2018-tól megszűnik az EHO (megszavazták! :), így csak a jövedelem után kell adózni 15%-ot. Tehát érdemes erősen megfontolni, hogy a szürkegazdaság helyett az ember kifehérítse vállalkozását! Cserébe - mint bérbeadó - nem lesz zsarolható a bérlő által, ha nézeteltérés adódik, a szomszédok is nehezebben találnak rajta fogást. Közjegyzői szerződéssel gyorsan végrehajtható a kilakoltatás, nem kell megvárni az évekig elhúzódó pert.
Szerintem 10 év távlatában gyökeres változásokon fog átmenni az agglomeráció: durván kiterjed majd egész Pest megyére. Ennek oka az 5. generációs önvezető autók elterjedése lesz. Az utazás és parkolás nem fog problémát jelenteni: lehet közben aludni, dolgozni, pihenni és a kocsi magát leparkolja valahol a peremkerületek valamelyikében.
külföldi állampolgárként szeretnék albérleti szerződést kötni, de a lakás tulajdonosa erre nem hajlandó, mert attól tart, hogy ha teljesen legálisan szeretné ezt intézni, akkor adószámot kellene igényelnie.
6 éve Magyarországon dolgozom, legális, bejelentett munkahelyem és adószámom is van. A jelenlegi lakásban több mint 3 éve lakok. Eddig az egyik kollégám nevén volt a szerződés, de ő munkahely váltás miatt érthető okokból szeretné felbontani azt. Ti mit gondoltok erről? Jogos a tulajdonos félelme, vagy csak túllihegi a dolgot és nincs jogi akadálya a szerződéskötésnek?
Mit gondoltok,középtávon(1-2,netán több év múlva),BUDAPEST környékén hol várható URBANIZÁCIÓ?
Tudjuk jól,hogy a keleti régiót tekintve például Vecsésre akár már a BKV-t is kivihetnék. Gyálra már kijár.
Drága,urbanizálódott helyek.
Gyömrő exponenciálisan városiasodik.(és nem a bárki által egy hely nevét,jogi státuszát egy tollvonással megváltoztató dologra gondolok,pl egy faluból hirtelen város...hanem a REALITÁSRA)
Mit gondoltok a most még olcsó MONOR,ŐRBOTTYÁN,ERDŐKERTES,vagy akár a nyugati régió és a többi jelenleg még igen olcsó településről?
Én azt látom,hogy folyamatos az urbanizáció,az emberek kifele költöznek.
Tudtok mondani a saját véleményetek szerint olyan helyet,ami szerintetek válasz a kérdésemre?
Köszönöm a gyors választ! kicsit buta kérdés, de ha utalják az összeget, akkor mit tudnak azon ellenőrizni? Nekem elég annyit beírnom a füzetbe, hogy X év, X hónap, X lakbér X rezsi, a levonásokat (-10%, - befizetett adóelőleg) és kész? A maradék összeg meg a végeredmény, a levonások utáni jövedelmem. :)
Nekem kell valami átvételi elismervényt adnom a lakónak? Logikusan elég, ha ő utalt, nálam meg látszik a számlámon, nem?
Ha nem adószámmal adom ki a lakást, akkor nem kell bejelentenem előre a NAV-nak, ugye? Legalábbis ezt olvastam az oldalukon. Tehát csak simán küldöm nekik az adóelőleget Megjegyzésbe név, adóazonosító számom.
Mást mit kellene bejelentenem?
Mást fel kell írnom?
Elnézést a sok, apró kérdésért, de így konkrétan nem igazán találkoztam leírással! Viszont tényleg jól szeretném vezetni az a füzetet! :) Gondolom, mások is örülnek majd az itteni válaszoknak.
10% vélelmezett költséghányadnál valóban nem kell költségszámlákat gyűjteni.
Adó akkor lesz ha a tárgyévet követő évben beadod a szja bevallásodat, addig csak adóelőleg. Ekkor még eldöntheted, hogy maradsz-e a 10% klts. hányadnál vagy mégis a tételes elszámolást választod az összegyűjtött bizonylatok alapján.
Az előleget a bevallott jövedelemből levonod. Az eredmény lehet nulla vagy fizetned kell még a bevallással együtt, illetve esetleg visszajár az előlegből.
A NAV nézheti az bevallásod alapját képező bevételi bizonylatokat ( ennek alapján vezeted a füzetbe), hogyan kaptad meg a pénzt ( kp., bakszámla ), bérleti szerződést, jogosult vagy-e bérbe adni az ingatlant, ha használsz számlát vagy nyugtát akkor a szigorú számadású nyomtatványok szabályos kezelését, bejelentettél-e minden előírt dolgot, stb...
bérleti díj 100,000 FT + 20.000 FT rezsi, - 10 %, akkor így 108.000 FT az adóalap és annak a 15 %-át kell adóelőlegként befizetni? Ha jól értelmezem.
Amúgy nem értem, ha mindig pontosan van befizetve az adóelőleg, akkor mi értelme van előlegként kezelni, miért nem egyből adó? Ilyen esetben viszont nincs mit tenni az adóév lezárása után? Egyszerűen csak beírom az adóbevallásba, hogy mennyi adóelőleget fizettem be?
Ha esetleg ellenőriznek a NAV részéről, akkor mit néznek? Azt, hogy vezetve van-e mindez egy füzetben vagy...? Hiszen számlákat nem kell gyűjteni.
A határidőn túli utalás azért még nem adóbírság kategória. Késedelmi pótlékot fog az adóhatóság felszámítani, amit a tárgyévet követő év novemberében közöl is az adózóval. 50 ezer forintnál negyedéves késedelem esetén aprópénzt. Ezt nem kell előre befizetni csak a közlés után.
"....a rezsi után is kell fizetni a 10 %-ot."
10 % költség levonás után 90 % lesz adóalap, ennek 15%-a az adó ( pl. 1000 Ft rezsi bevételre 135 Ft az adó).
Lehetséges. Kell egy megállapodás a tulajdonostársak között, ami alapján a meghatározott tulajdonos(ok) a meghatározott arányban adózik (nem csak az adóelőleget, hanem az adót is).
"Lehet egyben átutalni"
Lehet. A törvény csak annyit ír, hogy külön nyilvántartást kell vezetni.
"megjegyzést írni"
Nem.
"nem lett elutalva"
Akkor adóbírságot fogtok majd kapni. A kamatot másik számlára kell majd utalni, szóval ne utalj többet, csak az elmaradt adóelőleget! Nem tudom, mennyi az adóbírság, de nem hinném, hogy nagyon vészes lenne.
"dokumentációt vezetni"
Nem, pont ez a jó benne. Viszont érdemes átíratni az órákat, különben a rezsi után is kell fizetni a 10 %-ot. Abból a szempontból viszont jó a 10 %, hogy az ajándékozás miatt amúgy sem lehetne amortizációt elszámolni.
Öröklés útján került a tulajdonunkba 2 ingatlan, amiket albérletbe adunk ki, magánszemélyeknek.
Az ingatlanok 3 néven vannak, a gyermekeimén és az enyémen, egyenlő arányban.
Mivel nem számolunk el értékcsökkenést, a 10 %-os adózást választottuk.
Az alábbi kérdésekre várnám segítő válaszaitokat:
* Lehetséges az, hogy hármónk közül 1 személy fizeti be az esedékes adóelőlegeket? Ha igen, akkor kell-e meghatalmazás a többiek részéről?
* Lehet egyben átutalni a 3 ingatlan adóelőlegét vagy külön-külön szükséges?
* Az adóelőleg megküldésekor kell-e valamilyen megjegyzést írni az utalásnál?
* Az első negyedév előlegje nem lett elutalva még. Ebből mekkora probléma lehet, ha majd csak a 2. negyedévessel együtt küldjük meg? Ilyen esetben utaljuk át egyből a késedelmi kamat összegét is? Az kb mennyi lehet pl 50.000 Ft utalt adóelőlegnél?
* A 10 %-os adózás választásakor kell valamilyen dokumentációt vezetni? Ha igen, mit?
Igen, jól írtad. Emlékeim szerint a jogszabály lehetővé teszi, hogy te döntsd el, hogyan szeretnéd elszámolni. Van lehetőség a költségszámlák közé tenni, továbbá másik lehetőség, hogy értéknövelő beruházásként megnöveled az amortizáció alapját, ami aztán évi 2-3%-os (szja törvény rendelkezik róla) bevételcsökkentő költségként jelentkezik.
Tisztelt Fórumozók! Szeretnèm megkèrdezni,hogy a lakàskiadàsbòl szàrmazò bevètelemböl tèteles költsègelszàmolàs esetèn a nyilàszàròk cserèjènek költsègei teljes egèszèben elszamolhatòak? Ha a cserèröl kapott szàmlàkat/előleg+a kèsőbb kifizetett munkadìj /különböző dàtummal,ezàltal különböző adòèvben kiàllitott dàtummal àllitottàk ki/ 2017.dec es 2018 jan/, akkor az előleget a 2017es bevallàsban,a többit a 2018as bevallàsban is elszàmolhatom? Megjegyzem a nyilàszàròra költött összeg 1.5szer nagyobb összeg mint az előző èvben az albèrlet kiadàsàbol szàrmazò jövedelmem.Igy az èvközben befizetett adòelőleget valoszìnűleg visszakapom.Jól gondolom? Köszönöm a segitsèget. Tisztelettel egy kezdő adòzò: ageriba
A Navnàl fèl informàciòt kaptam,ezèrt kèrdezek itt. Magyarorszàgi lakòingatlanomat bèrbe adom,èn magam külföldön albèrletben èlek. A külföldi rezsim több,mint az otthoni bevètelem. Ezt valòban elfogadjàk a gyakorlatban is? Màrmint ez alapjàn nem kell adòznom otthon.
Màsik kèrdès: a fèrjem is szeretnè kiadni az otthoni ingatlanàt. Nàla leìrhatò-e kiadàskènt a külföldi bèrleti dìj,ha az itteni bèrleti szerződèsünk az èn nevemen van?
Tèteles elszàmolàst alkalmazok ès alkalmazna ő is. Köszönöm a segìtsèget!
Természetesen a tulaj helyett a meghatalmazottja is eljárhat, aláírhat. Akár az adóbevallást is, ott is van hely a meghatalmazottnak.
Tehát hivatalosan a tulajé a bevétel (az ő adószáma szerepel a bizonylaton), de fizikailag a meghatalmazottja veszi át a lóvét. Ugyanez van, ha kiadod az egész lebonyolítást egy ingatlan-üzemeltető cégnek.
Emlékeim szerint tárgyi eszköz esetén (mosógép, hűtő, stb.) van olyan, hogy 100e limit. Felette egészen 200e-ig úgy lehet leírni, hogy 2 év alatt.
(((3. számú melléklet szja tv.
Az összevont adóalap megállapításához elszámolható költségekről
I. Jellemzően előforduló költségek
Költségként elszámolható kiadások különösen a következők:
2. a kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszközök, nem anyagi javak beszerzésére, előállítására fordított kiadás, ha az a 100 ezer forintot nem haladja meg, továbbá ezen tárgyi eszközök folyamatos, zavartalan, biztonságos üzemeltetését szolgáló javítási, karbantartási munkára fordított kiadás, azzal, hogy a járművek esetében a IV. fejezetben foglaltakat kell alkalmazni;
11. számú melléklet
A vállalkozói költségek elszámolásáról
I. Jellemzően előforduló költségek
Költségként elszámolható kiadások különösen a következők:
2. a kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszközök, nem anyagi javak beszerzésére, előállítására fordított kiadás, ha az a 100 ezer forintot nem haladja meg, továbbá beszerzési értékétől függetlenül a kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszközök, nem anyagi javak folyamatos, zavartalan, biztonságos üzemeltetését szolgáló javítási, karbantartási munkára fordított kiadás, azzal, hogy a járművek esetében a III. fejezetben foglaltakat kell alkalmazni;
II. Az értékcsökkenési leírás szabályai
Az ingó, ingatlan (épület, építmény) beszerzési áraként a megszerzésre fordított, igazolt kiadás vehető figyelembe. Ezt az összeget növelni kell az értéknövelő beruházásra fordított, számlával igazolt kiadással, feltéve, hogy azt az adózó korábban költségként nem számolta el. Az ingyenesen szerzett tárgyi eszköz után értékcsökkenési leírás nem számolható el.
d) A tárgyi eszköz bővítésével, rendeltetésének megváltoztatásával, átalakításával, az élettartam növekedésével kapcsolatban felmerült kiadás, továbbá az elhasználódott tárgyi eszköz eredeti állaga (kapacitása, pontossága) helyreállítását szolgáló felújítással kapcsolatban felmerült kiadás (mindezek együttesen: felújítási költség) a felmerülés évében elszámolható, vagy választható, hogy az értékcsökkenési leírás alapját növeli. A tenyészállat beszerzési ára, valamint a tenyészállattal kapcsolatban a tenyésztésbe állításig felmerült anyagkiadás és a mások által végzett munka igazolt összege tekintetében a magánszemély választhatja, hogy azt a felmerülés évében költségként elszámolja, vagy azzal az értékcsökkenés alapját növeli.
g) A kétszázezer forint egyedi beszerzési, előállítási értéket meg nem haladó, valamint a 33 százalékos norma alá besorolt tárgyi eszközök esetében választható, hogy a leírási évek száma két adóév és a leírás mértéke 50-50 százalék.)))
igen, az "elejen vagyunk", soha nem adtunk meg ki, nem vagyunk vallalkozok sem. a lakas nem frissen vasarolt, hanem regota sajat tulajdon, "csak" kinottuk.