A Kaposvár-Mocsolád-siófoki (HÉV) vasútvonal 100 éves évfordulójára hoztam létre ezt a topicot.1894.08.23-án a Kaposvár-Mocsolád,1906.10.19-én a Mocsolád-Siófok vonal megnyításának alkalmából.
"Azt mondjuk nem tudom, hogy mellékkocsikba szerelhető-e vagy hogy csatolásnál megoldható lenne ilyen leszállásjelző rendszer kiépítése és használata."
Megoldható, Zeg környékén van (vagy volt) ilyen mellék.
Hát Bonnya forgalma tényleg eléggé jelentéktelen, a vonal legkevésbé kihasznált megállási pontja a közadatigénylésekben lévő statisztikák alapján. Mondjuk nem csoda, hisz a falu kb 3 kilométerre van, ráadásul mindezt nem is járdán, hanem úton sétálva kell megtenni, és közvillany sincs (ha jól látom még maga a megállóhelyen a peron sincs kivilágítva). Mondjuk így gyorsan elnézve a buszközlekedés sem valami jó itt, ha reggel 8-ig akarsz beérni Kaposvárra, csak 1 opciód van, az is eléggé rizikós 3 perces átszállással a két busz között. Szerintem itt max azok használják a vasutat, akiknek nagyon muszáj, de ők is szerintem a megállóhelyig kocsival mennek (vagy biciklivel). Az tudna nagyot dobni a kihasználtságon, ha a megállót áthelyeznék a 398-as szelvényhez, ezzel nagyjából felezve a távolságot a falutól. Csak hát az anyagiak ezt nem teszik lehetővé, továbbá egy nem teljesen 300 fős falunál jelenleg ez biztosan nem élvezne prioritást.
Én amúgy inkább a feltételes megállásokban látnám a lehetőséget. Persze ehhez az összes Bz-t fel kellene szerelni leszállásjelzővel. Van ugye ilyen, talán Zalaegerszeg-Rédics vonalon használják is (egyszer járt itt ilyen Bz a 35-ösön talán tavaly, azon olvastam). Azt mondjuk nem tudom, hogy mellékkocsikba szerelhető-e vagy hogy csatolásnál megoldható lenne ilyen leszállásjelző rendszer kiépítése és használata. Ezzel kapcsolatban van valakinek infója? Véleményem szerint ha technikailag megoldható, még anyagilag is megérné, ha az ilyen ritkán használt megállóhelyeken ne kellene megállni mindig, ezzel spórolva üzemanyagot. Így megmaradna a megállási pont, de szükségszerűtlen megállás se lenne. Nyugodtan lehetne alkalmazni a feltételes megállási rendet Bonnya, Somogymeggyes, Karád és Kapoly esetén, de persze akár máshol is, de kétségkívül ez a 4 legkevésbé kihasznált megállási pont.
Ez most itt amúgy is jó lenne, mert valamennyire ellensúlyozná az idén bevezetett új lassújeleket a déli szakaszon a vonal egészét érintő vonatok esetében. Ha már időspórolásnál tartunk, a Kisbárapátinál lévő, a jegyvizsgáló által kezelt sorompót miért tartják még mindig fenn? Van erre vonatkozóan valamilyen előírás, hogy azt nem lehet sima andráskeresztes útátjáróra módosítani? Azért ennek a kihagyásával is bő 1 percet lehetne nyerni (valami lassújel kellene oda továbbra is a ráláthatóság miatt).
Az, hogy "nagy talpú" gép. Amikor például tempomattal megy és a TELOC sebességmérő mondjuk 30-at mutat (ez a hivatalos, ez megy a szalagra), az MFB-rendszer GPS alapú jelek alapján 31-33 km/h-t mér. Ez a valós és így tud menetidőt spórolni. Nincs jól összehangolva a két rendszer, pl. lehet, hogy nem vették figyelembe, hogy új kerékpárt kapott. Több ilyen nagy talpú Bz is van, pl. a 195-ös is az.
Nem tudom, hogy 38319-en honnantól vannak hivatásforgalmi utasok: már Kisbárapátitól, vagy csak Felsőmocsoládtól, vagy csak Mernyétől? (Annál távolabbról szerintem kicsi az esélye.)
Engem is érdekelne a 39319-es vonat kihasználtsága Tab-Mernye között. Az utóbbi 1-1,5 évben többször leveleztem az ÉKM-el (akkor még ITM és TIM) illetve a MÁV-val, hogy jó lenne, ha a 38310 normális IC csatlakozásokat biztosítana Siófokon. Több ízben is kaptam azt a választ, miszerint "A 38319 sz. Tab-Kaposvár vonat számottevő hivatásforgalni utast szállít Kaposvárra, ezért a 10 perccel korábban történő indítása több vizsgálatot követel". Ebben persze nem részletezték, hogy mely szakaszon van a hivatásforgalom, de meglepődnék, ha Tabon sokan használnák. Gondolkoztam rajta, hogy még most a nyáron kipróbálom ezt a vonatot a teljes útvonalán :D
Az viszont végre üdvözítő, hogy a 849-es és a 850-es IC-re. Bár a déli és középső szakaszon lévő új lassújelek miatt aligha fog ez a csatlakozás szépen megvalósulni...
Amúgy egy kérdés: azt vettem észre, hogy a 117 210-es kék Bz az esetek nagy többségében behozza azon a szakaszon összeszedett késését, vagy ha nem is, akkor is sokkal kevesebb késéssel ér be Siófokra (pl 38310-es vonatként), mint a többi Bz. Ennek mi lehet az oka?
Ennek az éjszaka kellős közepén közlekedő vonatnak mi értelme?
Tab indul 2:42
Mernye 4:14-4:30
Kaposvár érk. 4:58
Tab-Mernye között használja ezt valaki? Mernye-Kvár között még el tudom képzelni.
Mert ránézésre csak annyi az értelme Tabról indítani, mert ott éjszakázik szerelvény, de akkor leakadhatna a 38310 végéről (Kvár ind 3:55 Mernye 4:20), amivel Mernyén keresztez. Ha feltétlen Tabról kell a bézé akkor is jobb opciónak látszik a 38310-t (Érk. 22:05) tovább küldeni Mernyére és este 11-kor vonatozgatni a vonal középső szakaszán hajnal 3 helyett.
Ha addig nem szerkesztik át a menetrendet a hosszabb menetidőkre, akkor talán még nem késő. Csak akkor vonnák is vissza tényleg az indokolatlan lassújeleket.
"a 38310-es számú Kaposvár-Siófok vonat minden nap közlekedik"
Viszont akkor Kaposvár irányába a vasárnap reggeli 38369-es számú vonat nem tud közlekedni. A 38319-es meg túl korai lenne. Igazából a 38339-es idejében lenne jó hétvégén a Tabról Kaposvárra közlekedő reggeli vonat, csak hát Karádon nem lehet keresztezni.
A vasárnapi és ünnepnapi közlekedési rend szerint közlekedő 38350-es számú Kaposvár-Siófok vonat megszűnik. Helyette a 38310-es számú Kaposvár-Siófok vonat minden nap közlekedik.
A 38310-es vonat szerelvénye fog visszafordulni 38317-es vonatként Kaposvárra, a mostani 6:09 helyett 1 órával később fog indulni, Kaposvárra a mostani 9:31 helyett 10:20 körül fog megérkezni.
Emellett úgy tudom, hogy munkanapokon lesz egy plusz reggeli Siófok - Tab - Siófok betétjárat.
Én pedig azt hallottam, hogy a mérővonat "rosszkor" ment végig a vonalon. Nagy meleg volt azon a napon és nagyon ki voltak tágulva a sínek, ezért olyan rossz eredményeket mértek, hogy ilyen drasztikus sebesség-csökkentés mellett döntöttek, amely főleg a Bonnya-Karád szakaszon indokolatlan, hiszen ott egészen rendben van az alépítmény, szinte végig betonaljak vannak és komoly ívek sincsenek.
Szeptembertől a délelőtti vonatok menetrendje némileg változik majd a vonalon, viszont a menetidő-többlettel továbbra sem számolnak a menetrendben, így maradni fognak a késések a vonalon.
Egyetértek veled, szerintem is túlzottan óvatosak. Én is jónéhány szakaszon érzetre meg ránézésre is megengedném az 50-et (Siófok-Tab szakaszon talán a Siújut-Ádánd és a Bábonymegyer-Tab szakasz az, ami a legjobb állapotban van érzetre), utaztam én is sokkal rosszabb pályán ennél magasabb sebességgel a közelmúltban. Ha igaz amit hallottam, a 30 meg tényleg túlzás (jó hogy nem lépték meg, remélem nem is fogják...) és indokolatlan lenne (persze nem vagyok szaki).
Amit még hallottam a beszélgetésből:
- Azzal egyetértettek, hogy a Kaposvár elág-Felsőmocsolád 50-es lett 60 helyett, mert volt néhány szakasz (főleg ív), ahol a 60 azért már "kellemetlen" volt (ezt a szót használták)
- A Kisbárapáti-Bonnya 50 km/h helyetti 30-at viszont erős túlzásnak tartották, szerintük ott bőven jó volt az 50, de ha annyira akartak visszavenni rajta, a 40 bőven jó lett volna, a 30 túlzás
- Bonnya-Karád sebességcsökkentést is irreálisnak tartották
- A Felsőmocsolád-Kisbárapáti szakaszról nem tettek említést
Kb 10 éve utaztam azon a vonalon utoljára, akkor 30 volt a Siófok-Tab, én ránézésre már akkor megszavaztam volna 50-et, ahhoz képest hogy a D-Alföldön, Nyírségben mennyivel rosszabb pályákon megyünk 40-50-60-nal (ráadásul 34 kilós síneken) itt túlzott óvatoskodásnak tűnt.
Vasutasoktól hallottam néhány napja, hogy a 3880-as hozzászólásban említett új lassújeleken kívül Siófok-Tab közé is terveztek végig 30-as korlátozást a jelenlegi 40 km/h helyett, de ha jól értettem, ez ellen a pályamester (?) hevesen tiltakozott, így végül ez nem következett be (arra hivatkozva, hogy nagyon sok éven át küzdött azért, hogy ezen a szakaszon végre 40-es legyen a pálya végig, és hogy legalább ezt a szakaszt ne rontsák el).
Azóta Sióvölgy és Som-Nagyberény között (lehet tovább is, azt nem tudom) nagyon sok elkorhadt talpfát cseréltek látszólag tök új betonalja, gondolom ez összefügg a fentebbi történésekkel.
Na, akkor lehet áttervezni (elrontani) a 35-ös vonal menetrendjét is :((
Úgyis éppen vita folyik arról, hogy a vpe honlapján nyilvánosságra hozott 2023/2024. évi menetrendi ábrák, és az ugyanezen szervezet keretében működő Közlekedésszervezési Igazgatóság által véleményezésre feltett 2023/2024. évi menetrend közül melyik az igazi (melyik fog megvalósulni decembertől), de ezt a menetidő-növekedést még a vpe ábrái sem tartalmazzák...
Köszi szépen a saját tapasztalatod megosztását. Itt most rajtam kívül a mellékben 4 fő utazott végig Kaposvárig (ők is Som-Nagyberényben szálltak fel), mondjuk ők alkalmi utasok voltak, de biztosan volt itt is a motorban olyan, aki végig jött. Én is egyetértek abban, hogy a vonal állapotához képest ezek nagyon jó számok.
Daránypusztán a felszállók 1-2 kivétellel diákok voltak, akik Tabig utaztak. Ha tippelnem kellene, akkor ők busszal jöttek Tamási, Iregszemcse irányából Daránypusztáig, majd onnan vonattal folytatták az utat Tabig.
Egész jónak tűnő utasszámok! Idén tavasszal én is végigutaztam a vonalat a 38313. sz vonattal. A vonal állapotához képest azon a vonaton is egész sokan voltunk. Mondjuk nem számoltam hogy pontosan hányan, de Siófokon minden négyesbe többen ültek, szinte mindenhol volt utascsere, és amin meglepődtem, hogy rajtam kívül volt még két végigutazó, aki nem tűntek turistának (az egyikük munkaruhában volt). Láthatóan él a vonal, és többek számára hasznos. Érdekesség, hogy Kaposszentjakabtól 4, vagy 5 fő vonatunkal utazott be Kaposvár állomásra. Ezek szerint még helyi közlekedésre is igénybeveszik a Megyeszékhelyen. Egyébként kíváncsi lennék, hogy Daránypusztán milyen úticéllal szállhattak fel olyan sokan? Vajon csoport volt, vagy alapból nagy a megállóhely forgalma?