Emlékszik valaki a Retaliator nevű pc-s 'szimulátorra'? A 386-486-os időkben, érdekes játék, nagyon könnyű volt. Valami harci gépet utánzott, amit részben valós fegyverekkel fel lehetett fegyverezni. Voltak érdekes dolgai, pl egy gombnyomással hatos sorozatot lehetett lőni Maverick rakétával de AMRAAM-mel is. Aztán egy idő után újratermelődtek a fegyverek, kifogyaszthatatlan volt.
Hogy a topichoz huen is hozzaszoljak... Az elso szimulator nekem a Spitfire '40 volt C-64en :) Nem sok minden latszott benne, de jo volt felbogetni a RR Merlint es menni a nemetek ellen :) Tul sokat nem jatszottam vele igazabol, annyira nem volt esemenydus...
Aztan jott a Flight Simulator 2, ami szinten nem nyugozott le - nem ertettem meg akkoriban, hogy miert jo az, ha igazabol nincs semmi ami lathato csak az akkor meg szamomra teljesen ismeretlen muszerek :)
A kovetkezo az ACE es ACE2 volt - elobbivel nagyon sokat jatszottam, es a kuldetesek vegen nagyon sokaig osszetortem a repulogepet - eleg erdekes leszallasi technikam volt - megalltam par lab magasan a fold felett, majd orral probaltam letenni a gepet :)))
Jott a kovetkezo - Fighter Bomber - na ez mar igazan jo kis szimulacio volt akkortajt, ha valaki emlekszik :) Valaszthato tipusok - a kedvencem az F-4 Phantom volt, jol megrakva cuccokkal :)
Kijott a 4 lemezes F-14 Tomcat... Az elso nagyobb szimulator, teljes repkikepzessel, komplex hadjaratokkal, sztorival kozben... Hanyszor repultem szembe Libiai es Iraki Szu-22esekkel, allig felfegyverezve, de lovesvaltas nelkul, varva a tuzparancsot, csak "kostolgatva"egymast, probalva lohelyzetbe kerulni - varva, hogy mikor sikit fel a besugarzasjelzo LNCH felirattal, hogy "vegre" veget erjen a jatek es lelohessem az ellenfeleket...
Aztan talan C-64en az utolso es legnagyobb szerelem az F-19 Stealth Fighter :) Nagyon-nagyon sokat jatszottam vele - lopakodtam Europa, Afrika es a Kozel-Kelet egen, nezve a besugarzasjelzot, hogy felfedeztek-e mar vajon... Oriasi dogfightok agyuval, majd hazafele menet fent az egekben 50-60ezer labon vartam a menetrendszeru hajtomuleallast, mert elfogyott a kero - aztan onnan mar hazavitorlaztam tobbnyire :))
Jott a PCs korszak... Az elso PC-s szimulatorom talan az F-15 Strike Eagle II volt :) Fantasztikusan jo jatek volt, oriasi elorelepes barmilyen mas addig latott szim utan...
Aztan gyorsan jott a kovetkezo, az elso PCs nagy szerelem - F-14 Fleet Defender. Istenkent imadtuk ezt a jatekot, lehetett a legendas Tomcattel repulni, harcolni... A fantasztikus intro egy uj korszak hajnalat hozta akkoriban - a jatekrol nem is beszelve...
Utana nem sokkal jott a US Navy Fighters, aminek eleg jo kis hardverigenye volt (8 Mb RAM akkoriban rettenetesen soknak tunt:)) - es vegre volt ember a fedelzeten! A kis sargamellenyes, CAT crew emberkek amint mutogattak :) Sajnos a jatekelmeny egyebkent a kozeleben nem volt a Fleet Defendernek, szoval eleg rovid ido utan ez is elfelejtodott. Csakugy mint a sorozat kovetkezo resze, amiben bar vicces volt B-2vel es AC-130al repulni, de megsem volt az igazi...
Jott a DID TFX-e, ami sokaknak nagyon tetszett, en annyira nem voltam elajulva tole - valami hianyzott belole, de nem tudom igazan megmondani, hogy mi...
Ezekutan jott egy masik nagy szerelem PCn - Jane's F-15... Egy fantasztikusan jol megcsinalt szimulator, nagyon szep grafikaval, nagyon jol modellezett rendszerekkel es a Desert Shield/Storm hadmuveletek kidolgozottsagaval... Emlekszem milyen varakozassal repultem korben a familiarization flight soran a szaudi legteret, azt nezve, hogy a kovetkezo bevetesek valamelyiken mar nem fogok itt elfordulni, hanem megyek at a hataron, bele a harc kozepebe... es igy is lett... nagyon jo hangulata volt annak, ahogy a WSO hatulrol felolvasta a frontvonal atrepulesekor az ellenorzolistat - IFF off - aztan az elso SAM innen vagy onnan, majd a AAA nyomjelzok hamarosan.... Emlekszem meg az egyik leghangulatosabb kuldetesre, egy Delta Force alakulat kimentesenek biztositasara a homokdunek kozott... Egy C-130ast kellett kiserni es biztositani vegig ott korozve a fejuk folott es varni, hogy mikor hivnak le CASre vagy mikor szol a kisero, hogy vendegeket kapunk a levegobol...
x
A masik ket nagy kedvenc PCn a DID EF-2000 majd a DID F-22 ADF volt... Mindkettovel nagyon-nagyon sok idot toltottem el... Az EF-2000 szinten egy uj generacio nyitopeldanya volt szerintem. Forradalmian uj grafikai megoldasok, nagyon jo repulesi modell es eletszeruseg jellemezte. Vegre ment a vonat is a sineken :)
Az F-22 ADF maga volt a tokely - gyonyoru grafika a VoodoRush kartyamon, nagyon jol megkomponalt kuldetesek - es vegre voltak technikai meghibasodasok is a repulogepen, nem a felrobbansz vagy hazaersz cimu variacio volt csak elkepzelheto, hanem leallt egy hajtomu, elveszett a hidraulika egy resze, stb... Na es vegre le lehetett szallni hasra - ha ugye volt az ember anelkul, hogy felrobbant volna a repulogep :)
Vegul, de abszolut nem utolsosorban a maig tarto imadatom targya a Falcon sorozat harmadik, de leginkabb a negyedik tagja ami magaval ragadott... Aki ismeri annak nem kell bemutatni, hogy valoszinuleg a PCn kiadott egyik legjobb szimulaciorol beszelunk a mai napig nagyon jol kinezo grafikaval, fantasztikusan kidolgozott rendszerekkel, repulesi modellel.
Nekem csak ezek utan jott a tobbi - a polgari szimulatorok nem erdekeltek eddig kb. Igy is roviden ossze tudom oket foglalni - FS5, FS98, 2k, 2k2, 2k4, Fly 1/2 es most FSX... Nem igazan ertettem mi a jo abban, hogy Budapest egy betoncsik es egy hegy mindossze a zold pusztaban :)
Persze meg volt ezek mellett jo sok szimulator amivel jatszottam, a vilaghaborus szimek - WW2 fighters, Aces over Europe, Aces over the Pacific, Il2, stb - de egy fel napba tellene mire felsorolnek mindent szoval inkabb nem teszem, majd egyszer... Most meg megyek vissza dolgozni :)
Krisz25: nemtom miertnem, dobj egy mailt pls. az MSNeddel, felveszlek ujra vagy nemtom - mi is azt hittuk, hogy elvesztel... elvileg publikus az emilem... thx
Na, hogy a topik címéhez adódva is hozzászóljak (sajnos, képekkel nem tudok szolgálni). Szóval nálam az F/A-18 demo-val kezdődött 2001 vagy 2002-ben. Akkoriban volt, hogy 100 felszállásra jutott egy se. Később kiderült, hogy a drága 270 NM fölött automatice behúzza a lábait. Utána már kipróbálhattam, milyen is kigurulni a pályáról.:) Bár ez egy harci játék, én inkább csak cirkálgattam Honolulu és Maui között, taxizással, mindennel. Emlékszem, az időt mindig előbbre állítottam és csodáltam, ahogy együtt emelkedek a nap vörös korongjával. A legszebb az volt, hogy leszálláskor a nap újra a horizont mögé bújt és ismét a derengő hajnalban taláhattam magam. Emlékszem, milyen szépnek találtam a magasból a repülőtér fényeit, újra és újra felszálltam az éjszakába, szigetről-szigetre, harci repülőgéppel polgári járatot imitálva. Na és ott voltak a sziget körül keringő AI airliner jetek. B727, DC 10 és asszem 767-es Continental, Delta és American színekben. Gyakran a nyomukba szegődtem, volt hogy a játék rendeltetésének megfelelően "megtámadtam" őket (mégis mi fog történni), de csak annyira megsebezve, hogy mindössze kényszerleszálljanak. De ez nem fogott meg, mert mindig a polgári vonal vonzott igazán, inkább én is azokat a szép nagy gépeket szerettem volna vezetni rendes útvonalon, a járatot parkolótól parkolóig teljesíteni, és világvárosokat látogatni. Aztán jött a Fly!, nagyon szép volt, de elsősorban a kis propelleres gépekre koncentrált, akkori bonyolultsága elrettentő volt (a cockpitban minden apró alrendszert külön be kellett kapcsolni és még a test-gombok is működtek!). Így inkább ott is a nagy AI Jeteket kísértem a kamerával, 737-es, 747es és triple seven voltak a "kínálat". Néha meghajtottam a Hawkert, de a magasságtartás nem igazán működött (lassan mindig ment egyre feljebb). Most előszedtem nosztalgiázásból, de az óriási pixelek és a géphangú ATC hamar az uninstallhoz invitált (azért szép emlékeim vannak róla). A Flight Simulator 98 ezután a Boeing 737 ellenére visszalépés volt, a műszerfal mindössze tucatnyi kapcsolója eléggé spártai élményeket ígért. Ráadásul Magyarország szépen kimaradt belőle. Körülbelül ekkor vettem a saját gépemet meg, így végre nem volt akadálya komolyabb gépigényű programok kipróbálása sem, így sorban FS 2000, 2002, 2004. De közben elcsábulva a vonat-"szimulátorok" világába, egészen addig, míg végleg el kellett fogadnom, ezek a programok a szimuláció kidolgozottságában max. az esti mesék storyvonalával kelhetnének versenyre. Már majd két éve volt internet, mikor eszembe jutott a Flight Simulator, no és hogy abban volt az időjárás-letöltés (és hát a kiváncsiság...(: ). Ezzel pedig jöttek a Malév-gépek (régi álmom teljesült ezzel), a valós időjárás, az első igazi autoland (hiába van training a programban, nem igazán magyarázta el, mit kell bekapcsolni, mit kell betekerni, és hát a hallomás az ILS "létezéséről" kevés), s azóta teljesen megmérgezett.
Hát ezek az én repszimes emlékeim (amik főleg az F/A-hoz kötődnek, de hát mindenki számára az első a legemlékezetesebb (; ).
Akkor ebből antialias full ki, special effect medium, vagy akár low-ra, cloud cov. dens. akár minimálisra, esetleg az autogen-t progresszíven csökkenteni és az FSX szárnyalni kezd. FS 2004-nél is végigpróbáltam mindent, mipmaps quality, hw-ed lights, scenery, autogen, cloud csökkentése, de végül a lényeges változást a spec. effektek lenyirbálása hozta, high-ról medium-ra, végül kényszerűségből low-ra. Ja és az 1280 helyett az 1024-gyel is komolyat lehet nyerni. Ez van.
Nekem az FSX demo egy AMD 3200+, GF 6600 (de lehet hogy 7600), 1 GB 633 Mhz RAM mellett közepes, ésszerű beállításokkal egész szépen futott. Szóval nem kell kétségbe esni, ja és az a Geforce valami XT, vagy GT volt, ami még a 7600-sok közül is a gagyibb darabok közé tartozik.
Te, nem latlak MSN egy jo ideje valami oknal fogva se Teged se Vicket. Mi a lokusz?
Ezer mondom hogy en maradok a gazillion add-onommal egyutt FS2004en. Egy ilyen hasonlo dual coreon mint a Tied, siman nyomja a 60 fpst, Kai takon a 30at, fizetos London Gatwicken 60 % my traffic trafikkal szintugy.
Ezek talán a legnehezebb repülőterek között vannak. Gibraltár se rossz, de az csak rövid. Nálam eddig Sion a király. Pontosabban Saanen, aki oda bemegy egy jettel (anélkül, hogy túlgyorsulna, túlfutna), azt üdvözlöm. Kisgéppel (pl. Ford Trimotor) szórakoztató lerepülni a Sion-Saanent. Ja és majdnem mission impossible.
Nekem Ulrichen (LSMC) is izgalmas. Leszállni a 23-as pályára, hogy a negyediket FL100 környékén fordulod. Vagy felszállni a 05-ösről...
Amúgy a pálya 6800feet, szóval az nem para 737-el, csak a hegy a reptér ÉK-i végén.
De ami az igazi kihívás az Ambri (LSPM). A pályahossz itt sem probléma elvben (lévén katonai repterek ezek), 6500 feet, de igencsak mély völgyben fekszik. Hosszúfal 9000feeten, reptér 3200-on.
29-es irányban végülis még egész jól lehet leszállni, ha nincs nagyon megrakva a 737-es, de 11-es irányban, hm, szóval misson impossible.
Ha 130-al mindent kipakolva kezded meg a bezuhanást, akkor is túlgyorsul 160-ig, és 1. leszakad a fékszárny, 2. nagyon intenzív fölvétel kell, 3. nem állsz meg.
Nekem 6 go around és/vagy crash landing után sikerült elfogadhatót produkálnom, de akkor sem egyenesből, hanem oldalról besunnyogva.
B737-700, LW 126klbs:
Base leg, még a zuhanóforduló előtt
Ott a lyukban van a reptér
Sunnyogás befele
Ugyanez kívülről
Manőverezés ezerrel
Turning final
Finalből visszanézve
Megállt a gép.
Amúgy egy jobb mesh-el (ez a default), lehet, hogy nem lenne ott a hegy. Emlékeim szerint a valóságban sem így van.
Of korz, hogy lehet. :) Nekem ezer eve tobb millio add-onom es repcsim, vasarolt es friver van benne FS2004ben es mivel igy gyonyoru, a mai hardvereken kifogastalan minoseget produkal meg sok AI trafikkal is meg overcast felhozettel, ezert en nem is rakok FS Xet.
A 2004hez viszont atomeromu : AMD x2 64 5000+, 2 G RAM, Nvidia 7900 GT 256Mb. Egy Samsung LCD monitoron fut az egesz, CH Yoke + pedallal.
Ezen hibatlan egy Kai Tak, egy PMDG vagy Level D vagy barmi.
Mivel megszamlalhatatlan mesh, scenery es repter van fenn, a valost kozelito MyTraffic forgalommal, ezert en meglehetosen ragaszkodom hozza FS X el ellentetben, persze, ez izles kerdese. En igy most nagyon heppi vagyok vele.
Én multkor Sármelékken egy Malév Boeing 737-600 -assal Low Pass -ostam:) Persze azóta többször megcsináltam Fokkerrel is ,de az nem vágtam ki. Valamint az LHAladárral utánoztam az Aug. 20-ai áthuzást.
Csak tajekoztatas vegett lehetne par konfiguraciot kozzetenni, hogy milyen teljesitmeny varhato (beallitasok es fps)?
Csak hogy nehogy hiabavaloan bovitsek itt egy paran a gepuket.
Pl. egy elerheto aru 8600GT videokartya elegendo a boldogsaghoz vagy ennel komolyabb kell? Egyaltalan a (megfizethetetlen) csucsmodellek megbirkoznak a maximalis FSX beallitasokkal vagy ezt a programot a joval tavolibb jovonek terveztek?
Akkor neked rossz volt a memóbővítőd. Hibátlanul ment minden rajta evvel a "hatalmas" tárral is. De ez is több havi fizum volt. A szim progi valami nem betű karakterek terelgetése volt, ettől számítom a szgép felőli érdeklődésemet. Munkahelyemen láttam, aztán már meg voltam mérgezve. Fekete-fehérben, a fóliabillentyűzeten, Junoszty TV-n.
Amikor már színesben(!) ment a Spectrumon, az már a tökéletesség érzetét adta.
Azaz a Prrintszkrín billentyűt. Ez a monitor aktuális képét egy vágólapra menti. Bár, lehet, hogy az FSX-ben van egy külön definiált billentyű. A Prt Scr túl kézenfekvő.
Szvsz. csalnak az emlékeid. (bár lehet, hogy tévedek) A Zx-81 16kb-os memóriabővítésének kezelése olyan mértékben lelassította a gépet, hogy még a karakterek kiírása is csigalassúvá vált. Emlékeim szerint kizárt, hogy lett volna bárkinek idege kivárni egy billentyűlenyomás válaszreakcióját a képernyőn.