Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Egy érdekes info a színes PV témában: felhívtam egy igen szépkoru ismerösömet, aki maga is egész életében tinplate-ben utazott. A 20-as évek végén született, tehát sokmindent saját maga látott és hallott. Igazából azért nem jutott eddig eszembe, mert ö nagyon német/1-es/Bing orientált volt mindig, de gondoltam csak megkérdezem, hogy mit tud a színes PV mozdonyokról.
Az Elöre gépek neki teljesen kiestek a látoköréböl, de azt mondta, hogy ismert egy azóta már elhunyt gyüjtöt, aki a gyártól rendelt színes Pannónia gépeket, többféle színben is. Ezeket nagy valószinüséggel vagy az utódja örzi azóta is, vagy ismeretlen helyre kerültek.
Mivel a Tóth féle üzlet a PéVé korszak vége után is müködött, ergo végig alatta is, ezért szvsz a Tóth féle mühelyben mindenféle korú Elöre gép átalakításra kerülhetett, amig volt rá kereslet.
Nem akarok Ákos helyett nyilatkozni, de az ütközőket nézve az alváz sem eredeti korú. Amikor Tóth úr piros festése készült még esztergált ütközőket használtak. Az elején bronzból, vagy acélból, később alumíniumból esztergálták. Nekem három Tóth átalakítású zöld mozdonyom van, de mindhármon esztergált bronz ütközők vannak. Ezen a mozdonyon nagyon fényes öntött alumínium ütköző van. Ez nem azt jelenti, hogy nem Tóth festésű a kaszni, de az alváz már cserélve volt.
Az általad becsatolt linkeken véleményem szerint átfestett darabok vannak. Ha jobban megnézitek még ti is látni fogjátok.
Sok árulkodó jel van...
PV -Vonat boŕdó mozdonyán a MÁV felirat nem tűnik egyenletesnek, innen nézve kissé "sántít".
Szerintem úgy van ahogy leírta: Tóth- féle piaci fogás lehet. Még azt is el tudom képzelni, hogy egyből a nyers lemezt festette bordóra. (Kikerült a gyárból című történet. Pannónia oldallemeznél láttunk ilyen nyers fémet.) Ha volt 600ft-dobozos készletre, akkor biztos volt néhány forintja nyers kasznira is akár.
Elfelejtkeztetek a tetőről. Ehhez egy Pannónia tetőt is bontani kellett. Készítettem magamnak egy hasonmást. Ne zavarjon benneteket az összehasonlításban, hogy az enyémnek Merkur áramszedője van, ami más méretű, mint a Pannónia áramszedő. Jól látszik viszont, hogy az egész áramszedő rendszer tartója ugyanaz, mint az Alapffy képen. Természetesen a festés és a felirat is saját kivitelezés. Ez utóbbihoz a dekoratőr sógornőm készített egyszer használatos sablonokat.
Nekem is van egy bordó mozdonyom. Egy nagy kupac elég leharcolt, eredeti állaputú PV vonattal együtt vettem sok évvel ezelőtt. Több tapasztalt gyűjtővel megnéztük már a festését, szerintünk eredeti. Ez a mozdony elég kopott, nincs alatta zöld festék. Eredetileg matt ezüst tető volt rajta, de átcseréltem egy vaj színűre, mert avval jobban tetszik. Természetesen az eredett is eltettem.
Teljesen igaz, már korábban is többen is ajánlottuk, hogy a Graetz hidakat érdemes a mozdonyokban túlméretezni. Mind a feszültségekre (nyitó, záró, kb. 8-10x), mind pedig az üzemi áramra (kb. 2x) is. Üdv! S.
Szia! Bármennyire is túlzásnak tűnhet, a 70V-os graetz kevés lehet és egy idő után feldobhatja a talpát. A mozdony mozgása közben az érintkezési hibák (szikrázás a sínnél) miatt ugyanis akár 100-150V-os feszültség "tüskék" is keletkezhetnek. Ezt érezni is lehet, ha ilyenkor rátenyerelsz a sínre.
Mivel 99%-ban Tóth úrról beszélünk aki tudjuk milyen minőségben dolgozott/dolgoztatott, és nem "Pistabáról az emeletkettőből" így adjuk meg neki a bizalmat, hogy újrafestés előtt eltávolította az eredeti festéket.
Legalábbis az enyémen tuti nincs zöld festékréteg, és szépen kivan fújva a belső oldala is.
Az autók eredetiség-vizsgálatánál használnak egy egyszerű kis kézi műszert a festék rétegvastagság meghatározására (hány réteg van egymáson). Az itt nem működne?...
Háttt... :-) Ezt csak úgy lehetne megtudni, ahogy senki nem akarja:
Mint pl. a templomok / műemlék épületek restaurálásánál a "falkutatással" találják meg a valahai színeket, (néha több réteg más festés alatt) itt is "meg kellene vakargatni" a bordót, hogy van e alatta zöld. :-) Csak ettől nyilván a haja égnek áll minden bordó tulajnak. :-D Pedig csak így jöhetnénk rá, hogy átfújt, vagy "eredeti". (99% -ra tartom a hozzászólásod alapján, hogy átfújt.)
Valós történet, melyet Alapffy Attilával való személyes beszélgetésem támaszt alá:
Karácsonyi képeslap pályázatra keresett "témát".
Ezt a témát egy Váci utcához közeli "maszek" játékboltban találta meg.
99%, hogy ez a játékbolt Tóth úr "Marklin" játékboltja volt.
A bordó PV1 mozdonyt és a többi kocsit, ami a 3 képeslapon szerepel, ott vette. Jóval később eladta őket.
Mivel nekem is van egy ilyen bordó PV1 mozdonyom (talán az, ami a képeslapon is szerepel, vagy nem) kézből tudom mondani, hogy a festés régi, és a PV1 és MÁV felirat szép, de nem litografált, vagy klisével fújt, hanem festett (még nem láttam eredeti nyomott logósat, képen sem, így valószínű nem is volt). Aki ismeri Tóth úr "szemléletét, történetét" az tudja, hogy ügyesen ráérzett a piaci résekre.
Mivel mindenkinek zöld PV1 mozdonya volt, szerintem simán átfestett néhányat bordóra és így felárral árulhatta az "egyedi" színű mozdonyokat. (Ráadásul a bordók színe kísértetiesen hasonlít a Vörös Szikra H0 mozdonyéra!)
ui.: egy gyüjtőtárs mesélte, akinek az édesapja "jóban" volt Tóth úrral, hogy mikor megérkezett az Úttörő áruházba egy új szállítmány ELŐRE készlet, minden ismerősének adott 600 Ft-t, hogy vásároljanak fel minél több készletet, amit szétbontott és darabonként felárral árult. Valószínű, hogy ezeknek a készleteknek a mozdonyait használta fel a 3 sínes átalakításokhoz, vagy akár a bordóra festéshez.
...igen az enyémen más az áramszedő, mint a képeslapokon, ez azért van mert tető nélkül érkezett anno.
Az utolsó képen Alapffy Attila gyerekei láthatóak, A BORDÓ ELŐRE Készlettel!
A képek a sajátok de www.pv-vonat.hu oldalon is megtalálhatóak.
Szia. Most jöttem fel. Megoldódott a problémám. Saját gyártmányú gretz híd volt benne. Az egyik zéner tönkre ment. Mivel nagy villamos szakember vagyok, sok időbe telt, míg rájöttem, most tettem bele egy 6 A /70V -os gyárit, hűtéssel, tökéletesen működik. Remélem jó darabig. Vélemény?
Sok jót nem mondhatok ezzel a hibával kapcsolatban. Ha leveszed a doboz tetejét, valószínűleg rögtön látni fogod a hibát. A feszültségszabályozó gomb mozgat egy alakos bakelitlemezt, ami az elfordulás irányának megfelelően kapcsolgatja az érintkezőket. Ez a bakelit lemez valószínűleg eltört és így minden érintkező alapban áll. Ez okozza a zárlatot.
Piros is csak egy reklámfotó miatt született. (1 db.) Ahogy abból sem volt több, kékből sem tartom valószínűnek, hogy lett volna... (Akkor már felbukkant volna több évtized alatt néhány.)
Ugyan Pv-vonat nagyon határozottan állította az egyik eset után, hogy az biztos nem eredeti, de jobban megnézve a képeket, nagyon amatörnek sem látszanak.
Mit gondoltok létezhetett eredeti kék mozdony is? Szerintem a kék árnyalata erösen hasonlit a világosabb kékes Elöre meg Pannónia kocsik árnyalatára. Szóval akár lehetnének alkalmi gyári darabok is, mint a vörös mozdonyok.
Van 3 darab szép állapotban lévő pénzverdei kocsim. Szeretném elcserélni Stadtilm Spur S 4 tengelyes személy/tehervagonokra vagy a képen látható óraműves kisvasútra értékegyeztetéssel.
Régi ismerős, gyerekkoromban (50-es évek) volt ilyen fémépítőm. Alumínium elemek, M3-as csavarok és 5 kerék. Annyi mindent nem lehetett belőle összerakni, mint a képeken van, de egy kocsira vagy hasonlókra elég volt.