Jó, de azt úgy hívják tudatos várostervezés és közlekedésfejlesztés. Az meg nálunk nem megy. Új kocsiszín? Stb? Ezek ráadásul min. 5-6 éves átfutási idővel rendelkeznek. Én örülök az új villamosoknak, de hol a koncepció, az átgondolt fejlesztések, stb? Nem, amire van épp ad hoc pénz, az igen, más nem. Okokat hagyjuk, mert az meg politika sajnos, nem szakmai vita. Így lesz előbb metró a lakópark közepén, amikor még egy lakás sincs még átadva. Náklunk meg majd talán 40 éveel később, ha egyáltalán.
Az 51 villamos nem csak Budára megy. Budán a közeljővőben 9-10-zel nő meg a kiadás az 56-os miatt, a maradékkal fog tudni a 61-es is érdemben alacsonypadlós lenni. A teljes állomány ittléte esetén a 14-esen, a 69-esen, a 62-esen, a 24-esen is lesz nagy valószínűséggel érdemi CAF kiadás, és ha sikerül lóvét szerezni, akkor a 2-esen is pl. De nincs még semmi leütve.
Elhiszem, de cserébe meg annyi rezsimenet lesz, hogy ciki... Budafok tele (vagy legalábbis azt hallottam), Kelenföld se nagy, és ott vannak az ICS-k a legjobb helyen (amiket nem lehet kidobni), de jól jönne most Óbuda....
Pesten mi? Baross vagy Fradi? Jó, legalább Fradiból közelebb vannak a budai vonalak, de azért ez így eléggé nem optimális.
Budai telep szinte kizárt, valami pesti, egyszerűbben átépíthető jöhet szóba üzemeltető kocsiszínként, plusz még 1-2 telephelyen lehet talán megoldani az éjszakai tárolás, mosás feltételeit.
Az 51 CAF után megmaradó állomány van vizsgálat alatt. Jó lenne a típusok számát csökkenteni, ha ez nem megy, akkor a Tátra K programot abbahagyni, stb. Az egyes típusok sorsát a kocsiszíni átépítési igény is meghatározza, szóval összetett fejvakarás zajlik, az 51 új CAF elég nagy horderejű változást fog jelenteni.
Vannak szaggatós villamosok Ukrajnában is pl. ex prágai T6A5, de mintha olyan T3-asról is láttam volna videót, ami hang alapján egy az egyben azt a szaggatót kapta, amit a mi Tátráink is. Inkább a csodálatos sedulitas, ami bajos. De szerintem mindegy is, perpillanat itthon kellenek és még egy darabig kelleni is fognak.
Annak nem lenne sok értelme, mert amíg a klasszikok kontaktoros vezérlése az akcelerátoros hajtásra hasonlít, amit kint ismernek, addig a K-ké semmi kintire sem.
Persze ezt én is tudom, hogy mi történik a TW-knél karbantartás címén. A mezei Vjsz-s felújítások dettó, régebb óta vezető járművezetők szerint, akik még vezettek Vjsz-es felújítás előtti TW-t, össze nem lehet hasonlítani a mostani állapotukkal. Másik kedvencem, amikor tavaly télen az egyik zuglói TW-t ajtóhibával cserélni kellett majd másnap megint ugyanaz az ajtaja adta meg meg magát, mire a műszak közölte, hogy tegnap pedig kicserélték bontott alkatrészekből (1516-osból) hát nem sikerült a műtét... Viszont a meleget valószínűleg jobb karbantartás mellett sem bírnák, eleve nem erre az éghajlatra lettek tervezve, plusz a nyarak is egyre melegebbek, a szaggató hűtés ugyan át lett kötve, hogyha kiveszik a riwát irányból akkor is menjen, de a probléma ugyanúgy fennáll.
A pénzégető, fixlépcsős hannoverik, ezzel egyetértünk, ütni kellene azt is, akinek ez egyáltalán az eszébe jutott.
Azért ne felejtsük el azt sem, hogy ezek a kocsik a gyártáskori hajtással üzemelnek (47 év). Amióta itt vannak, ráadásul ridegtartásban, "honosított" vizsgálattal. Kint egy ABC vizsgálat majdnem egy hónapig tartott, itt az ABC+ (tehát túlfuttatott kocsi), van, hogy 7:00 körül beáll a vizsgálóállásra és még aznap 11:30-kor már viszik fékmérésre, másnap megy forgalomba. Ki lehet számolni a különbséget.
Sok-sok év után sikerült odáig eljutni, hogy minden tavasszal kampány jelleggel kitakarítják a hajtás alvázon lévő erősáramú elemeit, no nem a német precizitással, hanem csak úgy magyaroschan.
Szóval lehet ekézni a TW-t, de nem itt tartanának azok se, ha megkapták volna azt, ami jár nekik.
Azért ez "vicces" lesz még, ha arra is játszanak, hogy az újabb adag CAF érkezésével elkezdik selejtezni a Klasszikokat. Az első új CAF jövő szeptemberben jönne és 2025 nyarán az utolsó, selejtezni meg nyilván utána lehetne csak és erre még jöhet csúszás is, mind a gyártó részéről, mind a forgalomba állítás részéről (lásd előző adag CAF). Közben meg már most is ott tartunk, hogy 13-14 éve nem voltak felújítva, mind műszakilag, mind esztétikailag kezdenek lepukkanni, gondolom kilométerre is bőven meg lenne mindegyiknek a következő ciklus. Még egy célfényre se futja, persze a Hannoverik közül sikerült párat újrakenni, hogy legalább kinézzenek valahogy, mert az nagyon fontos, de nem a Klasszikoknál még azt se. Szerencsétlen 4336-ra is csak annyi új festék jutott amennyi nagyon muszáj volt a sérülésjavításkor. Szigorúan csak egy forgóváz cserét kaphatnak a V2 során, a forgóvázat aztán úgy is lehet még a K-Tátrákhoz használni... És akkor ezzel az állapottal kellene még kb. 2 évet lefutniuk... Persze becsületükre legyen mondva, hogy végig dolgozzák a napot komolyabb meghibásodás vagy menetkimaradás nélkül, de ha így megyünk tovább, akkor tényleg sikerül visszajutni a korai 2000-es évek sötét korszakába. Szerencsére a Vjsz-ben készülnek az újabb adag pénzégető fixlépcsős Hannoverik igaz a prototípus 1624 így lassan 3 évvel az elkészülte után is többet áll, mint megy most is vissza lett küldve a Vjsz-be, közben a mezei TW-k se sokkal jobbak az első komolyabb hőhullámnál, már hullanak is, mint a legyek jönnek a jó kis menetfékzavarok és társaik. De nem baj inkább selejtezzünk Tátrát, mert így kényelmesebb, hurrá (oké a K-Tátra se tökéletes, de egy normális szoftverrel lehetne azon is segíteni, igaz a kísérleti kocsik abból is már lassan három éve készülnek Angyalföldön). Szóval megint jó irányba mennek a dolgok...