gazságok , Varga Béla--i,platóni szempontból történő összegyűjtése , hogy ontológiailag látottabbak legyenek . Egyes igazságok horizontálisan mellérendelőibb , mások alá--fölérendelőibbek .Gondolatainkat kicserélnikívánjuk . cseresorozat.hu és far severö sapirico
Valamennyi társadalmi osztály átalakul. Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
A dzsentrikor anakronisztikus megőrzése annak , ami valaha eleven s életadó volt. Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
A modern ember magányossága szellemtörténetileg a protestáns "egyedül az Istennel" és a romantikus Különc embertípusának a folytatása , sivárabb és gyötrőbb formában. Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .Akinek ideálja van , az nem is lehet elégedett . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
A nép képzete kifejeződik a nagy történelmi mondákban mélységes szimbólumnyelven , mint ahogy a metafizikai megismerés kifejeződik a mítoszokban . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Azt mondják , a drámai költemény a költő vigasztalása azért , mert nem lehetett filozófus , aminthogy az esztétika a filozófus vigasztalódása , hogy nem lehetett költő : Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
A Felvilágosodás fejlődésgondolata racionális és kozmopolita volt : bölcs intézményekkel és a népek együttműködésével akarta megváltani a világot . A romantika fejlődési terve organikus és nemzeti . Nem kívülről hozott intézmények , hanem a meglevők szerves továbbfejlődése -- nem minden ember uniformizált üdvözülése , hanem mindenki és minden népa maga saját , Istentől adott módja szerint . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Széchenyi rámutat arra , hogy a magyar nem a jelenben él , hanem a múltban s a jövőben , és ebben látja a magyar faj legjellemzőbb sajátosságát például a jelenben élő némettel szemben .A német napja lezárul az estével , mondja , és nincs folytatása -- a magyar , amikor az életteljességpillanata áthatja , a múlton busong , vagy a jövőben reménykedik . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Költőknek általában hasznos a reménytelen szerelem . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Minden , amit kimondunk , egy kevéssé hazugság , mert úgysem tudja kifejezni a belső világot . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Ritkán fér meg egymásal a politikai utilitarizmus és a vallás vagy filozófia által kimunkált erkölcsi normarendszer . ( Kertész István : Héraklész unokái )
Ahhoz , hogy az ember szeresse , értse , kívánja a Monty Pythont , Intelligincia kell . ( fss )
Lehetőleg kerülni kell azokat a magukat okosoknak tartókat , akik vagy nem ismerik Douglas Adams könyveit , vagy ha ismergetik is , nem kedvelik .(fss )
A pedagógus lélek nagy paradoxiája : kénytelen megalázkodni , hogy fölényben maradhasson, és sokkal jobban függ a tőle függőktől, mint azok őtőle . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Az igazi romantika olyan magaslatot jelent , ahonnan csak lezuhanni lehet . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Mindig azok a nemzedékváltozások a legkeserűbbek , aholaz öregek szentimentálisak, és a fiatalok józanok . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
A lélektörténetnek minden fejezeteegy-egy felszabadulással kezdődik . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Az érzelmi ember közvetlenebb érintkezésben van az életárammal , mint az ész vagy az akarat embere , mert az ész és az akaratúgyszólván szünet nélkül működhetnek , de az érzelmekkiszámíthatatlan kihagyásokkal, ár- és apályszarű hullámzásokban jönnek és mennek a lélekben , mint maga az élet-áram, kimondhatatlan törvényeknek engedelmeskedve . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Paradox módon mindig a szélsőséges nacionalisták függenek a legerősebben külföldi mintáktól . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
A bánat előkelőbb érzés , mint az öröm , miért , miért nem , nehéz megmondani . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Minden reakció szükségképpen szellemellenes , mert a szellem kritikát jelent és kérlelhetetlen továbbot . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
hajnal előt van a legsötétebb . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Egy társadalmi osztály vagy életforma akkor találja meg legteljesebb hangját az irodalomban , amikor ereje már hanyatlóban van . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
A barokk a reneszánszés és ((a)) humanizmus külső , formai , civilizációs elemeit fejleszti tovább. Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
A korszellem sosem a kor legnagyobb költőin keresztül szólal meg a legközvetlenebbül .Az ő gyökerük túl mélyrenyúlik vissza a históriába Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Az udvari ember számára a politikum csak eszköz . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
Az önéletrajzíró-típusú ember feltétlenül a szellem embere, sőt talán a szellemi ember legvégső hajtása : az , akiben a szellem immárteljesen önmagáért van, nem akarkifelé hatni és érvényesülni , hanem az önmaga tükrözésében találja célját . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet .
A kultúrák mielőtt meghalnak , megmerevednek . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet
Az arisztokratikus stílusmagaslatnak az érzelmi életben a mindennapinál erősebb feszültség felel meg . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet
A középkor az újkorban válik mindenhatóvá . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet
A főúri költőattitüdje a művel szemben , teljes tudatossággal a dilettánssé . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet
Balassa Bálint a magyar irodalom legnagyobb vallásos költője Ady Endre előtt . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet
Amint a fizikában a tömeg azáltal nyilvánul meg , hogy ellenállást fejt ki, az erkölcsi világban a sors akkor ismerszik meg , amikorszembekerül az akarattal . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet
Ez a váratlan fordulat racionális reménytelenségből irracionális bizalomba : a magyar költészet egyik jellegzetes sajátossága . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet
A humanizmus egyik legfőbb tartalma a hír , a dicsőség antikos kultusza volt , vagyis a középkorban elnyomott Én rehabilitálása . Amint a világkép transzszendensből immanenssé alakult át , a lélek halhatatlanságát a név halhatatlansága váltotta fel , és az élet túlvilági koronáját a becsület e világi koszorúja .Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet
A könyvnyomtatás potenciális örökkévalóságot biztosít . Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet
A magyar finitizáló ,
bújdosó
jellemzi a "de mégids misztikuma"
nem dialogizáló , hanem monologizáló
gőgös
hirtelen felindulásból ő is ölhet
tiszteli , ami régi
sokszor lekési az Idő Vonatát
Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet ( NEM említi az úrhatnámságot , mint jellemvonást )
A Habsburg-monarchia szellemi tartalmát nem adhatta meg a nemzeti eszme , többek közt azért sem , mert a XVIII. század elején a nemzeti gondolatnak még nem volt meg az az államépítő pátosza , mint a francia forradalom után . A Habsburg-monarchia az összefogó eszmét örökségül kapta az előző századoktól : a katolicizmus megvalósítását az állami életben .
Nem "egymás után" , hanem "egymás mellett" az , amire gondoltam . Ez megemlítésre fog kerülni a Cseresorozat Nemzetközi Filozofikussági Művészetelőreiskolának a Tizenötödik Titanic Fesztiválján-ján a műsoromban a MÜSZI-ben ( Tíz kicsi igazság , avagy miért vagyunk jobbak , mint mások ? ) 16-án .
Az igazi istenek mindig képesek becsukni az egyik szemüket .
"Úgysem tudom , hogy igazat fogsz-e mondani" . "Ez a legkellemesebb állapot, ha valaki makacsul kutatja a világot , s közben tudja , hogy a válaszokkal nem sokra megy."
Isten nélkül az ember nem érdekes. ( Vaszilíj Rosztov )
((A modern drámákban szemben a régi drámákkal )) minden kétséget kizárólag a megismerő fumkció került előtérbe , s háttérbe szorult a megismert világ harmónikussá és emberméretűvé való átrendezésének , átértékelésének funkciója . ( Hankiss Elemér : Érték és társadalom )
A Sors fogalma azért kötődik gyakran a halálhoz vagy az élet valamiféle befejezéséhez , mert a főhős életpályája lezárul . ( Hankiss Elemér : Ikarosz bukása -- Lét és Sors az európai civilizációban )
Néhány vallás ( mind ? ) egy katarzisstratégia . ( Hankiss Elemér : Ikarosz bukása -- Lét és Sors az európai civilizációban )
A regények belső világa sokkal transzparensebb , áttekinthetőbb , mint a mindennapi élet . ( Hankiss Elemér : Ikarosz bukása -- Lét és Sors az európai civilizációban )