Keresés

Részletes keresés

Lüká Creative Commons License 2004.11.30 0 0 486
Isten megismerése önmagad megismerésében rejlik.
Előzmény: ahaertemmar (485)
ahaertemmar Creative Commons License 2004.11.30 0 0 485

 

Amikor a zsoltárokat olvasom vagy Jézus példázatait szintén így érzek.

Sokszor ennyi is elég, mostanában nem akarom Istent ennél jobban megismerni.

Nem tudom miért.

Előzmény: Törölt nick (482)
ahaertemmar Creative Commons License 2004.11.30 0 0 481

 

Szerintem azért szükséges valahogyan elnevezni, körülírni, történetekkel hasonlatokkal példázatokkal leírni amit Istenről gondolunk.

Előzmény: Törölt nick (480)
erdeitündér Creative Commons License 2004.11.30 0 0 479

 

„ezért nem jó elmondani, hogy mit fogsz tapasztalni, mert mindenki tud mindenféléket tapasztalni”

 

Vajon hogyan élnénk át a misztikát, ha nem hallanánk róla semmit?

A vallási elméleteket készen kapjuk. Így aztán nincs lehetőségünk megismerni azt, mi lenne, ha a társadalom nem adna nekünk kész nézeteket, hanem csak magunkra hagyva érne el bennünket a misztikus világ. Egyáltalán elérne-e mindenkit? Valahol mélyen benne van ez emberek többségében, hisz minden kultúrában, egymástól elszigetelten is kialakult valamiféle hit. Milyen különbözőek ezek, s mégis mennyi közös van bennük.

Érdekes lenne az a kép, ha lenne lehetőség megfigyelni, hogy az ember egyedül hogyan talál rá a kérdésekre, és hogyan ad feleleteket magának, külső források nélkül. Na, ha ezeket össze lehetne hasonlítani, akkor ámulnánk csak el a sokféleségen és a különbözőségen.

 

Én nem foglalkoztam vallással, és az első misztikus élményem egy egységélmény volt, spontán jött, semmiféle dolgot nem hallottam volna olyasmiről, amit akkor átéltem. De már a tudatomban benne van egy csomó olyan dolog, ami nem saját (pl. a meditálásról, Isten milyenségéről). Ez érdekes, hiszen az emberi tudások egymásra épülnek, s így az énem nem pusztán csak én vagyok, hanem valahol bennem van az a sok-sok előttem létező ember egymásra épült tudása.  Csodálatos, ahogy az emberi tapasztalatok egymásra épülve kialakították akár a technikát és tudományt, akár a vallásokat, hitet.

Ma néhány év alatt elsajátítható az a tudásanyag, amit az emberiség évezredek alatt halmozott fel. És mindez elképzelhetetlen lenne beszéd, írás, olvasás nélkül. S a nyelv minél fejlettebb, annál inkább alkalmas az árnyalt gondolatok kifejezésére. De az is igaz, hogy a nyelvvel nem fejezhető ki igazán a lényeg. Bizonyára ezért írtad: „a misztikusnak pont az a fontos, hogy elkerüljön minden képet, elképzelést, meghatározást, mindent istenről...”

 

Ha valaminek a folytán távol kéne élnem a civilizációtól, akkor is szükségem lenne egy helyre, ahová eljárok gondolkodni, meditálni, ’imádkozni’. És mindezt magamban kívánnám tenni, nem közösségben.

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (469)
Astus Creative Commons License 2004.11.29 0 0 478

Én nem hiszem, hogy van keleti, meg nyugati. Egyszerűen emberek vannak. És lehet, látszólag más és más, mikor valamivel mélyebbre nézünk, világosan kitűnik a hasonlóság.

Előzmény: Sophia_ (472)
Astus Creative Commons License 2004.11.29 0 0 477

Istennek sok meghatározása van, s magam sem csak egyet használok.

 

Van Isten, mint abszolút, felfoghatatlan, láthatatlan, legvégső.

Van Isten, mint mindenható, mindent irányító legfelsőbb rend.

Van Isten, mint jóságos, bölcs, kedves lény.

Van Isten, mint szeretőm, szerelmem.

 

Ezen kívül Isten lehet tőlem különálló, lehet velem azonos, lehet különálló és azonos, s lehet sem azonos, sem különálló.

 

Végső soron pedig nincs se én, se Isten.

 

Röviden és egyszerűen így foglalható össze az, amit én Istennek mondok.:)

Előzmény: erdeitündér (462)
Lüká Creative Commons License 2004.11.29 0 0 476

Szerintem nem jelenthető ki, hogy abszolút igazság nincs.  Mi értelme lenne a motívációnak, amely annak kutatására sarkal?

Azt hiszem ebben rejlik az igazi misztikum. A baj az, hogy mindig meg akarjuk magyarázni azt, amit nem lehet, csak azt tudod amikor ott vagy.

Előzmény: Törölt nick (473)
Sophia_ Creative Commons License 2004.11.29 0 0 475

És mi akadályoz abban, hogy az "Első Intelligenciát" Istennek nevezd?

Talán csak nem az Istenről vélt tulajdonságok?

 

Előzmény: Törölt nick (473)
Sophia_ Creative Commons License 2004.11.29 0 0 472

"A keletivel én kevéssé foglalkoznék, mert a mi genetikánk, tradícióink és kultúránk más. Mi nyugatiasan, európaiasan gondolkodunk még a keleti vallásokról is."

 

Ezzel viszont teljes mértékben egyetértek. Sőt, kiegészíteném még azzal, hogy az egyéni lelki adottságok is nagy mértékben hozzájárulnak ahhoz, ki hogyan éli meg akár ugyanazt a hitet is.


 

Előzmény: Törölt nick (470)
Sophia_ Creative Commons License 2004.11.29 0 0 471

"A moder, nyugati misztikusok fontosnak tartják a tudomány és a transzcendens bizonyos mértékű összeegyeztetését, mivel az igazság fontosabb számunkra, mint a hit."

 

Nem tudom, hogy igazság és hit szembeállíthatók-e egymással, vagy egyáltalán összehasonlítható kategóriák-e?

 

Előzmény: Törölt nick (470)
erdeitündér Creative Commons License 2004.11.29 0 0 467

 

Akkor hogy tudnak beszélni róla? Egymás között megosztani gondolataikat róla? Hogyan adják át egymásnak tapasztalataikat a megtapasztalásáról?

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (466)
erdeitündér Creative Commons License 2004.11.29 0 0 465

Persze, hogy nem lehet tökéletesen meghatározni. Az Isten szó nem bír valami változatlan jelentéstartalommal, hanem skáláját nyújtja a jelentéseknek. Ahány ember, annyiféle elképzelés a létéről vagy nemlétéről, milyenségéről. Nekem sincs lesztult képem.

Lehet
megszemélyesített istenkép,
a misztkusok elvont istene,
vagy a filozófusok absztrakt és távoli Legfőbb Létezője.

Mindegy, hogy milyennek képzeljük. Fontosabb az, hogy az Istenről alkotott egyes képzetek működjenek, mint akár logikailag, akár tudományosan megállják helyüket.

Előzmény: Törölt nick (464)
ahaertemmar Creative Commons License 2004.11.29 0 0 463

 

Az attól is függ milyen az az alapszintű.

A misztikában van-e egyáltalán ilyen?

Előzmény: Vigor (446)
erdeitündér Creative Commons License 2004.11.29 0 0 462

 

Astus, Te miként határozod meg Istent? Számodra milyen?

 

 

Előzmény: Astus (451)
Astus Creative Commons License 2004.11.28 0 0 461

"A misztika, történelmi és pszichológiai meghatározások szerint, közvetlen felismerése, vagy tapasztalata Istennek; és a misztikus az az ember, aki kisebb vagy nagyobb mértékben, átélt egy ilyen közvetlen tapasztalatot - akinek a vallása és élete nem csupán egy elfogadott hiten, vagy gyakorlaton összpontosul, hanem azon, amit egy első kézből való személyes tudásnak vél." (Evelyn Underhill, Az egyház misztikusai)

 

Brian Robertson négyféle utat különböztet meg a misztikán belül: 1. Természetes misztika: az isteni közvetlen megtapasztalása, minden hittől és világnézettől függetlenül, bármely kulturában megjelenik. 2. Teista misztika: Isten jelenlétére való összpontosítás, ami megtalálható különféle hagyományokban, kivéve a buddhizmust és a dzsainizmust. a) a szeretet misztikája, mely a leggyakoribb a keresztényeknél és a szúfiknál, s annak egy még erősebb formája, b) mennyegzői misztika (lásd pl.: Kriszus menyasszonya). 3. A tudás misztikája: főként a buddhizmusban jelenik meg, melynek célja a végső bölcsesség és együttérzés elérése, de a kereszénységben is megjelenik mint gnoszticizmus. 4. A lélek misztikája: főképp a hinduknál jelenik meg, s az én (átman, dzsívátman) örökkévalóságát hangsúlyozza, mely azonos a nagy, vagy végső énnel (Átman, Paramátman); de ez is megtalálható a keresztény hagyományban is, olyanoknál mint Meister Eckhart, vagy Jan van Ruysbroeck.

 

Forrás: www.christianmystics.com

Előzmény: Törölt nick (453)
aranyviktor Creative Commons License 2004.11.28 0 0 460

 

Lao Ce (ha létezett),

 

Szerintem nem az a lényeges, hogy Lao Ce, Zarathustra létezett-e, hanem az, hogy mi maradt a tanításukból, mi van a nevük alatt leírva. Sokan Jézus létét is kétségbevonják, ez a szememben mégsem von le semmit a tanításai értékéből.

 

Avi

Előzmény: Törölt nick (456)
aranyviktor Creative Commons License 2004.11.28 0 0 459

 

Rá se ránts:)

Előzmény: Törölt nick (454)
Kauthar Creative Commons License 2004.11.28 0 0 457
Mi a manó...Lao-Ce nem biztos, hogy létezett?
Előzmény: Törölt nick (456)
Astus Creative Commons License 2004.11.28 0 0 451

Serenic!

 

Látom nem egy dologról beszélünk.

 

Nekem a misztika az Isten közvetlen meglátását jelenti, hagyománytól függetlenül.

 

Amit te mint misztikaként ábrázoltál, az nekem egyrészt nagyon korlátolt, mármint a jelentésköre, másrészt pedig nincs sok köze Isten megtapasztalásához és a vele való egyesüléshez.

 

Avagy, te miként határozod meg a misztikát?

Előzmény: Törölt nick (434)
aranyviktor Creative Commons License 2004.11.28 0 0 450

 

ahogyan aranyviktor helyesen észlelte - hülyének nézed a másikat?

 

Ez félreértés lehet, én nem észleltem semmit! A 443 hozzászólásomban a te 433 hozzászólásodra válaszoltam, ahol általánosságban feldobod, hogy hülyének néznek, ha...

 

Erre írtam, hogy nem zavarja, hogy hülyének nézik az embert, ha az önértékelése rendben van.  

Előzmény: Törölt nick (448)
Vigor Creative Commons License 2004.11.27 0 0 446
Az alapszintű angoltudás szvsz többet ér.
Előzmény: Törölt nick (445)
aranyviktor Creative Commons License 2004.11.26 0 0 443

 

Kedves Serenic!

 

Ha te nem tartod magad annak, nem zavar, ha hülyének néznek! Nézd meg, engem hányan néznek annak! És? Akkor izgatna, ha a lelkem mélyén azt érezném, van benne valami. Dehát nem valami van, hanem őrült vagyok, így aztán hehehhhe nem veszek fel ilyesmit, és nem érzem nehézségnek.  Őszintén szólva még mindig nem értem, mi a te nehézséged?

 

Sűrű erdő nincs, nincs mérgező növény sem, és miért ne kérdezzenek az emberek? Külső elismerésre az áhítozik, aki azt nem adja meg magának. Miért rossz a máglya? Husz János amikor a máglyán állt, és látta, hogy egy öreg néni buzgón gyüüjti a fát a máglyájához, hogy nagyobb lánggal égjen, csak ennyit mondott: - Óh, mily jámbor együgyűség!

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (433)
Vigor Creative Commons License 2004.11.25 0 0 432
A francba, moderálják már ezt is ki. Milyen csúnyát mondtam a misztikusokról.-
Előzmény: Vigor (423)
Astus Creative Commons License 2004.11.25 0 0 429
Tanításon kívüli különleges átadás Nem áll íráson, szón. Egyenesen rámutat az ember szívére; Meglássa természetét, Buddha legyen. (Bódhidharma, a zen 4 alapelve)  

A tanítás csak a „holdra mutató ujj”, ezért nem az ujj a lényeg, hanem a hold. A tanítás mindig énrám vonatkozik, nekem szól, rólam beszél. Ezért a tanításban önmagamat kell felismernem, a tudatot, azt, ami éppen abban a pillanatban van.

 

A szó nem egyenlő a jelentésével. A megnyilvánult nem ugyan az, mint ami megnyilvánul. Ezért minden írás, szó, kifejezés csupán utal a tudatra, de nem maga a tudat. Bármi, amire rámondják, hogy az a tudat, az valójában nem a tudat.

 

A tudat egyetlen, önmagában való. Nem lehet részekre bontani, nem lehet elkülöníteni, nem lehet azonosítani: valamivel azonosnak nevezni. A tudat olyan, mint a tér, amiben minden megjelenik és eltűnik, de a tér nem változik.

 

Eredendően mindig is független volt, van és lesz a tudat. Ezt teljesen felismerni maga a minden kötöttségtől való megszabadulás. Itt nincs múlt, jelen, jövő; itt, ott; szabadság, kötöttség; valódi, valótlan; igaz, hamis; jó, rossz.

 

A tanításon túli tanítás csak átverés, akkor mi ez?

Nincs ragaszkodás, mégis miként ragaszkodsz?

A tudat mutat erre, mutat arra, de hogyan mutat önmagára?

A tudat felismeri a tudatot, így ez most hány tudat?

Astus Creative Commons License 2004.11.25 0 0 428

Misztikus alap szinten? Van közép és felső szint is? Esetleg anyanyelvi?

 

Tévedés lenne összekeverni a misztikust azzal, aki a misztika irodalmát tanulmányozza! Mózes, Jézus, Mohamed, Buddha, Lao-ce, Csuang-ce, Keresztes János, Eckhart mester, Angelus Silesius, stb. misztikusok voltak. Misztikusok, mert megismerték Istent, szemtől szembe. Nem könyvekből. A könyvek az írástudóké.

 

Az Isten, aki tiszta üresség,

formaként teremtődik.

Lényeg lesz, világosság és sötétség,

Nyugalom és vihar.

---

Ha át akarod látni

a dolgok természetét,

látni fogod mind, ha az ajtót

csupán egy dolognak találod.

 

(Angelus Silesius, XVII. sz.-i német misztikus versei)

 

A felhő megjelenik, mégsem jelenik meg soha.

A felhő eltűnik, mégsem tűnik el soha.

Soha meg nem jelenő és soha el nem tűnő hely.

Felhő szirtek: időtlen tavasz.

 

(Mán Gong, koreai zen mester verse)

 

Panaszkodsz Ram Tzunak:

 

Belefáradtál a misztikába,

Torkig vagy a paradoxonokkal,

Tudni szeretnéd mi folyik itt.

 

Ha értelmet keresel,

Ezekkel a szavakkal fordulj

A professzorodhoz

Vagy a papodhoz.

 

Az ő dolguk az,

Hogy a semmiből

Valamit csináljanak.

---

Ram Tzu tudja:

 

Az igazságot nem lehet kimondani,

Csak rámutatni lehet.

 

Minél kidolgozottabb és ékesebb

Egy útjelző tábla,

Annál könnyebben összetéveszti az ember

Az úticéllal.

 

Benneteket kivéve,

Óh, spirituális aszkéták.

 

Számotokra

 

Minél világosabb és egyszerűbb

Egy útjelző tábla,

Annél könnyebben tévesztitek össze

A céllal.

 

(Ram Tzu, egy modern misztikus versei)

aranyviktor Creative Commons License 2004.11.25 0 0 427

 

A misztikusé szerintem nehezebb mesterség, mint a fizikusé.
A Curie házaspár is így gondolta, amikor rákot kaptak kutatás közben?

Előzmény: Törölt nick (425)
aranyviktor Creative Commons License 2004.11.25 0 0 426

 

A HLA B 27 antigén jelenléte mutatja, hogy ez bizony egy genetikai hiba.

 

Na de annak is kell, hogy oka és célja legyen, nem? Miért került oda az a HLA B 27 antigén?

Előzmény: Törölt nick (421)
Imen Creative Commons License 2004.11.25 0 0 424
Akkor már csak a másik kérdésre válok választ:-). Hogy mit értesz azalatt, hogy öröklött tulajdonság.
Előzmény: Törölt nick (422)
Vigor Creative Commons License 2004.11.25 0 0 423
Van fizikus, és van misztikus. A különbség csak annyi, hogy az utóbbihoz nem kell 10 év megfeszített tanulás, elég egy ufóélmény, meg Gyurcsók Jozsi ajánlása, amit potom fél milláért le is gyárt neked.
Előzmény: Törölt nick (419)
Imen Creative Commons License 2004.11.25 0 0 420
Szerintem az inkább 11-12
Előzmény: Törölt nick (391)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!