Szia!
Nem ismerem ugyan milyen a Punto használat közben de már csak a két lényegesen eltérő konstrukció miatt is megelőlegezem, hogy nem tetszene az Ignis.
Az Ignis szapulása következik, de nem azért mert nem szeretem.
Legyünk realisták, semmi értelme rábeszélni, ha aztán egy teljesen eltérő konstrukcióból átülve nem fog tetszeni és úgyis csak szidni fogod.
Motor:
A Fiat 1,3-as dízel 90 lóerővel szemben az 1,3 benzin kb. 90lóereje nem ugyanaz lesz érzésre, mégpedig az eltérő használati fordulatszámtartományok ÉS a nyomaték miatt.
A dízel kis fordulaton megy nyomatékból, emiatt erősnek érzed, de nem a Lóerő miatt.
Ignis-t éreznéd kb. 60lóerősnek, mert nyomaték főleg alacsony fordulaton nem igazán van, ez fordulatszámból él, akkor viszont meg hangos. (max. 118Nm talán 4400rpm-nél ha jól rémlik.)
Változó szelepvezérléses, a gyér szerint azért, hogy kis fordulaton is legyen némi nyomatéka de ebből annyit érezni, hogy kb. 3000rpm alatt erőtlen (persze nem 1-2 fokozatban, hanem 3. tól felfelé), 3.000-től használható, 4000-től meg elkezd húzni és akár 6500-ig forog (kb.). (950Kg az autó egyébként.)
Kérdés, megtudnád-e szokni, hogy egy lendületesebb országúti előzéshez 80-nál visszateszed harmadikba, nagy gáz és csak előzés befejeztével váltasz fel? Mert ezt kell tenned ha gyorsan akarod letudni, nem pedig vánszorogva és így még marad is egy kis vésztartalék a motorban váratlan helyzetre, pl. egy kanyarból előbukkanó szembe jövő esetén vagy ha az előzött autó is kicsit még rágyorsítana, mert nehogyár Suzuki előzze.
És ez nem kínzás (meleg motor mellett) hanem ott van ereje, ott húz (meg üvölt is persze). Autópályatempó kb. 4000rpm, nem csendes az utazás.
1-2 fővel elég jól (akár dinamikusan is) használható a megfelelő fordulatszámtartományokban és sokat váltogatva, de 3-5 fő terhelés nagyon lefogja, azzal már kimondottan nyúlós lesz minden gyorsítás vele és a fékezésre is figyelni kell nagyobb teher mellett.
Persze Suzukiban ülve szinte senki nem akar mögötted menni, kis túlzással mindenki meg akar előzni, akkor is, ha a max. megengedett sebességgel és érzésre jó tempóval autózol.
Megelőz, aztán ballag előtted, vagy megelőz majd befordul jobbra/balra, de a lényeg, hogy megelőzzön, mert Ő nem fog egy kis Suzuki mögött autózni.
(Sok év tapasztalata, legalábbis mifelénk vidéken.)
Fogyasztása nálam 70% alföldi országút +30% város: nyáron 6,3liter átlagban, télen +0,5-1Liter, attól függ mennyit mennyire van hideg, mennyit melegítem elindulás előtt.
(Úgy gondolom viszonylag lendületesen de nem sportosan vezetek, ha kell elforog 6000rpm-ig, de azért nem forgatom örökké, nem nyomom lámpától lámpáig, csak ha a forgalom ezt diktálja, ezt így kell nézni.)
6Liter alattit csak nagyon óvatosan vezetve vagy hegyvidéken sokat lefelé gurulva lehet produkálni szerintem (nekem egyszer sikerült az 5,8, hegyvidékes nyaraláson).
CSAK városban nem tudom, de szerintem nyáron is simán 7liter fölött lehet az átlag rövid kis utakkal, pályán meg megint lehet akár bőven 7 fölött mivel, a hasmagassága, formája, a rövid 5. fokozat nem kedvez a pályázásnak.
Maga a motor egyébként szerintem bírja a strapát, pedig szoktam forgatni ha kell.
Nálam 10-15.000km-enként olajcsere (max. 1év), 90.000-100.000 km a gyertyacsere periódus (iridium gyertyával) és nincs látványos olajfogyasztásom eddig: 250.000km.
Viszont vannak itt 500.000km-nél is többet futott autók, de azokkal már kellett törődni nyilván.
Kuplung, váltó nálam még bontatlan, gyári. (A váltónak viszont búgó hangja van új kora óta, másnak meg nincs ilyen gondja.)
Érdekes, hogy vezérlécsere elvileg nincs előírva, mivel láncos motor, ha hangja van, akkor kell hozzányúlni.
Futómű:
Kemény, ráz, keresztbordákon elpattog, ha a keresztirányú hiba kanyarban van, akár odébb teszi a seggét. Nem szeretnéd, sőt félnél tőle, míg meg nem szokod.
Van egy Renaultunk is itthon (nem nagy szám, csak egy Thalia) sokkal komfortosabb a futóműve, Ignishez képest teljesen más ugyanazon a rossz úton menni vele, de inkább az Ignisbe visszaülve feltűnő, ez mennyire kemény.
Ez ügyben mindenképpen próbaút szükséges, mert nem tudod mit vállalsz. :-) Kisebb keréknyomással ez ügyben nem érdemes játszani, ugyanis akkor meg kanyarban érezni, hogy kóvályog az autó, a magasabb építés miatt ez talán kicsit jobban érezhető.
Kollégámnak az öreg Skoda Octavia mellett van egy öreg Fiat Stiloja, azt mondja a Stilo komfortosabb rossz úton, a Skoda ráz, az Ignis meg még ahhoz képest is döcögősebb.
(Egy teljesen egyszerű merev tengely van hátul, ez az egyik oka, mondjuk ott cserébe nem sok minden tud elromlrani.
Karosszéria:
Viszonylag magas, ennek előnyeivel, hátrányaival.
Én szeretek magasan ülni, szeretem, hogy van benne fejtér, nem borul rám az "A" oszlop.
Viszont az üléspozíció magas, emiatt minden kanyarban felborulás érzésed lehet, amíg meg nem szokod a határokat. Az ülés ráadásul kemény de legalább a háttámlának van egy kis deréktámasza (csak egy kis domborulat) ami a Renaultban nincs és az hiányzik nekem legalábbis.
Szeretem viszont, hogy nem kell félteni, hogy odaér az orra egy magasabb padkához parkoláskor, meg ha kell, könnyebb letérni vele az aszfaltról (pl. hétvégi házba kimenni stb) de nem terepjáró.
Létezik 4 kerékhajtással is, annak a plusz nyűgjeivel...
Viszont SZÉLÉRZÉKENY de nagyon. Ha van egy erőseb oldalszél, nem tudok vele egyenesen menni, kóvályog. (A kormánya elektromos szervós és nagyobb tempónál túl könnyű, ez ilyenkor hátrány, elnehezülhetne kicsit vagy legalábbis jobban, mert elvileg sebességfüggő de nem éreznit.)
Ha erős szembeszél fúj a gyorsulásán is érezni, na meg a pillanatnyi fogyasztásmérő is csúnyább értékekkel jelzi, hogy erőlködik.
Ha pont hátszél van, azt is érezni, mert akkor meg könnyen szalad, fel is tűnik ilyenkor. :-)
Ismertebb hibák:
- váltó búgó hangja, ha nagyon extrém, csapágyakat cserélni kell
- nyelestengely csapágy hiba
- ABS kocka hiba
- ABS gyűrű törése a féltengelyeken (enyémben nincs is ABS)
- rozsdásodás (mondjuk ebben a korban már nem csoda): főleg B oszloptól hátrafelé, leginkább küszöbvégek, sárvédő ívek és hátul az alja+futómű+ kipufogó elemek.
Ha van rajta műanyag küszöbvédő+sárvédőív (GS modellek), azok alatt a legtöbb példány valószínűleg rozsdás már mostanra.
- kuplungbowden rögzítőfülének törése: nem elszakad a bowden, hanem a pedál alatt, ahogy a bowden be van "akasztva" a pedálba, az a fül eltörhet. Én cseréltetem 100.000kmenként, a bodent, eddig ez elkerült szerencsére.
- hátsó fékben (dobfék van hátul) a fékrugó törése. Ez egy kb. félkör vagy inkább "omega" alakú hajlított "acélhuzal"(?), ami ha elfárad vagy anyaghibás, váratlanul eltörhet. Jobb esetben csak csúnya, csörömpölő hanga lesz, de ha megakad ott valamiben az csúnya bajt okozhat ha blokkolja a kereket. Érdemes időként ránézni, cserélni, főleg ha nagyon rozsdás.
Ezt a hátsó féket (talán Bosch rendszer)a szerelők sem szeretik, sem előtte sem utána nem ilyen fék volt a Suzukikon hátul, nem is értik miért kellett variálni.
- hátsó kerékcsapágyak jobban fogyhatnak mint az elsők (nálam elsők még gyáriak, hátsók szerintem 2. vagy 3. garnitúra)
- 5. ajtó nyitó "füle" (amibe belemarkolunk) eltörhet, ha rángatja az ember
- 5. ajtó átvezető kábelkötege és a hátsó ablakmosó csöve az átvezetésnél megtörhet (ez mondjuk sok 5 ajtósnál ebekövetkezhet)
- sokat napon álló autók első lámpája csúnyán bemattulhat (már ha ez hibának nevezhető).
- napellenző rögzítője eltörhet, utána csak fityeg, nem tudod felhajtani (apróságnak tűnik de bosszantó). Másik beszerzése, pótlása drága, egyszerű és jó javítási megoldás tudtommal még nem született erre, csak ilyen-olyan barkácsolási próbálkozások vannak.
- gyári Blaupunkt fejegység általában hamarabb tönkremegy, mint az autó. Lehet 1-2DIN-es valami másra cserélni de mivel a gyári rádión van a középső kijelzőn lévő óra állítási lehetősége is, a fejegység cserével az óraállítgatási lehetőség is elvész. (Engem nem zavar, nézem az új fejegség óráját ha kell.)
Nem hiba de:
- a műszerfalvilágítás az full piros, van akit ez zavar. Egy ismerős azt mondta, olyan mintha tiszta piros hibalámpa lenne az egész.
- a tompított felkapcsolását nem jelzi visszajelző lámpa, le kell nézni a forgókapcsolóra a műszerfal bal oldalára ha nem tudod hogy áll.
(Az index, ablaktörlő kapcsoló és a világítás kapcsoló viszont nem japános megoldás, ezek Opeles kapcsolók, amikor ezeket gyártották, volt némi Opel-Suzuki együttműködés, lásd. pl. Opel Agila modelleket.)
- hátsó fék (ami dobfék) nem túl jó konstrukció, szerelők sem szeretik, a korábbi Swifteké jobb volt, jobban szerelhető és problémamentesebb volt állítólag.
Amiért Én szeretem: mert engem kiszolgált megbízhatóan, cserbenhagyás nélkül 20éven keresztül és napi 30-40km-es munkába járásra, vidéki országútra teljesen megfelel.
(Persze a kezdődő tünetekre, hangokra figyelni és reagálni kell időben.)
A motorja bírja (de japán stílusú, ezt meg kell szokni), szeretem, hogy magas az alja, magasan ülök benne és van fejtér.
Emlékeim szerint kb. 200.000 km-ig nem volt lényeges költségem a fogyóeszközökön kívül, a fogyóeszközök pedig nem drágák hozzá.
Utóbbi időben a futóművel kellett törődnöm: kerékcsapágy, féltengelycsuklók, lengéscsillapítók, rugók.
Mostanra sajnos a "gyárinak" nevezett alkatrészek már horror árúak, jó minőségű utángyártottra kell vadászni.
Elektromos rendszer szerintem stabil, bár nagy bonyodalmak nincsenek is benne. Izzók kiégése ritka, gyári központizárak és ablakemelők 20évesen is működnek (utólag beszereltekkel lehet gond hamarabb is.)
Én újonnan vettem az autót, ez akkor 2,5 milla volt közepes (GLX) felszereltséggel.
Néztem Skoda Fabiát is, de kaptam volna ugyanennyiért egy 3 hengeres 65Le fapad modellt. Vezetni nem volt rossz, de hangját nehezen viseltem volna el...
(Talán egy rádió lett volna a Skodában mint extra, meg kalaptartót is adtak volna kegyesen. Ma már vicces, de a full fapadban még az sem volt ha jól rémlik.)
Az Ignis ahhoz képest full extra volt ugyanannyi pénzért és jobb motorral, na meg tetszett a magas építése. Akkor persze még élveztem a jól kiforgatható motort is, ma már inkább ez fárasztó (én is idősebb lettem.)
Ez lett volna röviden...