"Egyre inkább olyan növényeket (génkezelt) fognak termeszteni amikből a legtöbb bioetanol vonható ki,
viszont ezek a növények teljesen kizsigerelik a talajt."
Ez nem biztos. Pl a legnagyobb biomassza termelo kepessegel biro nadfelek (pl swithcgrass) elegge igenytelenek keves mutagyaval is elmennek. Ezekbol a celluloz alapon lehet etanolt csinalni, ahol a gyartas soran a tapanyag koncentraltan egy helyen visszamarad es mehet vissza a foldre. Aztan ott vannak az ujabb terra preta kiserletek ahol "bioszennel" (bio char) drasztikusan tudjak javitani a talaj termokepessget. Ezek a modszerek meg carbon negativak is lehet (legkori szenet halmoz fel a foldben). Folynak algas kutasok is egyre tobb helyen, algakka kb ket nagysagreddel nagyobb hozamok erhetok el mint barmilyen mas novennyel. Szoval sok lehetoseg van meg a fejlodesre ezen a teren. De fenntarthato modon nagyon nagy mennyiseget meg lehet termelni etanolbol mar most is, lasd pl Brazilia vagy USA. (USA-ban is mar epulnek a celluloz alapu gyarak amik jovore termelni fognak.)
Az nem cel hogy az osszes olajat biouzemanyaggal valtsuk ki, az olajat ennel egyszerubben is ki lehet valtani, legnagyobb reszt energia hatekonysaggal. Pl a plug-in hybridek egy atlag autos olaj felhasznalsat negyedere is csokkenthetik es ezek hamarosan mar piacon lesznek. Kiserleti peldanyok mar vannak most is es a ket legnagyobb autogyar a Toyota es GM azon versnyeznek hogy ki tud elobb plug-in hybriddel megjelenni (a Toyota epp most kezdte tesztelni a Prius plug-in valtozatat)
Állítólag környezeti szempontból nagyon gáz a bioetanol. Egyre inkább olyan növényeket (génkezelt) fognak termeszteni amikből a legtöbb bioetanol vonható ki,
viszont ezek a növények teljesen kizsigerelik a talajt. Nem lehet elszigetelten termeszteni, tehát a szél széthordja a virágát meg magvait és ha bekerül a normális kultúrnövények közé akkor azoktól is elszívja a tápanyagot.
Írnak erről burkoltan a www.bioetanol.hu oldalon is bár az inkább pártfogó portál.
Szerintem pár év után simán éhenhalunk ha mindenki "bioetanolra" kezd termeszteni.
Kopást nem okozó a félszintetikus ETBE, ezt már a KM-ben Pozsonyban és Százhalombattán gyártja a MOL, és hamarosan Tiszaújvárosban is.
De az igazi megoldás a direkt etanol tüzelőanyag cella, kis méretben már működik. Lsd.: Tüzelőanyag cella lap.
By SETH BORENSTEIN, AP Science WriterWed Apr 18, 7:12 AM ET
Switching from gasoline to ethanol touted as a green alternative at the pump may create dirtier air, causing slightly more smog-related deaths, a new study says.
Mondjuk ezt én sem tudtam, számomra eddíg a gázolaj és a dízel ugyan annak a fogalomnak a szinonímája volt.
Tulajdonképpen akkor mi is a biodízel és a biogázolaj között a különbség? (Nem vagyok vegyész, a kémia enyhén szólva sem tartozott a kedveneim közé, így a leírt folyamatok végtermékét sem tudom a leírtak alapján meghatározni.)
bocs, csak az elso ket cikkre gondoltam. En probalok minden cikket elolvasni ami elem kerul a temaban, bar nehez tisztan latni egy ket dolgot. Azt gondolom ha a celuloz alapu etanol gyartas elindul az attores lehet USA-ban. Az energia merleg es az eloallitasi koltseg egyebkent Braziliban is folyamatosan javul. A motor kopasarol nem tudok reszleteket, de sok gyarto arul mar flexfuel autokat, gondolom valahogy megoldottak ezt.
Nincs szándékom senki lelkivilágába gázolni. Csak szerettem volna egy-két, a topicban eddíg nem szerepelt szempontot is bedobni.
Lássuk a cikkeket: Jó, hagyjuk ki a másodikat, nem érdekes.
Az első nem csak az energiamérleggel foglakozik. Az előállítástól az elosztáson keresztül a gépkocsik mototrjának nagyobb mértékű kopásáig sok problémát felvet. Talán egyenként meg kellene vizsgálni, nem az egészet egyszerre, egy szempont alapján félresöpörni.
A harmadik cikket, ami a Mérnökújságban jelent meg, miért is soroljátok a negatív cikkek körzé??? Fejtsétek már ki! Elolvastátok egyáltalán???
Ezek a negativ cikkek egy sor dologrol megfeletkeznek. Az hogy a kukoricabol keszult etanol energia merlege mennyi a mai napig heves vitak targya, bar az utobbi idoben inkabb a pozitiv iranyba billen a merleg. Sok cikket olvastam a temaban, 0.5-tol 1.6-ig talalhatok ertekek erre vontakozoan. Az 1-nel kisebb szamok esetben hajlamsoak elfeletkezni a hasznos mellektermekekrol. A lathataron van egy csomo uj technologia amik ezt az energia merleget jelentosen novelik. A celuloz alapu ethanol eloallitas mar kis meretkben mukodik tobb ceg is foglalkozik azzal hogy ezt ipari meretekbeb tudja csinalni. Ennek az energia merlege valahol 10 korul van. Aztan ott van az alga is azzal is foglalkozik egy ceg komolyabban, ott meg nagyobb etanol hozamot lehet elerni. (Ha energia merlegrol beszelunk jegyezzuk meg hogy a benzin energia merlege 0.8 korul van: 1 liter benzinben levo energia felhasznalsaval 0.8 liter benzint tudunk eloallitani)
Csak ovatosan. Pl. a második linked eredetije kapcsán emlékeim szerint anno volt is egy kisebb botrány. Olyanokat emlegettek, hogy megrendelt eredmény, meg hasonlók.
"A 96% az a gyakorlati határ. Elvi a 100%" A főzéssel (lepárlással) elérhető arányról volt szó. Ennél pedig az elvi felső határ kisebb, mint 100%: nekem a 96 rémlik.
Na pont ezekért a "beállásokig" elkövetkező hullámok miatt kéne a föld. Valahogy ebben is olyan kép van előttem, hogy mikor mindenki bio-energy-alapanyag termesztési lázban van, akkor répát krumplit ültetni érdemes. Ami az import dömpingel persze nem versenyez árban, de hazai, és bio. És el kéne adni a fentiekben nagybani termelésen kinőtt "friss újgazdagoknak" és továbbgazdagodóknak. Eképpen az árnyékukban maradva...
Egyébként alapvetően a tanya, +néhány(10) hektárára gondoltam.
Az üzemanyag cellákra én is odaolvasgatok nagy figyelemmel. Alternatív energia topicon fél évet után kell olvassak, ott 13007 -en hozod ezt (pont ott tartok).
Na de a lényeg a tömítések. Pont emiatt igyekszem ezt feszegetni egy nállam hozzábbértőnek, mivel ismeretem szerint az MZ azon kevesek egyike, ahol kevés tömítés van. A benzincsap és a karbiban van egy-egy, oszt többet én szemmel nem is találtam egész az égéstérig. Megmosolyogni való, ahogyan fém a fémmel van karbi a beömlö csöre rögzítve. :)
Hogy mire veszélyes a bioetanol a gépjárműben? A nem megfelelő tömítések és egyéb, nem megfelelő polimerek duzzadást szenvedhetnek, megnő az áteresztőképességük. A fémes szerkezeti anygaok a korrózió különböző fajtáit (száraz, nedves stb.) szenvedhetik el.
Kis területen nem fogja megérni bioetanolhoz alapanyagot termelni, hiszen a nagyvállalatok nagybani cégektől veszik olcsón. Az meg ne tévesszen meg senkit, hogy most gyakorlatilag minden üzemet etanolra alakítanak át, ennyi nem fog kelleni az országnak. Be fog állni egy egyensúly és sokan önkre fognak menni.
"De a gyakorlatban sikerült már 60-65 "alkoholfokosnál" töményebbet produkálni otthon??? Hisz mi ilyet meg se próbálunk...! :) ugye....:) " Elvi határ van valahol 96% körül, de otthoni főzésnél ez inkább 70. Gyárban más módon víztelenítenek.
Majd az üzemanyagcellákkal lesz érdekes a házipálesz - azok eleve vizes alkoholt kérnek, jelen állapotok szerint :-)
"Vegyük át nagy vonalakban. Mi korrodálhat el?" Leginkább a tömítések.
"Tavaly gondoltam arra, földet kell venni, most (még) olcsón. 10-20 év múlva vagy bejön, vagy jó lesz az unokáknak -és akkor bejön-." A parlagoltatott föld igen sokba kerül. Csak akkor éri meg, ha ki tudod adni, vagy magad is termelsz rajta.
Nekem már csak tavaszra maradt az MZ akció. A gép már a garázsomba pihen, de még benzinnel se megy, papírjai sem rendezettek. Előbb ezeket intézgetem.
Vegyük át nagy vonalakban. Mi korrodálhat el?
Tank? igen mennyi idő múlva?
Csap? (dur)aluból
Porlasztó? alu-réz és ha évente cserélem használtra?
Beömlő, s kellékei? aluból
Főtengely, tartozékai, alsó cuccok? igen és mennyi idő múlva?
Égéstér, s kellékei? ??? innen már nem kérdés a továbbiak
Kipufogórendszer? na ez el is korrodál benzinüzemnél is
Tehát az a kérdés, mi történk a réz és alu cuccokkal, s akkor már csak a nem fémes dolgok maradtak.
A fúvókázást bevállalom, de azért a gyújtásnak utánna olvasnék a biztonság kedvéért. Dereng valami, hogy más tempóban szeret gyulladni és/vagy égni az alkohol, mint a benya. Vagy ez máshonnan jön nekem...?
Elméleti síkon lehet főzni! De a gyakorlatban sikerült már 60-65 "alkoholfokosnál" töményebbet produkálni otthon??? Hisz mi ilyet meg se próbálunk...! :) ugye....:)
Nem erdekel senkit ez a tema? Pedig ez egy olyan alternativ energia technologia ami mar mukodik es akar onmagaban is ki tudna valtani par ev alatt az olajat.
Egy jo eloadas a temaban gazdasagi oldalrol kozelitve:
USA-ban az ethanol termles exponencialisan novekszik, iden eleri az 5 milliard gallon/ev szintet. Ez 2%-a usa teljes olaj fogyasztasanak. Braziliaban 2005-ben az autok 80% teljesen ethanol kompatibilis (100%-ban ethanollal tud mukodni). Brazilia masfelszer annyi ethanolt terml jelenleg mint Magyarorszag teljes olaj felhsznalasa (kb egy fel Magyarorszagnyi teruleten)
Europaban is kaphatok mar teljesen ethanol kompatibilis autok (pl volvo s40). Ethanollal kb 10%-al novekszik az auto teljesimtenye es kb 25%-al a fogyasztasa.
Sok vita volt az energia merleggel. Braziliban cukornadbol csinaljak ami az egyik laghatekonyabb fotoszintetizalo noveny, ott ez nem kerdes, de most mar ugy tunik USA-ban kukoricabaol is pozitiv az energia merleg (1.36 egyseg energiahoz 1 egyseget kell befektetni) Nyilvan ez az ertek meg tovabb javithato (pl gentechnologia)
Miből főzik? Ilyet lehetne otthon is főzni? Úgy mint a pálinkát. Persze csak elméleti síkon, mert mi nem művelünk hasonlót, hiszen az illegális. És csúnya dolog ;-)
Tegnap a radióban egész nap attól vizhangzott a hírek, hogy megnyílt az első budapesti bioetanol kút...sajna azt nem mondták hol és infót sem találtam eddig erről. Ha valaki tudja ossza meg.
MZ vs. Bioetanol. én is ilyen merényletre készülök.
Azt mondják korroziót okoz a hagyományos acél alkatrészeknél. A gumi és műanyag alkatrészekkel nincs gond nekem mert csak a benzincső és benzincsap tömítés érintkezik üzemanyaggal, de azok speciális vegyszerálló anyagból készültek mert amit boltban lehet kapni benzinálló anyagnak, azok mind bedagadnak a benzintől.
Ezen felül szerintem csak át kell fúvókázni, hogy több üzemanyagot kapjon, a gyújtáshoz szerintem nem nyúlok. Szerintem nem fogsz találni olyan szakit akik ingyen beválall egy ilyen szívást :)
Ha nem értesz hozzá akkor szerintem inkább ne kisérletezz, várd meg amíg valaki kipróbálja. Akármi lesz a kisérletem eredménye biztosan hallani fogsz a www.szocimotoros.hu -oldalon.