Köszönöm a segítséged, szakértelmed, ötleteid és a támogatásod. Mindig jól jön az embernek a segítség, főleg ha nem a pilótaülésben ül. "Navigátor utolsó mondata: "...vagyis balra..." :) Üdv!
Nem sikerült velük, mint kiderült az anyacég Svájci. Nem raktam kondikat, az antenna a szárnyon van, így nem zavar semmit, úgy tűnik hibátlanul működik.
Ezek szerint az intercom a gyári kábele nélkül nem kompatibilis a rep szabvánnyal.
Innentől valóban csak az egyedi kísérletezés marad.
A gumiantenna közelsége bizony okozhat zavarokat. Egy távolabb elhelyezett rendes ellensúllyal ellátott antenna sokat segíthet ezen.
Az intercom árnyékoló dobozba helyezése is javíthat de a kábeleken is nagyon sok nagyfreki bejuthat. Ilyenkor a dobozba lépés pontján hidegítő kondik tudnak segíteni. 1 nF-os kis kerámia kondi minden ki és bemenő drótra a lehető legrövidebb lábakkal a testre.
Az olasszal nem sikerült zöld ágra vergődni eredeti kábel céljából?
Ki és bemeneti ágba egy egy 33K-s ellenállással, a rádióban menüben a beépített mikrofon kikapcsolásával és a hang visszacsatolásával sikerült működésre bírni, a rádió kb. fél hangerőn rendesen érthető oda vissza, hangosabban még mindig torzít mint ami túl van lőve. Nem lett volna jobb egy negatív visszacsatolást berakni?
Bár a rádió antenna végét le kell fogni mert nagyon beleszór az intercomba, lehet, h. le is kell majd árnyékolni, mert eddig műanyag dobozban volt eddig. Szerintem a külső antennáról is összeszedi majd a sugárzást.
Igen a CT-96-os kábelt vágtam vissza ill. alakítottam át a minidinre. Megpróbálok SMD-t sorbakötni bár nem lesz egyszerű. Egyébként a kimenete az intercomnak vonalszintű, tehát egyébként sem illeszkedik megfelelően a mikrofonhoz. A gerjedés amiről beszéltem valójában sípolás, olyan amikor túl van erősítve a mikrofon, és összegerjed a speakerrel.
Nincs ilyen állítási lehetőség. Maximum az önhangot (adás közbeni visszahallást) lehet kikapcsolni.
A CT-kábellel jöttél ki a rádióból? A normál reprádió szabvány 300mV mikrofon szinttel és 1-3 V hallgató szinttel dolgozik.
Az lehet, hogy az intercom más, érzékenyebb beállításban van és az eredeti csatlakozó kábelekben van ellenállás vagy osztó. Ezt könnyen meg lehet tenni. Sorba kell tenni a mikrofon ággal és a hallgató ággal pár kOhm-ot.
Arra ügyelj, hogy adáskor az antenna ne szórja meg a intercomot, mert abból tényleg rusnya gerjedés lehet.
Ez az apró trükk sajnos nem vált be, ugyanis az intercom kimenetén nagyobb jelszinttel érkezett a jel, és kezdeti zavart is okozott. Táppal már fordított lett a helyzet, így sikerült helyesen megtalálni a ki-bemeneteket, ám ha csatlakoztatom a két készüléket, jelentős probléma merült fel. Túl nagyok a ki-bemeneti jelszintek. A szinte csak bekapcsolni kell a rádiót, mert ha növelem a hangerőt egy picit is, akkor torzít, ha pedig adásba váltok sípol, gerjed a rendszer. Esetleg van valami beállítás a rádión amivel megváltoztatható a ki-bemeneti impedancia?
Egy apró trükk: az intercom kikapcsolt helyzetében is a rádió felől jövő vételhang bejut a pilóta fülesébe. Így ez is segít ezen bemenet beazonosításában.
A 100 Ohm azért kell sorba a hangfrekis vezetékbe, hogyha rossz csati pontra érinted a vezetéket, senkinek ne legyen baja belőle. Mindenképp valamilyen műsorforrás fejhallgató vagy póthangszóró kimenete legyen a kis impedancia miatt. Ezért nem jó egy Line kimenet.
Ha van némi ismereted meg pár egyszerű eszközöd, meg esetleg egy órád a dologra, nem egy ördöngősség kiokumulálni a DIN bekötését.
Amit ugye keresni kell:
1 db test. No problem.
1 db táp. Sima.
1 db hangbemenet a rádió felől. Vételhang.
1 db hang kimenet a rádió mikrofonbemenetére.
1 db PTT.
Egy zsebrádióból 1 V körüli hangfrekit (fülhallg.csatl) egy 100 Ohm ellenállással beadsz minden lábra. Egyiknél meg fog jelenni a fejhallgatókban. Ez a hangbemenet.
Egy 9V-os elemből és 1 LED-ből álló "szakadásvizsgálóval" a PTT kikereshető. Sima Ohm mérő 1,5 V-os vizsgálófesze kevés lehet! Testre húz a PTT szál.
Ha a PTT is megvan, egy erősítő line bemenetére kötve a többi lábat kell meghallgatni, miközben nyomod a PTT-t. Kb. 300 mV nagyságú kimenő jelet ad, ha beszélsz a mikrofonba. Ez megy majd a rádió miki bemenetére.
MiniDIN dugó kapható. Néha hsználható, nem szétolvadó minőségű is.
Sok sikert!
5,23-as Jack a Conrad-nál rendelhető. Kb. 3000.- HUF.
A PTT aljban csak az adás szál lesz bekötve, a mike nem. A mikrofon és a hallgató általában külön bekötött földvezetékkel dolgozik, a hallgatóban is függetlenek. Így jön ki az 5 szál. Egy hallgattyú 4 szál. A PTT mindig a mikrofon földjét használja.
Ez így több évtizede bevált. Vannak ma már modernebb, egy dugós, külső tápos rendszerek. Bose és más ANR fejhallgatók. De az átlag repellős még a szénmikrofon szabványt használja.
Csak azért nem értem, mert ugye a mikrofon két pólusú (sztereo) a PTT is két pólusú, (ennek a kettőnek egy-egy szála össze van kötve a nyákon) a speaker plusz egy pólus, az összesen már öt, de így minek is? Hacsak nem azért, h. egy PTT-s kézi mikrofont is be lehessen dugni a középső PTT aljzatba. Viszont így az is lehetséges, h. mindkettő tudja ugyan azt a funkciót, h. a mikrofon aljzat is PTT-s)? Már úgy értem, h. a PTT és a mikrofon aljzat ugyan azt a funkciót el tudja látni pl. egy PTT-s mikrofon esetén? Értelmetlenül nyilván, de mondjuk 4 ilyen kézimikrofont is rádughatnánk? Természetesen erről az intrcomoról beszélünk, lehet, h. másik másféleképpen van felépítve.
Igen tudom, azért nem is akartam használni. Egyébként ha már itt tartunk, a PTT foglalat miért sztereó? Ha csak egy PTT kapcsolót dugunk rá, mi értelme? A speaker mono csak azért kérdezem mert nyilván van valami funkciója, és a mic és a PTT a nyákon egyik pólusa össze is van kötve. Ill. a GND is természetesen.
Úgy 20 éve még én is rádióamatőrködtem vagy inkább csak foglalkoztam hobby szinten elektronikával, így a PTT nem volt ismeretlen számomra. 5.2-es dugóm van, de mono. Anno használták elektroncsöves rádióknál is hangszórókivezetésnek. (A csatlakozó fején két csavarral lehetett rögzíteni a kábel meleg erét és a GND-t. Papírral vannak elválasztva a vezetők egymástól. Ez ma már nem célszerű, repülésben főleg nem biztonságos.)