Itt kellene megvitatni a bajnoksággal kapcsolatos dolgokat, javaslatokat. Tény hogy a jelenlegi állapoton változtatni kell, ez pedig a résztvevők összefogása nélkül nem fog menni. Én egy tiszta, becsületes bajnokságot szeretnék. A mottó lehetne az, amit csanya szokott mindig mondani: Becsületes játék az egyetlen út!
Az elnökség többsége végülis megszavazta a lentieket, viszont Nomád és én azon a véleményen voltunk és vagyunk továbbra is, hogy egy országos bajnokságot nem szabad egy kvázi túramozgalom szintjére levinni, vagyis hogy a folyamatos éves sportteljesítmény helyett "egy néha elmegyek futamot menni is" effektust díjazzon az éves bajnoki cím...
A futamok számának csökkentésével sajnos olyan ttúrákban gazdag tájegységek is kiestek a futamokat adók köréből, mint pl. a Mátra, a Zalai-dombság, stb.
március 17. Aranyszarvas 50 április 28. Káli 60 május 12. Őrség-Vendvidék 75 május 19. Baranya-Tolna 60 június 9. Galga 50 július 21. Szondi 100 augusztus 25. Mályvád 55 szeptember 22. Meteor 50 október 13. No megállj csak 60 november 3. Piros 85 december 8. Bakonyi Mikulás 50
Turista kategória:
11 futam
március 17. Aranyszarvas 50 április 28. Káli 30 május 12. Őrség 50 május 19. Baranya-Tolna 30 június 9. Galga 50 július 14. Corvin 40 augusztus 25. Szanazug 40 szeptember 22. Meteor Maraton október 13. No megállj csak 35 november 3. Piros 35 december 8. Bakonyi Mikulás 40
Gyermek kategória:
7 futam
március 17. Kincsem 25 április 28. Káli 30 május 19. Baranya-Tolna 30 június 10. Püspöki keringő 18 augusztus 25. Mályvád 30 szeptember 8. Tomi túra 20 október 13. No megállj csak 25
"A jövőt illetően erősen el kéne gondolkodni azon, ha év végén ilyen túrát rendeznek akkor jobban oda kell figyelni az esetleges nem várt helyzetekre. Ez most nagyon nem sikerült."
Stimmt. A magyar nyelvben az egyértelműség kedvéért ragozni szoktuk a főnévi igenevet ilyen esetben, hogy látható legyen, kinek kell elgondolkodnia. Ha úgy akartad írni, hogy "erősen el kéne gondolkodnunk azon", akkor a megállapításod tökéletes. :-)
Öööö ezt még egyszer lehetne? Tehát ha valaki a Szakó-nyeregben úgy gondolta, hogy megy egy kört, mert kirándulós kedve van, és utána oda visszatérve felmászott Dkőre, az emiatt nem teljesítette a 35-öt? A teljesítési időről persze nem szólt a sporttárs, hogy 35-ös szintidpben volt-e, de azért ez nehezen követhető logika.
Szerintem túl sok minden nem történt, bár egy-két dolgot sikerült keresztül vinni. Futókategória úgy néz ki, nem lesz, mert az eddig egyetlen csapatként induló szigethalmiak jelezték, hogy nem tartanak rá jövőre igényt ráadásul valamelyik futószervezet saját bajnokságot indít. Marad az eddigi 3 kategória- gyermek ( itt a futamok azámát levitték 8-ról 7-re, ill. döntöttek a nagyobb népszerűsítésről, pl. kör-e-mail az általános iskoláknak). A turista és klasszikus kategória marad. A futamszámot lecsökkentették 14-ről 11 re, és csak 2 alföldi maradt. A futamok: március 17.: Aranyszarvas április 28. : Káli 60 május 05. Őrség 75 május 12: Baranya-Tolna 60 június: Galga 50 július 21. : Szondi 100 augusztus 25. Mályvád 55 szeptember: Meteor 50 október: No megállj csak 60 november 3. Piros 85 december: Bakonyi Mikulás 50
Bocs, de fejből írtam, nem minden hónapban emlékeztem a pontos dátumra. Szóba kerültek a hiányzó versenybírók, jegyzőkönyvek, állítólag lesz változás. Futó-gyalogos elkülönítése nem is került szóba. A túrák kiválasztása a versenyzői igények figyelembevételével törént. A versenyzők közül csak néhányan - 2 az Alföldtől, 3 aa szigethalmiak,- a Galga turista-kategóriából ketten, 1 az Erzsébetvárostól és 1 gyermek képviseltette magát. Viszont ott voltak a pécsi pitések, ami reményre ad okot. Hát gyorsan egy ugráló kisgyerek mellől ennyi. :-)
anti01 jelen volt a dobogókői ponton annak zárásakor, ugyanis a seprűkkel, vagyis bakancsbogival és velem érkezett meg oda.
Nem igaz, hogy a végének nem jutott a Kopár csárdánál meleg kaja, mivel amikor seprűként odaértünk, még volt a hordóban bőven. Igaz, nem volt forró, csak langyos, de nekem speciel megfelelt (hőmérsékleti szempontból is).
Aki a Magyar Vándort feladta, az szerintem (bár nem vagyok a főrendező) jogosan nem kapott díjazást, hiszen egyik kiírt távot se teljesítette. Mivel a 85-höz képest a 105 "betétköre" a legrövidebb, a 35-ös táv célja előtt volt, így az utána kiszállók egyik távot se teljesítették. Azt nyilván senki se vitatja el Tőled, hogy gyalogoltál 50 km-t a Pilisben és a Visegrádi-hegységben, de ugyanakkor nem is teljesítetted a Piros 50-et, mivel az Csillaghegytől Kopár csárdáig haladt a piros jelzésen... Fájdalom, de ez így van.
Ha feladod valahol bármely ttúrát, akkor nem kötelessége a rendezőségnek összeszednie Téged az útvonalról és célba szállítani, ám ha van rá lehetőség és épp megy úgy rendezői autó, és van benne hely, akkor esetleg el lehet vinni 1-2 feladót. A feladónak (sérülés esetét kivéve) magának kell gondoskodnia a túra elhagyásáról. Ha van tömegközlekedés akkor úgy, ha nincs, akkor ottalszik. A 2000 Ft-os nevdíjból 1300 a kupa ára, amit a teljesítők kaptak/nak, a többi nem feltétlenül fedezi az útközbeni többi szolgáltatást.
Mi úgy gondoljuk, hogy nem volt hibátlan a rendezvény, de főleg a 3 főszervezőnek rengeteg munkája volt az egészben, és a lehető legjobbat hozták ki, valamint mi pontőrök is, főleg a zimankós éjszakában igazán helytálltunk. Szóval így lehúzni ezt a túrát szerintem nem jogos, mint ahogy teszed. Megértem a keserűséged, hogy fel kellett adnod, de ne fogd a rendezésre a sérelmedet.
A jegyzőkönyvben igazad van, sajnos a versenybíró nem jött el, utána fogunk nézni, hogy mi történt.
Az az óriási hóvihar alig egy enyhébb valami volt..., az hogy ez titeket érzékenyen érintett az külön dolog. Viczián Gyöngyivel úgy mentünk bőven 5,5-es átlagot, hogy fél órát melegedtünk Dobogókőn és 40 percet Nagykovácsiban és az emelkedőkön 70 km után alig mentünk 3 km/h-nál gyorsabban. Rosszabbul bírtad van ilyen, de az nem a rendezők hibája. A Dobokőről való lejutásról annyit, hogy aláírtál egy papírt miszerint saját felelősségedre indultál. Persze nekem is jól esne ha bevinnének valami tömegközlekedési szempontból kedvezőbb helyre ha feladnék egy túrát de ehhez azért lenne egy kérdésem: Megvártad a pont bezárását? Mert úgy tudom, hogy egy mikrobusz ment fel Dobogókőre ami onnan szállított csomagokat és embereket a célba.
A jegyzőkönyv hiánya nem a rendezők hanem az MSTSZ szégyene. Más kérdés, hogy a rendezők között legalább két elnökségi tag is volt, így hát könnyedén össze lehet mosni a kettőt. Különben meg az időket elég pontosan adminisztrálták a rajtban és célban így mivel két elnökségi tag is van a rendezők között, ezeket az eredményeket hivatalosnak is fogják tekinteni. Különben meg azért törölni egy versenyt mert az átlagosnál nehezebb volt teljesíteni hát no komment.
Minél nagyobb körben, akár már idén terjeszteni kell a Bajnokság lehetőségét, hogy márciustól minél több csapat és egyén induljon az egyes kategóriákban.
Pontos nyilvántartás szükséges, hogy ki, mikor, melyik csapat, név szerint mely csapattagokkal nevezett és fizetett az egyes kategóriákban.
A futamokra pótversenybíró is jó lenne, mert nonszensz, hogy a kijelölt (aki elvállalta) versenybíró nem jelenik meg a futamon a szövetségi jegyzőkönyvekkel. A legkellemetlenebb egy ilyen eset a futam rendezőjének (pl. ilyen volt idén a Magyar Vándor), akinek épp elég munkája van a túrája előkészítésével, nemhogy még a versenyjegyzőkönyv.
A Minősítési és Versenybizottság vezetőjének már az aktuális futam utáni néhány napban meg kell kapnia a futam jegyzőkönyveit, és kiértékelés után közzétenni azt az aktuális tabellákkal együtt.
Ezt lehetőleg az interneten kell megtenni, épp ezért kellene egy új honlap a Bajnokságnak, és annak egy gazdája, aki azt karbantartja, mert a szövetség saját honlapja sajnos technikai okok miatt nem hozzáférhető a szövetség elnöksége számára.
A kategóriákról:
Az alap, az eredeti az a ma klasszikusnak nevezett kategória. _Csakis_ gyalogosoknak, általában 50 km és felette lévő ttúrákkal.
A turista kategóriát az igények szerint azért hoztuk létre idéntől, hogy a hosszú távok teljesítésére nem képes versenyzők is kaphassanak versenylehetőséget. A távokon kívül más különbsége nincs a klasszikushoz képest.
A gyermek kategóriát néhány éve hoztuk létre a 14 év alatti korosztály számára, 30 km és alatta lévő túrákkal. Úgy gondoljuk, hogy ezek a távok még egészségesek a fejlődésben lévő szervezeteknek is. A futamok száma kevesebb, mint a klasszikusnál, és csak iskolaidőben (a nyári szüneten kívül) vannak.
A terepfutó kategóriát a futók igényei szerint hoztuk létre, akik magukat magasabb szintű kihívás elé kívánták állítani. A futamok száma itt szintén kevesebb, mint a klasszikusnál, mert a szakértők (futók) szerint nem egészséges, ha havonta 1-nél többször hajtják ki magukat igazán, és az sérülésveszélyesebb is lenne.
A piros túrával kapcsolatban az egész egy nagy rakás nulla volt. Ilyen körülmények között le kellet volna állítani a versenyt. Ekkora hóviharba én még nem mentem. Dobogókőnél feladtuk,de ott se kitűző se oklevél nem volt,pedig már több mint 50-et mentünk akkor. Mint megtudtam aki továbbment már nem jutott neki meleg- étel,pedig a szakadó hóban jó lett volna. Versenybíró,versenyjegyzőkönyv nuku. Ez a verseny méltán bekerülhet a bajnokság szégyene listályába,igazi citromdíjat érdemel. Külön gratulálok érte Jávor Zoltán sporttársnak. A szerencsénk az volt hogy betudtunk menni a dobogókői turista szállásra éjszakára. Este 8-kor értünk oda,pont az orrunk előt ment el az utolsó busz pest felé. Legalább azt meg kellet volna oldani,hogy aki nem tud tovább menni azt valahogy bevinni a célba. Így az- ért nem volt olcsó játék ez a túra. Befizettünk 2000ft. a semmiért,mivel semmit nem kaptunk érte. A jövőt illetően erősen el kéne gondolkodni azon, ha év végén ilyen túrát rendeznek akkor jobban oda kell figyelni az esetleges nem várt helyze- tekre. Ez most nagyon nem sikerült.
Már az első néhány Bajnokság után-közben is felmerültek bizonyos szempontok, amik meglétét alapvető feltételként kívánta elvárni a szövetség a futamokkal, illetve futamokat rendezőkkel szemben. Azt gondoltuk, hogy a rendezők között is ez versenyhelyzetet fog majd eredményezni, hisz csak a jobb túrák kerülhetnének be futamként. Sajnos hamar megmutatkozott, hogy nem lehet a rendezőket eként motiválni, szinte vadászni kell azokat a ttúrákat, akik vállalnák a versenyként való megrendezést, ugyanakkor kellő színvonalat is megüt a rendezésük. Ez a mai napig probléma valamennyire, megoldás a futamok számának csökkentésében lehet, de 12 alá már nem nagyon akarna menni az elnökség, elvégre az elnyert cím egy egész éves sportolói munkát/teljesítményt hivatott díjazni.
A régebben is megfogalmazott szempontok, amiket a mai napig igyexik figyelembe venni az elnökség:
Területi elrendeződés. Szvsz ez az egyik legfontosabb szempont, hiszen _országos_ bajnokságról van szó. Figyelembe véve, hogy a versenyzői igények miatt egyre kevesebb évente a futam, így egyre inkább élő iránymutató, hogy megyénként, tájegységenként maximum csak 1 futam. Lehetőleg figyelembe kell venni azt is, hogy középhegységi, dombsági és alföldi túrák is egyaránt helyet kapjanak a Bajnokságban.
Időbeli elrendeződés. A téli hónapok kiesőek, így lényegében a márciustól novemberig terjedő 9 hónap alkalmas futamok lebonyolítására. Ez 12 futammal számolva havonta csak 1,33 futam, ami már tényleg nem sok. Törekedni kell arra, hogy egy hónapban lehetőleg ne nagyon legyen 2-nél több futam. Én egészen biztosan nem fogok megszavazni 12 alatti futamlétszámot a klasszikus és turista kategóriákban, mert a bajnoki cím az egész éves folyamatos sportteljesítményt hivatott díjazni.
Útvonal nyomonkövethetősége. Nyilvánvalóan csak a jól jelzett (festett vagy szalagozott) túrák jöhetnek csak számításba, mert bár a teljesítménytúrához hozzá tartozik, hogy a résztvevőnek tudni kell követni a jelzett utat, az nem cél, hogy a bajnoki futamok tájékozódási túrává váljanak.
Itiner. Tartalmazzon egy turista szinten használható térképet az útvonalról, a követendő jelzésekről, lehetőleg szöveges útvonalleírással is kiegészítve. Legalább az ellenőrzőpontok közötti résztávadatok is legyenek benne feltüntetve, középhegységi túra esetén részszintadatok is.
Ellenőrzőpontok. Csak és kizárólag olyan túrák jöhetnek számításba, ahol valamennyi ellenőrzőpontot személyzettel működtetik, hiszen a pont célja nemcsak az ellenőrzés, hanem a segítségnyújtás is a bajba jutottak részére! A pontok úgy legyenek kijelölve, hogy úton ne lehessen rövidíteni.
Kommunális szolgáltatások. Körtúra esetén csomagmegőrzés, lineális túra esetén csomagszállítás a célba. A futamok céljában biztosított legyen a tisztálkodási lehetőség! Ez megint az egyik legfontosabb szempont.
Egyéb szolgáltatások. Egy minimális étkezési ellátás útközben (én ezt személy szerint nem tartom annyira fontosnak, hiszen nem enni megy az ember a túrára), illetve nyáron vízhozzáférés lehetőleg minél több helyen az útvonalon.
Szakértelem. Anno az is hosszabb távú elképzeléseink között szerepelt, hogy a jövőben csak olyan szervezet rendezhet majd futamot, amelynek rendezőségében legalább 1 képzett versenybíró van. Teljes mértékig ezt nyilván ma még nem lehet megvalósítani, de már egyre többen végeznek tanfolyamainkon. Én személy szerint szívesebben részesíteném előnyben a futamkijelölésnél a versenybíróval rendelkező egyesületek ttúráit.
Úgy látom, hogy tisztázásra szorul az MSTSZ, mint sportági szakszövetség kérdése is:
1986: A Magyar Természetbarát Szövetség (MTSZ) kilépett az Országos Testnevelési és Sporthivatalból (OTSH), ezáltal lemondott a természetjárás sportmivoltáról...
1991: A fenti áldatlan helyzeten változtatni kívánva a Budapest XI. kerület természetjáróinak magján Mészáros János vezetésével több természetjáró egyesület új sportági szakszövetséget alapított Magyar Sportturisztikai Szövetség (MSTSZ) néven, amit az OTSH eként is vett tagjai sorába.
1995: Az ekkor már szokásosnak tekinthető éves időpontegyeztető országos teljesítménytúra-rendezői értekezleten Nád Béla, a Szigethalmi TE (MSTSZ-tagszervezet) elnöke előterjesztette a sportági szakszövetség által kiírandó Magyar Nemzeti Teljesítménytúra Bajnokság (a továbbiakban: Bajnokság) előzetes terveit.
1996: Több havi előkészítés után 1996 májusától (egy csonka túraévben) elindult az első Bajnokság.
1997: Az időközben életbelépett új sporttörvény szigorú feltételei elvették az MSTSZ-től sportági szakszövetségi jogosítványát, és országos sportszövetséggé minősült vissza. Az elnökség egyik legfontosabb feladatává lépett elő, hogy megteremtse a sportági szakszövetséggé válás jogszabályilag előírt feltételeit.
Az 1998-ban létrejött ISM, majd a GYISM idején is végig országos sportszövetségként működött az MSTSZ.
2004: Megszűnt a GYISM, létrehozták a Nemzeti Sporthivatalt (NSH). Az NSH alá két nagy gyűjtőszövetséget hozott létre a jogszabály: a Nemzeti Sportszövetséget (NSSZ) és a Nemzeti Szabadidősport-szövetséget (NSZSSZ). Az NSH legfelsőbb vezetésétől kapott ígéret ellenére - egy valószínűleg adminisztratív hiba miatt - az NSSZ alakuló közgyűléséről kihagyták az MSTSZ-t. :( A későbbi bekerülésre megintcsak igen szigorú feltételeket írt elő a sporttörvény.
2006: Az elnökség kitartó munkája meghozta a gyümölcsét: minden előírt feltétel maradéktalan teljesítése után 2006 augusztusától az MSTSZ végre újra országos sportági szakszövetség, egyúttal közhasznú szervezet lett, tagja az NSSZ-nek.
Bármely sportágban a Nemzeti Bajnokságot csak a sportág NSH (régebben OTSH, ISM, GYISM) által nyilvántartott országos sportági szakszövetsége írhatja ki, sportturisztika-természetjárásban _csak az MSTSZ_.
Akkor légyszíves az itt leírtakról tájékoztasd az elnökségi tagokat is,mivel neked megvannak a címeik, hogy ők is felkészültek legyenek. bár vérmes reményeim nincsenek.
A Magyar Vándoron történt jegyzőkönyvhiány pedig egyszerűen szánalmas és nevetséges. Ketten voltatok elnökségi tagok ott. Nem hiszem hogy gondot okozott volna egy jegyzőkönyv kivitele. Lehet magyarázkodni, de felesleges..