Így van, a "beszálló oldal" Városliget/Mexikói út felé.
(A mennyezet fénycsőarmatúrái úgy dőltek, hogy ne világítson az utasok szemébe: a leszálló oldalon a fal felé, a beszállón a vágányok felé volt irányítva a fényük.)
Itt a kijárat nem stimmel valahogy. A Vörösmarty téren úgy az állomás háromnegyedénél van a kijárat (bejárat). A képen meg a végénél. Kénytelen leszek végigfényképezni az összes állomást miattatok :)
A hatvanas évek végefelé napi rendszerességgel szálltam le a Vörösmarty téren a földalattiról. Nem tűnt fel, hogy más lenne, eltérne a kinézete a többitől, tehát az eredeti fehér-barna Zsolnay-csempe rémlik. Mivel azonban itt csak érkeztem, az indulás (a szerelvényre várás, "nézelődés" kimaradt), tévedhetek. Az viszont biztosan feltűnt, hogy a '73-as hosszabbítással egyidőben jelentősen átépítették az állomást - a betett kép ez az állapot a hosszában felrakott fényszövekkel, meg a falon ferdén lógó reklámtáblákkal. Csodálkoztam is, hogy hogy lehetett ennyire kiforgatni az állomás stílusát...
Ismét kérdéssel fordulnék a topikhoz, hátha valaki tudja a választ.
A kérdésem, hogy a vörösmarty téri végállomás a '73-as vonal hosszabbítás előtt (de már az ötvenes évekbeli módosítások) után hogy nézett ki?
A metros.hu-n azt írják, hogy:
"(...) Az 50-es évek elején, amikor az új metró Deák téri állomásának építése a kisföldalatti nyomvonalának áthelyezésével szükségessé tette, a szerelvények egy ideig csak a Bajcsy-Zsilinszky úti állomásig közlekedtek. Ezen idő alatt - a kisföldalatti Deák téri új állomásának és az új vonalalagutaknak megépítésével egy időben - a Vörösmarty téri végállomást is átépítették az akkori kor ízlésének megfelelően. Az eredetileg szögletes alaprajzú állomást íves falak építésével kigömbölyítették és a régi dísztégla-burkolatokat csiszolt mészkőlapokkal váltották fel."
Na már most, az egyetlen fotó, amiből ki tudok indulni, az a fortepanen található 1979-es keltezésű fotó:
Ez viszont mindennek tűnik, csak nem csiszolt mészkőnek, inkább valami műanyag lambériának. Meg nem is ez jut eszembe az ötvenes évek ízlésének, inkább tényleg a kőburkolat/meszelt fal. Így nézett ki az állomás, csak halvány sárgás/szürkés mészkővel kéne ugyanezt elképzelnem, vagy teljesen máshogy?
Köszönöm a képeket! Ami újat mindenképpen megtudtam belőlük, az az, hogy a homlokfalon mégis csak volt felül kapcsoló, ahogyan nézem legalább kettő. A pótkocsis képek alapján arra tudnék gondolni, hogy a bal az utastér világítás, a jobb oldali a szükségvilágítás.
Arról esetleg nincs infód, ki tudhatja a többi kapcsoló mi célt szolgált? A topikban anno láttam itt képet egy kézben tartott menetkapcsolóról, elvileg topiktárs lenne az a járművezető akinek jogosítványa van a nosztalgia kocsira?
Hátha egész véletlenül valaki még olvassa a topikot.
Lenne egy régi kocsikkal kapcsolatos kérdésem, hátha valaki tudja rá a választ. Az érdekelne, hogy a régi fa borítású kocsikban (első körben abban a kevés szólóban maradt kocsiban) a vezetőfülkében milyen kapcsolók voltak és hol? Viszonylag kevés fotót találtam róla, és nincs lehetőségem az igazihoz hozzáférni értelemszerűen, hogy lefotózzam.
(Előre is elnézést, fogalmam sincs kinek a képei ezek itt a topikból vannak, talán a második zslevi topiktársé.)
Ezen a képen úgy tűnik (ha belenagyít az ember), hogy a vezető mögötti válaszfal tetején a fülke világítás környékén lenne talán annak a kapcsolója, és talán tőle jobbra és balra is lenne valami (persze ez a régi állapotra visszaállított vége a kocsinak, az S kapcsolóval, így nem biztos hogy hűen reprezentálja az általam érdekelt selejtezés előtti állapotot). Az is látszik (főleg más külső képen főleg), hogy a kontrollerszekrény és a homlokfal közti pultrészen az akku feszmérőn kívül más nincs (se kapcsoló, se semmi).
Itt meg az látszik, hogy valami nagyobb áramot megszakító kapcsoló van az alsó elektromos szekrényben, a kisebben tőle a képen balra meg szintén egy kapcsoló. Utóbbit a formája és elhelyezkedése alapján főmegszakítónak nézném, de fene se tudja.
Ha jól sejtem, elvileg egy fülke, egy utastér és egy szükségvilágítás kapcsolónak biztos kell lennie, meg valami szakaszoló/főmegszakító. Gondolom selejtezni a kiszszabályzóval lehetett. A fényszóró kérdőjel még, gondolom a zárfényt a hátramenetbe kapcsolt irányváltó adja, a fényszórót meg az előremenet, de van egy olyan érzésem, hogy volt valami kapcsolhatósága talán a második izzónak (nem hiszem, hogy a felszíni szakaszon nappal is teljes erővel ment volna a fényszóró, persze lehet tévedek)...
Szóval, igen. (És persze készül a pótkocsi is.) Távlatilag a régebbi verziók is tervben vannak, de egyelőre örülni fogunk, ha ezzel legalább elkészülünk. Aztán majd később folytatjuk.
Úgy látom, hogy a kézügyességed nagyon is megvan a modellek építéséhez, ám mintha a szerszámparkodat, valamint a felhasznált anyagokat illetően kihívásokkal küszködnél. Amit alkottál, kezdetnek egyáltalán nem rossz, sőt, messze jobb, mint amilyenek az én kezdeti modelljeim voltak. Ideje lenne szerintem szintet lépned, javaslom, szerezz be legalább egy mini esztergapadot (egy 250-300mm csúcstávolságút), egy kis marógépet, valamint egy körfűrészt! Ezek nélkül szerintem nem lehet normálisan forgástestet csinálni, egyeneset vágni, valamint igazán részletgazdaggá tenni a modelleket.
Ha van kérdésed, vagy ha tudok esetleg segíteni, írj nyugodtan egy e-mailt!
Igazából mindegy, mivel indokolták. Nem akarásnak nyögés a vége. Hallottam, olvastam már kéket-zöldet. "Nem volt meg az eredeti forgóváz, mással meg nem autentikus". (A 19-esnek sincs meg az eredeti). "Van róla modell, minek az eredeti?" (A sárga + pótról, meg a barna eredeti állapotáról is van. Mondjuk ezt inkább mozdonyokkal kapcsolatban hallottam, amiről legalább 1:5-ös modell van, nem 1:25-ös.) Gyanítom, hogy XY elvtársnak valami személyes ellenérzése volt, és pont. Vagy azzal a Z elvtárssal volt személyes ellentéte XY elvtársnak, aki fel akarta volna újítani. *** Tanmese a rendszerváltás körüli időkből (korábban sem volt ez másképp. Vagy épp pláne. És azóta sem javult a helyzet, lásd pl a csőrös busz szétvágását a Gyömrői úton! Máig ne is menjünk, mert az már aktuál politika lenne, és még kimoderálnának :-) ). Kicsit OFF, de azért nem egészen: Akkori barátnőm elutazott külföldre pár hónapra. Kért engedélyt C elvtárstól, a főnökétől (MÁV), aki engedélyezte. Ámde jött B elvtárs, C elvtárs főnöke, aki örült, hogy fogást talált C elvtárson, miszerint nem volt teljesen szabályos az engedély. Távollétében ki akarta rúgatni a barátnőmet, hogy borsot törjön C elvtárs orra alá. (aki ugyebár aláírta). Ámde jött A elvtárs az igazgatóságról, akinek a bögyében volt B elvtárs, és úgy állt rajta bosszút, hogy nem engedte kirúgni a barátnőmet. Aki a légynek sem ártott, aláírt engedéllyel a zsebében üldögélt a világ másik végén. Hogy végül volt munkahelye, mire hazajött, az a véletlenen, illetve A, B, és C elvtársak közti erőviszonyok pillanatnyi eredőjén múlt. Szerencsére nem volt AA elvtárs, aki A elvtáron akart volna bosszút állni. Vagy nem ébredt fel időben.
Hát valahogy így volt ez. Az 1-esnek, a 19-esnek, meg a 81-esnek szerencséje volt, a többinek nem. Ahogy pl a FAÜ csuklós trolinak sem, pedig 82-ben még megvolt, mint múzeumi védettségű jármű.
Annyira nem lenne jó ötlet. Félbevágná a ligetet. Komoly összeget igényelne, megtérülése nem várható soha. Azonkívül, hogy nekünk tetszene, más haszna nem nagyon lenne. A 20-as kocsiról többféle legenda is van, egy Ifás versenyző letolatta állítólag. Így menthetetlen lett. Eredetileg a múzeumban ott a helye. Csak épp már nem került be. Sokkal inkább meg kellene valósítani, hogy legyen a Hungária körúton megálló, és a múzeumból ki lehessen vontatni a vonatokat, teljes felújításra.
Volna egy érdekes kérdésem, ami tegnap jutott eszembe, amikor a FAV Múzeumban méricskéltem a kocsikról adatokat. Ott vannak egy tárlóban a 20. psz-ú kocsi egyes díszítő elemei. Sajnos a kocsit pont 1975 - ben vágták szét, abban az évben, amikor a Múzeum megnyílt. Ez maga egy nonszensz....Nos, vajon miért nem lehetett a 20 -as kocsit felújítani és betenni a Múzeumba,amikor 1974 - 75 - ben is selejteztek Stukákat, és ugye 1943- tól a 20 -as is ilyen forgóvázakkal járkált. Így nem lett volna akadálya egy selejt stuka forgóvázát a 20 - asnak alátenni és az 1943 - as állapotában helyreállítani. Még abban az állapotban - bár az eredeti jobb lett volna - is nagyon nagy érdem lett volna, hogy a teljes típus -sorozat megvan a kocsikból. Nem tudom biztosra, csak sejtem, hogy egy okos szocialista betonfejű főnök döntése miatt történt, ami történt.
És még valami.....:) Ha nagyon nagy politikus lennék, akkor én nem stadionokat építenék, hanem visszaépíteném a FAV régi vonalát a Ligetbe és gyártatnék hozzá a régihez megszólalásig hasonló járműveket. Mint szárnyvonal biztos nagy sikere lenne, és a régi kinézetű kocsik csak arra járnának. Hiszen Londonban is a taxik évtizedek óta régi alakúak, még ha új gyártásúak is.
Akinek ezt eddig elmondtam, mind odavolt érte és lelkesedett. Talán annak idején megmaradhatott volna szárnyvonalnak az Állatkert felé menő rész, és a jobb állapotú kocsik új motorral megállták volna a helyuket. Sokkal masszívabb konstrukciók, mint a Ganzok , hiszen a FAV megnyitásakor nem voltak kisiklások , mint 1974-ben végig...