Nem is tudom. Direkt figyeltem a fordulatszámot, amikor normálisan haladtam, akkor szerintem 80-90 között volt érzésre. Valóban volt egy-két emelkedő ahol talán 60-ra is visszaesett, de ezek rövidek voltak, talán még akkor se váltottam volna vissza ha van váltóm. Az kétségtelen, hogy hegyre menni valóban nem alkalmas, de síkon illetve rövid, lankás emelkedőkön talán még jobb is, mint a váltós. Azt a másik topikban írtam, hogy a feleségem bajai, így előfordul, hogy náluk tekerek az alföldön, ott abszolut ideális, itthon meg laposabb helyekre megyek majd vele.
Vettem kormányt, bowdent, bowdenházat - persze, hogy a bandázst elfejetettem:))
Kaposváron voltam a hétvégén, mindkét reggel mentem egy 50-es kört az asszony trekkingjével. Szombaton arra ügyeltem, hogy 140 alatt maradjon a pulzusom (2ó7p/136 átlagpulzus lett), vasárnap pedig arra, hogy ne menjen 140 alá. Így 1ó52/147 lett. Somogyország egy kerékpáros paradicsom! Zéró forgalom, kis faluban a buszmegállóban a srácok köszöntek!, jó kis dombok, de azért nem halálos emelkedők. Egész végig az járt a fejemben, hogy legközelebb lehozom a fiximet és azzal is lemérem magam. Nem mondom jól jött a váltó, csak a 175-ös kart utálom, hosszú nekem. Holnap megyek egy Lőrinc legvége - Budaörs oda- visszát, hogy ontopic is legyek.
A végén te leszel itt a legnagyobb elhivatott! Viszont szerintem a fixi nem alkalmas olyan fajta edzésre amit szerintem te szoktál csinálni: ügyelni a pulzusra, ügyelni a lábfordulatra, ülve maradni, stb. Ha fixivel edzel, akkor pont az ellenkezőjére gyúrsz. Sokat mész "ideális" lábfordulat alatt (izomtömeg növelő, erősődnek a kötőszövetek, térdek), sokat pörgetsz ideális lábfordulat felett (technikai kézszéget fejleszt), rengetegszer kell kiállva lendületet szerezni, sprintelni, stb. Hajrá!
Nagyon süllyed ez a topik... senki sem fixizik mostanában??? Én ma mentem két órát Zugló-Csobánka-Zugló tök jó volt csak az egyenes kormány és a sz*r ritchey vector nyereg zavart. Állítom jobban mentem, mint oútival:) Szóval tutira összerakom a koskormányos fixit speed sensorral és ezzel fogom síkon nyomatni.
Teljesen beindultam a koskormányos fixire. Jövő héten veszek kormányt, bandázst, fékbowdent, hosszanti szálas fékbowden-házat és egy cantiféket előre és nálam kormányváltás lesz:) Ráadásul teszek fel speed sensort és polar konzolt, így edzeni is tudok majd vele. Ez msot azért lett így a fejlövésem, mert az oútit sajnálom szutyokba vinni, meg ráadásul feltettem rá a home trainer gumit, amivel nem lehet utcára menni.
Több évig egyenes kormánnyal mentem, idén vettem végre egy kost. Nem lehet leírni mennyivel jobb a kos. Pedig nekem nincs is fékkarom (csak CX fékkar), és így fékkarfogás sem.
Középen szoktam fogni, de már a kanyarban egy kicsit. Így tökéletesen áll a csuklóm és a CX fékkarok is pont kéznél vannak. De tudom lent is fogni, illetve a fékkar helyére szoktam rátenyerelni az előrefele menő részre nyugis szakaszokon.
Pár hete bementem kedvenc szerelőmhöz, ingyen kukázott nekem egy acél koskormányt, le is vágattam vele a felét. Most ezt használom felfele fordítva, de a hagyományos kos jobban tetszik. HP szintű boltokban szerintem fillérekért hozzádvágnak valami hasonlót. Időfutam kormány nekem nem tetszik, túl hosszúnak tűnik az előrenyúló rész. Akkor inkább levágott kos felfele fordítva.
Kérdezd meg kivit és Friczyt a cantiról, mintha ők ajánlották volna a B+ -t, de nem emlékszem pontosan.
Teljesen igazad van. Én olyannyira nem edzőgépnek tartom, hogy ez az egyetlen bringám, amin nincs polar speed sensor:) Tényleg az a legnagyobb buli benne, hogy lenyűgözően egyszerű a szerkezet, és éppen az egyszerűségnek az ellenére (vagy éppen azért?) baromi hatékony, könnyen lehet vele azonosulni. Míg az első alkalommal kerültem minden padkát, a kanyarban paráztam, a lejtőn halálfélelmem volt, most már bunnyzok, kanyarban hajtok, fékezgetek lábbal és élvezem a lejtőt.
Most pont azon gondolkodom, hogy az egyenes kormányt rendes oútira cserélem. Két dolog tart vissza: 1. venni kell egy násik oúti kormányt - akkor már jót, mivel a mostani jönne a fixire, és akkor az oútira valami jó kéne. 2. Bandázsolás, bowdenezés brrr de nincs kedvem hozzá:) 3. Kéne venni cantiféket is, mert a v-t nem nagyon tudnám húzni vele. Fékkarom van, a jó öreg 105-ösök a fiókban pihennek.
Országútra szerintem is az országúti a legalkalmasabb és nem a fixi. Még soha nem indultam fixivel versenyen és nem is tervezem. Tudom, hogy sokkal lassabb, fárasztóbb, egyébként is lemaradok, azzal meg pláne. Ennek ellenére imádok fixivel menni, nem csak a városban, hanem városon kívül is.
Rohadtul nem érdekel, hogy hasznos eszköz-e edzeni, nekem tetszik és kész. Nem foglalkozok azzal, hogy tanít-e körkörösen hajtani, tanít-e bármilyen pedálfordulattal menni és mindenféle tudományos francokkal amik itt elhangzottak, hogy az mekkora és az csak a fixin van.
Lenyűgöz az egyszerűsége, olyan érzésem van, hogy teljesen eggyé olvadok a kerékpárommal és így ketten legyőzünk mindent: lejtőt, emelkedőt, szelet, független vagyok mindenfajta cselektől, váltakozó áttételtől, szabadonfutótól.
Hatalmas szabadságérzetet ad. Easy Rider!
Emellett gyakorolhatom az egyhelyben állást, skidelést, hátrafele tekerést, stb. ami sehol máshol nincs meg (ilyen koncentráltan egy eszközben). Ezek nekem nagyobb élményt adnak, mint a sebesség. Arra ott van az országútim, ha sietni akarok, azt használom.
Ha csak a szabadban lenni, eljutni A-ból B-be, akkor a fixit.
Nézd, nem akarlak meggyőzni, a közlekedési eszközön kívül az is szabadon választott, hogy ki miben hisz (erről Douglas Adams jut eszembe, meg az elektromos szerzetes). Most télen a kerékpáron töltött időm 90%-ában fixit hajtok, a maradék 10%-ban meg szinglit. Számomra érezhető a különbség. Erről többet nem tudok elmondani, kérem kapcsojjaki. A szenvedésről (=szarul esik) pedig kerekítettem egy rövid esszét, de utánaolvasva kissé kilóg a fórum kereteiből, meg elég offtopik is, úgyhogy nem is írom be ide, inkább kiadom majd valami filozófiai értekezésként. Nem, nem vagyok bölcsész, csak még kissé reggel van :-)
Koszönom fiúk válaszaitokat! Tanultam egy kicsit megint.
Azt szűrtem le, hogy nem kell elvetni ezt a hajtási módot, csak azért mert valaki mnem ismeri vagy nem érez rá.
Így aztán még azt sem tartom kizártnak, hogy nekem is használt valamit, és az általam említett edzők sem voltak alapjában véve rosszak, vagy hülyék.
Mindennek ellenére a fixet csak egy eszköznek fogom tekinteni, nem célnak. Színesítheti időnként az edzéseket, valószínű, hogy segít elsajátítani a helyes hajtást, a téli tornatermi edzések hatása után és alatt, minden bizonnyal jobban lazít, de állandó használata szerény véleményem szerint nem indokolt.
Szerintem csak az igazán profik közelítenek a 100%-os körhajtáshoz, de ők is csak közelítenek. Nem tudom, te mennyire vagy gyakorlott, én elég kezdő vagyok és elég egyértelműen érzem, hogy nagyon tökéletlen a körhajtásom. Szerintem elég kevés az olyan ember, akinek ilyen helyzetben ne segítne rá a hajtására a fixi. Én a magam indulásakor érzek egy kis üresjáratot akkor, amikor a domináns lábam eljut a körív aljsó ívére, és még esetleg nincs bekattintva a másik lábam. Ilyenkor egy kicsit visszaesik a gyorsulásom, ez fixivel viszont nincs így. Summa summárum: én egyértelműen érzem a fejlődést a körhajtásom technikáján mióta fixizem, pedig csak pár hete van.
a szinglinek terepen a helye, a fixinek meg az úton. Ne keverjük a kettőt, nem sok közük van egymáshoz! - ámulva hallgattam amikor Olivér mesélt valakiről, aki 24H MONTI-t nyom fixivel! Na AZ igazán hardcore:)
Ha biciklizek országúton minimális az az idő, amikor nem forog a lábam, magyarul megállás nélkül folyamatosan forgatok, abből a szempontból teljesen mindegy hogy ezt fixivel teszem, vagy szabadon futós bringával, semmi szükségem rá, hogy rámsegítsen a fix áttétel. Magyarul : dehogy próbálom meg lógatni a lábam, haladni akarok minél gyorsabban és főleg folyamatosan !! :)
Viszon hozzászoktam ahhoz, hogy ha 25-el megyek, akkor is ugyan azt a 100-105 körüli pedálfordulatott forgatom, mint amikor 50-el megyek. (most természetesen nem egy komolyabb hegymenetre gondoljunk, hanem átlagos outi körülményekre)
Ebből kifolyólag baromira nem érzem jól magam amikor a mostani szinglimmel folyamatosan pörgősnek, vagy éppen keménynek érzem az áttételt, és ezen a fixi sem változtat szerintem.
Most 32-34 km/h az a sebesség amikor jól érzem magam rajta a mostani áttétellel ha ennél valamivel gyorsabban haladok, már szarul esik, és biztos, hogy szarul esne a fixivel is, mert mint már mondottam, nem a bicikli hajt engem hanem én hajtom a biciklit. Ere mondtam, hogy ha magasabb a pedálfordulat a megszokotthoz képest, akkor nekem tökmindegy, hogy szingli vagy fxi.
A szinglin egy adott sebességhez szükséges fordulatszámnál lehet gyorsabban tekerni, annak megfelelően tekerni, lassabban tekerni, és lehet egyáltalán nem tekerni. A befektetett energia a lehetőségekhez képest maximálisan megtérül, megpörgeted a pedált, és utána jó sokáig tudsz gurulni minden további energiabefektetés nélkül. Ez a "jó" oldala. A rossz, hogy hosszabb ideig viszont nehéz fenntartani az adott "optimális" fordulatszámhoz tartozónál nagyobb sebességet. Ellenben a fixin pontosan annyit fordul a lábad, amennyi az adott sebességhez kell. Ha nem akarod, akkor is. Ha megpörgeted a pedált, akkor - amíg bírod aktívan pörgetni - sokkal könnyebb nagyobb fordulatszámot tartani, mert van mihez igazodni. Ez egy jó kis szimbiózis, mindenféle erkölcsi és filozófiai tanulsággal, taoista módon szemlélve ez egyfajta cselekvés nélküli cselekvés, a wei wu wei egyik földi formája (bocs, ha nagyon elszálltan hangzik, nem is megyek ebbe bele). Ha megpróbálod lógatni a lábad, vagy repülsz a nyeregből (meglepetés-effektus), vagy viszonylag gyorsan lelassulsz. Szumma szummárum, amit én tapasztaltam: a szingli nagyobb sebességet enged, a fixi nagyobb fordulatszámot. Ez lehet, hogy nálam tapasztaltabbaknál, profibbaknál már nincs így, nálam igen. Picit másként fogalmazva: a fixivel mehetsz úgy 30 kmh-val, hogy 40-nek érzed, a szinglivel mehetsz 40-nel úgy, hogy 30-nak sem :-)
Miért nem igaz, hogy ha egy adott áttétel mellett gyorsabban akarok haladni, mint amennyit az enged, akkor ugyan úgy szétpörög a lábam ?
Én elhiszem, hogy Te kipróbáltad mind a kettőt, de egy kevéskét bringázgattam én is többek között pályagéppel a Milenárison is, úgy hogy van némi viszonyítási alapom.
Szerintem nagyon félreértettél, én viszont egyáltalán nem értem, hogy mit írsz, és főleg mire válaszul. A gúnyos elemeket előszeretettel alkalmazom, leginkább magamra, ha ez másfelé csúszott volna, vagy így is lehetett értelmezni, akkor elnézést kérek.
Ez az, ami nem igaz. Egyébként értsd mindenhez oda: szerintem. Természetesen továbbra is mindenki azt csinál, amit akar, és azzal, amivel akarja. Viszont én próbáltam az összes kombinációt, és ezt szűrtem le belőle. Kicsit nehézkes a fixivel terepen lejtőzni, a szinglitől meg hányok az országúton, de legalábbis akkora hüjeségnek tartom, mint te! :-) Na ezt add össze.
Gyuri: a szinglinek terepen a helye, a fixinek meg az úton. Ne keverjük a kettőt, nem sok közük van egymáshoz!
Ezt ugyan vitatom, de nekem teljesen mindegy, hogy az általam tapasztaltak fix kötött áttétellel, vagy szabadonfutóval történnek, mert teljesen mindegy, hogy ha pörög akkor pörög mind a kettő, ha meg kemény az áttétel az adott sebességhez, terepviszonyhoz (emelkedő, pofaszél) akkor is mindegy. Fixivel ugyan úgy éreztem volna magam azon a 60 km-en, mint a szabadonfutóssal.....szarul.
De ha már ennyire sarkallatosan kategotizálunk hogy mi hová való, akkor maradjunk annyiban, hogy a fixi oda való ahová kitalálták, pályára, versenyzésre, az országútra meg országúti bringa való.... :)
(ez kb. akkora buta ideologia, mint amit beidéztem tőled :))
Mi az hogy a szinglinek terepen a helye? Ha pályabiciklivel lehet városban, országúton biciklizni, akkor szinglivel miért nem lehet, mi illetve ki döntö ezt el, és milyen alapon ?