Erről szólt kovács2jenő társunk alább, amikor erre, az Elektromos buszok társtopikban megjelent hozzászólásra utalt, ahol megéneklem a paksi Volán szakmai nap beszámolóban:
"az energiafogyasztás - egy kivételtől eltekintve téli olajkályha használattal - átlag 1 kWh/km körül alakul."
Az 1,6kWh az Internetről van. Fűtés, klíma nélkül.
Lenin szerint tanulni, tanulni, tanulni, trizs77 szerint olvasni, olvasni, olvasni.
Mindkét jótanács teljesítésének ma már meghatározó helye az Internet.
Szerintem forrást is illik adni az állításokhoz, és a fórumok nem a kötözködésnek, hanem a vélemény közlésnek és megvitatásnak, a szakmai párbeszédnek az értékes fórumai.
Nem kétlem, hogy fenti állításaidat a neten találtad: mikor és hol?
Én is a netet fürkészem, megosztok veled, így mindenkivel két idevágó információt, miután ezt írtam:
Valós körülmények között mértek már Európában 0,67-0,69kWh/km átlagot is (MAN, VDL, Iveco)
2021 júliusában az Alsó-Szászország egy kistelepülésén a helyi Iveco-Heuliez szóló e-busz 335kWh akkukapacitása 98%-os felhasználásával 2 nap alatt 543 kilométert tett meg 1 feltöltéssel Az energiafogyasztás júliusban feltehetőleg klíma használattal 0,61kWh/km. https://www.sustainable-bus.com/electric-bus/iveco-e-way-record-range-electric-bus/
2023 szeptember 10-11-én egy nyárias napon a hollandiai Eindhovenben egy VDL szóló e-busz 490kWh akkukapacitása 80%-a 97%-os felhasználásával 2 nap alatt 546,7 kilométert tette meg.
Az 1,6kWh az Internetről van. Fűtés, klíma nélkül. Lehet, hogy a tapasztalati érték kevesebb. Fűtés, klíma nélkül? De a nagyságrendeken ez sem változtat. Az apróságokon pedig lehet kötözködni, ahogy ez a fórumokon szokásos.
Egy átlagos szóló e-busz fogyasztása ennek alig több, mint a fele, átlagosan 1,0kWh.
Valós körülmények között mértek már Európában 0,67-0,69kWh/km átlagot is (MAN, VDL, Iveco)
Egy kétharmadnyi méretű midibusz ennél is kevesebbet fogyaszt.
Az akkuállománynak naponta csak 72-80 százaléka használható el, így ennek kell tudnia a napi futásteljesítményt - e-busz zsargonban hatótávot vagy autonómiát - ha csak egyszer éjjel a depóban töltik.
Egy átlagos magyar városban, de a fővárosban is nonszensz , hogy mind a 890 busz elektromos, mindegyik éjfélkor érkezik a telephelyre és reggel 4-kor mindegyik kiáll.
Ha van is ilyen része az állománynak, az sehol sincs megkövetelve, hogy ugyanezek álljanak másnap 20 órás szolgálatba - és így sokkal nagyobb futásteljesítménnyel előbb öregedjenek ki .
A nagyobb flották, akár sok száz e-busz töltését jobb helyeken dinamikus elosztást biztosító töltésmenedzsment rendszer felügyeli.
Gondoskodik arról, hogy minden busz "tele tankkal" induljon munkába, a töltőteljesítmény igény mindenkor a legalacsonyabb szintű legyen és a mélyvölgyi időszakot minél jobban kihasználja a flotta
Van olyan telephely, ahol energiatároló is része a töltő infrastruktúrának, amely "üzletelhet" a hálózattal és/vagy bespájzolhat az éjszakai etetéshez, tovább simítva a teljesítmény csúcsokat.
A példádnál maradva legyen az 50 szóló busz akkukapacitása 490 kWh, ennek felhasználható része 390 kWh, (azaz hatótávja közel 400km, nem 300km) így 19 500 kW-ot kell legfeljebb 5 óra alatt felvenni, ami 3 900 kWh óránként - mégsem 6 000 kWh.
Ha 300km a követelmény akkor 375 kWh akkukapacitás elegendő, amiből 300 kWh a naponta elhasználható. így 15 000 kWh az összigény, 5 óra alatt ez 3 000 kWh.
Ebből faraghat le akkubank esetén a napközbeni betárolt energia, ami nem terheli a hálózatot.
Négy óra alatt nyilván meg lehet tölteni. Ha van áram.
Egy busz fogyasztása kb. 1,6kWh kilométerenként. Azaz 480kWh 300km-re. Ezt kell éjszaka 4 óra alatt beletölteni. Ha van egy garázsban 50 busz, az 24000kWh (24MWh). Ha ez eloszlik 4 órára, akkor a garázsnak olyan villamos hálózati csatlakozás kell, ami 6000kW-ot, azaz 6MW-ot szállít oda.
Azt nem értem, miért nem dicsekednek az első ajtó fölé telepített felnyitható aramszedővel, ami az első (általam linkelt) videoban pár másodpercig latszodik.
Az Ikarus Facebook oldalán most beszélnek új fejlesztesként a moduláris alvázcsaládról, aminek nem is ertem a létjogosultságãt, ha minden Kínában fog ezután készülni.
Ami viszont új, hogy Siemens gyorstöltő került az egyik busz tetejére.
Ezek után sírjunk, vagy nevessünk?! Ennyit a nagy Szêles tervről, hogy majd ő megmenti az Ikarust. Innentől kezdve, nyugodtan lehetne minden busz típusa tisztán CRRC, az Ikarus névnek semmi értelme a továbbiakban.