Jól elírtam, mert valójában azt szerettem volna írni hogy a Leylandinak sekélyen helyezkedik el a gyökere és ha többet öntözi, akkor arra ösztönzi a növény gyökerét hogy több helyen megkapszkodjon! Semmi kedvem már nyírogatni őket, főleg hogy erősen fásak az ágak. A vezérágat (csúcshajtást) szoktuk visszavágni, kb.: 50 cm. A sűrűbb sövényt azt visszavágjuk, de a nagyobb sort azt már biztos nem. Az úgyis az Északi oldalon van, legalább fogja a szelet. Külterületen vagyunk, tehát nincs szomszéd akit zavarna, max engem hogy a mögötte lévő réten beárnyékolja lassan-lassan a Levendula-ültetvényemet :/
Azért kíváncsivá tettél ágvágó ügyében..., vagyis hogy szerinted ha a nagyon fás ágakat visszavágom, akkor vajon meddig csúnyálkodnak a vastag ágak? Gondolok arra hogy hamar ránőnek-e a pici hajtások?
"mert a gyökere egyértelműen lejjebb kapaszkodik ha több vizet kap."
Ez nem inkább fordítva van?
kevesebb víz, miatt a gyökérzete lefelé terjeszkedik, vagy mégsem?
A nyírásban a teleszkópos ágvágó és sövényvágó csodákra képes, :-) viszont szerintem bizonyos méret fölé nem szabad már engedni és bőszen vissza kell csapni a vezérhajtást.
Azért annyira nem kell rossz hírét kelteni a Leylandi Ciprusnak, mert úgymond egy igénytelen de szeretni való örökzöldről van szó. A gyökérzóna valóban sekélyen helyezkedik el, de megfelelő öntözéssel még az is stimulálható... A figyelmet és a gondoskodást valójában az első három évben kell megadni neki, mert akkor érzékenyebb a betegségekre a sok nyírástól, alakítástól..., főleg ha beteg növényt nyírtunk előtte a sövényvágóval. A borókaszú és a gomba lehet az ellensége, de a legnagyobb hibát akkor követhetjük el ha nem megfelelően öntözzük őket. Így elkerülhető hogy kidöntse egy erősebb szél, mert a gyökere egyértelműen lejjebb kapaszkodik ha több vizet kap. Sőt a locsolással megelőzhetjük a borókaszút is, mert az leginkább száraz időben és nem megfelelő öntözés mellett pusztít. Sajnos nekünk is volt vele harcunk, de csak 3-4 évig. Ráadásul nálunk homok van, és nincs csöpögtetőrendszerünk és mind túlélte úgy, hogy semmi vegyszert nem kaptak csak örökzöld tápoldatot és sok-sok vizet!
Most 7 évesek a Leylandik, kb.: 90 db-ot ültettünk a kertbe, ebből egyetlen egy van meghagyva szoliterként, de így utólag már nem oda ültetném ahol van, mert lassan eléri a 7 métert is és sajnos közel van a sövényhez. De mi így is szeretjük... Nyírtam, alakítottam őket 3-4 évig, de most már lehetetlen vagy állványozni kéne. Így utólag már okosabb az ember és sokkal sűrűbben nyírnám, alakítanám őket, nem csak tavasszal. Ez már így marad...
A negyedik képen látszik a méretbeli különbség a sövényként és a szoliterként ültetett Leylandi között.
Megoldódott a sárgulás? Ha igen akkor kíváncsi lennék hogyan sikerült. Nekem is van ilyen ciprusom. Nekem azt mondta egy kertész, hogy szerinte vashiányos.
Fiamnak 10 eve van... semmi gondja vele... szep, takar, es orokzold.
Ami a zsakhordot illeti - nalam a tujakon volt... a fiamnal kivitt vagy 16 hatalmas tujat... baratnomek is keson vetek eszre, hogy pusztit - es bizony azota egymas szajaba latnak a szomszeddal.
Aki szoliternek szeretné ültetni, hagyva, hogy megnőjön, vagy nyíratlan sövénynek, szélfogónak, - szvsz - az jól gondolja meg! Én is beleéltem magam, hogy szoliternek fogom majd..., kár, mert olyan gyorsan nő és adna majd mélyárnyékot, de a leírás szerint elég sekélyes és instabil a gyökérzete, ezért inkább letettem a tervemről. :-(
A Leyland ciprus (x Cupressocyparis leylandii) gyökérrendszerével kapcsolatban jelenleg (online) nem található részletes magyar nyelvű dendrológiai szakirodalom, jegyzet vagy szaktanácsadás. Legalábbis nekem nem sikerült eddig találni. Ezért hiánypótlónak szeretném ajánlani ezt az angol nyelvű leírást, tájékoztatót:
Depth of the Root System of Leyland Cypress
Overview
A plant's root system is the most important organ for its nutritional needs and growth. Because each plant has a different size, depth and character of root, the location, feeding and watering should be tailored to the plant's needs. Leyland cypress are usually grown as a privacy hedge and have an extremely fast growth pattern. The trees can get extremely tall very fast,so careful shearing and reduction of the height is important to help the undefined root system stabilize and feed the tree.
Tree Identification
The Leyland cypress is grown as an ornamental hedge. It can average 3 to 4 feet per year and is a heavy feeder. They are popular Christmas trees in the South probably due to their fast growth. The trees are resistant to most pests and diseases and a good central leader that stays straight. Leyland cypress are actually a false cypress and not related to true cypress. They are evergreen and all are sterile hybrids. The tree does not occur naturally and must be propagated by root cuttings. The maintenance on the Leylands is something to think about if considering planting, as it will need shearing at least twice yearly.
The Root System
The Leyland cypress has a fairly poor root system. It does not have a main taproot, which can make it very unstable in bad weather. The roots are small and very shallow, staying close to the surface of the soil. Additionally, the spread of the roots is minimal, especially for such a large tree. The roots will be at the top 2 feet of the soil where the most nutrients and water are held. On clay soils the roots may be even shallower, around a foot. The root spread is relatively small will depend on the size of the tree. For a 67-foot tree, main roots only spread about 30 feet outward.
Problems
Due to the shallow root structure, the Leyland cypress is vulnerable to high winds. Tipping over or becoming tilted is common since they don't have much of a grip and are rather top heavy. Overly wet soils can loosen the plants roots. Additionally, planting too near a driveway or paved path can impede root growth. The roots are fairly close to the surface and can fall victim to lawnmowers. The plant can also fall prey to other hardier root systems that are in competition for space and nutrients.
Root Disease
Two main diseases plague the Leyland cypress. Phytophthora rot is a disease that affects smaller roots and smaller trees. It causes yellowing of the foliage and tip die back. The disease is worse in areas with poor drainage and can only be diagnosed by a lab. The other disease is Annosus root rot. It starts with a fungus that grows on plant stumps, primarily pine. The disease travels through the roots of the stump and is spread by touching other plants roots. The large roots of the newly infected tree die and eventually the tree will die. The symptoms start with yellowing of the roots and can progress to brown or reddish brown foliage. The fungus may actually appear on the base of the affected tree and grow small irregular brown and white fruiting bodies. There is no cure for this disease.
Prevention/Solution
It is useful to remember "right plant, right place" when considering a new addition to the garden. In the Leyland's case, it is good to remember it needs full sun, well-draining soil, no large competing neighbors and regular pruning. The relatively undeveloped root system will sustain the plant quite well since it is a hardy species, as long as it has regular maintenance and care. To avoid the root disease Annosus, always remove the stump of any tree or treat it with granulated Borax.
Keywords: Leyland cypress, Fast growing hedges, Leyland cypress roots, Leyland root system
Én pont hogy árnyékba ültettem, és meg vagyok elégedve vele. Tegnap meg is nyírtam. Egy nagy fa alatt ültettem két éve egy tíz méteres sövényt. Húztam egy nád kerítést, hogy ne lássunk át egymáshoz a szomszéddal. Elé ültettem, a kerítés északi oldalára a leylandiakat. Az a cél, hogy mire a nád elrohad, tömör sövény legyen. Fölötte a juhatfát kicsit megnyirbáltam. A dolog jól halad.
Persze, a leylandinak is vannak kártevői, mint minden más növénynek is, de hogy 25-35 évig élnének átlagosan az nettó hülyeség. 100 évesnél idősebb példányai is bőven akadnak Angliában, amik a hibrid létrejöttének idejéből származnak, 40 m-esek és növekszenek. Nálunk jó 30 éve ültetik tömegesen, és úgy tűnik, jól érzi magát. Tehát egyelőre nem tudni, meddig élnek. Az USA déli felén viszont, ahol a magyarnál jóval melegebb és hosszabb nyarak vannak, sok rovarkártevője van, az arizonai ciprust javasolják helyette. Ez utóbbi viszont csak teljes napon fejlődik jól.
A leylandinak annyi negatív tulajdonsága van hogy csak marketing iparág tartja fenn .
Valóban gyorsan növekszik, a magasságaelérheti a 30 métert is, de a várható élettartam mindössze 25-35 év, és lényegében amint elérte a e teljes magasságát elkezd pusztulni-
Rádaásul ki van téve az számos rovarkárnak és a egyéb betegségnek, amik még hamarabb tönkretehetik az egész állományt!! (Monokultúrásan van ültetve szinte mindig!!). A zsákhordó lepke hamar ellepheti, és utána ,kézzel lehet permetezni a jó magas faállományt... (kissé drága dolog..)
Egyéb betegségei, amik még a 20-30 év előtt elvihetik az egész állományt: szeiridiumos üszkösödés, Botryosphaeria gombásodás - üszkösödés stb.
Tényleg rendkívül hajlamos az ilyen terjedő betegségekre.
Ráadásul sövénynek még kevésbé alkalmas, mert az még jobban rövidíti az élettartamát.
Ráadásul egyes értékesítők vidáman javasolják, hogy ültesd a fákkat kétszer olyan közel egymáshoz, mint ahogy szabadna ültetni, mondván: "Mindig kivehet egy fát, ha zsúfoltnak találja"
Sziasztok, élő sövény kerítést tervezünk, de nem tudunk dönteni, hogy leylandi ciprusból, vagy inkább brabant tujából? Szívesen olvasnék véleményeket olyanoktól, akiknek van, vagy jól ismerik ezt a két növényt. Köszönöm szépen előre is!
A házunk körül leylandi ciprusból alakítottam ki sövényt, az első 60 fa most 9 éves, és helyenként 6-7 méter magasak. Sajnos kihagytam pár évet a nyírásban, és most túl magasak. Ez önmagában még nem annyira zavarna, de látszik hogy a betegségek a lentebb lévő ágakat érintik inkább, amelyek kevesebb fényt kapnak, és most pont ott nem elég sűrű a sövény ahol ember beláthat.
Szabad-e a fák magasságát drasztikusan csökkentenem? Ha megteszem, vajon vissza fognak-e erősödni az alsó ágakon lévő hajtások? Ha 4 méter magasan elvágom a fákat, a törzsük ott jellemzően 5cm átmérőjű lehet, ha tudom érdemes-e kezelnem a vágott felületeket valamivel?
3 éves ciprusaim eddig szépen fejlődtek fél éve azonban fakó sárga lett szinte mindegyik és s hajtások végeegbarnult. Tippeket várok, mi lehet ez??? Köszönöm.
Van 10 db leylandi ciprusunk. Eddig semmi baj nem volt velük, de most észrevettük, hogy némelyik olyan ,mintha lisztet vagy valami por félét szórtak volna rá. Mi lehet a bajuk? Köszi!
Ha jól értem, akkor a réz felejtős, ez ellen nem véd, a benomil hatóanyagú szereket itthon kivonták, a klórtalonilt tartalmazó szert(pl. Bravot) meg földi halandóknak meg nem adják ki...
Tavaly tavasszal ültettünk leylandi ciprusokat a kerítés mellé sövénynek. Most márciusban lenne az első metszés, de mivel még soha nem csináltam ilyet felmerült pár kérdésem. Olyan 60-80cm-esek most a leylandi ciprusok. Több helyen azt olvastam, hogy a vezér ágat csak akkor kell metszeni ha már elérte a a kívánt sövény magasságot ami nálam 2,5m lenne majd, ezért gondolom most a vezér ágat hagyjam és csak az oldal hajtásokkal foglalkozzak? Az oldal hajtásoknál is többféle infót olvastam, valahol az írják, hogy az oldalhajtás zöld részének 2/3-át metsszük le valahol csak az 1/3-át írják, de olvastam olyat is ahol a felét javasolják. Ebből melyik lenne a helyes választás? A másik pedig, hogy minden oldalhajtást meg kell metszeni, azokat is amik pl csak 5cm-esek vagy csak azokat amik hosszúak?
Vegigolvasva a forumot, sokat okosodtam ezekrol a sovenyekrol. Viszont a bennem felmerult kerdesre nem lattam bejegyzest. Szoval, mennyi alul a minimalis szelessege egy 3 m magas, atlathatalan leylandi sovenynek? 60 cm-bol meguszhato?
Lenne egy kérdésem hozzátok. Tavaly ősszel telepített leyladni sövényem van. Most a napkban kivágtam egy régi fenyőfát és az lenne a kérdésem hogy a fenyő ágakat szétteríthetem-e a sövény alá, vagy inkább próbáljam meg lekomposztálni és esetleg majd úgy valamikor? Mi lenne a legjobb felhasználása a rengeteg fenyő gallynak? Egy keveset tettem bele a vegyes komposztba de mindet nem merem. Remélem nem csináltam azzal túl nagy bajt.
Nálunk a naylor's blue nagyon gyengén muzsikál, pedig pont ugyanolyanok a körülményei mint a másik fajtának (excalibur gold).
Megjelent rajtuk vmi betegség vagy tápanyaghiány (nem értek hozzá). Az alsó levelek úgy néznek ki mintha hamuval leöntötték volna őket. Mi lehet ez szerintetek?
Láttam ma tankolás közben a MOL kúton, hogy matricákat adnak vásárlásért és azokkal meg fél áron lehet elektromos sövényvágót venni. Nézzétek meg, hátha érdekel, Bosch.
Passz, egy gazdaboltos azt mondta, hogy ha kívülről befelé sárgul az sokkal nagyobb baj, mintha bentről kifelé. Én se tudom az okát, friss ültetés, de adtam neki mospilant+gombaölőt, keserűsót és vasat is.
Sziasztok! Érdeklődni szeretnék, hogy a t2 éves tujasorom alá vettem könnyező csövet, és azt szeretném tudni hogy érdemes e a talajba rakni vagy elég ha a felszinén van csak? Mennyi ideig kell mennie, hogy elegendő víz jusson ki