A használt motort én akkor alkalmaznám ha fizikai sérülés pl egy lik vagy törés lenne a blokkon, esetleg belső törés esetén! A használt motorral az a gond, hogy amit most el akarsz kerülni az a motor lehet azért került bontóba. Egy ilyen motorban biztosan nem cseréltek szelepszár szimeringet, csiszolták be a szelepeket. Így szinte biztosan megeszi azon felül, hogy drága még üzemanyagból és olajból a gatyádat. Nyilván egy motor csere egyszerűbbnek "tűnik" de nem az! Sokkal több dolgot kell megbontani mint egy hengerfej javítás esetén!
Arról nem beszélve, hogy a következő műszakin csak tiszta vásárlási papírral megy át és kell új forgalmi mindenképpen! Mert ha esetleg a KPM ellenőrzésbe beleesel akkor mélyen kell a zsebbe nyúlni. Amit én leírtam az pedig teljesen legális->felújított hengerfej.
De hát kinek a pap kinek a papné!(nekem meg inkább a lánya) :-)
Kicsit félek a procedúrától, lehet, hogy a másik utat választom, ha találok elfogadható áron komplett motort, inkább arra hajlok, a ki- és beszerelés (most) egyszerűbbnek tűnik, mint a motor megbontása, és gépműhelyezés. Azt meg bírnám oldani saját erőből és szerszámozottsággal.
Alapfeltétel, hogy olyat találjak, ami esetleg még a kocsiban van, pláne ha indítható, hogy az állapotból látszódjon valami.
Azt hiszem, mindké megoldás kicsit lutri, de mindenképpen szükséges, mert kell az autó.
Szia! 51676 ennél a hozzászólásomnál kezdtem el a saját projektemet.Pár hét múlva, a gépi munka időkiesés miatti késésből eredően, vannak még róla bejegyzések!
Azt el lehet mondani, hogy alumínium hengerfej lévén a deformálódás biztos! Ha ugyanúgy visszarakod nem lesz jó.
Én nem bíztam semmit a "véletlenre". Vettem egy használt hengerfejet. Azt vittem el a gépműhelybe, nekem szerencsém volt mert a szomszéd utcában van egy. Vettem csavarokat, hengerfej tömítést, szívósor tömítést, kipufogó sor tömítést.
Mivel nekem is az 54LE motor van a műhelyben kértem, hogy az egész felületből 1mm-t gyaluljanak le. Ahogy számoltam ezzel a kompresszió viszonyt kicsit megemeltem ez érezhető menet közben is rendesen. Én azóta 30ekm-t mentem vele gond nélkül rendesen meghajtva időnként.
Ami még fontos szerszám, kiegészítő az a csavarlazító és a gázmelegítő esetleg indukciós melegítő. Nem a hengerfej csavarokkal lesz gond
bár ha beszakad..... Inkább a kipufogó rögzítő anyákkal! Azt nagyon meg kell locsolni mert ha még nem volt leszedve akkor gond lehet. Az összerakásnál pedig használj minden csavarhoz grafitos zsírt! A zsír a kiég de a grafit ott marad és a szétszedéskor azok könnyen elfordul az anya.
Amire még figyelj, hogy levett hengerfej mellett ne akard elforgatni a főtengelyt, mert kiemeli a hüvelyt és akkor szívhatsz!
Az üregeket elég kifújatni és a végén olajat cserélni. Ha esetleg marad benne valamennyi víz az hamar kipárolog normál üzem mellett.
A hengerfej tömítésnél vastagság választáskor a legvékonyabb legyen, mert a vastagabbak a nagyon elvékonyított hengerfej/occó 91okt benzinnél használatosak.Legyen inkább a minőség és a gyári vastagság az elsődleges.
Az ünnepre autós életem első hengerfejesedését kaptam ajándékba: 1,3 MPI, 54 ló.
A károsodás mértéke pontosan - gondolom - csak szétszerelés után mérhető fel.
A motor kenőanyaggal futó rendszerét mennyire és mivel kell átöblíteni a víznyomok eltüntetéséhez? Vagy elég egy szokásos olajcsere, akkor kifolyik minden, vízzel keveredett olaj a teljes rendszerből?
Miután azonban alkatrészek is szükségesek a javításhoz, előre szaladnék egy kicsit ezek beszerzésével: hengerfejtömítés, -csavarkészlet.
Mi a manó lehet még ezen kívül beszerzendő? És a hengerfejtömítésből melyik vastagság? Nem volt még megbontva a motor, tehát a gyári lehet benne.
Továbbá: miből derül ki, hogy kell-e gépmunka a hengerfejre, vagy csak tömítéscsere, és mehet vissza?
Ha kell gépmunka, Budapest és környékére köszönettel veszek műhelyajánlást.
Köszönöm, ha bármelyikőtöknek van hasznos tanácsa, javaslata.
A helyzetjelző kapcsolóval szívok. Volt valakinek ilyen, hogy pár hónap alatt tönkremegy (3.-at veszem) ?
Képtelen vagyok rájönni, hogy egyszerűen szar amit veszek, vagy rendszerhiba (nem látok melegedési nyomot a csatlakozón, és a rajz szerint relézve van a világítás, csak vezérel a kapcsoló)
Az egyik példánynál a beépített izzó körül deformálódott a kapcsoló háza. Lehet az újnál ledet teszek bele...
Szia! Köszönöm válaszod, közben sikerült nekem is kideríteni, hogy a 70A-osnak más felfogatása és a hosszbordás ékszíj is keskenyebb Szerencsére találtam 90 A -os generátort, amit ma adnak át a futárszolgálatnak. Remélem hamarosan megkapom és ismét használhatom a kocsit.
Szia! Rajzot, méretet, nem találtam. Annyi információt lehet a képek alapján ahol árusítják megállapítani, hogy van két fajta. Az egyik ami fix felfogatású és ami lengő. A fix felfogatású azért fix mert ott van szervó és vagy klíma szivattyú. A szíjfeszítést pedig máshol van. Az összes többi lengő, pont olyan felfogatású mint régi skodriknál 1db átmenő csavar amin fordul és felül egy a feszítést rögzítő csavar. Alsó M10 a felső M8 csavar. Természetesen a feliciánál mind hosszbordás tárcsával van szerelve.
Kérésem aki tudja, hogy méretbe van e eltérés a Felicia Generátor 90 A-es és 70 A - es közt. Hosszbordás ékszíj van rajta és szervo szivattyú Klíma nincs rajta, ezért a 70 A is bőven elég lenne. Ha esetleg méretezett ábrát is tud küldeni az jó lenne.
A 40Kw 91-es benzinhez készült gyengébb kompresszió viszonnyal 1:9,5
Az 50Kw-os 95-ös benzinhez készült 1:10,5 kompresszió viszonnyal.
A különbség az 50Kw-os dugattyúi púposak és a vezérmű tengely minimálisan eltér a gyengébbtől. Bár ezt nem tudom megerősíteni
mivel nem volt a kezemben két különböző tengely!
Ezen kívül minden alkatrész teljesen azonos, a hengerfej is! Ez utóbbit én személyesen mértem meg és most egy lecsökkentett károsterű
50Kw-os motorból van felújítva az autómban(40Kw-os). Mivel teljesen azonosak voltak ezért a felújított hengerfejből 1mm le lett gyalulva. Így a számológép szerint a kompresszió viszonyt ~1:10.4-10,5-re emelkedett. Ez érezhető az autó használata során rendesen.
Szia! Alapból a nevében is szerepel "feszültség szabályozó". Ettől van az amit mértél. De ha meg akarod magadat nyugtatni(bár nem tudod)
Ez e legkisebb értékű alkatrész ebben a körben.
Megteheted, hogy a régit kiveszed átmosod rendesen benzinnel, megmozgatod a szénkeféket(ha vannak?) aztán vissza és próba. Nyilván fontos még, hogy az összes oda vezető csatlakozót, beleértve azt is ami a feszültség szabályozót összeköti a generátorral fémtisztára letakarítod. (Bár ez annyiszor le lett itt írva lehet feleslegesen ütögetem a billentyűzetet.)
Ha ez megvan vissza a helyére és próba. De sok esélyt nem látok a javulásra.
Akkor lehetne máshol keresgélni, ha nem lenne töltés! Akkor még a diódahíd is szóba jöhet, meg a forgórész csúszó gyűrűje. Viszont a túltöltésnél egyértelműen a feszültségszabályozó szokott a halott lenni! Viszont arra érdemes figyelni, hogy nem csak az akkumulátor halhat meg hanem sok más elektromos cucc többek között a motorvezérlő, na meg abban a bizonyos diódahídban lévő diódák is. Tehát csak próba és azt se sokáig!
Igen. Azt is elégeti a motor, ha nem párolog el addig. A pillangószelep alsó részét se felesd el mert ott is van trutyi csak nehezebben hozzáférhető. Valamilyen kanyarrongy kell hozzá. :-)
Szia! Abból is létezik 2 verzió egy 40KW-os amit a 91-es benzinhez(occó) adtak ki és egy erősebb ami 50KW-os ezt a "jobb és drágább" benzinhez. A kettő között nagyjából minimálisan a vezérműtengely és a dugattyúk térnek el. Ennek eredménye a kompresszió viszonyban mutatkozik meg. A gyengébbik kevésbé nyomja össze a keveréket így a "gyúlékonyabb" 91-es sem okoz kopogásos égést. A másik jobban összenyomja a keveréket ehhez viszont jobb kompresszió tűrő benzin kell a kopogásos égés elkerülése érdekében. Viszont a gyengébbet is aránylag kis pénzből pont ezekből kiindulva át lehet alakítani egy erősebb változatra. Én azt csináltam, hogy a hengerfejből legyalultattam 1mm-t kiszámolva ~10,5-10,8 jött ki a kompresszió viszonynak. Ez sem túl sok de az autón erősen érezhető ez a változtatás a közlekedésben. Nem kell félni az előzéskor mert nem ragadok be 80-nál 20km-en a kamion, busz mögött. Simán át lehet őket lépni. Ezt az alap motorral elég rizikós mutatvány volt! Mindennek ellenére a fogyasztás sem emelkedett meg mivel csak a "pukkanás" erősebb ugyanazzal az üzemanyag mennyiséggel.
Szia! Nekem az ütötte meg a fülemet, hogy "pukkadozás lehet hallani a motortérből" A 98-as évjárat nem mond sokat. Azért azt is tudni kellene pontosan melyik típusú motor van benne?
Ami nem kerül pénzbe:
Kiveszed a gyertyákat-> kitakarítod a hézagot beállítod 0,5mm-re
Ellenőrzöd a szelephézagokat! Ezt ha nem tudod leírom: hideg motornál ellenőrizzük! Leveszed a szelepfedelet 2db M6-os anya.
A kivett gyertyákkal könnyebb átfordítani a főtengelyt! A sorrend a következő elkezded forgatni és figyeled a szelepmozgást. A himba helyzet az amikor a kipufogó szelep lezár és megmozdul a mellet lévő szívó szelep emelője! Ezt figyelve ha ilyen helyzetbe kerül az 1-es henger(szemben állva bal első) akkor kell megnézni, hogy van-e a 4-es(jobbról az első) hengernél 0,2mm hézag a szelepeknél az összesnél ezt kell beállítani! Tovább forgatva a 3. hengernél(jobbról a második) lesz "himba" váltás ha megvan akkor a 2. hengernél(balra a második) kell szelephézagot mérni/állítani. Értelem szerűen ezután a 4->1 és a 2->3 henger jön. Ha nagy a hézag nincs teljesítmény ha kicsi vagy nincs nem zár le és visszadurrog. Ezt csinálja még akkor is ha elosztós és ott rosszul van beforgatva. Ami a leállást még okozza az a fojtószelep elkoszolódása.
Ha ez 1,3MPI akkor biztos! Ez attól van, hogy a kartergáz és a levegőszűrőn átjövő por nagyon jó masszát képes a fojtószelepre és környékére lerakni, mivel ott nem mossa le az üzemanyag az automatikus alapjárat szabályozást a motorvezérlő a szabálytalan levegő áramlás miatt nem tudja beállítani. A másik dolog a takarítás után meg előfordulhat olyan mint nálam, hogy felugrik az alapjárat 2000f/min-ra. Ezen van hogy csak szoftveres alapjárat beállítás segít! Ha a szerelő fojtószelepet akar cserélni->azonnal hoz el az autót mert nem ért hozzá! Ami még nagyon fontos ezek öreg autók és bárhogyan rendben voltak tartva az elöregedés az érintkezéseknél nem segít ezen semmit! Amit még mindenképpen meg kell tenned, leveszed egyenként az össze csatlakozót és kitakarítod fémtisztára! Ne kontakt tisztítót használj mert az ide nem jó! Használj csavarlazítót! Az feloldja az oxidot és könnyen eltávolítható! A WD40 egy vicc! Kb egy hétig lesz jó(ha?) utána! Ha minden megvan utána figyeld a tüneteket. Amit azonnal érdemes cserélni: olaj (10W-40), olajszűrő, légszűrő, váltóolaj ellenőrzés!!! Ki kell venni a KM spirált, oldalt 1db M6-os csavar fogja és mindenestül ki kell húzni. Ha itt belenézel a talpig ledugsz valamit ~1cm magasan kell lenni az olajnak! előtte azért töröld ki mert megtévesztő lehet! ide 75W-80 olajat kell tölteni.
98-as évjáratú Skoda Feliciánál a következő problémák jelentek meg a napokban, indítás után a fordulatszám ingadozik, és előfordul olyan is, hogy az autó leáll, gázadásnál szintén lefullad az autó. Van, hogy többszöri indítás után lehet csak elindulni vele, de volt olyan is, hogy útközben egyszerűen a fordulatszám csökkent lassult az autó és le kellett állítani majd újraindítani szerencsére elsőre újraindult.
Javasolták az üzemanyagszűrő, gyertyák cseréjét, és a légtömegmérő, főtengely jeladót átnézését is.
(Van, hogy gázadásnál pukkadozás lehet hallani a motortérből)
(Sajnos nem tudom, hogy melyik alkatrészek mikor volt cserélve, mert a volt tulajdonosa meghalt és hagyatéki tárgyalás után vásároltam meg az autót)
Elnézést kérek, ha néhol nem szakszerűen fogalmaztam, válaszokat előre is köszönöm! :)
Üdv, a féltengely csere sikeresen megtörtént a helyes méret a 2000-es évjáratú felicián 890 mm volt,olyat is hozott az alkatrész szállító szerencsére, a váltó olajat azért a biztonság kedvéért megvettem,és le is cseréltettem ha már megvolt,de nem folyt le féltengely cserekor(kb 50000 km-ert tettem bele,egy kissé zavaros volt). Azért volt szükség mert körübelül 10 fokos jobbos elforduláskor(gáz adáskor) hangja volt a jobbos féltengelynek,csere után a kattogás megszűnt. Köszönöm az infókat és a segítséget! Dávid
A féltengelyt 1db a borda végén található roppantó gyűrű tartja a helyén. Az, hogy egyszerre nem kellene kivenni a váltó ábrája szerint reális lehet. De gondolom nem akarsz sehova menni féltengely nélkül.:-) Amikor kiveszed készítsd oda mellé a csere darabot és mindjárt rakd a helyére a roppantó gyűrű miatt nem könnyű sem a kihúzás sem a visszarakás, erő kell hozzá.
Szia! Mivel előttem vette ki a szerelő kb 2 éve az egész féltengelyt és semmilyen olaj nem folyt ki, én nem mondanám azt, hogy le fog folyni.
Ugyanis útközben sürgősen kellett segítség mivel konkrétan leesett a lengéscsillapító felső anyája. A szerelőnél derült ki amikor ő(!) levette az egész lengőkart és a féltengelyt is kivette(a kezemben volt!) A belső gumiharang is el volt szakadva! Így az is cserélve lett így egy órával tovább tartott mert addigra hoztak egy újat. Mindez úgy, hogy ott álltam a felemelt autó mellett. Mivel munkában voltam és mentem volna tovább és ez otthonról ~70km-re történt. Nyilván az olajcsere soha nem árt de ha nem kell mert nem folyik ki akkor inkább a periódus idején. Alá azért lehet rakni valamilyen edényt.
A dizelnél le kell engedni a váltóolaj kb felét és szimeringet is cseréltem egyúttal, nemgondolnám , hogy a benzinesnél máskép van. Amúgy köszi a multkori tanácsot : aki keveset használja az autóját miért nem megy taxival. A telkünk 2,5 km-re van csak, -ennyire tényleg nem kellene autó- de egy taxis sem vállalja a majd 2m fűkaszát , láncfűrészt stb. Plusz alkalmankén 3-4 km-re lévő tehenészetitelepre is hívnak - taxival ,megoldhatatlan....... üdv