Elnézést a két n-ért! Azért nyitom a topikot, mert rövid tevékenysége alapján - szerintem - leszögezhetjük: az államtitkár asszony sok vidám percet fog szerezni nekünk az elkövetkezendő 1-2 évben. Tovább nem sajnos.
Persze, hiszen őslénytannal foglalkozom évtizedek óta!-:))
De cimkézés helyett esetleg megpróbálkozhatnátok konkrétan cáfolni, érvekkel és tényekkel. Mert én olyanokkal operálok.
Az anayg bajotok, hogy azt hiszitek, hogy mindennek roham tempóban kelene mennie, a kor tempójának megfelelően. Csak hát az agyunk ugyanúgy működik ma is mint pár százezer, tizezer, ezer, száz évvel ezelőtt! Az idegélettani folyamatok nem változtak. S ez a tanulásban is igaz. Azt is szeretnétek felgyorsítani, kevésbé fárasztóvá, munkaigényesé tenni. csak hát ez nem megy és soha sem fog menni, mig az agyunk működése nem változik meg (amire kevés az esély).
Persze, ez is annak a következménye, hogy a biológia órákat (konkrétan azokat amelyek az emberi szervezetről szólnak) elmesélgették a tanáraitok és nem követelték meg, hogy alaposan ismerjétek meg legalább azt amiből csak egy van és pótolhatatlan: a saját testeket!
A lakosság ismeretei ezen a téren katasztrófálisak, talán még a matek vayg fizika/kémia tudásánál is rosszabbak Ezért hisznek el minden bulvár marhaságot, esnek kuruzslók csapdájába, vannak tévhiteik a saját testükről és annak működéséről.
Pont mert anno nem dolgoztak meg érte, hogy alapos tudásuk legyen!
Mit gondolsz, a finnek ezt hogyan fogják tudni megvalósitani ,abban a a katymasz interdiszciplinaritásban amit beakarnak vezetni?
A tanulásnak szabályai vannak, azokat nem lehet figyelmen kivül hagyni.
Persze, de a látszat csal! Az alaposságot, szervezettséget és a halvérűséget nem kellene túlértékelni. S azt sem, hogy nekik volt rá idejük az elmúlt 60 évben fokozatosan felépiteni egy rendszert, majdnem a nulláról indulva. nem verték szét többször is azt ami működött, mint nálunk tették. S az s mindegy, hogy hova tesszük a mércét, mivel nálunk jóval magasabban volt 60 éve s azt fokozatosan csökkentettük, mig ők a sakkal alacsonyabban levőt fokozatosan emelték. A szomszéd kertje mindig szebbnek látszik....
Persze, képesek megtanulni a ketyeréiket kezelni. De az pont olyan mint régen az ólomkatonákkal meg hasonlókkal való játszadozás. Az nem tudás, hanem készség. A jobb képességű csimpánz is képes rá!-:)
Tantárgyak már első osztálytól vannak, van amit lehet kapcsolni máshoz (tk. az első 4 osztályban minden tantárgynak nevezett izé csak arra való, hogy vele is fejleszthessék az írást és olvasást + a számolást). Mivel ezt a tanítók nem így látják, hanem tanárt játszanak minden órán, a tanulókra ragad kevés történelem, földrajz, természetismeret, de mindez az írás/olvasás kárára. Ezért akarják az okosok kinyújtani az elemit az ötödik, sőt a hatodik osztályra is, hogy pótolják az elmulasztottakat. csak hát ha ugyanazt teszik mint az 1-4ben, akkor feleslegesen.
5-től kellene ténylegesen rátérni a tantárgyakra, azok alapjait lerakni, hogy a középiskolában legyen mire támaszkodni. ha a finn javaslatot elfogadjuk, akkor ezeknek az alapoknak a lerakása elmarad, de marad egy katyvasz a tanulók fejében. S akkor mit lehet elmélyiteni a következő ciklusban? A katyvaszt?
Az újitók nagyon szeretnek elfeledkezni magáról az iskolai oktatás céljáról: hogy a 18-19 éves végzetteknek olyan tudással kell rendelkezniük, amelyre bármely szakmai tudást, további művelődést épiteni lehet!
Nem tudom milyen alapon , de feltételeik, hogy a tudás csak úgy ráragad a tanulókra, nem kell érteniük s főleg nem kell begyakorolniuk/bevésniük kemény munkával azt az aygukba. S persze, időnként felfrisisteniük. Ezért kpépzelik mint te is, az iskolűát játszótérnek és nem munkahelynek. Pedig a tudatos tanulás is munka s nem is könnyű, fárasztó. A "játszva tanulás" tanulás csak felületes és rövid ideig tartó tudást biztosit. A jobb felfogóképességű gyerek ezért tud megélni tanulás nélkül is éveken keresztül. Csak a végeredmény katasztrófális. Mert önbecsapás.
Amúgy, megnyugtatlak, évekig dolgoztam fizikai szakmunkásként gyárban. Ergo, ezért tudok párhuzamot vonni a fizikai és szellemi munka közt és ismerem a sajátságaikat is.
"Látom te is potyára jártál iskolába. Tanárként!!!"
Nem jártam potyára. Jó tanáraim voltak!
Csak én 30 éves koromban kezdtem ezt a területet. Addig szakmai területen dolgoztam. Ezért más szemmel is tudtam nézni. Nem úgy mint te, aki soha nem dolgoztál semmiféle szakmai területen, csak egyszer bebifláztad, és azóta azt hiszed, az a tudás amit ott akkor kaptál és kész.
Fejlődésképtelen hivatalnok vagy.
Nem akartalak sértegetni, ezért inkább abbahagyom veled kapcsolatban.
Igen, van merszem. Kedvem, az kevesebb van már ilyen rendkívüli ostobaságok ellen hadakozni (és itt sem azt értem alatta, hogy valamivel nem értesz egyet, dehogy, hanem azt a szalmabábos érvelést, amivel a legnagyobb blődliket vagy képes először a vitapartneredre rákenni, majd utána jól vitázni ezekkel az általad kreált, sosem létezett rémképekkel). Majd egyszer szólj, ha libsizés nélkül képes vagy két, összefüggő, egymásból következő gondolatot összerakni. Addig veszkődjön veled a fene.
na ne mond, s ezt mégis miből gondolod? Egyrészt már az egyetemen is tantárgy volt, majd számtalanszor kellett belőle vizsgázni különböző fejtágitókon. Semmiféle módszertannal, segédeszközzel, módszerrel nem lehet eredményesen tanítani szimultán matekot, kémiát, fizikát, biológiát, földrajzot! Persze dumálni lehet, de hogy abból mi marad a nebulók fejében az a nagy úíitókat már nem érdekli.
Honnan tudod hogy mi volt 200 éve a népiskolában? Lehet, hogy kevesebb volt a tananyag (sőt biztos) , de aki sikeresen elvégezte 12-14 évesen az élete végéig tudta azt amit megtanult akkor! Akkor mitől jobb a mai, amikor a frisssen érerttségizettek jórészének komoly gondot jelentenek a számtani alapműeletek, a különböző történelmi események és személyiségek megfelelő korban való elhelyezése, egy-egy országot megtalálni a földgömbön, egy egyszerű kémiai reakió leírása, vayg az emebri test szerveinek a helyének és szerepének a megadása, stb. S ti dumáltoka mai módszerek felsőbbrendüségéről?
Szánjad magad és a libsi elvbarátaidat akikkel sikerült teljesen szétverni a magyar oktatásügyet s még ti ágáltok, s van merszetek másokat blamálni. Ez a a pofátlanság netovábbja, de megszoktuk ezt a részetekről minden téren. Az szdsz megszűnt de a fertő amit maga után hagyott az tovább él az arra vevőkben.
A szakpárok eddig is adtak, de szakkvartet vagy kvintet az már egy polihisztornak is erős! Itt nem a megoldhatósággal van a fő probléma (mert azt eleve lehetetlen jól végrehajtani) , hanem magával az elvvel! Annak ugyanis jó libsi felfogás szerint mindegy, hogy mivel maradnak a diákok az iskola elvégzése, ergo az órák befejezése után is. Csak teljen el az a fránya idő s kapják meg a diplomájukat/igazolványukat a többé -kevésbé üres fejük után. S ki-ki boldoguljon ahogy tud.
Igen, az iskola munkahely s nem gyermekmegőrző vagy ingyen cirkusz. 7 évesektől felfele. Szünetben persze lehet játszani, illetve lehet játékos feladatokat is adni.
Nem az általam, hanem az idegélettan szerint, ergo sajnáld azt. Látom te is potyára jártál iskolába. Tanárként!!!
A finn dologban is benne van, hogy az illetékes területek tanárai komolyan együttműködnek. Nem az az elképzelés, hogy egy tanár értsen egyszerre mindenhez.
attól, hogy te nem tudod elképzelni, még nem jelenti azt, hogy nem lehet. ami a tanárokat illeti, ha nem fejlődni képtelen emberekről van szó, akik minden változtatásnak ellenállnak, akkor valószínűleg beletanulnak majd. végülis a szakpárok önmagukban is adnak némi interdiszciplinális megközelítési lehetőséget.
Szánlak. Igen szomorú dolog lehet nyolc- és tízéves gyerekekről ilyen ostobamód gondolkodni, de ez végül is csak a saját dolgod. De nagyon remélem, és ezt most abszolúte őszintén és halálosan komolyan mondom, egyáltalán nem valami fórumos csipkelődéssel, hogy nem kerülsz gyerekek közelébe ezzel a felfogással, mert teljesen alkalmatlan vagy rá. Ha igen, nagyon nagy a baj. És minél többen vagytok ilyenek, még annál nagyobb a baj. És ezt nem lehet ostoba libsizéssel meg ballibezéssel meg jobbozással meg ilyesmivel elütni, az még elmegy a fórum más részein (ott is halálosan unalmas és kontraproduktív, de legalább kárt nem okoz), de itt tényleg felnövő emberek jövőjéről, életéről beszélünk, amit egy-két ilyen teljesen ostoba tanár egy iskolában egész életre kihatással tönkre tud tenni. Az elvesztett munkahelyeket meg hasonlókat még meg lehet próbálni úgy-ahogy kijavítani, az olyan, hogy talán lehet. De ezt az egészen ijesztően gyerekellenes attitűdöt, ezt soha, ez ha beüt valahová, ott kő kövön nem marad.
A természettudomány tárgy kerettantervének megvizsgálása - no jó, belepillantottam - után a problémát nem értem jobban, mint előtte. Nem látom, hogy - 4 évfolyamra vetítve - nagyjából egyenletes óraterhelést lehetne biztosítani az érintett szakos kollégáknak, ha betartjuk az utakat (narancs színű nyilak). Nemhogy óraadókkal, de még helyiekkel sem. Legfeljebb úgy lehetséges, ha valaki kisakkoza, milyen szakpár ideális a tanításhoz. Talán biológia-földrajz, fizika-kémia.
(( Mondjuk nem világos, hogy az Elektromágnesesség miképpen alapozza meg a Genetika - szexualitás témakört, bár utóbbi tanítására nincs képesítésem. ))
Nem , a mostani tiltakozók a rendcsinálás ellen tiltakoznak. Az ellen hogy ne tanitsanak hivatalnok beállitottságúak, hogy ne kerüljenek beszédhibásak, erkölcsi nullák a tanulók közelébe. Hogy ne várják el tőlük, hogy a szakjukból bárhol, bármikor tudjanak egy adott témában kiselőadást tartani, stb, stb. Mindezekben az amit leváltottak sikeres volt.
Mivel az ismeretek érzékelése, megértése, felvétele, bevésés pont úgy megy ma is mint ezer, tizezer, százezer éve, (mivel ez fiziológiai kérdés). nem avulnak el az alapelvek. Látom idegélettani ismeretek tekintetében is hasonló a helyzet mint az egyedfejlődés terén.
Az iskola nem játékszínhely , hanem munkahely. Élvezni nem a tanulást kell hanem a tudást. Itt vagytok ti eltévelyedve libsikék. Nem óhajtjátok tudomást venni, hogy a gyerekeket fel kell késziteni a felnőtt korra. Az család feladata, hogy a nevelést, a társadalmi elvárásokhoz való igazodást kialakitsa, mig az iskola a tárgyi tudást kell adja. Az iskolába a gyerek ne játszani, élvezkedni menjen, hanem tudást szerezni! Capisci?
Az irodalmat/történelmet lehet, de a biológiát, földrajzot és fizikát hogy ötvözöd?
Arról már nem is beszélve, hogy ilyen órákat klehet élvezni, de gyakorlatilag semmi megtanulni való nincs rajtuk. Már pedig bevésés nélkül nincs tartós tudás! S csak azt lehet értelmesen bevésni ami rendszerezve van.
A tantárgynélküliség egy cirkuszi mutatvány, s nem kellene elfelejteni, hogy a tanárok többsége nem bűvész és nem artista! A mai tanári kar egyszerüen képtelen lenne rá ilyen jelegű órákat tartani még humán tantárgyakból sem, nemhogy természettudományosokban. S nem hiszem azt sem, hogy a finn képes lenne rá.
Valahol az a legalapvetőbb baj a HR-féle meg Nádirigó-féle meg hasonló megközelítéssel, hogy kimondva vagy kimondatlanul, de mindegyik mélyén ott van az atavisztikus irtózás attól, hogy a gyerek élvezze, játéknak tekintse az iskolát. Csak az lehet az iskola, csak az lehet az oktatás, amikor minden elvágólag van, tantárgytól kezdve a hozdfiamazellenőrződig. Ha élvezi a gyerek, akkor már szerfelett gyanús, ott valami súlyos visszaélés lehet csak a háttérben.