Eltörött a darázsderekú traktorocskám dereka. Az összekötő csőre a csatlakozó lapokat felhegesztették egykor. Nem tudom, akkoriban ezt hogyan ellenőrizték. Talán sehogy. :-(
A képeken látni, hogy nem sok fogta. A lapon kiesztergáltak egy mélyedést, amit fel kellett volna tölteni. Az se lett volna rossz, ha a varrat mindkét vasba beleolvad. Ahova rászorít a csavar, kihagyták a hegesztést. Pedig egy erre felkészült gyártónál nem okozhatott problémát, hogy a felesleget lemarják a csavaranya útjából. Persze a töréshez az is kellett, hogy lelazuljon az egyik csavar. Túl későn vettem észre, hogy a szokottnál nagyobbat bólint induláskor a gép.
Na örülök hogy jó lett ,de a szívócsőnél azért ellenőrízd hogy az olaj ott is megjelent-e ,az fogja eldönteni hogy elég-e és jól van-e betéve az olaj adag időzítése !
Nos, Uraim, Úgy néz ki rendben az olajozás TZ4K-ban. Még egyszer köszönöm a segítségeteket. Leírom a történetet, hátha valakinek hasznos lesz. A folyamatot az indította el, hogy kevésnek találtam az olaj fogyasztását. A korábbi bejegyzésekben le van írva a probléma.
Tény, hogy az olajszivattyút meghajtó tengely forgásiránya jobbról balra, ezáltal a szivattyú tengelye balról jobbra, a kis dugattyúk jobbról balra forognak. Amiért nem szabad felcserélni a kis dugattyúkat! Csak látszólag egyformák. Az 1-es (hengerhez nyomó) dugattyú szárába vésett horony a tető emelkedésével, a 2-es (szívóé) a lapos felével egyirányban van.
Ahol a több napos problémám kezdődött: Szétszedtem az olajszívattyút, a kis dugattyúkat egyiket jobbra másikat balra raktam, hogy ne cserélődjenek fel. Kitakarítottam az olajfuratokat és ekkor érkezett egy ismerősöm, némi műszaki vénával. Érdekelte a látvány, megnézegette, megfogdosta, de azt nem vettem észre, hogy a két kis dugattyút felcserélte. Összeraktam. A procedúrát korábban leírtam. A lényeg az, hogy ha a kis dugattyúk felcserélődnek, akkor a nyomó ág nem a helyes forgásiránynál fogja nyomni az olajat, hanem ellenkező forgásnál. Ezért nem nyomott nekem beépítve semmit.
A több napos vajúdásnak az lett a hozadéka, hogy az állítócsavaron állítottam, remélve a tökéletes olajozásban, kenésben. Ma 20 perces járatás után a szűrő előtt is megjelent az olaj.
Nem vagyok gépszerelő, ha valamit rosszul írtam kérem javítsátok.
Neked is köszönöm a reakciódat! Gondolkoztam én azon az előírt ellenőrzési módszeren, de az jutott eszembe, mivel nagyon keveset nyom a hengerhez, nagyon sok idő kell amíg összegyűl az elszívható mennyiség. De rápróbálok erre is. A pöfögtetés terén nekem szerencsére nincs gondom a szomszédokkal.
De akár olyan is lehet a pumpa tengelyén van elnyíródva a fogaskerék retesze ,mindent meg kell nézni tüzetesen valahol árulás van ,és akár gonosz is lehet hogy kint megszorul de üzemben már nem szorul meg a az elnyíródása .
Mondjuk azt úgy is ki lehet találni, hogy ha beindítod és az elszívó ág csövét belógatod olajba, akkor azt talán felhörpinti? Nem biztos, lehet levegőt nem szív jól
De ha teljesen összerakva a szűrőbe lök fáradt olajat járás közben akkor biztos jó minden. Így van a gépkönyvben is leírva az olajcsere utáni ellenőrzés. Levett szűrőfedéllel nézni, hogy nyom-e vissza. Kb negyed óra alapjárat után saccolom, hogy annyi volt legutóbb mikor néztem. Már aggódtam, hogy a szomszédok beszólnak minel ketyegtetem egyhelyben ha nem csinálok semmit? :-)
Természetesen megcsináltam az etetős módszert is, ahogy mondod be is szippantgatta az olajat. Összerakás után tettem olajba, mivel a gépben is abban áll. A forgásiránya a pumpa tengelyének óramutató járásával ellentétes. Ebbe az irányba nyomta is az anyagot, a másik irányba nem. Amikor leszereltem az olajpumpát az volt az első, hogy amennyire tudtam felnyúltam és körbe tapogattam nincs-e fémforgács. Nem találtam, szép tiszta a belseje. Holnap megpróbálom valahogy megfogni a csigakereket és megnézem ezt az ékes dolgot.
De olajat a kis szivattyú csak ha jól emlékszem csak 4 főtenyely fordulatonként adagol ,csiga lassú ,jobb volna először kivett porlasztóval ellenőrizni kurblival hajtva ,fecskendővel fel is töltheted a csövet ,lehet az az olaj gázolaj is csak azért kell lássad van-e adagolása ! Az a baj nem azt csináltad amit mondtam nem a satuban etetted kézzel forgatva a szivattyút hanem olajba tetted . A satuban a kis szívó nyílását megtöltöttem olajjal forgattam kézzel és láttam ahogy az olajat elszívta ,rögtön pótoltam és a cső helyén meg láttam hogy kitolta ,majd újra elszívta a kis szívónyílásból ! De a forgásirányát is be kell határolni merre forgatja a gép üzem közben ! Nekem fel volt karcolva egy nyíl merre kell forgatni ha kint volt !
Akkor a meghajtó kerékkel van valami bibi ! Ha kint kézzel pumpál a csövek is jó helyen vannak akkor a meghajtás nem hajtja a szivattyút ! Olaj le és az olajtartályt le kell venni és megnézni mi van ! Mielőtt lehúzod az olaj tartályt nézd meg a két összecsúszó tengelyen van-e pont ,össze van-e jelölve ! Egy csiga hajtja ami éken van
A dugattyú felé menő. A pumpáról először csak lelazítottam a csövet, majd teljesen levettem, szárazra töröltem, úgy hajtattam, száraz maradt. Gondolom 5 perc után csak ki kellene buggyanni legalább egy cseppnek. Felrakott csővel is próbáltam, majd levettem, de a csőből sem szivárgott vissza semmi. Az olaj szintje felső nívónál áll. Tovább kellene hajtatnom? Kiszerelve viszont szépen nyomott, ezért nem értem.
Ez most a dugattyú felé menő olaj vagy az elszívó ami a szűrőbe megy? Ha a dugattyúhoz menő olajról van szó az az üres csövet kb fél óra alatt tölti meg.
Az olajpumpát beállítás, összerakás után beleállítottam olajba, elkezdtem tekerni, egy idő után a nyomóoldalra felrakott csövön szépen megindult az olaj. Kézi lassú forgatásnál is szépen cseppent. Beraktam a gépbe. Először kurblival tekertem össz-vissz 10 percig, de olaj nem jött ki belőle. Újra levettem, olajba tettem, megforgattam, nyomta az olajat. Visszaraktam, kurbli, nem jött. Beindítottam, járattam 5 percig alapon, nem jött, újra 5 perc járatás (picit emeltem a fordulaton, mertem ezt tenni, mert előzőleg láttam, bent minden olajos) és láss csodát, még mindig nem jön. Mit nem csináltam jól?
Akkor megy jól ha kb 8 óra alatt van egy legalább fél literes fogyás kb . Lehet hogy az elszívás annyira jó hogy a két adag azonos ,elviekben az volna az optimális és az olajtartályban ha sokat megy nem tudom már pontosan de 100 óra tályán olajat kéne cserélni . De jobb ha fogy akkor biztosan van kenése ! Egy körfordulatot adj neki a nyomó oldal csavarján a többel kevesebb baj van mint ha nincs kenése . A szivattyút nem igen tudod rosszul összerakni a házon kivágás van csak jól lehet összerakni . De próbáld le ahogy írtam hogy tolja -e az olajat ,a satuban ! A beállításokat is végezd el mielőtt beteszed a forgás irányokra külön figyelj oda ! Ha már alulról is benéztél egy lámpával a görgős kosarat is nézd meg a hajtókarszemnél hogy nincs-e bronz forgácsolás valahol ,vagy esetleg lehullva ? Azt akkor kezdi enni amikor a görgők meghámlanak és édessé válik, akkor a bronz kosarat elkezdi forgácsolni . Ezt rendszeresen nézni kell ,ajánlatos akkor még a görgő cserével megoldható a baj ,mielőtt megszorul a főtengely az húzós összeg volt már régen is !
Megfogadtam a tanácsodat, lebontottam a levegőszűrőt. A csonk enyhén olajos, a dugattyú oldalán olajfilm, az alsó gyűrűt megnyomkodva kinyomott maga alól kevés olajat. A gyűrű könnyen mozog a horonyban, bár egy takarítás ráférne, de így is átjön az olaj. Alulról benézve a forgattyúsházba ott is minden olajos.
Ahogy írtam is a folyamatot az indította el, hogy nem nagyon fogy az olaj. Aránylag magas fordulaton 3 órás fűkaszálás után a nívón szinte nem látszott hiány.
Kérdésem, ennek ellenére – a fentiek figyelembevételével – állítsak-e a szivattyú csavarján, vagy rakhatom vissza az útmutatásod szerint? A szivattyú összerakásánál van-e valamilyen hókusz-pókusz?
Köszönöm a gyors választ. Nekem még ezeket a dolgokat a gyakorlatban át kell rágnom. Mindenképpen megnézem a dugattyú gyűrűt is. Neked, mint szakembernek biztosan egyszerű és érthető. Tudtam, hogy egyszerű a szerkezet, de az ördög mindig a részletekben van. Az megnyugtat, hogy a szitaszűrőt levéve a hajtókart olajosnak láttam, tehát nem ment szárazon. Ha lesz időm rámegyek a dologra és valószínű, hogy fogok még kérdezni ha nem teher Neked.
Az egyikre + 1 fordulatot nyitott a másokból -2 elvett ! Ennek a szivattyúnak az a titka úgy kell betenni hogy a dugattyú az alsó holtpont felé haladjon és kb egy cm-nél álljon az alsó holtpont előtt. Szivattyút nyomás elé kell állítani ,ezt egy fecskendőbe tett motorolajjal lehet ellenőrizni stuba fogva kézzel forgatva hogy beszívja -e a nyomó az olajat . A másik kis dugattyú csak annyit csinál kiszívja a felesleges olajat a forgattyús házból és a szűrőn keresztül nyomja vissza a tartályba . A kis olaj adagot az alsó dugattyú gyűrű hornyába nyomja a kis nyomórész ,ennek annyinak kell legyen a dugattyút körbe tudja nyomni . Ezt úgy lehet ellenőrizni hogy a szívó oldali légszűrő csövét le kell venni és ott meg kell nézni olajos e a szivó cső vége egy kicsit . Meg kell nézni az alsó dugattyú gyűrűnek épp-e a hornya nem e elrakódott korommal akkor ugyan is nem lesz kenése hiába jó a szivattyú adagja . Én még meg is igazítottam esztergán hogy jó legyen az alakja és egyenletes .
A TZ4K traktoromat 1D90 es motor hajtja. A közelmúltban feltűnt, hogy a kipufogó csövein nem csepeg az olaj és a nívón sem látszott a megszokott fogyás. A nyomócsövek lebontásával azt tapasztaltam, hogy a hengerhez nyomja az olajat, de a filc szűrőhöz nem. A szita szűrő tiszta, csövek átjárhatók, az olaj szivattyú furatai szintén. A szivattyút szétszerelve megmértem a beépített csap és az állító csavar magasságát is a fedél talpához (pereméhez) és a felső részéhez képest. A peremhez a csap 18,3 mm, a csavar 20 mm. A felsőrészből a csap 2 mm-re, a csavar 0,5 mm-re emelkedik ki. Feltételezem, hogy a csavar nem éri el a dugattyú tetejét és ezért nem nyom olajat. A csavar vége szabályos gömbölyű, a dugattyúk épek, alig kopottak. Én vagyok a harmadik tulajdonosa és valószínű, hogy az elsőnél már állítottak a csavaron, mert a festék sérült. A szaki az egyes dugattyúhoz +1, a ketteshez -2 jelzést írt. Ez nekem talány.
Segítségeteket abban kérem, hogy elegendő-e az állítócsavart is a csap magasságára állítanom. Úgy tudom, a forgattyúsházba többet kell nyomnia, viszont, ha több olajat nyom oda, mint amit vissza tud szívni, az galibát okozhat.
Két napja keresek irodalmat, vagy valami okosságot hozzá, de erre vonatkozóan nem találtam megnyugtatót.
Érdekel valakit 2db Slavia 1D80 motor?Az egyiken indítócsatlakozás, a másikon állítható friss olajszivattyú és első ékszíjtárcsa van.Van még egy földelt betét [ez nemtom mi lenne] dugattyúkkal és gyűrűkkel, és szintén használt állapotban.Új, még eredeti viasszal borított főtengely és két dízelszűrőház is kapható.Egy égéstérrel ellátott fej is tartozik hozzá.Ha Önt vagy M6-os ismerőseit érdekli, jelezze.
Ezt írta Bernhard barátunk google translate szerint.