Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Lehet, hogy csak valamiért félre volt lökve a két kocsi a raktári vágányra, mellette pedig az elsőről indult rendszeresen a nosztalgia Esztergomba, de valójában semmi közük egymáshoz? Nem tudom.
Google mapsen keresgéltem, és 2012-es utcatérképen Bük állomáson találtam a 44 55 941 8027-2 psz. kocsit. Rákerestem már többször, de nem találtam róla semmiféle adatot. Ennek a történetéről tudna nekem valaki mesélni?
Mint már írták ez az egy volt ilyen egyedi, de ennek is - mint minden főjavított 20-27/20-07-esnek - befalazták az egyik kis ablakát (kapcsoló fülke > kapcsoló szekrény). Kép a netról. Sok eltérés van, szóval korrektül megcsinálni macerás! A Fuggerth csak egy sima Bhv kocsi By véggel, és ennél még megvan az összes kis ablak, amit a behúzott végű verziónál már befalaztak.
(Ui: bakker, egy csomó mindenre kéne válaszolni/írni, de nem jutok hozzá... :( )
Ezt a szegedit ismerem, ami eredeti, a többi kocsi már sajnos volt kiállítva az elmúlt 60 évben, és átfestve restaurálva is...
A nem fekete gőzmozdonyok pl. sötétednek, az igazi járműveknél jellemző a kikrétásodás. A TVV Szikszó nevű mozdonya pl. zöld, de sokadik ránézésre is feketének látod, viszont erős vakuval készült fényképen látni az eredeti zöld színt.
Az az írás már 34 éves, néhány dolog már előkerült ami nem úgy volt például volt a MÁV-nál is kék Bam kocsi. De István is mindig azt mondja a kutatás sosem ér véget.
Gondolom, hogy a "vörösbarna" eredeti színárnyalatához csak a KM modelljei szolgáltathatnak alapot (a "vörösbarna" nem egy pontos definíció). A modellek előnye az is, hogy nem érte őket napfény. Viszont a festék az idők során megváltozhatott, akár fakulhatott vagy sótétedhetett is. Hány ilyen színű modell elhető fel és mennyire egyformák a színek?
És az azért is stimmel, mert 50 55 21-26 584-1 pályaszámú kocsi 1984-ben selejtezték. Az 5?4 pályaszámok közül csak az 554, 584 és 594 érte meg 1984-et, a középső szám biztos nem 5-ös és az önellenőrző szám biztos nem 4-es. Marad az 584 és az 594. Ha 594 lenne, akkor az önellenőrző szám 0 lenne, de annak ellenére, hogy az "1"-es orrát nem tudom kivenni, én is inkább annak nézem, mint 0-nak. Érdekes, hogy Lovász Gyuri a Cak kocsikról szóló írásában ezt a kocsit nem említi az esztergomi nosztalicskás kocsik között.
Fekete homlokfalak, fekete laterna, a laterna ablakok feletti fém árnyékoló/huzatvédő lemez a kocsi oldalfalával azonosan fényezve vöröses barnára, és cinóbervörös díszcsíkkal kihúzva. A kocsi oldalfalain a un. díszlécek feketével kihúzva, a díszvonalazás cinóbervörös. Az összes feliratozás világos okkersárga, a kocsi oldalfalakon fekete árnyékolással. Mint az 1898-as utasításban. A nosztalgiakocsikon soha ilyen nem volt, azaz 1988-ban volt, csak valaki elkezdett okoskodni, és a fekete homlokfal átváltozott sötétbarnára, a laterna piszkosfehérre, a feliratok sárgáról fehérre helytelen betűmérettel az első fővizsga után.
Eerdeti méretben is csak annyi látszik, hogy valamilyen lerek karakter a középső, de látszik az ellenörző szám, ez alapján pedig kiszámoltam, hogy 584.
Erre a sajnos minőségi hibás fotómra most leltem rá a gépemen. Budapest Nyugati pu. raktári vágányon áll az esztergomi nosztalgia paklija és egy másik kocsija 1984.07.14-én.
Még valami ezzel a kocsival kapcsolatban: a képen alig látszik különbség a sorozattól, sima homlokfal sajnos nem kivehető. Természetesen nem könyv szerzőjét és a képet szeretném kétségbe vonni, de sajnos a 499-essel alig látható hasonlóság.