Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Dolgoztunk pár évet egy cégtől 10 db IFA pótossal a Kőbányai sörgyárnak,.
Sört nem szállítottunk.
Miénk volt a MÁRKA üditő ital terítési feladata Budapesten és Pest megyében.
Naponta.
Jól ment az üzlet.
a szomszéd cég szállítás vezetője panaszkodott mert vagy 8 db ZIL-130G + pót szerelvénnyel ők meg sört terítettek ugyanezen a területen.
Igen ritkán kisegítettük egymást.
Ő mondta, hogy amikor a ZIL pótosa megvan rakva 2x5 tonna sörrel és nekiáll Vácról felkapaszkodni a 2-es úton Katalin pusztára majd a túloldalon azután megint le és ez így megy Hont-ig, akkor ha nem is érik el a 100 km-n = 10 liter benzin fogyasztást de igen közel állhatnak hozzá.
És ezek még csak neves az Alpok volt vagy a fogarasi havasok, hanem csak a Naszály és a Börzsöny keleti hátoldala.
Nem rendszám téma,de ezen a százon százat témán lehet csámcsogni..
Zil-130G nem agyonrakva,nem széthajtva,jól beállitott motorral,jó vezetővel,Zilhez képest tempós menetben simán kijött a normál adagból-46 literrel kezdte,aztán szépen ment lefelé a végén 32 talán..
Nem oszlopmenet,nem agyonrakott póttal,nem ugy,hogy ötödiket nem tudsz neki rakni..csak mész néggyel..mert akkor jönnek a mindenféle szorzók..
Véleményem szerint,a minden rendben lévő gép normál viszonyok között hozta magát rendesen a normából.Volt viszont olyan,hogy répahordás-selejt előtti platós gépek-dupla magasitóval szerelve,a laprugók átfordulásáig rakva-meg még pótkocsi utána.szintén magasitózva az égig répával-sima uton is csak négyig birta..na attól ne várjunk csodát..
Benzines Ural-sajnos nagyon alulmotorizált volt,hogy menjen,tolni kellett neki,nagyon.. meg az ötödik gyorsitós volt,sokszor,oszlopmenetben nem is birta el...terepen meg,vissza a felezettbe,azt pörgetni,mert nem birja.. csoda hogy zabált szegény..?A Zil 130-131 sokkal jobban eltalált volt ilyen szempontból,nyugadtabb járást is tudott a motorja "normál"viszonyok között is..Az én "saját"hiradós Zil 131-kocsim alapban 46 literre volt számolva-aztán a mindenféle szorzók rá-simán kijött az alapból"lendületes"vezetés mellett is.. Az uton nem hatvannal max cammogást értve a lendületességen.Már pontosan nem tudom az előrébb emlitett szorzókat,nehéz terep,álóhelyi munka,vontatás,akadályozott menet,majd valaki felirja,aki tudja-erre mondták,menetlevelet irni tudni kell-meg még aláiratni is..Reptereinken Zil-131 platósok voltak sokáig a Mig-ek vontatói-na,ott a lassú menet,magas fordulat,erőltetés miatt biztos magasabb volt az adag...
Hogy legyen rendszám is néhai FN 42 56-az utolsó platós Zilünk az élete végén már csak "helyi"fuvarokat csinált-sokszor gázpalackokat szállitott a töltő helyről.Nem lehetett száguldozni vele a palackok miatt sem,meg amugy is nyugis vezetője volt.. 28 literrel elment vele..
Egyedűl a GAz-66 26 litere volt kevés,azok nem nagyon hagytak semmit. De amugy sem a futott km/megtakaritás számitott-hanem a lehető legtöbb elszámolható km-legyen az órában-valahogyan..de ez más téma
Sok szovjet teherautóról szólt a legenda, hogy 100 km-n 100 litert fogyaszt.
A valóságban csak az :
- URAL-375 benzines ivott ennyit, az is terepen.
- a ZIL-133 tényleg 100-n 100 litert fogyasztott.
- a Zil 130 V (nyerges) az megpakolva hegyvidéken tényleg fogyasztott 100/100-t.
De például a Balatonfűzfői Nitrokémia gyártotta a valaha igen népszerű hungarocell szigetelő anyagot és nem tudni milyen megfontolásból a késztermékeket ZIL-130 nyergessel szállították.
Azok a ZIL-ek 100 km-n kb. 70-75 litert fogyasztottak de a sofőrök elszámolták a 100/85 literes normát.
Egyetlen egyszer megmakacsoltam magam, Győr után a 85-ös úton, amikor az Ikrényi elágazásnál álló rendőr a hitelesített szemmértékével úgy döntött, hogy kicsit gyorsan megyek a busszal.
Utánam jött a Zsigulival.
Csorna előtt ért utol.
Az ugye 16 km.
Annyi kellett neki, hogy Zsiguli padlógázzal utolérje az Ikarust.
Kék lámpával !
Ott megelőzött, megállított.
Ott kekeckedett.
Kitöltött egy amolyan hosszú kutyanyelv papírt, nyomtatványt.
Kemény papír volt.
Addig nem is láttam olyat.
Mondta, hogy írjam alá.
Én meg mondtam, hogy nem írom alá.
Valami nagy számot írt rá, hogy annyival mentem.
Amúgy igaza volt.
Én meg áthúztam azt a hosszú papírt keresztben és ráírtam 69 km/h.
jó nagy betűkkel.
No Ő erre feljenlentett.
Kb. két hónap múlva idézés az Andrássy út tizen valamennyibe.
A szabálysértési előadó csak annyit kérdezett :
- hányan voltak a rendőrök?
Mondtam egyedül.
Ebben maradtunk.
Talán 3 percet töltöttem a szabálysértési előadó előtt.
"Ha pechedre nem volt kint fogó rendőr és nem tudtál a helyszínen fizetni akkor feljelentés."
OFF
Elvileg ilyenkor "távolléti" hb-t kellett kiküldeni első körben, ami ugyanannyi volt, mint a helyszínen a kp-s. Ha még emlékszik rá valaki, ez egy sárgásbarna színű karton volt, amire a postán kellett illetékbélyeget vennie a szabálysértőnek, és utána visszaküldenie. Nem szerettük, mert csak kevesen fizették be, és eleve macerás volt az adminisztráció. Utána jött a feljelentés. Úgyhogy sokszor kicsit csalt a rendőr, és eleve úgy írta a feljelentést, hogy a hb-t nem fizette be a delikvens, és ha szerencséje volt, akkor az igrend nem nézett utána, és nem fenyítették meg.