Szerintem pedig igen sokan vagyunk, akik szeretnénk tudni, hogy ki, vagy kik a felelősei egy ~14Mrd Ft-os gép balesetének, (urambocsá megsemmisülésének) valamint a szintén sok pénzen kiképzett repülőgép-vezető önhibáján kívüli sebesülésének.
Én úgy gondolom, konyha nyelven is el lehet azt magyarázni, úgy biztos megértjük. :-)))
Azért folyik a vizsgálat, hogy mindent kiderítsen, és olyan intézkedések követhessék, hogy ilyen többé ne forduljon elő. Persze a vizsgálat eredménye nem mindenki számára és nem minden részletében lesz hozzáférhető, hanem csak akire tartozik (mivel ez szakmai anyag, úgyse sokan értenék).
Látod, itt vagyok (voltam) kissé megakadva, mert akárhányszor megnézem azt a rövid videót, nem látom, hogy az ülés levált volna. :-(((((((( Szóval a hevedervágó "metszőolló" sem volt a helyzet magaslatán..... Így már világos, hogy miért nem fékezte le az ernyő a megfelelő földet érési sebességre szegény fiút, és miért esett olyan szerencsétlenül. :-(((
Én kérlek a Blikk-ben olvastam azt a megállapítást, hogy a sérülés a kilövés pillanatában történt, mert ugye a 20 G-s terhelés, meg a rövid felkészülési idő, a nem megfelelő testhelyzet felvétele, stb......... Persze a Blikk nem egy szűkebb értelemben vett aviatikai szakirodalom, mint tudjuk.
Az orvos nyilatkozata valahogy elkerülte a figyelmemet, de az igazán jó hír, ha van esélye, hogy visszaüljön a gépre. :-)))))
Tegnap a TV-híradóban a kezelőorvosa nagyon optimistán nyilatkozott róla, hogy mivel nem kell műteni, normális gyógyulás esetén (én úgy értem ezt: komplikációk nélkül) van rá esélye, hogy visszaüljön a Gripenbe (persze nem jövő hónapban, a doki fél évet mondott, hogy akkortájt dőlhet el).
A sérülés valószínűbb, hogy akkor keletkezhetett amikor talajt fogott, illetve nem is talajt, hanem sajnos katapultülést. Az ülés egyik hevederét nem vágta el a piro-működtetésű leválasztó kés, így alatta lógott +60-80kg, ettől túl nagy lehetett a süllyedési sebessége, ráadásul leérve így rá is esett az ülésre.:-(
Azt olvastam ma az egyik újságban, hogy megállapították, Kádár örnagy gerinc, illetve csigolya sérülése a kilövés pillanatában keletkezett.
Itt jegyezném meg, hogy nagyon sajnálom a srácot, mert ilyen sérülések után valszeg soha többet nem ülhet bele a Gripenbe. :-((((((((( (volt alkalmam tapasztalni anno, min megy keresztül egy vadászpilóta, ha letiltják a repülésről)
A Csehországban balesetet szenvedett gépből is zéró magasságon katapultáltak a pilóták, de nekik semmi bajuk nem lett.
Mi a különbség a kétféle kilövés között? Esetleg csak a vak szerencsén múlik ki, hogy vészeli át?
Tudok, azaz tudtam egy-két dolgot az F13-asról, most sikerült a segítségeddel valamennyire feleleveníteni az emlékeimet. :-)))))) '69 októbertől '71 februárig voltam "alkalmazásban" az MN 6336-nál, ragadt rám ez-az a MIG-ekről.
Igen így valóban logikus, hogy miért a betonra jött le a srác.
Részemről is vigyázz, tisztelegj! Megérdemli a pilóta, akiről annyit tudok a hírekből, hogy hála Istennek nincs életveszélyben. :-))))))
Más: Nagyon kíváncsi vagyok, a csehországi baleset kivizsgálásának végeredményét mikor és milyen formában hozzák nyilvánosságra.
Gyanús, nagyon gyanús ez a viszonylagos hosszú csend. :-(((
1., a MiG-21 hasraszállásnál tudott volna gurulni az orrfutón és hason csúszni a talajon. Ehhez tudni kell, hogy a 21-nek többféle futó-nyitási lehetősége volt, a normál hidraulikus, a sűrített levegős vésznyitás (ugyanúgy mindhárom futóhoz) és a mechanikus vésznyitás csak az orrfutóhoz; nyitott orrfutó nélkül elvileg tilos volt a hasraszállás, annyira nagy volt az esélye az átvágódásnak (ennek ellenére volt akinek sikerült , ha nem is szándékosan).
2., A tegnapi Gripennél ehhez képest volt két komoly eltérés: pont az orrfutó volt rögzítetlen helyzetben, nem lehetett tudni, hogy talajfogásnál is megmarad-e köztes pozícióban, vagy hirtelen becsukódik a súly alatt, az orr beletúr a földbe és kész a bukfenc; fel volt függesztve a gépre a Litening-konténer, ráadásul az jóval a súlypont előtt van és ASZIMMETRIKUS pozícióban, a jobb szívócsatorna alatt, ha ez ássa be magát a füves talajba, akkor biztos a bepördülés/bukfenc/cigánykerék valamilyen kombinációban, és ez sem életbiztosítás. Így a betonra hasraszállás volt szerintük a legbiztonságosabb, kivéve persze a biztonságos magasságban történő katapultálást, persze akkor a gépből csak egy kupac roncs maradt volna. A pilóta viszont minél kisebb gép-sérüléssel próbálta menteni a menthetőt, és ebbe kishíján belehalt. Úgyhogy szerintem - Vigyázz, tisztelegj!
Miért a betonra tette le hasra Kecskeméten a Gripent a pilóta? Én ott voltam katona, emléxem, hogy a felszálló beton pálya mellet volt egy hasonló méretű füves pálya, épp az ilyen leszállásoknál bekövetkező (pl. kigyulladásos) balesetek csökkentésére. Nekem azt mondták, hogy a MIG 21-gyel sokkal praktikusabb a fűre hasra szállni, mint a betonra. Logikus.
A Gripennel miért nem? Nincs már meg az a füves pálya? Nem jártam ott évtizedek óta.
Beszéltem kintlévő műszakiakkal,ott voltak végig.Egyszerű pilótahiba,a góré (idén repült 4 órát) rajtahagyta az autothrottle-t,és 86%-on pörgő hajtóművel tolták a féket.Persze, hogy nem állt meg ráadásul vizes volt a pálya.Háló pont nem ment,így a sok piciből megint összeállt a baj.
Arra azert kivancsi lennek, hogy tenyleg gyartanak-e belole akar egy db. ujat. Eddig a regebbi gepeket ujitottak fel 1,5 gep/ev tempoval, vagy 1gep/1,5 ev tempoval. Nem emlekszem melyik a kettobol, de elegge kis kapacitas, eroforras megletet jelenti ez.
Az MTK pályánál húzott el a fejem fellett, hogy egy éles balos fordulóval a Belváros felett a Duna vonalán menjen vissza délnek. Magyar JAS-39 volt, de augusztus 20 -án kívül sosem lehet látni erre. Hopp, az nemsokára itt van. Lehet, hogy van összefüggés?
Valaki latta azt a gepet ami kb 10perce suhant at budapest felett? 16.kerbol jol lathato volt alacsonyan...de felsegjelzest nem lattam csak hogy harci vadaszgep volt..
Vagy, hogy egy másik példát mondjak. 100 km/h sebességnél lényegtelen, hogy a Po-2 szűkebben fordul vagy egyáltalán fordulni képes vízszintesen, mint az F-15 vagy akár a Me-109. Azok szépen felemlkeden és a magassági és erőfölényüket kihasználva azt csinálnak, amit akarnak...
Ma leszedtem ebup formátumban, de pdf-be átrakva olyan nagyon furán néz ki. Láttam már más könyvet is ilyen furán. Margó sehol, furcsa karakterméretek, tördelés borzalmas. Ha neked szép formátumban van meg, akkor nagyon megköszönném.
Láthatólag nem értettél meg. Az F-15 el sem kezdi a fordulót. Bevágja a full utánégetőt és 4G-s fordulót 20 ezer lábór indítva úgy csinál M0.9 táján, hogy 25 ezer láb magasságig a gép enyén gyorsul és utána lassul. Mi a frászkarikárt kezdeményezne vízszintes fordulóharcot, amikor emelkedő fordulóharcban hülyére veri a 21-est...? Teljesen midegy, hogy egy ennyire leszűkítet helyzetben mire képes a 21-es, ha más és teljesen nyilvánvaló taktikát alkalmazva szart sem ér. Ott kezdőik, hogy a szöveg felteszi, hogy eleve az F-15 mögött van már a 21-es...
MiG-23MS és BN gépekkel rendelkeztek az amerikaiak, Mindez a '80-as évek elején-közepén. Ebben az időszakban a szovjetek már lecserélték a 'frontvonalbeli' ezredek gépállományát MiG-23ML, MLD-kre, amely egy teljesen más dimenzió. Néhány alakulat repülte még a MiG-23M-et, de már a módosított szárnnyal és avionikával....
Volt a végén MF is. Ugyanúgy gyűlölték a pilóták azt is. Az ML fordulóharcban nem komolyabb ellenfél, mivel csak meg van erősítve a szerkezete, kicsit könnyebb és kicsit erősebb a hajtóműve. Egyedül az MLD az aminél már konkrétan arra törekedtek, hogy javítsanak a gép szánalmas manőverezőképességén. De mire az szolgálatba állt, már túl késő volt.
Mármint, hogy a magas szubszonikus tartományban levő Ps fölényt kihasználva az F-15 fordulózás közben is az ellen fölé emelkedik?
Igen, valami ilyesmi van leírva.
Steve Davies: Red Eagles
Amúgy el tudom küldeni a könyv "biztonsági másolatát" :D Ha érdekel.
MiG-23MS és BN gépekkel rendelkeztek az amerikaiak, Mindez a '80-as évek elején-közepén. Ebben az időszakban a szovjetek már lecserélték a 'frontvonalbeli' ezredek gépállományát MiG-23ML, MLD-kre, amely egy teljesen más dimenzió. Néhány alakulat repülte még a MiG-23M-et, de már a módosított szárnnyal és avionikával....
" Az idézett rész meg egyértelműen hibás. Az F-15 teljesítményét kihasználva nem megy ilyen helyzetbe, szépen felhúzza a gépet és felülrő leborít. A legalapvetőbb dogfight taktika az, hogy a sebesség-magasság-fordulókör vetületével játszol... "
Szerintem olvasd el még egyszer >
" Even the mighty F-15 Eagle had no solution in dogfight below 150-250 knots against MiG-21 in US Aggressor hands. At the beginning of dogfight, at the speed of 400-500 knots MiG-21 will turn at max g loosing 70 knots per second, ending at the speed of 70 knots in less than 90º of turn (deceleration of 3.5 g, more intensive than Harrier’s VIFF turn). Reportedly, no other aircraft can do that. This way MiG will remain behind every opponent still having sufficient controllability for gun tracking using rudder rolls. Opponents would think that at this speed MiG can only bring down the nose and dive, but the MiG at less than 100 knots has sufficient pitch authority to raise the nose at enemy. If F-15 tries to follow, ’21 should execute 'barrel-roll ' to remain behind the Eagle. It is obvious that MiG-21 'Aggressor' pilots pulled full aft stick in turn regardless of the lateral oscillations, roll-off and temporary loss of control. "
Ha egy ilyen szituációban az F-15 elindul felfelé :)
Hát igen, abban a bizonyos könyvben is pont egy ehez hasonló taktika van leírva, csak jópár oldallal később... :)
Mármint, hogy a magas szubszonikus tartományban levő Ps fölényt kihasználva az F-15 fordulózás közben is az ellen fölé emelkedik? Kis sebességen az F-14 meglepően versenyképes Ps-sel bír, de a M0.8 táján kezd nagyon elanyátlanodni az F-15-tel szemben. Mind az F-15 mind az F-16 közepes magasságban, M0.9 sebességtartományban zajló légiharcra lett tudtommal belőve.
Hát igen, abban a bizonyos könyvben is pont egy ehez hasonló taktika van leírva, csak jópár oldallal később... :) Amúgy van benne még pár érdekesség, pl. az F-16 ellen semmi esélye a 21-esnek, tényleg nem tud ellene tenni semmit. Az F-14A-val bizonyos helyzetekben egyenértékű, bizonyos helyzetekben jobb! Az F-14B és későbbi változatok ellen viszont már bajban van a 21-es.
De a korábbi gépek számára veszedelmes ellenfél volt, az amcsi tesztekből kiderült, hgoy egy jó 21-es pilótának gyerekjáték volt elbánni az F-4 Phantommal. A pilóták akik repülték egybehangzóan imádták ezt a kis gépet. (a 17-est is egyébként)
Visszatérve a MiG-23-hoz:
Manőverező légiharcban elvileg lenyomja a MiG-21Bisz-t.
Dupla belső üa. mennyiség, 800l-es pótosok (szárnyon nem foglalnak fegyverfelfüggesztő pontot, 4h 20p repülési idő {végre lehetett őrjáratozni, nem csak keszi-t adni}).
Az amerikai tesztek szerint semilyen gép ellen nem szabad a 23-assal manőverező harcot kezdeményezni, (beleértve a Starfightert is!) mert nemcsak, hogy esélytelen, még életveszélyes is. Már egészen kis állásszögeknél is komoly rázkódás lépett fel, ráadásul már kis g-erők is siettették az anyagfáradást.
Légiharcban az egyetlen dolog amit tenni tudott a 23-as, hogy kihasználta extrém gyorsuló és emelkedőképességét. Így a pilótának nem kellett aggódnia a Sidewinder miatt, (mire indítani lehetett volna, már késő volt, ha valahogy mégis indították, akkor is, mert nem érte el a MiG-et) de ugyanakkor a nagyobb hatótávolságú fegyverek számára agyaggalamb lett. Egyetlen taktika vált be: Ha összedolgozott a 21-essel. Nagyobb magasságban repült a 23-as, csalinak (másra egyszerűen nem volt jó), és amíg az ellenfél vele volt elfoglalva, a 21-es jó pozícióba tudott kerülni, ahonnan komoly meglepetést okozhatott.
Egyébként az üzemanyag mennyisége már tényleg egész jó volt, az amerikaiak is arra jutottak, hogy sokkal tovább bírja mint a 21-es.