Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
A tegnapi szösszenetből kimaradt némi apróság: a tetővégek formája a trapéz fölött. (Márpedig egy felirat nélküli fényképet nézve ez segít az azonosításban.) ...................felül............alul (közép felől): Hecht.........vízszintes . emelkedő, Csuka........ereszkedő . vízszintes, tika..........ereszkedő . emelkedő (ČSD 1925), Szczupak . vízszintes . vízszintes, Harcsa.......a vagon közepével azonos.
És akkor néhány mondat az átalakításokról. 0. Az ablakok fajtáját nem tudtam áttekinteni. 1. Az OKB 9 vagonját átvette az SJ. Azok közül hatot átépített Csukáról Harcsára. Kisebbre cserélt néhány ablakot, és variálta az utasteret. 0. Potsdamban bevándorlási fogadóközpontot alakítottak ki, 1941-ben. Oda '23-as és '27-es Trapéz vagonokat is adaptáltak, de ezekről a munkákról semmi anyagom sincs. 2. A CFR egy Hechtjét Csukává építette újjá a MÁV. 0. A DB a megalakulása után azonnal elkezdte a (Gesellschafts~) társasági vagonparkjának kiépítését. Került közéjük Trapéz is. 3. A szász AB vagonok közül legalább egy a DB-hez került. Ott a Hechtből Csuka lett. 0. A ČSD egy román vagont szalonkocsivá épített át (csak belül). 4. A Trapéz családban nem készült étkezőkocsi. Ám a DR 1957-ben egy WLC-ből nagy erőfeszítéssel mégis barkácsolt. Minden ablakot cseréltek (vagy befalaztak), a fülkék falait és ágyait elbontották, konyhát építettek. (Nem találok benne logikát.) 0. A MÁV a Hechtek ajtóit cserélte ki. Be! 😎
Az SZD nem lett örökös? Mármint a trófeás kocsik elzabrálása kapcsán.
Miért vetted külön csoportba a CFR-t és a СДЖ - CES-t a némettől? Ugyanis ezeket a kocsikat (esetenként jelentéktelen eltérésekkel a németek gyártották, tehát nagyon nem önálló típusok. A Drezdai múzeum képei között van is róluk pár jó fotó:
A hosszú hétvége folyamán elővettem a porszívómat és összegereblyéztem vele a tudásom morzsáit. A kupacot bedobtam egy szitába, és átrostáltam. Az eredmény a tiszta prézli. Íme: Egy bizonyos vagoncsaláddal foglalkoztam. Ám, hogy ne maradjanak ki az ősök és az oldalági rokonok, most bemutatom a famíliát. A személyforgalmi kocsik hasznos alaptere téglalap alakú. Ezt egészíti ki valamilyen előtér a kocsik mindkét végén. Pácienseim esetében ez (legalább 2 méter hosszúságú) trapéz. A járművek homlokfala kb. 2 méter széles, és nincs rajta semmiféle áramlásterelő idom. A srég oldalfal magasságának állandósága vagy változása irreleváns. Így jól megfér egymás mellett a Hecht, a Csuka és a Szczupak.
A Trapéz család 1910-es születésű, a legifjabb tagja 1940-es. A szaporításban 2 + 6 ország vett részt. A felhasználó vasúttársaságok száma 25. (De itt is van épp elég átfedés.) Tehát az országok: Poroszország, Szászország + Németország, Svédország, Csehszlovákia, Magyarország, Dánia és Lengyelország. A tulajdonos vasutak: Porosz Vasutak, Szász Vasutak, Császári Posta, DRB - DRG, Lübeck-Büchener Eisenbahn (1938-ig privát), Saarlandische Eisenbahnen (1935-ig külföld), Mitropa (önálló cég), Birodalmi Posta, CFR, СДЖ - CES (Szerb Vasút), JДЖ - JD (Jugoszláv Vasút), TCDD (Török Vasutak), ČSD, MÁV, DSA, GySEV, OKB (svéd magánvasút), SJ, PKP, СЖД - SD, DB, Szövetségi Posta, DR, Deutsche Post, ÖBB. A GySEV, az SJ és az utolsó öt (hat) csak mint örökös.
Az új építésű típusok száma 53. Ehhez jön négy lényeges átalakítás. Az ismertetés kiakasztaná a szolgáltató gépeit.
Annyi kérdésem lenne, hogy lett már megőrizendő kocsinak elrakva poznani Ao kocsi? Azért most kérdezem, mert ma láttam Kuhár Bence sátoraljaújhelyi videójában (2024.03.25-ei videó), hogy ott áll még bontásra várva a 50 55 19-37 070-2 pályaszámú kocsi még viszonylag jónak tűnő festéssel, még egyben és ezt még talán meg lehetne menteni a kiskanállá átszellemüléstől.
Szerintem azért nem látszik, mert elmosódott a kép. Hogy aztán valamennyit hegesztettek is esetleg még, azt nem tudom. De más szegecselt kocsinál nem láttam ilyet, és a nosztalicska kocsi sem lett hegesztett.
Én a régi História Bizottsági iratokból vettem az adatot (lehet benne tévedés), de egy tuti: A B&B kocsija nem a 14821, tehát az osztrákok kevertek össze valamit...
A 14821 noszinál van, ezt a testvérkocsit meg akarta szerezni a nosztalgiaüzem (tehát nem a Kft., az még nem volt akkor), de mivel ingyen kérte a MÁV, a GySEV eladta az osztrákoknak, akik fizettek érte...
Elvileg nem használja a B&B, nincs a flottában, mondogattam, hogy vegye meg a noszi, de erdemény nélkül
És kisűlt a turpisság. Csiba József adatközlése (VaHis Évkönyv 2001/137) téves. Ő öt Baü vagont említ (14 823 - 14 827). Vajh a DSA kért másod osztály és a gyár nem vállalta, vagy a tervező kínálta a magasabb komfortot és a vevőnek nem kellett?
Valaha volt három DSA eredetű vagon a nosztalgia vonatba tartaléknak kijelölve. Mégpedig a 14 823, a 14 824 és a 14 827. (MÁV 5424, 5425 és 5428.) Van-e valakinek fotója (ezekről) a parajosból?
Kicsit off, de valaki tud módot köszépszámra való rákeresésre? A fórum keresője egyszeűen mintha nem tudná felfogni, hogy egy kifejezésben szerepelhet kötőjel, és sose talál semmit, még ha idézőjeleket is teszek köré. A google meg elég bénán indexel és rossz oldalszámra visz mindig.