Keresés

Részletes keresés

Briko Creative Commons License 2007.07.25 0 0 43

Szia!

 

Egyszer eljöhetnél egy kertivasutas topiktalira Te is (ha épp nem Keszthelyen jársz)...

Előzmény: etwg (41)
Mariazellerbahn Creative Commons License 2007.07.25 0 0 42
Ha megméred oszciloszkoppal a sineket - föleg digitális tápnál, elképeztö szemetet fogsz látni, ahol az impulzus csucsok nem ritkán akár 60-80V-t is mutatnak

ja, olcsó húsnak híg a leve. Ismerem az ilyesmit, ha nem is a modellvasút oldalárol, de naponta van dolgom ilyesmivel. Ezen szempontból, a PWM alapú tápok , nekem a mai napig nem szimpatikusak (vannak persze kivételek, mint pl. a Delta Elektronika termékek). Viszont ha az ár/érték tényezőt nézzük, illetve a hatásfokot, egyértelmű a válasz. Az sem mindegy, hogy mire kell, milyen körülmények között... jaj befejezem, erről regélni tudnák...

A mérőmüszeres megoldás is persze csak informatív jellegű, mert nem tudni hogy milyen időközönként mér és hogy el e kapja a rövid ideig tartó pulzusokat. Erre találták ki az oszcilloszkópot. :-)

ok, vissza a modellvasúthoz...
Előzmény: etwg (41)
etwg Creative Commons License 2007.07.25 0 0 41

egy normálisabb multiméter már tud min/max-értékeket mérni hosszú távon is

 

 

Mérni talán tud, csak fölöttébb kérdéses, hogy hogyan jeleniti (interpretálja) meg öket.

Ez egy nagyon kényes kérdés és mind a mai napig nincs egységes válasz.

A multiméterbe ugyanis elöre be kell programozni, hogy pl. milyen hosszu az az impulzus amit pl. 10 V-nak jelenit meg.

Mert az szinte kizárt, hogy pl. az 1us 10 V-s impulzust ugyanannyinak mutasson mint egy 1 másodperces tullövést.

 

Ebböl aztán további bonyodalmak keletkeznek, mert te a displayen csak a számot látod, de fogalmad sincs arrol, hogy mennzi ideig tartott az esemény, ill. ha nem ugyanazt az értéket mutatja (10 V) akkor lehet, hogy azért mert az impulzus tul rövid/hosszu volt?

 

Az áramkorlátozok meg szinte kizárolag csucsértékre vannak méretezve, de nincs - nem is nagyon lehet - specifikálva, hogy milyen körülmények között következik be a tulterhelés. Ha megméred oszciloszkoppal a sineket - föleg digitális tápnál, elképeztö szemetet fogsz látni, ahol az impulzus csucsok nem ritkán akár 60-80V-t is mutatnak (a vonatok indukcios terhelése miatt), e jelek nagyrésze megjelenik az áramvédelem bemenetén, ami egyszercsak azt mondja, hogy elég, holott a valodi terhelés még megsem közeliti a tulterhelést. (rosszul megoldott áramvédelmek is szép számmal tengödnek a piacon....)

Előzmény: Mariazellerbahn (38)
Mariazellerbahn Creative Commons License 2007.07.25 0 0 40
...de van két "jólnevelt" kutyus a kertben

az 1:8 vagy 1:10 aránynál ez szerintem már nem számít! :-D
Előzmény: V46 021 (39)
V46 021 Creative Commons License 2007.07.25 0 0 39

 

Jó napot az Uraknak!

 

Klubtopik a vasútmodellező topik felnőtt fejjel gondolkozó tagjainak számára.

 

És ennek ellenére bekerülhettem a csapatba?

Köszönöm a megtiszteltetést!

 

Ahogy visszanéztem az eddigi hozzászólásokat, elég rendesen fertőzött a társaság kerti vasút ügyileg. :)

Régen motoszkál az én fejemben is, a családi hallgatólagos hozzájárulás sem gond, de van két "jólnevelt" kutyus a kertben. Ezirányú tapasztalatotokról beszámolnátok?!

 

Mariazellerbahn Creative Commons License 2007.07.25 0 0 38
mondjuk, egy normálisabb multiméter már tud min/max-értékeket mérni hosszú távon is.
Nem csak a rövidzárlatok tudnak ilyet produkálni, hanem kül. okok miatt előforduló rövid tápfesz-megszakadás/újraindulás.
Előzmény: 2xlion (37)
2xlion Creative Commons License 2007.07.25 0 0 37

Igazad van, de ha egy mozdony rendben van, akkor nincsenek pillanatnyi rövidzárlatok és nem árt tudni, hogy mennyi az áramfelvétele. Mert ha az említett H0-ás központ már eleve az LGB mozdony áramfelvételének határán dolgozik, akkor a legkisebb terhelésre is átlépheti a kritikus értéket a védelem.

OFF

Áthangoltam a mikit !!! :-)

Majd azért kereslek valamikor.

ON

 

Üdv: Gyula

Előzmény: Törölt nick (36)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.25 0 0 36
Pont az a rákfenéje a dolognak, hogy a központok/erősítők rövidzár, és túláram védelme a pillanatnyi csúcsokra reagál, és tilt is! Ezt egy szokványos ampermérő meg nem követi le, azt látod, hogy egyszercsak megáll a dolog.
Előzmény: 2xlion (35)
2xlion Creative Commons License 2007.07.25 0 0 35

Sziasztok!

Én is kacsintgatok a kerti vasút felé, de még csak laposakat, mert az asszony elég csúnyán néz rám, ha szóba hozom. :-)

Áramfelvételt digitális cucc esetén a vezérlő központ AC vagy DC betáplálási pontján mérjetek. Ott jól mérnek a hagyományos műszerek. A mért értékből le lehet vonni a központ áramfelvételét, s akkor marad a mozdi ennivalója. Igaz, hogy a pillanatnyi csúcsáram nem látható, de az átlagfelvételből becsülhető. Ajánlott 7-10 Amper között terhelhető meghajtót használni.

Előzmény: Törölt nick (32)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.24 0 0 34
Szia Matiz!
Keress meg e-mailben van jobb ötletem, mint a Märklin, de még nem nyilvános!
steve
Előzmény: Törölt nick (32)
etwg Creative Commons License 2007.07.24 0 0 33

Szia Matiz, csak kiegészitem Stevet.

 

 

 

multiméter által mutatott legnagyobb érték 0.65A volt, ekkor letiltott a vezérlés

 

Ez azt jelenti, hogy asinekben 0,65x1,41 = 0, 91 A volt minimum, mert a DMM még ráadásul elég lusta is (hacsak nem tud nagyfrekveciás dB-eket mérni), igy az impulzusokra teljesen süket (azok viszont vigan letiltják a kimenetet.

Nekem van néhány igen precizios áramforrásom, ahol 0,01 A lépésekben lehet az áramot korlátozni, az LGB-hez meg az I-es Märklinhez majdnem 3 A kell, hogy folyamatosan menjen (mindegy hogy digitális vagy analog).

 

Van egy haverom, akinek a mozdonya 7 A alatt meg sem moccan..... Természetes ezt az áramot egy eredeti LGB atomerömü (a marhanagy piros kiszni) észre sem veszi, de minden más nagyon is - már egy sereg 10 A-s áramforrást elfüstöltek - persze teljesen ártatlanul, csak ugy egyszerüen leégtek.

 

Előzmény: Törölt nick (32)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.24 0 0 32

Szervusztok!

 

No, én eléggé összevissza vagyok a neten, a topicokat sem követem már, amit igyekszem figyelni az a hajtányos, veterán autós és ez a topic, a többit csak hébe-hóba átfutom. Írni meg már....csak ide, max a Pannóniásba ha kérdésem van.

 

Erről a problémáról érdemes lenne beszélgetni. Kicsi multiméterrel mértünk, mert hát a kerti környezet nem volt éppen alkalmas a szkópos mérésre, bár a multiméter nem a leggagyibbak közé tartozó volt. 

 

A tények:

- a multiméter által mutatott legnagyobb érték 0.65A volt, ekkor letiltott a vezérlés

- a vezérlő egy sima, kicsi H0-s Mobile Station volt, ennek specifikáció szerint is kissebb a terhelhetősége

- a pálya a hely sajátosságai miatt érdekes jellemzőkkel bírt, volt, ahol 8% emelkedő is volt, bár a járműveknek meg sem kottyant

 

Ebből indult a mostani találkozón a próbálgatás, sajnos sokra nem mentünk, mert én nagyon későn értem oda, de új tapasztalatokkal gazdagodtunk Briko pályáján.

 

- ahol az LGB röhögve elmegy, ott a Märklin gépek akadoznak, sokkal érzékenyebbek a pálya állapotára

- nem volt multiméterünk, csak a kis, 17VA -s táp volt kint, és ez már két mozdonyhoz is kevés volt néha, pedig szintben fekszik mindenütt

- kellett volna Csongor nagy, 60VA -s tápja, hogy kipróbáljuk azzal a pályát, de neki is korán mennie kellett

-Briko LGB vonatai úgy mennek, hogy egyetlen egy betáplálási pontja van. Az én pályámon 5 betáplálási pont volt, forrasztott,

 

Egyelőre ennyi, a megoldással személy szerint elégedetlen vagyok, hogy ennyivel le lehet akasztani a tápot, tudom, hogy a CS nagyobb és többet bír, de három mozdony miatt nem fogom megvenni, azt mondom egyelőre, hogy a mobile station zsákutca, és keresek e-bayen egy jó öreg Control Unitot, nagy táppal, azzal nem volt soha ilyen gondom.

 

Egyetlen egy dolog nagyon tetszett viszont, ezt hozzá kell tennem, ilyet most láttam először, lévén ez az első MFX-es mozdony a csapatban: ahogy Godly új, MFX-es 91-esét pályára tettük, a Mobile Stationnal azonnal kommunikált, felprogramozta magát és minden funkció azonnal használatra készen volt, név, ikon rendben. Ez jóó! Kétirányú kommunikáció, végre!

 

Ahogy írtuk, az első talin, az Infoparkban "labor körülmények közt" kitűnőre vizsgázott a rendszer, de élesben, kint  a kertben egy használatban levő pályán már jönnek elő a problémák csőstül!

 

Nagyjából ennyi, majd ha lesz időm (nyugdíjas koromban) akkor megy majd kép meg pár sor a blogra is a találkozóról, tapasztalatokról.

 

 

Előzmény: Törölt nick (22)
IST Creative Commons License 2007.07.24 0 0 31

Köszönöm a meghívást, bár én inkább az olvasók táborát fogom gyarapítani.

Tényleg, crash_ még a sulinetes időszakát éli, hogy nem látom a listán? :-)))

 

Hogy egy kis ON legyen:

Néhány napja volt egy nyílt nap Barwell-ben (asszem), ahol a Bachmann mutatott pár dolgot a kizárólag meghívásos alapon összeszedett vendégeknek (jellemzően újságírók, klubok vezetői, ilyesmi volt a látogatói kör). Olvasgatok egy modern témájú N-es levelezőlistát, ahol azért érdekes vélemények jöttek fel ezzel kapcsolatban:

A nagy dobásként bemutatott cuccok mindegyike elérhető (volt) valamilyen formában: a Voyager motorvonat szerelvényét néhány hónapja dobta piacra a Dapol, érdekes módon azonban ennek hatására készül csak el gyors tempóban a Bachmann illetve hát a Graham Farish saját változata. Gonoszkodó hangok megjegyzik még a bemutatott, festetlen, ablaktalan modellről, hogy nagyon szép a belső tér kialakítása, de az igazi járgányon sötétített üvegek vannak, szóval belátni meglehetősen macerás.

A GM által gyártott Class 66 "low emission" változat is Dapol utánérzés lesz, a bemutatott Class 37-es is volt már gyártás alatt. A sokak által várt 101-es illetve 150-es motorvonatról viszont még mindig semmi hír. Többen kíváncsian várják a dummy Class 66-osok megjelenését a GraFar-tól is, lévén Dapol-éknál idéntől ezek is elérhetőek...

Megtekinthető volt egy gőzös is, a Jubilee 4-6-0, ami szintén nem egy új modell, bár igen komoly átalakításokat végeztek rajta.

Szóval hiába sok a modellező Angilában, úgy tűnik a kínálat nem olyan nagy N-es fronton, mint ahogy azt szeretnék.

Előzmény: Briko (26)
Mariazellerbahn Creative Commons License 2007.07.23 0 0 30
hááát... inkább úgy, hogy grias enk! ;-)
Előzmény: Törölt nick (29)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.23 0 0 29
A nick-ed tájékán nem úgy köszönnek, hogy Guten Tag?:-)))
Előzmény: Mariazellerbahn (25)
FIATowner Creative Commons License 2007.07.23 0 0 28
Sziasztok!

Köszönöm a szíves meghívást! :)
Briko Creative Commons License 2007.07.23 0 0 27
Légy üdvözölve!
Előzmény: Mariazellerbahn (25)
Briko Creative Commons License 2007.07.23 0 0 26
Bármit, aminek a hiánya miatt az "öregek" már nem írnak a Vasútmodellezői topikba. Terveink szerint ennek a topiknak a létszáma folyamatosan bővül majd azokkal a sulinetes era-ból kinövő modellezőkkel, akiket érdemesnek látunk felvenni ebbe a klubba. Végeredményképp ott maradnak majd a nemhogy helyesen írni, de még gondolkodni se nagyon tudó ifjú titánok maguknak...
Előzmény: RhB (24)
Mariazellerbahn Creative Commons License 2007.07.23 0 0 25
Connichi wa, megjöttem! ;-)
RhB Creative Commons License 2007.07.23 0 0 24
Most már csak azt kell kitalálni, hogy mi az, amit a nagy placcon beszélünk/vitatunk meg, és mi az, amit itt? :-)))
Előzmény: etwg (23)
etwg Creative Commons License 2007.07.23 0 0 23
Tisztelettel megköszönöm a meghivást, és remélem hasznára leszek a klubnak.
Előzmény: Briko (16)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.23 0 0 22
"Az akadozást megfejtettüka végére. A vezérlő H0-s vezérlő volt, és a specifikáció szerint 1.2A -nál tilt le, de gyakorlatilag ez 0,6 felett már levágott."

Szia Csaba!
Kicsit írogattam erről a kerti vasutas topicon, nem biztos, hogy a vezérlő a bűnös, és az sem, hogy tényleg 06A-nál már tilt! Ugyanis ezek a cuccok a beépített FET-ek miatt a pillanatnyi áramcsúcsot figyelik, és, ha csak 1sec. erejéig is, de túllősz rajtuk, akkor saját, jól felfogott érdekükben már tiltják is a sínfeszt! Amit mi meg tudunk mérni egy DMM-mel, az csak erősen saccografikus mérésnek számít, mert:
1: átlag értéket mérnek, nem csúcsot,
2: a sinusos váltakozó áramra lettek a műszerek készítve, a sínfesz meg nem az digitális üzemben, legyen az DCC, vagy MM, tök mindegy.
steve
Előzmény: Törölt nick (7)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.23 0 0 21
Rendben van gyakornok! Fog ez menni!:-)))
Előzmény: Briko (18)
Briko Creative Commons License 2007.07.23 0 0 20

Még nem beszéltünk...

Előzmény: RhB (19)
RhB Creative Commons License 2007.07.23 0 0 19
Szia! Szegény szabcsipro-nak hogyan magyaráztad meg, hogy a cuccai nam lettek megfuttatva? :-)))))))
Előzmény: Briko (18)
Briko Creative Commons License 2007.07.23 0 0 18

Jónagyot...

 

Ugrott az esti látogatás - egy kontakthiba volt a gond - véletlenül magam is rájöttem...

Előzmény: Törölt nick (17)
Törölt nick Creative Commons License 2007.07.23 0 0 17
Kivánok!
Briko Creative Commons License 2007.07.23 0 0 16

Nos, hát kezdődhet a Klubélet...

 

Hogy mindenki előtt tiszta legyen, a következő Uraknak van jogosultságuk ide írni:

 

Martisz

RhB

FIATowner

etwg

Mariazellerbahn

Vika

Dampf

sgab344

Tájfun

HOmeTrain

csíkosháTTú

paksinuti

2xlion

V46 021

C.Joe

rézgaras

Matiz

IST

 

Akinek publikuks az e-mail címe, az kapott erről levelet is...

 

Brikó

RhB Creative Commons License 2007.07.18 0 0 15

Kukucs!

 

Ha már Briko említett valami zártkörű klubbot, gondoltam, benézek... :-)))

 

Törölt nick Creative Commons License 2007.07.07 0 0 14

Szóltam, és Crash_ -nek is, remélem eljön, mert lenne ezer kérdésem hozzá.

 

Ja, a V43 barátai topicban van egy asztalos, épített egy 1 méter hosszú és kb 15kg súlyú V43-ast, első ilyenje, és valami b****tul jól néz ki. Érdemes lenne belinkelni vagy betenni a képeket a kerti topicba....

 

Asszem eladom a többi H0 cuccomat....kicsit rá kéne gyúrnom erre a kerti témára :) www.rideonrailways.co.uk

 

Ilyesmit akarok építeni, csak MÁVossssssst.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!