Arra érdems figyelni, hogy külön kell hozzá a sport fishing licence mellé még big fishing licence is (az éves klubtagságin felül nyilván), és azt hiszem csak catch and releaselni lehet mint ahogy a tonhalat is.
Amerikában meg a Boston Whaler az egyik legelterjedtebb márka, gyakorlatilag kultusza van ott. Azt is így töltik meg, és valóban legendásan jók - egészen addig, míg meg nem sérül valahol a vízzárás, és szép lassan el nem ázik a hab, utána szopóroller. Persze ez általában csak a régi leharcolt hajókat érinti, eltart egy darabig amíg eljutnak ide. A kiindulási pont itt az volt, hogy hurkát feltölteni vele milyen ötlet - nyilván egy vékony pvc vagy akár hypalon tömlő sokkal sérülékenyebb mint egy vastag üvegszálas hajótest. A finn verzióról nem is beszélve - azok a vastag ABS műanyagok még bontókalapáccsal ütve se adják meg magukat könnyen, így ott van a legkevesebb rizikó, hogy megsérül és beázik, emiatt talán ott a legkevésbé rossz ötlet ilyet használni bár ott is láttam már olyat, hogy több zsák pingponglabdával töltötték fel inkább. Szerintem az ilyen hajók (Whaly, Pioner, Rototech és társai) hosszútávon le fogják váltani a RIBeket is, elsüllyeszteni is meg tönkretenni is nehezebb őket, stabilitásban hasonlók, gyártani olcsóbb őket, egyelőre kevés mély V aljú létezik de szerintem ha azt elkezdik, komoly konkurencia lesz a RIBeknek ez a felépítés.
nálam sokkal okosabb, itt ismert hajóépítők szerint is hab lehet akármilyen zárt cellás, előbb utóbb megszívja magát, dögnehéz lesz, ráadásúl mivel pont maga a hab akadályozza a bejutott víz kifolyását télen szétfagy. Oldalt ahogy a metszeten van teljesen jó, sőt nekem is van, merevít, rezgést csökkent, szigetel, teljesen rendben van, de fenékbe.... Igaz ez az egész csak kis hajóról szól, felette értelmezhetetlen a légkamra.
Finnországban a legnagyobb darabszámban eladott csónak "Terhi" gyártmány
"Minden Terhi hajótest erős, időjárásálló és tartós ABS műanyagból készül. A hajótestek mindig dupla vagy hármas héjszerkezettel készülnek, a vákuumformázott külső héjak közötti teret zártcellás, vízlepergető poliuretán hab tölti ki. Ez az egyedülálló szendvicsszerkezet rendkívül tartóssá és teljesen elsüllyeszthetetlenné teszi a csónakokat, ugyanakkor kifinomult felületet ad."
Ezek az adriai delfinek szégyellős népség, 10-15 méternél közelebb ritkán jönnek de inkább a 25+ a jellemző. Bezzeg brit meg ausztrál videókon sokszor konkrétan csapkodják a csónakot a farkukkal, meg átúszkálnak alatta, ugrálnak előtte.. Nekem még nem volt ilyen szerencsém, egyszer közelítettek meg 5 méterre a kb 50+ alkalomból ahányszor találkoztam velük eddig bárhol.
Átjött a hab téma a másik csoportból, én nagyon nem vagyok híve hab használatának hajóban, nem egy fartükröt, padlót újraépítettem már, de lehet az a hab bármilyen űrtechnika úgyis megszívja magát. Valójában könnyű kishajók vékony laminát rétegei között olcsó merevítő, megoldásnak jó,mint pl surf deszka. Van egy halom videó, a hozzánk is behordott olasz lerúgott angelo molinari testekről, felvágják a padlót és tocsog a vizben a sárnehéz hab. rettenet. Régeben ott irogatunk már róla, álfenékbe, padló alá ha minden áron ki akarod tölteni tegyél pet palackokat, és zárd le csak azt a nyavajás habot felejtsük már el :)
Egy sima xps lap is meglehetősen vízálló.Biztos van ennél speciálisabb,jobb is.Ha táblákba tudják "fillérekért" önteni,akkor hurkákba is menne biztosan.Csak nem hiszem,hogy házi módszerekkel.
Yess! A hossza 94 cm az evezőlapátig, együtt 120 cm. A vastagság 3 cm. most nézem, h ebből is kitört egy darab a menetnél, amit még nem ragasztottam. Ennyit bír a 20+ éves műanyag.
"Eléggé vízállóak" - fröcskölésre max, de ezek nyitott cellás PU habok, megszívják magukat ha sokáig állnak vízben. Ilyenekkel töltik fel pl a Boston Whalereket, amik baromi jók, amíg meg nem sérül a külső burkolat, utána meg lehet nézni ezer és ezer youtube videón (keress rá, boston whaler waterlogged) le kell bontani az egészet, kivésni a habot és újratölteni, akkora meló hogy még azokat is sokszor inkább kukázzák ilyenkor.
hát azért szerintem ez nem ilyen egyszerű - ha véletlenül sikerül tökéletesre kivitelezni (ami nem lehet könnyű meló finoman szólva, és nincs sok hibalehetőség se) utána ha valahol kilyukad/elenged a tömlő, nem veszed észre valószínűleg, csak mire már totál megszívta magát a hab, amit utána az életben nem szárítasz ki, mehet is a kukába.
Nemtom milyen erős ez, de masszív holmi kell, ha az ember belekapaszkodik izomból. A régit megragasztottam 2 komponensűvel, de nyáron recsegett, ropogott, inkább veszek újat.
Van a facebookon egy csoport, az a neve, hogy Kókány sufni tuning, ott biztos szívesen adnak tippeket hogy oldja meg "ződsárga" szigszalaggal, purhabbal meg wd40-el :)
Pont a parkolás a lényeg,szerintem.Most már napi 15-20 eurót is kérnek egy kieső parkolóért is,ahova ráadásul be se mehetsz-vagy csak plusz pénzért-futóval.
Van a másik oldalon több sólya is,de azoktól messze van ez a parkoló.Elvileg nem lehet itthagyni futót csónakkal,vagy anélkül,csak a kocsival együtt.Sok gazdátlan futó és csónak is szokott itt ácsorogni.A múltkor még mobilwécék is voltak a parkolóban.Előbb-utóbb lehet,hogy fizetős lesz...
Én meg erről beszéltem, Tisno felett kicsivel a kempingnél - a sólya szélesebb/könnyebben is megközelíthető mint a sóderes, és ingyenesnek tűnt (legalábbis nem volt kiírva, hogy fizetős, és senki nem ment oda senkihez soha) de a parkolás mögötte már fizetős.
Ahogy beérkezel Tisnoba,lesz bal felé egy öböl,nagy,sóderos parkolóval.A sólya meg ettől kb.100 méterre van.Nem nagy szám,tele gödrökkel,lukakkal,ráfordulni is nehéz .A lehető legközelebb kell állni a stéghez.
Amíg Tisnoban a sóderos parkoló ingyenes,és sólyázni is lehet,nincsen gond.Tavaly június 29-én alig voltak,feleségem júl.10-én fényképezte le a kocsimat a futóval,és még bőven volt hely.Haverom.aug.15 körül már nem tudta otthagyni a kocsiját.Idén is június vége felé mennék...
Én volt, mikor Tisnóban béreltem apartmant, és véletlenül pont olyasvalakitől, aki a Tisno melletti kempingben volt recepciós, ezért megengedte, hogy vegyünk napi pár euróért kikötőhelyet a csónakhoz. Viszont a kempingen kívüli részen volt az elvileg hozzá tartozó sólya, és a kutya nem nézte, vagy kérdezte, mit sólyázgatunk ott, akár betettük a hajót akár kivettük (pedig nyár volt, sokan voltak, sokan is sólyáztak, de senkitől se kérdeztek semmit, csak ha kikötött valaki valamelyik helyre, akkor kérdezték meg néha, van-e cetlije róla).
A kempingekben én is úgy tudom, hogy ingyenes a sólyázás, csak a bójáért kell fizetni, ebben az öbölben 10 EUR-t hallottam naponta, ami egy 2 hetes nyaralás alatt már soknak tűnik, főleg úgy, hogy errefelé főszezonban 100 EUR fölött van bármelyik 24 m2-es mobilház is éjszakánként. Ennyiért Montenegróban meg már közvetlenül a parton lehet kivenni komplett 100 m2-es, két fürdőszobás családi házat, saját stéggel, ahová ingyen köt ki az ember. De nyilván nem csak a pénzről kell szóljon a dolog, mert az itteni szigetvilág meg nincs Montenegróban.
A keleti oldalon többnyire nem kempingek vannak, hanem magántelkekre telepített mobilház "kolóniák" (jellemzően 4-20 házzal), egy jelentős része konkrétan illegál. Persze mindegyik ki van adva egész nyáron, de a legtöbbnél még kerítés vagy recepció sincs, nemhogy fix ember. A két nagy kemping északon és délen más műfaj, ott kerítés, tábla, recepció jelzi a határt.
Meg a itt, a bekarikázott részes, a kavicsos "szabadparton" is láttam kisebb csónakkal sólyázókat:
Itt az előtérben a kemping sólyapályája (a gumicsónak mellett), a bekarikázott kavicsos részen szintén több gumicsónak sólyázását láttam egyetlen délután alatt:
Mivel nem kérdeztem (csónak nélkül voltam), így persze nem tudhatom, mi lett volna, ha én állok neki ott lepakolni, de az gáz, ha a kempingen kívüli részért is harapnak.
Ezek valóban streetview kivágatok, nem az én képeim. Szeptemberben nekem úgy tűnt, hogy a szűkebb sólyapálya közterületről nyílik, a kajáldától nem messze (a Google Maps link is oda szólt), az még nem a kemping, többen is sólyáztak ott, nem láttam csőszt sem, ezért gondoltam, hogy az legalább szabadon használható.
A Google StreetView fenti felvételhez képest sokat fejlődött ez a környék, már a legtöbb helyen aszfaltos utak vannak errefelé is, rengeteg új üdülőtelep létesült ezeken a dombokon, ez az öböl dugig pedig van az itt nyaralók kishajóival, ezért is olyan rohadt drága a bója napi díja. Meg úgy általában horvát bójakoncessziós rendszer anomáliái és a svarcolók miatt (érdekes cikkek érhetők el a témában erről az oldalról kiindulva, melyek jelentős része ma is aktuális: Anchorages in Croatia).
Nem láttál még Törökországban szerelőműhellyel felszerelt marinát, úgy hogy nem is kerestél ilyet, meg nem is hajóztál még Törökországban? Hm, hogy kerülhették el így a figyelmedet :)))
Ne hiszem el, ha 5e km-es utat tervezel, akkor ennyi nem fér bele.
Én itt szoktam a hajót kivetetni, megcsinálom az olajcserét - mindenhol, megcsizsolom az alját, algagátlózom, és megy is vissza. És ennyi munkával már meg is spórotam a daruzás árát....
Hát azért a mai világban találni egy kikötőt szervízzel egy adott útvonalon az útvonal tervezés közben, meg kihúzni egy kikötőben ahol van szerelő, egy kis csónakot egy olajcsere erejéig, ezek nem tűnnek éppen túl nagy feladatnak.. Főleg egy 5ezer kilométeres csónakút szempontjából, ennél azért kb csak nagyobb kihívások léteznek :)
Én ezeket még nem láttam,hogy hol vannak.Egyszer kérdeztem az Oaza Mira kempingben,azok azt válaszolták,hogy csak a kemping vendégeinek lehet sólyázni,tavaly meg egy délebbre lévő kemping gondnoka kért volna egy halom pénzt,+ még valami napj 20 eurót egy szaros bójáért.
A "domb túloldalán", a mobilházas övezetben van több free sólyapálya is, igaz ott meg parkolni/otthagyni nem tudod az autót, mert kevés hozzá a hely (kivéve, ha valamelyik "telep" vendége vagy). Van ott keskeny és széles, betonos és kavicsos is, a legszűkebb kavicsoson például akkora RIB-et húztak ki egy Nivával, hogy nem is értettem, hogy fért oda a hajó meg a futó - gondolom nem először csinálta.
Elképzelni el tudom, csak valószínűtlennek tartom. :)))
Vannak a világnak olyan részei, ahol nem akarják mindenáron megvédeni a polgárt saját magától.... hagynak teret a természetes szelekciónak is. :) Más nézetben, azt gondolják egy felnőtt embernek tudnia kell/ene/, hogy mihez nyúlhat hozzá és mihez nem.
Ezekkel vitorlást biztosan nem lehet emelgetni, ahhoz kicsik. Max közepes méretű csónakokat. Bár, amit közelről láttam, az a felirata szerint 2tonnás volt.
Gondolom azért ezen is sokat lehet segíteni, ha sólyázás után leslagolod, meg rendszeresen fújkálod korróziógátló cuccokkal. Ha futót használnék szerintem vennék valami akksis "magasnyomásút" (csomó márka gyárt ilyet, még a Parkisdenak is van asszem) ami magasnyomásúnak ugyan szar, de slagnak egy vizeskannából tökéletes ilyen célra.
Neked már nyilván unalmas, nekem még élmény becsorogni valami kikötőbe és beállni a komoly hajók közé, kikötni egy kútnál és a vízen tankolni - ezredszerre már biztos nem élmény de pár alkalom után nekem még az :)
Amikor az Evinrude bedöglött,akkor az egyik gumitankból fejtettem le pet palackokba,hogy legyen a kis Hondának üzemanyaga.Albániában nincsen egyelőre vízen benzinkút,a görögöknél is csak ritkán,és jóval drágábban mint a normál kúton.(Tavaly Lefkadán 2,2 Euro volt a benzin.)
Pedig amúgy poén, megvan annak is a hangulata bár gondolom csak egy darabig, ha valaki rendszeresen úgy tankol valószínűleg hamar unalmassá válik mint egy normál tankolás :) Nekünk még élményszámba megy.
Az a helyzet, hogy még sosem tankoltam vízi kúton. Vagy kiveszem a csónakot* ha egyszerű a sólyázás és elhúzom a kútra** ha az közel van, vagy kannázok mint ahogy a Dunán is láttad. :)
* Itthon ez alapból így megy, mindig van kút útközben a Dunáig.
** Görögországban kevesebb mint 1km-re volt két kút is, gyorsabb volt odavinni a csónakot mint kannából átfejteni. :))
Nekem meg a fartükörhöz van rögzítve, nagyobb macera ki-be rakosgatni mint áttölteni bele két kanna benzint egy lopócsővel, meg szállítani se szeretem megtöltve mert instabil, ha nem tudom mivel kitámasztani felborul folyik stb szóval nem szoktam kiszedni szóval gyakorlatilag beltankként üzemel. Nem szokott gondot okozni, nincs 10 perc áttölteni bele a benzint 2-3 tankból egy golyós lopócsővel.
Még nem tudom, nem tervezünk ennyire előre. Lehet, hogy megint Slano lesz egy hónapig, mert az nagyon bejött, és maradt még benne potenciál (nem álltunk meg /néztünk körül minden jónak tűnő öbölben a tucatnyi szigeten, egy hónap is kevés volt). De aztán lehet, hogy tök máshol kötünk ki, azt se tudom még, tavasz lesz, vagy ősz, vagy mindkettő.. Majd ahogy adja.
Slanoban ezt a sólyát használtam, a bekarikázott részen van 4-5 ingyenes parkolóhely is, és mellette a fák alatt meg a túloldalon rendszeresen volt 1-2 futó is lerakva akik épp bent voltak csónakkal. Októberben is napi szinten használták sokan. Nem tartozik semmilyen kempinghez ha erre gondoltál, van mögötte egy kemping nemmessze de semmi köze hozzá. Mi a kis parkolóban raktuk össze/szedtük szét/takarítottuk a csónakot, nem nézték rossz szemmel ezt sem, az utca túloldalán lévő néni akinek a háza előtt voltunk szinte, még oda is jött rendszeresen dumálgatni.
Nem hinném, hogy gond lenne a tolatás, abból ítélve, hogy naponta láttam embereket sólyázgatni itt, 5+ méteres ribeket is.
Azokon a helyeken amiket írtam, 1-2 kivételtől eltekintve mindenhol láttam autókat is sólyázni. Nyilván azokhoz az esetekhez ahol x autó y futóval be tud sólyázni de egy másik kombináció meg már nem, nem tudok hozzászólni, ez mindig szerencsekérdés gondolom.
Köszönöm! Jó az ha valaki személyes tapasztalatból tud ilyeneket, bár ahogy Béci is írja,a gumicsónakot betolni és a futóról vízre tenni nem ugyanaz.
Északra még nem jutottam el a térkép böngészésben és a szigetek sem játszanak nálam. Oda kompozni kell.
Vinisce viszont érdekes lehet, (azt megtaláltam én is) ha azt mondod ott simán lehet sólyázni utánfutóval is.
Slano öböl. A marinában nincs sólya. (gondolom, ha lenne sem akárkinek) Az öböl bejárata után van egy camping, ott van, de gyanítom az a campinghez tartozik. Szemben a másik parton a kis kikötő melletti jó lehet, de kép alapján nem egyszerű rátolatni. Kérdés még, van-e a környéken benzinkút.
Egy ismerősöm tavaly pl.Senj-be ment,3 nap után sikerült valahol vízretenni a csónakját.A Google Earth-on itthonról néztem neki párat,ezek a helyszínre menve,mégsem feleltek meg.
Pl.a sólyázás is ilyen.Sok helyen pénzt kérnek érte,van ahol(pl.kemping,még pénzért sem engedik,csak ha ott nyaralsz).Az áremelkedésre nem térnék ki külön,mert az máshol is hasonló.
Azt azért ne feledd,hogy utánfutóról vízretenni egy csónakot,lényegesen körülményesebb,mint két sólyakeréken betolni egy max.100 kg-osat.Amíg én is így csináltam,elég volt egy sóderos ,vagy akár kavicsos lejtő is.
- Brna, Korcula - kis eldugott falu, 2 ingyenes sólyával, 1 szar, meg egy nagyon jó, de a szar is használható, én azt használtam vízrerakáskor, mert a jót éppen felújították. Kivenni már azon vettem ki
- Prizba, Korcula - itt egy elég szar sólya van, megközelíteni is szar, de kellő elszántsággal használható ha épp nem parkol rajta senki bár én nem ajánlanám, én csak kivettem itt a csónakot mikor lerobbant a motorom anno
- Plomin Luka kikötő, Isztria - fasza nagy teljesen jó sólya van a kikötőben, bárki használhatja
- Krnica, Isztria - szintén eldugott kis falu kis kikötővel, teljesen jó sólyával
- Koromacno, Isztria - kevésbé eldugott, az előzőtől nem messze
- Vinisce, Dalmácia - itt volt vagy 3 is a faluban, az egyik pont a házunk előtt, teljesen rendben volt
- Tisno, itt is van szerintem egy pár, mi az előttünk lévő kikötő sólyáját használtuk, többnyire parkolóhely is volt még nyáron is
- Jezera, Murter - itt egy elég nagy kikötő van, baromi forgalmas a sólya de ingyenes
- Slano, Dalmácia - itt van egy nagy marina, szerintem ott is lehet sólya, de van egy pici ingyenes kikötő, mi az ottani ingyenes sólyát használtuk, kis parkolója van de nem főszezonban elég
Ezek most csak amik hirtelen eszembe jutottak mert ezeket használtam vagy napi szinten láttam, de ha nagyon gondolkodnék szerintem eszembe jutna még egy csomó amit csak láttam séta közben itt-ott.
Ahol a nyáron voltam, (Rogotin) ott pl. a sólya konkrétan le volt zárva 2db román rendszámú autóval. (ami nyilván illegális volt) Akkor álltak velük félre amikor az apartmantulaj beszélt velük. De akkor is csak úgy, hogy 1-szer betolhattam a csónakot, majd 10nap múlva 1-szer ki, amit újra meg kellett velük beszélni.
Hát, nem tudom hol nézted, nekem eddig bárhova mentem, minden faluban volt legalább egy teljesen fasza és jól használható, jól megközelíthető és nem lezárt sólya, kivéve egy helyet ami nem falu volt hanem inkább üdülőtelep, de ott pont egy faluval kellett arrébbenni egy jó sólyáért.
Igen, vannak. És ott sem divat a lezárása mint a Horvátoknál*.
Alább a vonószem illusztrálására betett képem is egy ilyen görög sólyán készült.
Mytikas:
* Nekiálltam végig bogarászni a horvát tengerpartot a google earth-ben sólyákat keresve. Nem sűrűn vannak a kikötőkben, ami van (mármint közterületről megközelíthető) azoknak is a többsége lezárva, vagy akkora és/vagy olyan, hogy autóval művészet, esetenként a KRESZ meghágása lenne ráállni.
Nagyon sok youtube csatorna van amúgy arrafelé (Ausztrália/Új Zéland) ahol valami hibrid verzióját űzik annak, amit te csinálsz (több napos túrázás kis hajóval, vadkemping üzemmódban, a csónakban vagy a parton alvással) és amit én csinálok (búvárkodás-szigonyozás, és a zsákmány elkészítése), a Harry-féle hajózós videókhoz hasonlóan magas színvonalon, én nagyon rá vagyok csavarodva ezekre.
Aztán ezek nem átallanak minden kikötőbe sólyázót is építeni. Nem is kicsiket. Gondolom ingyenesek, mert előttük sehol egy lánc, sorompó, keresztbe parkolt autók.... Akkora parkolókkal, hogy sólyakocsistól elférnek az autók.
Ahogy lapar is írja, a mankókerékbilincs csavarjainak meghúzása, illetve a mankókerék "feszegetése" következtében a zártszelvény behorpad. Ettől meglazul a mankókerék és még jobban feszegeti a zártszelvényt. Utánhúzva kezdődik elölről..... (ezért látni sok könnyű futón a csálén álló/billegő mankókereket) A gyártónak illett volna ezt a gyártáskor megcsinálnia, akkor még akár ponthegesztéssel rögzíteni is lehetett volna. Ugyanez történt a vonófejjel is, az is mindig meglazult, hiába húztam meg. Ezek valóban fillérbaszó gyártói hibák.
Annyi még, hogy a bilincs és a csavarfej közé is beszabtam egy 4mm-es acélbetétet, mert a bilincs is megrogyott ahogy húzta befelé a csavar. (ezeket persze kiegyengettem a javítás előtt)
Eszteregáltam 30-as vasrúdból pont olyan hosszúakat ami éppen belemegy a zártszelvénybe, 10.5mm-es lyuk a közepébe. Levettem a vonófejet, és bejátszottam ezeket a távtartókat egy faléc segítségével a mankókeréktartó lyukaihoz, csavar átdug.......
mielőtt a helyére játszottam, lefújtam horgany srpayval.
Ugyanez a vonófejnél is, csak azokat egyszerűbb a helyére tenni.
Nem állt szándékomban reklámozni a kecskeméti utánfutó gyártást, ha így jött le, bocs.
Csak tudom, hogy a kecskeméti (csónak)utánfutó gyártók, a standard, konfekció futóiakat ugyanabból, az általunk gyártott, olcsóbb-drágább, komponensekből rakják össze, mint Európa és az Usa szinte bármelyik államában.
És a hajó tulajdonosok általában nem tudatlanul mennek oda, hanem úgy, hogy a legolcsóbbat kérem.
Ha jobbat kér, nincs az a bolond gyártó, hogy el ne mondja számára az opciókat, hiszen mindenki a drágábbat szeretné eladni.
Azért ez a "kecskeméti" egy gyűjtő fogalom, több gyártót is jelent. Anélkül, hogy megneveznéd az adott gyártót, ez meglehetősen félrevezető. Az enyém is "kecskeméti", de az itt korábban leírt rémtörténetekből semmi sem igaz rá. (mondjuk nem is a legolcsóbbat vettem) Az alább írt kifogásom is csak a legkisebbekre igazak.
azert az elso mondatban mindjart ott a lenyeg: 'ha kered...', ha meg tudatlanul odamesz h. kellene ilyen es ilyen hajohoz futo, akkor igaz h. olcsobban, mint egy europai gyartotol, de kapsz egy nagy rakas sz.rt.
a hajos forumokon hiaba reklamozod a kecskemeti futogyartast, mert szinte mindenki szivott mar, aki vett onnan ujat. ritka kivetel, aki nem jarta meg v. 'tul fiatal itt' es nem ismeri a remtorteneteket
A kecskeméti gyártók között is van néhány, aki világszínvonalon gyárt, nyilván nem konfekció áron.
De ha kéred, akár harckocsi alá is készítenek futót.
Valamikor, a 80-as években mi voltunk az ország legnagyobb utánfutó gyártója, ma pedig Európa legnagyobb utánfutó alkatrész gyártója vagyunk, 40 országba exportálunk.
1986 óta vagyok a cég termelés vezetője, van némi rálátásom az utánfutó piacra.
Sajnos a hajó tulajdonosok nagy része az utánfutóval olyan "szarrági", hogy el sem tudjátok képzelni.
A hajóra megvesz bármi extrát, a futót pedig a legolcsóbban akarja legyártatni.
Persze, ezzel nem lehet "villogni", mint a hajóval...
kepet nem talalok tul jot a neten, de az ohlmeier mt2500-on esszel van szerelve, ott nem lapitja ossze a csavar a zartszelvenyt es ki se szakad konnyen:
a platni 1cm vastag, a negy csavar meg a hegesztett keresztborda 2 oldalan megy at (a hegesztes megtartja, h. ne huzza be a zartszelvenyt a csavar (szoval lehet ezt jol is, csak azt nem kecskemeten csinaljak)
Nem is értem mi a lószerszámot gondolhatott a tervezője, csak simán átdugta a mankókerék a csavarjait a zártszelvényen*. :(( Már az udvarban elsőre megnyekkent, nem hogy valahol a parton. Csináltam távtartókat belülre a zártszelvénybe, azokkal már meg lehet húzni fixre és tart is rendesen. Ami még ennél is nagyobb szarság, az a vonófej rögzítése, ami pont ugyanilyen volt. Az is kapott távtartókat, azóta nem lazul meg az sem.
* megnéztem pár futót, mindnek ugyanilyen volt és lefegtek is rendesen.
egesz konnyu csonaknal, amikor 'lebeg a mankokerek' vagy nagyon faxa betonon, ahol nem akad el a mankokerek (keves ilyet ismerek). konnyu kitepni a mankokerek csavarjait, nagyobb mankokerek mar nem siman van rafurva a vazra, ott a felni szakad kette a ponthegesztesnel
Alkalmaztam párszor mikor lassan mélyülő helyen akartam vízre rakni. kis orrkereket kivettem, bauhausban vettem hosszabb menetesszárat és két kereket a villa két oldalára. Működik a csörlős megoldás is, de jóval egyszerűbb kampós vontatókötéllel egyszerűen kihúzni autóval.
masik nagy segitseg: a potkereket a csorlotarto oldalara kell csavarozni es azon tok jol le lehet maszni (ha a futon ott a trepni amire lelepsz 'potkerek lepcsorol'). hetente vizreszalltam jo par evig telen-nyaron: este letettem, ejjel peca, alvas, reggel kiszed es irany melo. muszaj volt kitalani az okossagokat. 20perc volt kb. kikotestol hazaindulasig az allokabinossal beton solya nelkul a 'tokoli strandon' (a solya nagy hajoval nem volt jo, mert a vege le volt szakadva)
ugy ertettem, amikor meglazitod a csorlot beakasztasz karbinerrel egy lancot, aminek a masik veget a csonakba bedobot (pdakotod vmihez), amikor ki akarsz kecmeregni a vizbol ez a lanc elerheto a csonakbol es hozza tudod konnyen akasztani a csorlo kampot, ahogg csipi irta
"a vonoszembe indulas elott beakasztani egy lancot,"
Ha annyira akarnám, biztosan találnék rá megoldást, de a vonószembe akármi hosszabbítóval csak bonyolítanám a dolgot. Alábbi képen látható, akkor nem tudnám a támaszig felhúzni a csónakot. Meg amúgy sem tudok kimászni az elején ha fenn van a futón. (túl magas)
ja meg egy: ha a vonoszembe szallitashoz a lanc helyere a futo csorlotartojarol egy tamaszto rudat 'akasztasz', akkor megvedi a fekezeskor orrtamasz folott elorecsuszastol a hajot
a vonoszembe indulas elott beakasztani egy lancot, rogziteni a csonak orranal ahol elered, beakasztod csorlokampo es mar huzhatod is
stronger nagyobb elbirja a minn kota 13klios gucso horgonyat a 4mm madzaggal (csak a horgony tomege fog) 500+ kg-ot megallit/megtart a duna sodrasban is (neha lesni kell a kotesnel az elso 5-10 cm kiszorosodik (ahol bebillenti) -> levag+ujrakot 2-3 havonta. kinai csorlo taviranyito konnyen beszerelheto -> motornal ulve is muxik
aki nem akarja bonyolitani a solyazast: ugyanaz mint 'csipi' irta, csak csorlo helyett a futon ket pallo cuppanttal es lazan setalgatva a futon a 2t+-ost is egyedul felteszem (nem allok a futora a hajoval, hanem besetalok a pallon es kotellel odahuzom a hajot. dunan is siman mukodik). mondjuk szaraz labbal nem uszom meg, mert melyre be kell tolni a futot a hajo merulese miatt (az auto kipuff mindig viz alatt rofog, de nagyon alacsony viznel az ajton is becsorog egy kis viz). terdig belemenni a vizbe belefer, cserebe olcsobb, mint csorlo es nem romlik el.
Adtam már el néhány csónakot,nem feltétlenül azért,mert volt vmi.bajuk,hanem egyszerűen rájuk untam.Egy Futuraból,vagy Lodestarból,vagy Bombard Aerotecből sose lesz pl.Zar.
Ott volt a Duarry a 40-es Evinrude motorral.Masszív volt,mint egy tank,minden kamrában volt túlnyomás szelep,erős anyagból készült.Viszont nem ment jól a hullámokon,általában 30 körüli sebességgel használtam,és ilyenkor is 30 liter fölött evett százon(Tisno-Vela Luka szakaszon kifogyott a 40 literes tank)Párhuzamosan ott volt a Wiking csónakom a 20-as motorral.Ennek elég volt a 20 liter is,nem fröcskölt be a víz,jobban ment a hullámokon,könnyebb volt,több benne a hely,és kényelmesebb.
Egyszerűbb húzni,sólyázni,stb.Ezek után nem láttam értelmét,hogy maradjon.
Ebben a méretben,és árkategóriában nincs tökéletes választás szerintem.
Nem a csónakon van hanem a futóra van szerelve. Macon Winch márka, Off Roadosok használják leginkább.
Nekem az egyik legkisebb van, 1,5 tonna húzóerővel. A drót kötelet lecseréltem hevederekkel, ez rugalmasabb kicsit. Jól működik, szoktak csodálkozni amikor egyedül sójázok és a csónakban állva gyakorlatilag felcsörlőzöm magam a csónakka együtt a futóra. Van hozzá távirányító.
"Szolgálati közlemény", hátha valakit érint/érdekel: böngészés közben belebotlottam, hogy az egyik magyar webshopban (Hammar Life Saver LS-101 automatikusan felfújódó mentőmellény - hobbycity.hu) baromi jóárasítva lehet beszerezni az utolsó példányokat a Hammar/Baltic LifeSaver LS101-es automata "mentőövből" (LifeSaver - Baltic), ami standard UML patronnal működik (mint az automata mentőmellények többsége). Gumicsónakba, a pad alá jó helyspóroló megoldásnak tűnik a merev mentőövekkel/mentőpatkókkal szemben, baromi kis helyen elfér és messze lehet dobni: Stormy LifeSaver. Nem is tudtam, hogy itthon lehet kapni, külföldön 150-170 EUR körül fut, ez most a harmada - ha nincs benne semmi csavar, akkor alkalmi vétel.
Üdv Opatijából, itt csodás idő volt egész nap, és ragyogó napsütés - tegnap reggel még jeget vakartam otthon a kocsiról, elég éles most a különbség. :)
Lehet,hogy ez is csak egy fóbiám,de egy hurkához ragasztott(főleg,ha én ragasztom oda🙂)horgonytartóban nem tudnék annyira bízni,mintha a vonószemhez lenne kötve.
Igaz,hogy a tartalék motor konzolját is a hurkára ragasztottam,és évek óta jól tart,még a háromnapos "éles" tesztet is kibírta a nyáron.Valamint korábbi légpadlós csónakjaim is csak a hurkára ragasztott gyűrűkhez voltak kötve.Bár nem mellékes dolog,hogy ezek a csónakok nagyon könnyűek,így jóval kisebb a terhelés,mint amikor egy többszáz kilós hajót ringatnak a hullámok.
Az általad említett ribek,melyeket láttál horgonyozni,lehet,hogy csak pár órára álltak meg egy szigetnél.
Az,hogy milyen horgonyt teszek a csónak orràba,most másodlagos kérdés.Lehet Mantus is,de úgy gondolom,jobb lenne,ha fixen lenne rögzítve,és nem kellene a ládában keresgélni,összerakni,kimászni az orrba,stb.
Az albán eset elég speciális volt,lehet,hogy az életben nem kerülök többet ilyen helyzetbe.
Hullámos vízen haladtam Korfu felé a tartalék motorral,majd egyszercsak kevés lett a motorerő,a szél a part felé fújt.Amíg elővettem a két horgonyt,már szinte s sziklákon voltam.
Hát, mikor lehorgonyzott csónakokat látok akkor azok is ehhez vannak kötve.. meg a Zodiac is ezen volt bóján (nem parthoz kötve, hanem kifelé nyitott öbölben) több mint két hónapot, időnként olyan viharban, hogy az egyik hajót bójástul kirakta a szél a partra. Semmi gond nem volt vele.
Nem lehet, hogy jobban járnál, ha eladnád a Vulcant és vennél egy (szerszám nélkül) szétkapható Mantust? A tárolhatósága fényévekkel jobb, főleg ha ennyire be van lakva a hajó. Tartani meg durván tud az is. A Vulcan kialakítása ebből a szempontból borzasztóan hátrányos, mármint gumicsónakos szemmel nézve.
Az elmúlt 20 év tesztjei mind azt igazolják, hogy azonos súly mellett az újgenerációs horgonyok messze felülmúlják a hagyományos típusokat (Bruce, CQR, Hall stb), pl. a HHP és SHHP minősítéshez 2x illetve 4x akkora erőnek kell ellentartania egy horgonynak, mint az azonos súlyú Hall horgonynak (és ez csak a "belépő", amit az újgenerációs típusoknak alapból illik megugrani). Szóval akár kisebb súllyal is megbízhatóbb horgonyzást tudsz elérni.
Az kiderült az említett incidens kapcsán, hogy ott milyen volt a tengerfenék, mi az, amibe a két horgony sem tudott megkapaszkodni?
A bikához kötik a kötelet általában egy kikötőben,de nem hinném,hogy ehhez van kötve a horgony,amikor horgonyoznak.Meg már írtam is,hogy nincs elég hely a felragasztáshoz amúgy sem.
Esetleg valami ilyesmi megoldást tudnál még csinálni, ehhez egy minimális "léket" kéne csak vágnod az orrponyván, az azért nem nagy változtatás - a rozsdamentes csövet meg a padlóhoz tudnád rögzíteni valahogy.
Kösd hozzá a horgonytartót a vonószemhez egy kötéllel.... Ha drótkötelet akarsz rá tenni, nem is baj ha a hurkára van ragasztva, az legalább rugalmas, szemben a drótkötél 0 nyúlásával.
A másik dolog meg az,hogy egy hurkához ragasztott horgonytartóban valahogy nem bízom annyira,mintha pl.a vonószemhez lenne rögzítve.Főleg,ha a csónakban alszom...
Ezeken a hobbicsörlőkön 3-4 mm-es madzag van,melyeknek van ugyan 3-400 kg terhelhetőségük,de ha pl.egy sziklához dörzsölődnek,akkor végük.A csörlőket elvileg sós vízre tervezték,nem tudom,meddig bírják.3-4 mm-es saválló drótkötélből van extra hajlékony is,szerintem-bár még nem próbáltam-annak a csörlőnek teljesen mindegy,hogy mit teker fel.Ha meg nem működik,akkor a csörlő "kuka",a horgonytartó konzolt akkor is meg szeretném csinálni,max.lánc,vagy kötél lesz a horgonyon.Ehhez azonban ki kell menni az elejébe,és a lánc vhol ott lesz a lábamnál.
Ez a fellépő platform nálam sajnos nem működik,ott van a leragasztott orrponyva,meg az a deszka,amire rá lehet lépni.Igen,valami oka biztos van,hogy senki nem használ drótkötelet.
Normális hajókon horgonycsörlő van,ami nem feltekeri,hanem egy rekeszbe gyűjti a láncot.Ez ekkorka csónakra nem opció.
Meg még valószínűleg sok más is.. Szerintem nem arra vannak tervezve, hogy sziklák közt rángassák, folyamatosan mozgassa a hullámzás (anyagfáradás..) stb, ha meg elkezd szétesni egy darabon, kuka az egész.
Hmm, még soha nem láttam senkit drótkötéllel horgonyozni - valami oka biztos van ennek, ha sok év és sok kikötői hajónézegetés, meg videónézegetés közben nem jön szembe senki, aki drótkötéllel horgonyozna, gyanússá válik,hogy valamilyen fizikai tulajdonsága miatt valószínűleg nem a legalkalmasabb a feladatra, különben mások is használnák..
Rögzítés gyanánt tehetnél rá esetleg valami fellépő platformot és arra fel lehetne szerelni masszívabban:
Az még kimaradt,hogy elől egy Rocna Vulcan horgony lenne,hátul,a két motor közt meg vhogy fixen feltéve egy kicsi,tartalék.Ha lenne egy ilyesmi elektromos horgonycsörlőm,mint a videóban,de a vékony madzag helyett pl.egy rugalmas,rozsdamentes(3-4 mmes) drótkötél lenne,akkor nem kéne kimászni,és helyet se foglalna.Mondjuk,ha ez a horgony tényleg beássa magát,vagy elakad vmiben,akkor nehéz lesz kihúzni.Gondolom,a csónakkal teljesen a horgony fölé kell menni,vagy akár az ellekező irányba célszerű menni,hogy kibillenjen a beragadt horgony.
A horgonyzás sose volt a kedvencem☹️.Csak olyan horgonyt tudok elpakolni,ami összecsukható,nem éles,kis helyen elfér.A nyári tapasztalat,amikor a két horgony(Hall+négykapás,6+4 kg,+ min.6-8 kg lánc)sem fogott meg,kicsit elgondolkoztatott...
A Wiking csónakommal meg vagyok elégedve:kompakt mérete ellenére,a belmérete a lehető legnagyobb.A hurka végei függőlegesen le vannak csapva,és csak 10 cm-rel érnek a fartükör mögé(persze ez hátrány is,kevesebb hátul a felhajtóerő),így kb.fél méterrel nagyobb a hely,mint egy ugyanakkora gucsóban.Az egyik hurka végén fürdőlétra,a másikon a tartalék motor van.A fartükör előtt közvetlenül két 30 literes tank,vízleválasztós benzinszűrő,fenékvízszivattyú.Két üléssor van benne,alattuk tároló.Az üléseket egy mozdulattal le tudom dönteni,így egy fekvőfelület keletkezik.Van egy összecsukható sátor,ami olyasmi,mint egy bimini,általában le van döntve a hátsó üléshez,rajta van egy védőhuzat.Maga a sátor kb.5 perc alatt védelmet nyújt eső,szél ellen,de alacsony,csukott sátorból nem lehet vezetni.Van még egy normál bimini is.A kormány elől van,a csónak orra zárt,a szélvédő középen nyitható,így az ülésre állva ki tudom mászni egy viszonylag merev deszkár,ami elől vhogy a gumihurkára van ragasztva.Elől van még egy 22 literes tank a ponyvázás alatt,meg egy kifeszített ponyva a lábaim fölött,amire könnyebb dolgok,mint pl.mentőmellény,kötelek,esőruha,stb.tehetők.
A horgonyok láncostól egy-egy masszív zsákban vannak a hátsó láda alján.Kb.a fél ládát elfoglalják,és úgy kell pakolni,hogy viszonylag könnyen elő lehessen venni őket.Ez nem túl egyszerű...
Horgonyozni úgy szoktam,hogy kimászom a elejére,kezemben a horgonnyal,óvatosan vízbe dobom,ügyelve,hogy a nehéz lánc ne tegyen kárt a hurkában vagy a ponyvában.A horgonykötelet összekötöm a vonószemen mindig fixen rajtlévő kötéllel úgy,hogy ennek segítségével ,a járható orrdeszkán állva,(vagy hullámzásban ülve) ki tudjam húzni a horgonyt.
Horgonyzáskor ez a zárt orrész,meg a szélvédő nagy hátrány,és erősen megnehezíti a horgonyzást,máskor viszont nagyon praktikusnak találom.A lábaimnál még mindig sok hely van,ki tudom nyújtani őket teljesen,és még egy kisebb,30 literes gumitank is elfér(igaz,ezt időnként előre kell rugdosni,ha a hullámzás miatt a lábamhoz csúszna.
Most a horgonyzáson agyalok,valami ilyesmiben gondolkozom,mint a videóban van,de biztos nem így lesz rögzítve.Bár a 2,3 lovas Hondát tartó konzolt a hurka végére ragasztottam,meg a fürdőlétra gyárilag is így van feltéve,horgonyozni egész éjszakára nem mernék így.
Beci, ezen már számolgattunk egyszer. A 0 fokos, 0,2 bárra fújt hurkában 1,2 bar nyomás van, de a légköri 1 bar légnyomás miatt csak a túlnyomást, a 0,2-t mérjük. Ha felmelegszik 60 fokra a hurkaban a levegő, a gáztörvény szerint bő 1,46-ra nő az abszolút nyomás, ami ugye 0,46 bar-t jelent a műszeren, ennyi a túlnyomás (333/273x1,2) A légkör nyomása nem változik a hőmérséklettel, mert a világűr felé nyitott a légkör, csak a feletted levő levegő tömege számít, az fixen 1 bar nyomást okoz itt lenn. (jó, az 1 bár, azaz az 1000 millibar sem annyi, hanem átlagosan tenger szintre számítva itt 1013, ami lehet 980 vagy 1040 is akár az időjárás miatt, de ez csak pár százalék eltérés).
Hasonló kihívás lenne a hurkára, ha felvinned kb 3000 m magasra.
Ha megkéred ezt a szép nénit, hogy üljön az öledbe veled szemben, majd megfogod a jobb kezeddel a bal lapockáját, a bal kezeddel a jobb lapockáját és elkezded puszilgatni a bimbajait, jobb-bal, jobb-bal, jobb-bal!:-))
Abszolút értékekkel kell számolni! Az mindenki számára egyértelmű, hogy emiatt hőmérséklethez Kelvint kell használni. De az a rohadt Bar (meg Dqr79 kedvenc PSI-je) az nem abszolút. Ugyanis a 0Bar az légköri nyomás (0,1MPa), nem pedig 0Pa...
Ha maradunk a 0 fokon (273K) 0,15Bar-ra (0,115MPa) felfújt hurkánál, akkor 60 fokon (333K) 0,4Bar (0,14MPa) nyomás lesz a hurkánkban.
Pedig jó benne "dögleni", szárazföldön legalábbis - mivel jól felveszi a tested alakját, nem olyan mint a kukoricán térdeplés egyáltalán :) de mivel kemény szemcsék alkotják, meglepne, ha jól tompítaná az ütéseket.
Azt már próbáltuk, nem jött be annyira. Inkább puha vízálló párnákat használunk, azokat sok okból szeretjük is, de rázósabb vizeken az sem annyira kényelmes, a légpadló és a hurka (háttal utazó hátára mérve) nagyokat tud ütni. Ősszel-tavasszal meg egy picit hideg tud lenni. Fene egy kényes társaságom van ám! Teszünk egy próbát egy frankó vízálló babzsákkal, pont passzol a Honwave-be, ha nem jön be, mrgy a dolgozószobába lazulósnak.
Szerintem ő kihúzta a csónakot.Régebben kérdezte,hogy én miért nem húzom ki a fák alá,és alszom ott.Nem kellene félni a hullámoktól,elsodródástól.Még a légpadlós csónakjaim is túl nehezek voltak ahhoz,hogy reális legyen bárhol is partra húzni.Max.ha mindent kipakolok,ami nagy macera lenne.
Mi például így közelítjük meg a strandokat vagy strandolásra alkalmas partszakaszokat. Kimegyünk vele partközelbe, majd kidobjuk a horgonyt és "kisétálunk" a partra. Így nem zavarjuk a parton lévőket (nem rakjuk ki a partra a csónakot), attól sem kell félni, hogy bárki turkálna benne, illetve az imént tárgyalt túlmelegedés sem jelenthet problémát. A strandolás végeztév visszapakolunk és felszállunk csónakra, felszedjük a horgonyt és irány vissza pl. a szállásra. Így még a kijelölt strandok szélén is meg tudunk állni, soha senki nem jött miatta rinyálni.
Aztán akkor is hasznos, ha valamiért nem lehet rendesen kikötni, mondjuk egy stégnél - nincs mibe, foglalt vagy bizonytalan a minősége, netán olyan szeles-hullámos az idő, hogy a fenderek ellenére is félő, hogy az oda-oda csapott csónaktestet valami felsérti (pl. a rengeteg odatelepedett éles kagyló, főleg beton műtárgyaknál). Ilyenkor is megfontolandó inkább horgonyozni vagy a kikötést megtámogatni horgonnyal, pl. így biztosítva, hogy a farát ne nyomja a hullám a falnak.