze már most is van, szünetmentes tápegységről némi átalakítás után a szám.gép, monitor. Csak most még hagyományos módon.

"Krzysztof! A lakásod 60m2?

Nem, 200 m2 körül. Ha hideg Svédországban az említett hőszivattyú elég egy ház kifűtésére, akkor nem látom akadályt, hogy Mo-n épített ház kifűtésére is elegendő legyen."

Nem a hőszivattyú teljesítményét keveslem, azzal nincs baj, megnéztem a honlapjukat, bár a szövegből nem sokat értettem. Én úgy tanultam 2 éve, hogy 1 m2 fűtéséhez 3 m2 földkollektor kell. Persze fúrt kút és talajszonda esetén a 3X60 m
elég :). Node a tudomány 2 év alatt is sokat fejlődik :)
Viccet félretéve: Te fogod összeállítani? Beüzemelni? Kitől vetted? Van referencia munkájuk?

Nem muszály fákat ültetni, a pázsitnak tényleg kutya baja sincs. De a mi éghajlatunk
kicsit eltér a svédekétől. Nem vagyok botanikus, de kiakadnék, ha a májusi cseresznyém csak júliusban kezdene teremni, az őszibarack meg októberben. Bár ki tudja, így legalább nem fagy el a virág:)

A fűtésköri keringetőszivattyúra gondoltam. Az szerintem Neked is kell.

Félre ne érts, nem támadni akartalak! Én is "megszállott" voltam, de kicsit körbenéztem, megérdeklődtem, megnéztem...nekem elment tőle a kedvem. Bár kétség kívül kényelmes, tiszta. És Te legalább nem írtad, hogy majd nyáron hűtesz vele :)
Remélem beszámolsz a beüzemelésről és a költségekről, mert tényleg érdekel. Sok sikert!
Norbi



Előzmény: Krzysztof (844)
kiviszem Creative Commons License 2005.06.21 0 0 849

Szia Krzysztof 

"c) min. 6,45 m2 felületű hőcserélő a puffertartályban  c) kb. 90 eFt-ból lesz."Ezt tarállyal együtt adják?Érdekelne hol szerzed be ennyiért,és mekkora lessz a tartály?Nekem fűtéshez kellene puffertároló hőcserélő nélkül.Találtam egy érdekes oldalt a mostani témához: http://www.xsany.hu/geohazi.html  

A Geotermikus energia bár sosem fogy el,de elég meleg sem lessz tőle rásegités nélkül,és kérdéses a megtérülési idő is("Ha hideg Svédországban az említett hőszivattyú elég egy ház kifűtésére, akkor nem látom akadályt, hogy Mo-n épített ház kifűtésére is elegendő legyen..")  kb. 2 méter mélységben a hőmérséklet nagyjából 6°C - 12°C között változik,ez neked elég?Itt irta valaki,hogy ismerőse miután túl sok villanyszámlát kellett fizetnie ki is kapcsolta.Az éjszakai áramról meg annyi,hogy azt az Elmü kacsolja,és mivan ha kevés?Az egészen biztos,hogy éjszakai áramra készült hálózat,nem lehet a nappali árammal közös,úgyhogy a nappalira szükség eseténi átkapcsolást nem lehet alkalmazni.Én sokkal több fantáziát látnék egy nagy földalatti melegviztárolós napkollektoros rendszerben.

Előzmény: Krzysztof (816)
HHapci Creative Commons License 2005.06.21 0 0 848
Én is hivtam 4-ezerért földmunkagépest és kb fél óra mulva elhajottam az annyába.
Ugyhogy vigyázni.
Előzmény: Krzysztof (844)
HHapci Creative Commons License 2005.06.21 0 0 847
Én azt nem értem , miért öl bele valaki ekkora összeget 1 olyan rendszerbe amelyet a tizedéből ki lehet hozni és még a fentartási költsége is magasabb.
Esetleg azt tudom elképzelni hogy olyan helyen van ahol nincs gáz.


Előzmény: Krzysztof (845)
Gpeti Creative Commons License 2005.06.21 0 0 846
Most már az. Egyszer már publikáltam, valami miatt visszabújt.
Előzmény: Krzysztof (845)
Krzysztof Creative Commons License 2005.06.21 0 0 845

Az e-mail címed nem publikus.

 

Nekem engedélyeztek a házat, ahol nincs gáz kémény (csak egy kéményem van - kandallónak).

 

Szerintem a hőszivattyú/villany fűtés az engedelyezés szempontjűból ugyanaz (mivel mind kettő villanyból megy). Tehát alternativ fütésként nem lehet villany (nálam kandalló).

Előzmény: Gpeti (821)
Krzysztof Creative Commons License 2005.06.21 0 0 844

Amelyik céggel kapcsolatban álltunk, sokat küzdött azért, hogy éjszakai áram díjjával számolhassák a fogyasztást. Reménytelen vállalkozás volt.

 

Ez csak tervezés és méretezés kérdése.

 

Esetleges áramszünet esetén nincs mivel fűteni

 

Ugyan az érvényes gázfűtésre is. Ott még ikább, mivel mind villanytól, mind gáztól függsz - én csak villanytól (és lesz még kandalló, vész esetben).

 

Krzysztof! A lakásod 60m2?

 

Nem, 200 m2 körül. Ha hideg Svédországban az említett hőszivattyú elég egy ház kifűtésére, akkor nem látom akadályt, hogy Mo-n épített ház kifűtésére is elegendő legyen.

 

A földmunkát nem számoltad, az is tetemes költség.

 

Nálam a környékén kb. 4-5 eFt/óra a földmunagép. Egy nap alatt meg lehet csinálni, azaz kb. 32-40 eFt. Majd ha meglesz, akkor beszámolok mennyiból sikerült kihozni.

 

Oda fákat nem ültethetsz, mert nem marad meg.

Megmarad, csak egy kicsit később kezd vegetálni.

 

Sajnos a vezérlés sincs meg annyiból. Csak a keringetőszivattyú 15eFt, az érzékelőkről, a mikroprocesszorról és programozásáról nem beszélve. (Szerintem is meg lehet csinálni olcsóbban, de ehhez sajnos nem értek. Nem értem, miért kérnek manapság több százezret azért, amit pár tízezerből meg lehet csinálni, egy P1-es gép többet tud, mint ezek).

Az én hőszivattyús körben nincs keringtetőszivattyú (közvetlen párolagtatású a hőszivattyú, ahogy irtam - a közeget kizárólag a kompresszor mozgatja). Mikropoceszoros vezérlőt már meg is vettem - 19500 Ft + ÁFA volt. 5 db PT 1000 érzékelőt is vettem - összesen 2000 Ft-ért (tehát 400 Ft/db). Kell még hozzá néhány áramvédő kör - kb. 30-40 eFt-ból kijön, majd ha megveszem, akkor megírom, ha érdekel. Szóval jól az érzéset, hogy több pénzt kérnek, amiból ki lehetne hozni.

 

Előzmény: Farkas Norbi (817)
hnehnszb Creative Commons License 2005.06.21 0 0 843
(No, megnéztem egy 4jegyű függvénytáblát és megvan az adatsor hibája: a vas normál-potenciálja -0.44V!!! Nem pozitív. Rossz adat -> rossz következtetés. Vas + réz kis elektrolittal majd' 1V-os galvánelem... De biztosan jól szorul! (Hőtágulást is ellenőriztem.) :)

Szeretettel:
Szalma
Előzmény: erbe (840)
Gpeti Creative Commons License 2005.06.21 0 0 842
Azért a 3x35A erős túlzás. Egy 10 kW hősziv.-nak van 2 kW vill. energiaigénye. Az 3 fázison 2 Amper fázisonként. Terhelten induló aszinkron motorról van szó, gondolom lágyindító áramkör nincs benne, így mondjuk azt, hogy a 3x16 Amperról akkor is megindul, ha mellette megy a mosógép is. Szerintem.

Számomra csak a fúrt szondás kivitel elfogadható, még ha drágább is a fúrása. Sok előnye van a vizszintesen fektetetthez képest.

A szélturbinás dolgot folytatsd csak, szívesen olvasnánk róla. Érdekelne pl a lapátok szögének állítása, az alkalmazott generátor, meg ilyesmik. Egyébkény nem érné meg inkább inverterről rátáplálni a lakásra? Sokkal egyszerűbb lenne, nem kellenének spéci fogyasztók, és akkor is el tudnád használni a megtermelt energiát, amikor éppen nem kell keringetni semmit.
Előzmény: Farkas Norbi (839)
erbe Creative Commons License 2005.06.21 0 0 841
Pontosan ez a jelenség.
Úgy hívják, elektrokémiai korrózió.
Ha szedtél szét zseblámpaelemet, a cink köpeny elfogy, a szénrúd sértetlen marad. Itt a vas=cink réz=szén. A korábban már jelzett potenciálok alapján kb. 0,778 voltos feszültség állandó áramot kelt a rendszerben, ami a negatívabb fémet elcsócsálja.
Előzmény: Gpeti (838)
erbe Creative Commons License 2005.06.21 0 0 840
Biztos, hogy rosszak az adatok!
A fémek abban a sorrendben következnek, ahogy leírtam, a réz a hidrogén alatt van, a vas felette, tehát -0.438V lehet.
Előzmény: hnehnszb (837)
Farkas Norbi Creative Commons License 2005.06.21 0 0 839
Gpeti, 1 m2 fűtendőhöz 3m2 talajkollektor kell. Innét jött 60m2 lakás. A talajszonda is megfordult a fejembe, de nálunk 3000Ft/m a fúrás; 60m: a hagyományos technológiával nem garantálják ezt a mélységet, vagy sikerül, vagy nem. 60mX3000Ft=180eFT, 180eFTX3=540eFT! Az összeg miatt nem említettem a szondát.
A gázfűtésről megfeledkeztem, de végülis minden modern központi fűtéshez kell áram, mert keringetni kell. Legfeljebb nem 3 fázis 35A, mint a hőszivattyúhoz, hanem elég 1 fázis 16A. Igaz, én 12V-ra tervezem a keringetőmet, mert a szélturbinám is 12V-ot termelmajd a házamban. A turbinát most építem. Mennem kell kell dolgozni. Majd este folytatom :(
Előzmény: Gpeti (834)
Gpeti Creative Commons License 2005.06.21 0 0 838
Én csak valami olyasmi szabályról tudok, hogy folyó (használati, tehát cserélődő) vizes rendszerbe réz után már ne legyen vas, mert azt megeszi. De az talán egy másik jelenség miatt van.
Előzmény: hnehnszb (837)
hnehnszb Creative Commons License 2005.06.21 0 0 837
("Réz: +0.34V, Vas: +0.438V, Alu: -1.65V" (Nincs kizárva, hogy rosszak az adatok. :))

Szeretettel:
Szalma
Előzmény: erbe (835)
pilbi Creative Commons License 2005.06.21 0 0 836

Üdv Gpeti!

 

 

 

Krzysztof tudtommal horizontálisan, megfelelő mélységbe teszi a földkollektor csöveket!

Ő passzívházat épít, tehát a háza a "jól szigetelt" kategóriába bőven belefér!

Annyira meg ismerem, hogy biztosítalak, Ő alaposan kiszámolta, hogy a teljesítmény megfelel az igényeinek!

 

Az éjszakai áramra pedig előírás szerint lehet fixen kötni fűtést(lásd hőtárolós kályha) tehát nem hinném hogy hőszivattyúra ne lenne ok!

 

Kéményügyben csak azt jegyezném meg hogy sztem nem szükséges épülő házhoz! (ha parapetes dologgal akarok fűteni, akkor csak a látszat kedvéért minek lenne?)

 

A villanyszünet esetére én pl majd simán beépítek egy mezei generátort a kert végi bungiba, ami tud ketyegni amikor nincs villany a házban.

 

Tisztelettel:

 

Pilbi

Előzmény: Gpeti (834)
erbe Creative Commons License 2005.06.21 0 0 835
"nem kell egyik fémet sem bevédeni, mert közel azonos a normál-potenciáljuk.)"

Ezt most hallom először!

Arany, Ezüst, Réz - Hidrogén + Vas, ...Kalcium...Nátrium...
Fejből nem tudom, analitikai zsebkönyv meg nincs kéznél, de 1 Volt körüli feszültség van köztük.

A réz nedves környezetben villámgyorsan megeszi a vasat normál hőmérsékleten is, nemhogy melegen. A kollektor napsütötte felülete viszont garantáltan száraz (míg ki nem lyukad). Emiatt nem igényel különleges védelmet. A korábban ábrázolt omegás befogással vaslemezt rézzel tökéletesen össze lehet hozni. Alumíniumból sajtolnak (húznak) olyan profilt, hogy csövön több hűtőborda. Radiátort gyártanak belőle. Ha ilyent be lehetne szálban szerezni, nem is lenne rossz.
Előzmény: hnehnszb (833)
Gpeti Creative Commons License 2005.06.21 0 0 834
Norbi,

Miből saccoltad meg a ház méretét? Szerintem ez a leírhatatlan nickú ember - akit hívjunk csak ezeután Kristófnak - földkollektorban gondolkodik?
Ugyan még nem beszéltem vele, de szerintem 3 db 60 méter mély talajszondát fúratott (vagy fog). Jó talajból ki lehet hozni 60-80 Wattot méterenként. Úgyhogy 10 kW körüli teljesítményt tudhat. Egy jól szigetelt ház esetén akár 300 m2 is lehet. Javíts ki, ha tévedek.

A jó talaj meg alapfeltétele a telepítésnek. Nélunk most fognak kutat fúrni, és én is ott leszek. Minden méterről elteszem a fúrómag közepének az anyagát, és viszem az épületgépész tervezőmhöz. Ezzel megspórolok egy talajgeológiai felmérést, és ki fog derülni, hogy alkalmas-e a telkem hőszivattyú telepítésére.

Az éjszakai áramra kötésnek az Elmű szerint nincs akadálya. Én úgy tervezem, hogy akkora puffertárolót teszek be, ami áthidalja azt, amíg nincs éjszakai áram. Még nem számoltuk ki, hogy ez gazdaságosan megoldható-e, de ötletnek nem rossz.

Azzal meg ne jöjjön senki, hogy ki vagy szolgáltatva az áramszolgáltatónak. Szerintetek a gázkazán mivel megy? Ceruzaelemmel? Ott akár gáz nincs, akár áram, megfagysz. Itt legalább csak egytől függsz.
Előzmény: Farkas Norbi (817)
hnehnszb Creative Commons License 2005.06.21 0 0 833
(Nézd a fémek hőtágulását is: ha vasprofilba télen odakünn beleerőltetsz egy rézcsövet, azt nyáron ugyan ki nem veszed!!! A mindenhol jelenlévő nedvesség miatt valószínüleg nem kell egyik fémet sem bevédeni, mert közel azonos a normál-potenciáljuk.)

Szeretettel:
Szalma
Előzmény: NeomatiK (831)
NeomatiK Creative Commons License 2005.06.21 0 0 832
Ez a profil lenne ideális, viszont a kedvemért nem fognak ilyen húzótüskét és hengert gyártani. Hacsak nem fizetem ki, de az már túlmutat a gazdaságos/olcsó kollektorépítésen.
Előzmény: kpl (825)
NeomatiK Creative Commons License 2005.06.21 0 0 831

A drágaság miatt, akkor a réztáblát kilőhetem.

 

Épp a rögzítés a lényeg, hogy nem akarom forrasztani, hanem inkább zsugorkötéssel - helyesebben mondva belekalapálva, beleeröltetve - passzintanám össze. Pl. 0,1-0,2 mm-rel kisebb lenne a cső helye a lemezben. De jogos boattis felvetése, mégpedig a hőtágulás. Tartós napsütésnél kipotyognának a csövek a lemezből :-) Bár ennek megakadályozására is van ötletem.

Szerintem nincs hátulütője a rezet más fémmel párosítani. Ki kell próbálni!

 

Hővezetési tényező (lambda)

 

aluminium: 220

réz: 395

vas: 75

 

acél: 46-58

bronz: 58-93

sárgaréz: 93-117

Előzmény: Gpeti (823)
HHapci Creative Commons License 2005.06.21 0 0 830
Egyetértek veled , amit írtam én is azonkivül szerintem nem éri meg belefektetni a pénzt. Még azt is csak SK munkával.
A P1 -es gép valóban többet tud, csak nem arra való. Nem tucatszámban készül emiatt kerül sokba. Ha mindenkinél ilyen lenne pár ezerért lehetne kapni.
Előzmény: Farkas Norbi (817)
boattis Creative Commons License 2005.06.21 0 0 829

Szerintem sem megoldás a vastag rézlemez elsősorban az ára miatt, másodsorban azt is valahogy forrasztani kellene, hogy ne mozduljon el, amikor megkapja az első nyári napsütést.

Az alumínium abszorber már nekem is megfordult a fejemben, csak sehol nem találtam kereskedelemben kapható un OMEGA alu idomot. Ha ilyent be lehetne szerezni, akkor az átm 10 mm-es hárfahúrokat simán ezzel a 10-es  idommal lefedve rá kellene szegecselni az alu lemezre, és már kész is. (no forrasztás) Esetleg valami hővezető pasztával megsegítve a hőátadást. ha valakinek van efféle ismeretsége és fel tudna hajtani ilyen idomot, az nagyban megkönnyítené szegény kollektorépítők amúgy is sűrű életét. Nem utolsó sorban lényegesen olcsóbb lenne. A szolár festék kiválóan alkalmas az alumíniumra is.

A horganyzott lemez kb ua HUF mint az alumínium

Előzmény: Gpeti (823)
Gpeti Creative Commons License 2005.06.21 0 0 828
boattis, tényleg profin néz ki a kollektorod. Ehhez képest az enyém csak barkácsmunka.

De múködik jól! Vasárnap óta fűti a gyerekmedencét. Mivel eredetileg nem ekkora medencére terveztem, ezért csak minimális a rásegításe, de amit kell, azt tudja. Üresjárási hőmérsékltetet nem mértem, de az tény, hogy amikor beleengedem a felhevült csövekbe a hideg vizet, akkor jelentős gőzképződést és zubogást tapasztaltam. Egyszóval felforralja a vizet.

A vízforgatóra van rákötve, ami így 3 L/perc sebességgel keringeti közvetlenül a medence vizét. Reggel 10 órakor 3 fokos delta T-t produkált. Utána 11-kor már megvolt az 5 fok, igaz, közben lefestettem szolárfestékkel a levezető csöveket is (kb 6 méter, még nem szigeteltek a csövek). Ezzel a festéssel együtt az 1 m2 netto abszorberfelület hozta az 1 kW teljesítményt. A delta T mérés pontossága persze 20% körüli, így nem biztos az 1000W, de közel lehet hozzá.
Előzmény: boattis (822)
kpl Creative Commons License 2005.06.21 0 0 827
index hol a képet tűnteti el hol a megjegyzést :-(
Szóval ezt a bordás lemezt a construmán láttam, bár ott műanyag falfűtéscsövek voltak beleszorítva. Tetszetős a hőátadó felület, nem kell forrasztani. Legyártani se lehet túl bonyolult. Szerintem...
Előzmény: kpl (825)
HHapci Creative Commons License 2005.06.21 0 0 826
Hát igen. Én is így tudom, mivel nekem nemrég készült el.
Az önkormányzatnál el sem fogadják a tervet ha nincs legalább 2db kéményed.
A viz is kell , meg a csatorna, meg a villany, amíg azt nem igazolod hogy ezek megvannak addíg biza nincs lakhatási.
A gázt lehet kispórolni semmi mást , 50eft mifelénk de az meg kell a gáztüzhelyhez.
Hát ez édeskevés a hapenergiás rendszerhez.
Üdv
Előzmény: NeomatiK (813)
kpl Creative Commons License 2005.06.21 0 0 825
1. minden relatív
2. harmonikázva a papír is elég "erős"
3. inkább a cső tartsa a lemezt
4. hűtőbordák is általában a talpuknál vastagabbak. ezen érdemes agyalni
ezt láttam a konstrumán, bár falfűtéscsövet szereltek bele.
Előzmény: NeomatiK (820)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!