Nem könnyű egyértelmű választ adni a kérdésre... Eleve kérdés, milyen szerkezetről van szó? Karóra-zsebóra, modernebb, antik, kicsi-nagy?
Még antik zsebóraszerkezetnél is van pár kérdőjeles pont. A billegő vezetőkövének és a horgonynak a ragasztása általában sellak, ez hőre lágyuló anyag, forrásban lévő vízben már lágyul. Elvileg valamivel melegebben folyik szét, de sellakkal fényezett bútoron is nyomot hagy egy forró vízzel teli fazék, szóval okozhat problémát.
Jóval nagyobb gondnak vélem, hogy egy buzgó-fortyogó vízbe betéve egy szerkezetet egyben, több olyan zárt rész is van, ahová a víz be fog menni, és soha nem fog kijönni. A rugóház, fedőköves részek, de a kerekek kapcsolódási pontjai, hajszálrugó is olyan pontok, ahonnan a kapillárishatás miatt még a kis tisztító labdával ("kézikompresszor") fújogatva sem szokott kijönni a nedvesség, és ez valószínűleg ezek után rövid idő alatt korróziót, peches esetben a szerkezet teljes tönkremenetelét okozhatja. Nem véletlenül szakmailag-műszakilag csak a teljesen szétszedett szerkezet mosóban tisztítása a megfelelő, és itt is ugye a szappanlúgos/Elmás tisztítás után előbenzines majd alapos benzines átmosás szükséges, hogy víz alapú tisztítószer sehol ne maradhasson, mert az nagy eséllyel fog problémát okozni.
Ha már mindenáron fertőtleníteni akarod így a werket, tedd tiszta (nem aromás, mert a sima mosóbenzinek, higítók is oldják a Sellakot, egyes műanyagokat is - kapható teljesen tiszta és aromás mentes - rá van írva - foltbenzin a legtöbb festék/vegyiboltban, az jó) benzinbe, vagy szintén teljesen tiszta, 100%-os, vízmentes patikai alkoholba.
Viszont utána újra is kellene kenni, mert kioldják a kenőanyagokat...
Számlappal együtt meg eleve ne fuss neki, egyedül az antik porcelán számlapok, amelyekről biztosra mondható, hogy tisztítószerek nem támadják meg - minden más esetleges.
Elméleti kérdésem lenne. Ne átkozzatok el. Mi történne abban az esetben, a kifőznék egy csupasz werket? Nem gasztronómiai, hanem virológiai szempontok vezérelnek. Van benne nem-fém, illetve nem-műrubin alkatrész?
Igen, szerintem is stimmel. Mindazonáltal ez nem igazán hálás terület, ezek zömükben igen egyszerű, vacak szerkezetek, rettenetesre lelakott állapotban, sok munkával, sok költséggel lehet őket újra normális működésre bírni, és persze túl jók akkor sem lesznek - hiszen már új korukban sem voltak finom és pontos szerkezetek...
A régiséges topikba való, tudom, de az gyakorlatilag halott. 15-20 évig nagyon jól működött, pár éve viszont nagyon akadozik. A hozzáértők mind eltűntek. Nagy ritkán kérdez valaki, de 90%-ban nem érkezik válasz. Nagyon kevés az élő, pörgős topik. Ha így halad tovább, akkor a fórum napjai meg vannak számlálva. Sokan mennek át a facebookra.
Fene tudja, mindenesetre órát nehéz belelátni, valószínűbb, hogy mindig is valami lámpaféle volt. Nem igazán a topic profiljába vágó műtárgy, én sem értek hozzá.
Én 20-30-as éveket tippelnék, a szerkezet szerintem nagy eséllyel vagy pótolt-cserélt, vagy hiányos, a látható kezelőszervek meg a hátlap nem teljesen passzolnak.
Köszönöm a leírást. Csak a Citizen szerviz foglalkozik vele, a Bástya mozi mellett van most is. Nem csináltatok semmit, magam majd tavasszal megcsiszolom az üvegkarcokat. Megy. Egy hete megállt reggel fél 5-kor, de 19 éve egyfolytában ment. Kivettem a kondit, visszarakta, alátettem egy lémpának, és megy tovább. Ha ráveszem magam, a nejem sok éve hozott ajándékba Antverpenből egy gyémánt számlapos órát, abba kell majd valami pici elemt szereznem. Az olyan MÜPÁS, nem való hétköznapra, bőrövvel, certifikáttal.
Van egy takaró-leszorító fémlemez hátul a szerkezeten, azt látod, ha kinyitod az órát - de egyébként az egész áttételrendszer, meg minden műanyag. És szervize olyan szinten nincs, hogy a különálló, kvázi elemként betett (általában BT920 típusú), és ezer más (nem is csak Citizen) típusban használt kapacitoron kívül konkrétan semmilyen alkatrész nincs hozzá, a szerkezet meg sem bontható (összepréselt műanyag), de ezeket az EcoDrive szerkezeteket még kompletten sem forgalmazzák pótalkatrészként (a tiédben talán C300-as van, keress rá, használt-bontott szerkezeteket találsz még az eBay-on is kizárólag, a márkaszerviz talán kap újat, ha még van a gyártónak, de ha nincs...).
Relatíve ellenálló, jó acél tokba tették ezeket a szerkezeteket, de tényleg arra van az egész óra kitalálva, hogy 10-15-20 év alatt leamortizálják őket, és utána újat kell venni.
Szurkolok, hogy találj valakit, aki tud-akar vele foglalkozni, de én a magam részéről ebből a szegmensből kihátráltam, a támogatási háttér teljes hiánya és a nem javítható-szervizelhető konstrukciók miatt elemi problémákat sem lehet megoldani.
Nem tudom hol műanyag. Kívül KO, a számlap meg a digit rész az meg nyilván műanyag. De ha leveszem a hátlapot, ott is vasat látok. Nyilván lehet, hogy alatta meg műa kerekek. De 30-ért megcsináltatnám. Az üveget régebben tízért cserélték volna. A kondi is tíz volt. A karika meg nem érdekel.
Vegyél új órát... A "max húszezerből" már ennek a kicsit kipofozása sem fog kijönni, amúgy sincs értelme, az a full-műanyag, szerelhetetlen gagyella szerkezet nagyjából ekkora élettartamra van méretezve.
Ilyenem van. Igen viseltes már, halvány a digit kijelzője, és a gyűrűn már semmi, és az üvegje tiszta karc. Nejem mondja vegyek egy új órát. Szó sem lehet róla, max húszezret áldozok, vagy ezen kicseréltetem az üveget. Nem tudom, a digit kijelzőt is cserélhetik? Vagy valami eladó javaslat? Azt szeretem, hogy foszforos, éjjel is látom, hogy afene, még mindig nem alszom. Menni megy, a kondenzátor telét mutat. Egyszer cserélték. 19 éves, akkor egy százas volt. A fiamnak is vettem, de ő hímes tojásnak használja, rögtön kiteszi maga elé. Most meg már levette, okosórás.
Ezt nagyon nehéz-lehetetlen egy ilyen "szoborról" megmondani, de amúgy ezek az izgőmozgós látványórák valahol a XIX. század utolsó negyede meg az első világháború közötti időszakban voltak valamennyire divatban - sosem igazán, ezért sem volt belőlük sok.
Láttam olyat, ahol kifejezetten a mozgó részeknek külön rugóházzal hajtott külön mechanizmus (ütőszerkezet helyett) lett kialakítva, de a legtöbbnél a szokásosnál erősebb rugóval párosítva magával a rövid ingás gátszerkezettel mozgatták a "látványelemeket", ami képzelhető, mennyire tett jót az óra pontosságának. Vagyis gyér pontosságú, nagyon könnyen megálló, sok beavatkozást-odafigyelést igénylő, nem túl sikeres, de legalább relatíve drága órák voltak - meg is van a magyarázat arra, miért ritkák...
A konvencionális egyszerű forgó-torziós-ingás órák voltak még ilyen zsákutcásak, pocsék pontosság, durva érzékenység minden környezeti behatásra - mi értelme van egy hónapos, pláne 400 napos járatnak akkor, ha három-négy naponta utána kell állítani az órát, mert napi 5-10 perces eltéréssel képes csak járni?? A valóságban még egy nagyon precízen belőtt-beállított JLC Atmos is havi pár perc eltéréssel szokott járni...
Lehetséges, voltak ilye mozgó szemű-fülű-nyelvű, hadonászó lándzsájú órás "automata figurák" egy időben divatban, és lehetett ez is akár ilyen - az a kár, hogy akkor pont a lényeg, a működtető óramű veszett el belőle... Valamilyen óraszerkezetet persze így is bele lehetne illeszteni, de ha volt valami mozgó kiegészítést, azt már csak aránytalan nagy erőfeszítéssel lehetne pótolni.
Igen, nálam már akkor feltűnt ez a speciális különbség, amikor egy sima csavarhúzó és egy órás csavar találkozik egymással. Gyerekkoromban a csengős ébresztőóra szerelhető volt, egy női óránál megáll minden tudomány. amikor csak simán egy felhózót kellene csak kiszedni. Ott már olyan liliput méretek és exluzív anyagok vannak, hogy el sem hiszem. Mint ahogy a Sokol rádió meg a ma levő 16 rétegű nyomtatott áramkör. Javítsd meg, ha tudod! Volt egy őrült ismerősöm, amelyik a két hétig vízben állt hordozható CD lejátszómhoz hozzáfogott, és az összes lyukgalvánt átdolgoza, és megszólalt.
Ne vedd rossz néven - de ez egy nagyon egyszerű megközelítés... Az óraüveg pont úgy egy speciális szegmens, ahogy mondjuk az órajavítás is, egy autószervizbe is hiába viszel be egy faliórát azzal a felkiáltással, hogy ez is mechanika, az is mechanika, biztos van csavarhúzójuk meg fogójuk, mi az, hogy nem tudják megoldani???
Egy általános üvegműves húz neked a készen kapható üvegcsövekből egy pipettát, de egy papírvékony óraüveg elkészítéséhez gyorsan be kellene szereznie milliós értékben szerszámokat és alapanyagokat - amit nem fog megtenni, mert ma már annyira kevés ilyen igény van, hogy esélytelen a megtérülése.
Néhány megörökölt régi műhely és praxis ketyeg ilyen területen még itt-ott, és az árak már nagyon magasak.
Valahol a Corvin mozi környékén láttam én üvegművest, volt egy kis kirakata is, és ilyen hűtőspirál meg pipetták. Nála vágattam el a Club99 wishkys üveg alját hangulatlámpának. Ott tekerketett üveget, csiszolt, domborított, mint az olasz híres üzemben. Ma már gondolom sehol.