Keresés

Részletes keresés

Tamas(Ottawa) Creative Commons License 2021.06.05 0 0 54337

Vajjon miért nem lehetett a jelenlegi M5x5 kijáróból egy egyszerű de nagysebességű csomópontot összekalapálni?

Itt egy példa a "kertem" aljából: 401x16 volt az eredeti, a 401x416 váltáshoz jóformán még csak lassítani sem kell.

Előzmény: Aladár46 (54336)
Aladár46 Creative Commons License 2021.06.05 0 0 54336

Rövid meghatározás:

Vállalkozási szerződés az M44 gyorsforgalmi út Kecskemét (5.sz.főút) - Szentkirály szakasz megvalósítására.

PST kód: A044.20.73

 

A közbeszerzés ismertetése:

M44 2x2 sávos gyorsforgalmi út Kecskemét (5 sz. főút)- Szentkirály közötti 32,3 km egybefüggő szakaszának megvalósítása, mely csatlakozik az építés alatt lévő Szentkirály- Lakitelek szakaszhoz.

Szakmapolitikai döntés alapján az M8 gyorsforgalmi útként megtervezett Kecskemét- Nagykőrös szakaszt is M44 gyorsforgalmi útként kell forgalomba helyezni.

— tervezési sebesség: 110 km/h

— koronaszélesség: 22,50 m

— forgalmi sáv szélesség: 3,50 m

— 5 sz. főútnál turbó körforgalmú csomópont

— 441 sz. főútnál különszintű csomópont,

— egy egyszerű kétoldali pihenőhely

— összesen 14 db műtárgy melyek között van 2x2 forgalmi sávos gyorsforgalmi út átvezetését szolgáló olyan híd (vagy felüljáró vagy aluljáró), melynek két közvetlen támasza közötti legnagyobb szabadnyílása 44,0 méter.

A tárgyi építési beruházás oszthatatlan szolgáltatásnak minősül.

A nyertes ajánlattevő(k) által ellátandó feladatokat részletesen a közbeszerzési dokumentumok tartalmazzák.

Ajánlatkérő felhívja ajánlattevők figyelmét arra, hogy a tárgyi közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő szerződés finanszírozására támogatásra irányuló igényt fog benyújtani, és ajánlatkérő a Kbt. 53. § (6) bekezdése alapján a támogatásra irányuló igény el nem fogadását, vagy az igényeltnél kisebb összegben történő elfogadását olyan körülménynek tekinti, amely miatt az eljárást eredménytelenné nyilváníthatja. Továbbá a Kbt. 135. § (12) bekezdése alapján a támogatási igény igényelt összegben történő elfogadását ajánlatkérő a szerződés hatálybalépését felfüggesztő feltételként köti ki.

PST kód: A044.20.73

 

A szerződés, a keretmegállapodás vagy a dinamikus beszerzési rendszer időtartama:

Az időtartam hónapban: 36

A szerződés meghosszabbítható: nem

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:278453-2021:TEXT:HU:HTML

 

dimelo Creative Commons License 2021.06.04 0 0 54335

Az ilyen dilemmák eldöntésére alkalmazzák a - szigorúan titkolt - költség-haszon elemzéseket.

 

Néhányat azért ismerek:) Támpontnak mindenképpen alkalmas részleteiben.

 

Mindenek előtt a beruházás összköltsége, de lényeges összetevői még:

az Üzemeltetési és fenntartási költségek

a Pótlási költség

a Maradványérték

 

Még fontosabbak az elvárt (remélt) hasznok:

Utazási idő megtakarítás

Baleseti kockázat változása

Jármű üzemköltség csökkenés

Környezeti hatások

 

Ezek kiszámításához a fő adatokat a forgalomprognózisoknak kellene biztosítani. (és itt van a kutya elásva...)

Ki ne felejtsem az útdíjbevételeket, amelyek meg direktebb módon forgalomfüggők!

 

A Közgazdasági hasznok és költségek egyenlegének (ENPV) pozitívnak kell lennie...

Tehát a Benefit-Cost-Ratio (BCR)  nagyobb, mint 1, sőt... minél nagyobb - ideális esetben - annál jobb....

 

Ehhez jól jön a szakmai "találékonyság"...

 

 

Találtam egy ritka publikált kivételt!

Már több tucat gyorsforgalmi szakasz KHT-ját átkutattam - kritikusan  írtam is róluk - de mindeddig

csak az M3 Vásárosnamény - Országhatár szakasz dokumentumai között találtam egy összefoglaló táblázatot.

 

A tanulságosan kiemelkedő költségek, és a környezetvédelmi felsorolások után a táblázat alján látható a BCR hányados.

 

 

Most nem részletezném, de meghökkentőek a nyomvonalak közötti eltérések.

Éppen a forgalomelemzési fejezetnél tartok, már látszik a kilógó lóláb...

 

Legközelebb...

Előzmény: ÁsítóSárkány (54334)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.06.03 0 0 54334

Az igazi kérdés az, hogy a különböző viszonylatokat hogyan jó súlyozni a tervezésnél.

Előzmény: dimelo (54330)
rm40 Creative Commons License 2021.06.03 0 1 54333
Előzmény: rm40 (54331)
rm40 Creative Commons License 2021.06.03 0 2 54332
rm40 Creative Commons License 2021.06.03 0 2 54331
dimelo Creative Commons License 2021.06.03 0 1 54330

A forgalombecslés rizikós műfaj, különösen, ha a bázisadatok is pontatlanok.

2016-ban volt Célforgalmi felmérés (OCF)

és van az utolsó ismert adatsor az OKA 2019-ből.

 

OCF teherforgalom  Ártánd határ: 2595 db

              Berettyóújfalu elkerülőn: 2022

                       427-47. út dél felé    126

                          47. út észak felé    506

                        42. út nyugat felé  1366

 

A személyforgalom regisztrálásánál súlyos anomália tapasztalható:

Ártánd határ:                         4006 db

4808. úton Nagykereki -Debrecen felé 1510 db személyautót jeleznek a határról!!! (OKA összes szgk: 961 db)

ezért fenntartással legalább +800 a Berettyóújfalu elkerülő személygk. volumene: 1348+800= 2148 db

427. úton Berettyóújfalu felé  358 db

         47. úton dél felé tovább: 60 db

         47. út észak felé 268+800=1068 db

         42. út nyugat felé           676 db

 

És ehhez jön a települések közötti ingázó forgalom.

 

Ha abban kell dönteni, hogy a 47. út déli forgalmát 14 km-es nyugati elkerülőn (+2 híd),

vagy a meglévő keleti elkerülő korrekcióival, 5 km út építésével HASZNOSABB  átvezetni, akkor ez sokkal jobb megoldás.

 

Ha a bármennyivel növekvő határforgalom aránymódosulása történne a 47. déli irány felé (kétséges), akkor is ez a legrövidebb út. (M4-M35 csp. felé +11 km lenne)

 

De figyelmet kellene fordítani a járási székhely és a kistelepülések közötti kapcsolat javítására is.

Munkahelyek, bevásárló központok, KÓRHÁZ, hivatalok megközelítése.

https://www.google.com/maps/dir/47.2267525,21.5430932/47.2826675,21.8060331/@47.2010814,21.6463357,12z/data=!4m2!4m1!3e0

 

Úgy gondolom ebben van a 4812. úti csomópont kialakításának legfontosabb indoka, lényege.

Amíg egy mentőautó továbbra is átdöcögni kénytelen több falun, mert az M4-en 12 km-rel több utat kell megtenni, addig az autópálya kistérségi haszna mellett nincs érv...

A felvázolt 4812. úti csomópont 5 km-rel rövidítené, egyben gyorsítaná a járási székhely és a gyorsforgalmi út elérhetőségét Pocsaj-Esztár-Kismarja-Nagykereki térségéből.

 

Ezeket a szempontokat biztosan sikerült figyelmen kívül hagyni a tervezőknek...

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (54318)
Carina_S Creative Commons License 2021.06.03 0 0 54329

Na ez a facebook-os videóban bemutatott műszaki zár legalább ér valamit, mert megfogja az "öklelő őrülteket"! :)

 

De persze a forgalmasabb helyekre meg kellene fontolni a közúti felüljárókat is!!

Előzmény: rm40 (54325)
Carina_S Creative Commons License 2021.06.03 0 0 54328

De ez az epilepsziás rohamos eset elég ritkán esik meg; az meg viszont, hogyha valaki meglát egy már lezárt teljes sorompót, hogy az illető akkor szándékosan direkt nekimenjen és "felöklelje" azt... . -- szóval ez nem valószínű (senki sem akar így öngyilkos lenni, a vonat által ledaráltatva saját magát).   

Előzmény: Carina_S (54327)
Carina_S Creative Commons License 2021.06.03 0 0 54327

Amiket mutattál, azok sorompók egyike csak egy vékony cső; kis teherbírással; a másik pedig egy zártszelvény sorompó, amely nagyobb erő hatására könnyen behorpad, különösen ez a téglalap keresztmetszetű (négyzet keresztmetszettel és vastagabb méretben már aránylag többet bírna... . Szóval ezek nem az igazik... .. -----


Amit viszont én mutattam a Hírfigyelő (54113)-ban -- (mindegy melyik nickemen, mert ez a kettő van) -- , az egy kb. 20 cm átmérőjű acélcső, kb. 6 mm falvastagsággal (vastagfalú acélcső!). Mármost mivel egy cső keresztmetszetben szimmetrikus, ez az alak veszi fel legjobban a hajlítóterhelést -- (aminek a szalagkorlát lemezanyaga a közelébe sem mehet!). Ezek azért egy ütközéskor sokkal többet bírnak ki, mert ez ugyanaz mint a hajlító-terhelhetőség. Nem mondom hogy nem rogyik be ekkora ütközésnél, de: nem engedi a nagy teherautót a vonattal összeszaladni.

 

De ez az epilepsziás rohamos eset elég ritkán esik meg; az meg viszont, hogyha valaki meglát egy már lezárt teljes sorompót, hogy az illető akkor szándékosan direkt nekimenjen és "felöklelje" azt... .

[!!!] Minden autósra úgy hat a lezárt teljes sorompó, hogyha meglátja hogy már lezárták, akkor megáll és kivárja amíg elhalad a vonat és felnyitják előtte a sorompót (= szabad jelzés!).Viszont: mivel a "sima" fénysorompónál nincsen sorompórudas műszaki zár, ezért az autósok hülyébbjét szinte "rácsábítja" arra a kísérletezésre, hogy "Úgyis megmutatom hogy én még átérek a vonat előtt mert az messze van még, én meg állóról úgy felgyorsulok mint a puskagolyó!", miközben állóból senki sem puskagolyó-sebességgel gyorsul fel, és ha már kiadták a tilos jelzést, akkor nincs mese és meg kell állni mert a vonat már KÖZEL VAN!!!Szóval összegezve a dolgokat: ha visszaállítanák a teljes sorompós megoldásokat, akkor egy csapásra megdöbbentő mértékben csökkenne a bármilyen súlyosságú vasúti átjáróban bekövetkező közúti-vasúti balesetek száma és számaránya is! Vagyis fel kell ébrednie a Közlekedési Hatóságnak, és mielőbb lépnie kell!!! Lehetetlen állapot, hogy országszerte ész nélkül szegik meg a vasúti átjáróra vonatkozó közlekedési szabályokat... ! :-(( [!]Ha másképpen nem megy, akkor a műszaki zárat jelentő teljes sorompós rendszert kell visszaállítani, mégpedig mindenütt!!!

Előzmény: rm40 (54324)
amimaki Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54326

Ez micsoda egy suttyó közlekedési morál :)

Előzmény: rm40 (54325)
rm40 Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54325

...ugyanez működés közben: https://fb.watch/5TCmQrN4ti/

Előzmény: rm40 (54324)
rm40 Creative Commons License 2021.06.02 0 2 54324

Egy kamiont még egy erősen bebetonozott szalagkorlát sem képes megfogni kis szögű találkozásnál sem. Mit vársz egy merőleges találkozástól? Talán még ez sem volna elég, legfeljebb a futóművet kapná ki.

Előzmény: Carina_S (54323)
Carina_S Creative Commons License 2021.06.02 -4 0 54323

Sajnos, ismét egy rossz hírrel kell kezdenem: "megszületett" az Újfehértónál bekövetkezett szomorú közúti-vasúti baleset (emlékeztetőül olvass vissza ITT!: >> Hírfigyelő (54087)) párja, ezúttal Sátoraljaújhely városánál. :-((( : >>

https://www.origo.hu/itthon/20210601-tart-a-muszakimentes-de-korlatozottan-mar-kozlekedhetnek-a-vonatok-satoraljaujhelynel.html

 

Bár azt még nyomozzák, hogy miként történt a baleset, az egyik hírportál híre szerint a kamionsofőr egy epilepsziás rohamot kapott a vasúti átjáró megközelítésekor, és így elveszítette az uralmát a kamion-gépjárműve felett... , egy biztos: ha ott teljes sorompóval biztosított vasúti átjáró lett volna, akkor igaz ugyan, hogy a sorompórudak meggörbülése árán, de a sorompórúd nagy valószínűséggel megakadályozta volna a kamiont abban, hogy az összeütközzön a vonatszerelvénnyel, vagy legalábbis nagyon jelentősen tompította volna(!) az ütközés erejét.

 

Így csak megismételni tudom önmagam véleményét: a fontos főutak átjáróinál ideje volna vagy visszaállítani az olyan teljes sorompóval biztosított vasúti átjárókat, mint amilyeneket a Hírfigyelő (54113)-es kommentben is bemutattam, vagy pedig a fontos és forgalmas(!!) főutak esetében a kritikus vasutak fölé közúti felüljárókat kellene megépíteni.

dimelo Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54322

Az már igaz, csakhogy a déli körforgó a 47/427. út.

 

De értem már a folyamatot.

Annak nagy a kockázata, hogy 2 (+3) db kamionból megítélhessük a forgalomáramlást...

 

Még a random 10 perces videó is csak a tendenciákra ad választ. (pedig 33-38 kamiont mutat)

Kontroll felvételt is készítettem másik 10 percről - nem volt jelentős eltérés.

 

Az is tanulságos, hogy az M4 A3 határon 2+2 sáv üzemel,

Ártánd/Borsnál 2+3 sáv a kamionoknak.

Előzmény: Landsmann_ (54320)
Landsmann_ Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54321

Tudod, hogy a városon nem mehetnek át a kamionok.Amik a 47-esen észak felől kjönnek, vagy a 42-esen Püspökladány felől és haladnak Szeged irányába, akkor nekik a 42-esen el kell menni pár km-t, majd egy kis rövid összekötő útra kanyarodni, amivel a város alatti körforgalomnál jutnak vissza a 47-esre.

Előzmény: dimelo (54317)
Landsmann_ Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54320

Mert ugyebár mindkét körforgalomnál van benzinkút. :) Szóval a 47/42-es körforgalomban a 42-esen ment két kamion. Én tovább haladtam dél felé a 47-esen. A Berettyóújfalu déli 47-es körforgalmánál álltam meg tankolni. Na, itt nem jött el a két kamion, tehát az autópályáróllehajtva nem Szeged felé haladtak, hanem tovább a 42-esen a határ felé, mint a másik 3 társa, akik lehajtottak a pályáról, de a körforgalomban vissza is mentek. Az első meg megállt a lehajtó után az autópályán. Tehát a határ felé a pályán 3, a 42-esen meg 2 kamion folytatta az útját.

Előzmény: dimelo (54317)
Landsmann_ Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54319

Igen.

Előzmény: ÁsítóSárkány (54315)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54318

Számomra igazából az a nagy kérdés, jelentős forgalom van-e, várható-e az M4 kelet és 47 dél között?
Ha nem, akkor a felvetésem tárgytalan, de nem vennék rá mérget, hogy nincs és nem is lesz jelentős forgalom...

Előzmény: dimelo (54316)
dimelo Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54317

Utolsó mondatodat nem tudtam helyesen értelmezni.

 

Ha megálltál tankolni a körforgónál és nem láttad a 2 kamiont elhaladni,

akkor "nagy valószinűséggel" nem tudhatod melyik irányba mentek.

 

Ezen a múlt heti videón is van néhány körforgóban "tévelygő" kamion...

 

https://youtu.be/-iMdUpw55Fo

Előzmény: Landsmann_ (54313)
dimelo Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54316

Viszonylag kevés lakóépületet zavar.

Civil szervezetek? Nem vagy Te ennyire naiv:)))

A polgi tenyeréből etet...

Ultipartnernek kell lenni - ez teljesítve

és mindenki más hazaáruló...

 

A Natura Újfalunál is döntő, nyugat-dél-kelet érintett.

Ezért csak a Berettyótól északra lehetséges az összekötés.

Rávittem a vázlatra a Natura rétegeket.

 

Próbáltam egy új csomópontot is találni az M4 pihenőhelynél.

Ez drágább egy híddal, de 300 m-rel rövidebb út a déli Ipari Parktól.

Ellenben távolabb van a 4812. úttól, sőt ott újabb kis összekötő is kellene.

 

A 47. út déli ágáról 70 % észak felé halad, nem a határ felé, viszont a 47. dél - 42. nyugat között szinte senki nem jár,

mert van rövidebb átkötés Szeghalom-Füzesgyarmat-Karcag vonalban.

Újfalu 47. úti elkerülése nyugatról értelmetlen és nagy kerülő a határ iránynak,

feltűnő, hogy északon az autópályához csatlakozik, nem vissza a főútba...

Ha az M47 nyugatról kerülne, az sokkal rövidebb Debrecen-Szeged között.

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (54310)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54315

Jól értem, hogy ugyan M4 lehajtót említesz, de Derecske/Debrecen irányából az M35-ről érkeztél?

Előzmény: Landsmann_ (54313)
Aladár46 Creative Commons License 2021.06.02 0 0 54314

260. sz. Sajószentpéter–Berente elkerülő főút - Nettó 35 298 888 888.00 HUF

 

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:275434-2021:TEXT:HU:HTML

 

Landsmann_ Creative Commons License 2021.06.01 -1 1 54313

Ma hazafelé Debrecenből Az M4 berettyóújfalui lehajtójánál érdekes jelenségnek voltam szemtanúja. A lehajtónál utolértem egymás után haladó 5 kamiont, illetve egy betonkeverőt. A betonkeverő különösebben nem játszik szerepet a történetbe, az a 42-esen ment a határ felé, de szerintem a 42/47-es körforgalmától csak pár száz méterre, mert ott láttam több betonkeverőt is. A kamionok viselkedése volt érdekes. Az első kamion a lehajtón túl hajtott, majd megállt az autópályán. Az utána következő 4 kamion lehajtott az autópályáról, de a körforgalomnál kettő vissza is hajtott az M4-re, amiről lehajtott. A másik kettő a 47-esen folytatta az útját, majd a 47/42 körforgalomnál a 42-esen mentek tovább. Nagy valószínűséggel nem tértek le a 42-esről a 47-es felé, mert én megálltam tankolni a 47-es körforgalmánál és azon idő alatt az a  két kamion (egy fehér és egy piros) nem haladt el a körforgalomnál, tehát tovább mentek a román határ felé. 

Előzmény: ÁsítóSárkány (54310)
kamant Creative Commons License 2021.06.01 0 3 54312

Pici előrehaladás M76 ügyben, hogy a 76-os alsónemesapáti kereszteződése környékén régészeti feltáró kutatóárkokat nyitottak. Feltéve, hogy jól gondolom, hogy azok: a felső talajréteget leszedték kb. 10-15 helyen az úttal párhuzamosan, 10×1 méteres (saccra) részen.

rm40 Creative Commons License 2021.06.01 0 3 54311
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.06.01 0 0 54310

A lakók is eltűrik? Még 1-2 civil szervezet se balhézik a kamionforgalom miatt?

 

Nem említetted, de említsük meg: a nyugati elkerülő tervezett nyomvonal Natura2000 kiemelt madárvédelmi területeken meg természetmegőrzési területeken is átmegy...

 

a magam részéről szintén a kék vonalakhoz hasonlóban kezdtem el gondolkodni, azzal, hogy elgondolkodtam azon, hogy az M4-42 átkötést nem volna-e több értelme valamivel délebb, a Berettyó közelében megoldani (bármelyik oldalán, északon persze a 4812-be bekötés előny). Persze simán tévedhetek, meg sok helyismeretem sincs, de inkább számítanék számottevő forgalomra az M4 keleti ága és a 47 délnyugati ága között, mint számottevő felhajtó/lehajtó forgalomra a 4812 kapcsán.

Előzmény: dimelo (54309)
dimelo Creative Commons License 2021.06.01 0 0 54309

A tartós konfliktus abból fakad, hogy 2000-2003 között olyan "erősen ragaszkodtak" az önző célokhoz, hogy az M35-M4 nyomvonal (mint látható) semmit nem mozdult.

A színjáték az M35 kelet-nyugat verzióval csak időhúzás volt.

Ezért 8 év késéssel adták át a teljesen elhibázott nyomvonalú határszakaszt. (Románok sehogysem állnak, de megtörténhet, hogy mégis mi maradunk le...)

Ha látszana már az M4 hiányzó (Töröksz.miklós-B.újfaau) szakasz kivitelezése, akkor azzal ez a konfliktus is csökkenne.

 

B.újfalu önkormányzatának és parlamenti képviselőjének nem érdeke az adminisztratív tiltás, sokkal inkább fontos az további építkezés... (Mit számít az a "néhány" év...)

 

Ebben a "köztes" 15-20 évben azt is csendben eltűrik, hogy Újfaluból Erdély felé 10 km-es kerülővel lehet felhajtani az M4-re. (Úgyis legtöbben Váradra járnak a régi 42. úton...)

Ne legyünk naivak, a "tűrést" beárazták (például 1,5 milliárd Ft kormánytámogatást is kaptak a termál- és gyógyfürdő fejlesztésre.)

 

És most itt van a 625 milliós Északi Ipari Park... (Magenta nyíltól balra...)

 

 

Látható a szisztematikus fejlesztés célja. Csakhogy ezek a termelő és szolgáltató üzemek a 47. út mentén vannak (jelenleg).

Miért is kellene a 47. főutat nyugat felől 14 km hosszú új elkerülővel terelni?

Miért kellene új vasúti felüljáró, új Berettyó híd és 3 körforgalom is?

A 47. út Észak-déli forgalma jelenleg a 15,5 km-es (47-42-47) keleti elkerülőn történik.

A nyugati elkerülőn 19 km lenne az út... (és csak 4 km autópálya használattal lehetne visszajutni a 47. útra)

A kék szaggatott nyíllal az jeleztem, hogy 8 km-en belül már van 3 Berettyó híd + 1 épülhet... Erre semmi szükség nincs!!!

 

HA:

az M47 B.csaba - Szeged felé a nyugati nyomvonalon épülne, akkor 6-8 km-re újabb Berettyó híd épülne (+ újabb vasúti felüljáró)

ezesetben még fölöslegesebb a 47. nyugati elkerülő út.

HA:

az M47 keleti nyomvonalon lesz, akkor minden a keleti (most is működő) elkerülő kapacitásának bővítését teszi szükségessé. (az extra műtárgyigény itt is fennáll)

 

Ezért bármelyik M47 nyomvonalat jobban szolgálja a kékkel jelzett 3,6+1,2 km 2x1 sávos út megépítése. (a M4-4812. úti csomópont ideális távolsága 2,7 km)

Nem szükséges újabb Berettyó-híd, sem újabb vasúti felüljáró... és 9 km-rel kevesebb utat kellene építeni.

 

 

Nincs itt új a Nap alatt, csak most ezenmódon az elpazarolt tízmilliárdok után töredék összegből lehetne Berettyóújfalu lakosságát és vállalkozásait is jobban szolgálni.

Előzmény: ÁsítóSárkány (54305)
rm40 Creative Commons License 2021.05.31 0 2 54308

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!