Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
"A karosszéria áttervezésekor ügyeltek arra, hogy az új konstrukciót az eredeti koda 440-es alvázra is fel lehessen szerelni. (...) A karosszérián végrehajtott változtatások elsősorban közvetlenül az alváz átalakításához kapcsolódtak, de egyéb, a jármű általános megjelenését és funkcionalitásának javítását célzó módosításokat is tartalmaznak. A hűtőrácson egyetlen nagy légbeömlőnyílás van, a nagy keresztirányú krómcsík a szárnyas nyíl emblémával megmaradt koda védjegyként. (...) Az Octavia hátsó lámpacsoportja kétszínű lett, a felső fele a narancssárga színű féklámpa, az alsó fele pedig piros színű, a hátsó lámpa és a villogó két izzószálas izzójával. A műszerfalon új műszerek találhatók, és az új kormánykerékkel együtt az új modell jellegzetes vonását képezik."
(Ing. Frantiek Sajdl (AZNP Mladá Boleslav): A koda 440 megújítása, in: Automobil 1959/3)
Ezt már egyszer korábban leírtam , sőt képpel is illusztráltam , hogy volt Skoda 445 egy színű piros hátsó lámpával :
A Skoda 440 -re nem került hátra felírat , az csak a 445 modell privilégiuma volt .
Viszont azt sem állítom , hogy rosszul emlékszel !
A Spartak és az Octávia modellek váltásánál nem volt éles választó vonal , készült viszonylag sok átmeneti modell ! Még én is kutatom , de valószínűleg az Octávia első két szériája lehetett ilyen , amit még igazából nem is hívtak Octaviának , még a régi név volt , de már az új karosszéria :
(Forrás : Motor Revue 1959 október )
Felületes szemlélő azt mondaná a hűtőrács alapján , hogy ez egy Octávia , de nézzük csak meg a sárvédő oldalán a feliratot !
Az bizony Skoda 440 ! Nekem is vagy egy ilyen felírat a gyűjteményemben , ami itthonról került elő . Valószínű , hogy futott ilyen átmeneti modellből 445 is itthon , és annak valóban lehetett már két színű hátsó lámpája , amire te is emlékszel .
1946 májusától gyártották az Skoda 1101 típust . A képen már a modernizált , 1948 -tól gyártott 1102 modell látható nem túl fényes állapotban . Szerintem inkább az ötvenes évek közepén készülhetett a fotó .
4-5 darab lehetett. Eleinte Bp 39-47x, később BX 14x rendszámot viseltek. Kirádulóbuszok voltak. Érdekességük volt, hogy szabvány mérető bőröndök tartoztak hozzájuk. Ezeket kölcsönözték az utasoknak. Így teljes mértékben kihasználható volt a csomatér.
A gkv-nek sportos alkatúnak kellett lennie, mert a vezetőülés megközelítése nem volt "akadálymentesített".
Közűlük legalább egyen, a BX 141-en, "becsinálták" a jobb első sarokrészt.
It was almost identical to the 1101 type, it differed mainly in the shift lever moved from the floor to the steering column under the steering wheel. Another change was a new front bumper , integrated with the bodywork. Ventilation flaps appeared on the sides of the car in front of the turn signals.
Azaz az első lökhárító változott (integrálták a karosszériába) és szellőzők kerültek a karos indexek elé.
A topiktárs által is idézett források mellett még azért bátorkodtam ennyire konkretizálni a típust mert az általam fellelt források 1949-re datálják az 1102 megjelenését, a képen pedig 1947-et hazudnak mint készítés dátuma.
A koda 1101-t és az 1102-t külsőre miről lehet megkülönböztetni?
Az, hogy a köznyelvben elterjedtek mindenféle pontatlan, slampos kifejezések, nem indokolják azok átvételét. (Gomulka, Molotov, faros, panorámás, nejlon, bubufék, turbókuplung, stb.) Pláne hosszabb idő múltával, hiszen ekkorra már csak a később élők összezavarására alkalmasak. Természetesen távol áll tőlem az, hogy bárkinek "megaszondjam", hogy mit mondjon, vagy írjon. Mindez csak az én véleményem.
"Vozy Tudor byly vyráběny ve velkém mnoství variant. Byly to ji zmíněné dvoudveřové tudory, ale také sedany ve čtyřdveřovém provedení. (I těm se paradoxně říkalo čtyřdvéřový Tudor)."
" A Tudor autókat rengeteg változatban gyártották. Ők voltak a már említett kétajtós Tudorok, de négyajtós változatban a szedánok is. (Paradox módon négyajtós Tudornak is hívták őket)."
"The koda 1101/1102 is also known by the popular name Tudor, derived from its two-door sedan body, which was the first to come into production. This nickname was eventually commonly used for all 1101/1102, regardless of their body."
"A koda 1101/1102 a népszerű Tudor néven is ismert, amely a kétajtós szedán karosszériájából származik, amely elsőként került gyártásba.Ezt a becenevet végül az összes 1101/1102-re használták, testüktől függetlenül."
Nem a rendszám alapján, hanem a hátsólámpa miatt írtam, hogy 440.
Ugyanis a 440 és 445 két apróságban különbözött egymástól külsőleg (vagyis túl azon, hogy a motorjuk más volt):
a homlokfali felső kivágásban a 440-esnek függőleges pálcikák voltak, míg a 445-ösnek 1-1 vízszintes hosszú pálca,
a hátsólámpája pedig a 440-esnek egyszínű piros, középmagasságban kidomborodó volt (mint a képen),
ezzel szemben a 445-ös lámpája két részre volt osztva: felül narancs, alul bordó (ez utóbbival azonos volt a régebbi - még nem fecskefarkas - Octaviák hátsólámpája.)