A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Oedenburg(Sopron) állomáson eredetileg a Sopron-Bécsújhelyi (Németújhelyi) Vasút által épített,5 ablaktengelyes felvételi épületet emeltek Mathias Schönerer osztrák mérnök tervei alapján.Ugyanilyen 5 ablaktengelyes épület épült Nagymarton állomáson is.A többi kisebb állomáson pedig 3 ablaktengelyes épületek épültek.Sopronban 1847-ben az utasforgalom felvételi épülete elé falazott pilléreken nyugvó ácsolt kontytetővel tekintélyes méretű, mintegy 40 m hosszú csarnok is épült, melybe két vágány vezetett.
Ezt a felvételi épületet a vasútvonal Kanizsáig történő meghosszabításakor 1865 körül, hosszabb oldalszárnyakkal toldották meg,és bővítették az épület középső részét is valamint fedett peront kapott az első vágány.
Ezt követte az 1902-es Posel féle átépítés ami az épület fénykorát jelentette 1944/45 ig, a II.világháborús sérülésekig.
Igen.Gyakorlatilag az 1902-es Posel Gusztáv féle kibővített,átépített épületnek a II.világháború után megmaradt torzója áll még ma is. Hiányzó északi(kezdőponti oldali)szárnyépülettel,ami súlyos bombatalálatot kapott,és az épületről háború után leverték az összes építészeti díszítő elemet,amit sohasem állítottak helyre. Az épületet legutolsó alkalommal pár éve "újították meg" gyakorlatilag egy panelház felújításához hasonló technológiával.
A romos épület 1945-ben:
Fotó:Gottschling Károly
Illetve a még sértetlen Posel Gusztáv féle épület régi képeslapokon:
Ez így igaz,csakhogy a Déli pályaudvar mint állomás 1998-ban sajnos megszűnt és elnéptelenedett.Mint ahogy pár hozzászólással előbbre már írtam,hogy ekkor a korábban leleplezett másik három emléktáblát is leszerelték az épület faláról.Tényleg kissé furán fest egy Déli Vasúti emléktábla a Gysev állomás falán,de még mindig jobb mint ha egyáltalán nem lenne soproni emléktáblája a vasútvonalnak!
Nagyon érdekes a soproni emléktáblánál,hogy a Gysev pályaudvarra került,pedig a Déli pályaudvar volt a Déli Vasúté,és eredetileg a vonal nem is érintette a Gysev állomását.
Jó leírás,csak az nem igaz,hogy jelenleg már nem áll több I.osztályú épület ami tanulmányozható lenne!A mai Magyarország területén valóban nem,de a mai Szlovénia területén áll szépen felújítva Ptuj (magyar nevén Potony, németül Pettau) állomás I.osztályú épülete.Az az épület annyiban különbözik a balatonszentgyörgyi épülettől,hogy emeletes részein a vágányok,illetve az utcafront felé nézve nem kettő-kettő,hanem három-három nyílászáró található,illetve nem csatlakozik hozzá később épített toldaléképület sem.
Holnap lesz 150 éves az egykori Déli Vasút, Sopron(Déli)-Szombathely-Nagykanizsa vasútvonala.Átadása:1865 szeptember 21.
Eredetileg Sopron Déli pályaudvar felvételi épületén lévő három emléktábla amit 1998-ban az állomás,és vele együtt a szolgálat megszűnésekor távolítottak el az épületről.
És az eltávolított emléktáblák helye.(Ma már nem látható)
Nem tudsz valahol forrást a DV magyar vonalain használt vontatott állományáról? elsősorban a kései, tehát 1915-1932 időszak forgóvázas személykocsijai érdekelnének. Visszaalakítottam a 109-esemet eredeti DV kivitelűre, kéne neki valami ráncigálnivalót készítenem:
Az 1870-es években - a Vasmegyei Lapok c. megyei újság mellett - Vasmegyei Figyelő (VF) néven is megjelent egy hetilap, melynek 1873-as és 1875-ös számai fennmaradtak. Ez helyenként részletesebb cikkeket közöl községünk vonatkozásában, mint a Vasmegyei Lapok. Lássuk![...] Bővebben!Tovább »
A GYSEV jóvoltából az egykori Déli Vasút vonalán megújult a püspökmolnári (korábban rábamolnári, 1907 előtt pedig molnári) állomásépület. A falon az épületben született Prinz Gyula földrajztudós emléktáblája látható (az apja állomásfőnök volt).