Keresés

Részletes keresés

trizs77 Creative Commons License 2022.07.02 0 3 55842

Sokak véleményével ellentétben úgy gondolom, hogy egy Szeged-M8 híd- Fehérvár nyugat- M81 igenis jelentősen csökkentené az M5, az M0 és különösen az M1 mai terheltségét.

 

Nem csak felszínesen, hanem jelentősen.

 

 

 

 

dimelo Creative Commons License 2022.07.02 0 2 55841

Útépítő Brigádvezetők segédanyaga?

A 3. oldal tanúsítja, hogy útépítő- és környezetvédelmi mérnökök készítették a Kormányhivatali engedélyeztetés céljára.

A Mérnök Kamara szakterületi igazolásait a Magyar Mérnöki Kamara honlapja tartalmazza az alábbi elérhetőségen: https://www.mmk.hu/kereses/tagok?uj=1
A Természetvédelem szakterület, illetve részterületei (élővilágvédelem és földtani értékek és barlangokvédelme), valamint a Tájvédelem szakterület vonatkozásában

a Földművelésügyi Minisztérium közhiteles hatósági nyilvántartása az alábbi elérhetőségen található: http://www.termeszetvedelem.hu/szakertoi-nyilvantartas

 

Kissé felszines véleményt írtál...

 

Tudod-e vagy sem. hogy az autópályák kapacitása 6800 Egység /óra

az autóutaké 6400 egység/ óra.

Tehát a 2021 forgalomból 20-szoros kapacitást terveznek az M81 (63.) útra,

Mint tapasztalhatjuk, attól, hogy nincs leálló sáv és csak 20 m a koronaszélesség, még nem lettek olcsóbbak az ilyen szakaszok.

 

Ha ennek ellenére nem tartod lényegesnek az alapadatok pontosságát,

akkor hiába kérnélek elmélyültségre.

 

Előzmény: trizs77 (55838)
dimelo Creative Commons License 2022.07.01 0 1 55840

Bármely Környezetvédelmi engedély, vagy módosítás közérdekű nyilvános adat.

 

A forgalmi adatok képezik a kapacitásméretezés, levegő és zajvédelem megbízhatóságát.

a jármű/nap-ból a Járműegység /nap kiszámítható.

Ehhez az összevont és egyszerűsített II. és III. akusztikai kategória adatait kell 2,5 szorzóval növelni.

A példa: 63. út 6072 db összes járműből 5415 db I. kategória és 657 db a II. és III. kategória (657x2,5=1642 Egységjármű)

Összesen: 7057 Egységjármű

A térképes grafikán felkerekített 7100 Ej szerepel.

 

Tehát nem szignifikánsan különböznek, ha ezeket a műveleteket elvégezték volna - soronként.

 

Ezért nem körte az alma...

 

Azt még hozzátenném, hogy a 2021. is COVID év volt,

Tehát hosszútávú tervezésre (2036) magas kockázatú.

utolsó rizikómentes év 2019.

 

 

Előzmény: NAR (55837)
radio100jozsi Creative Commons License 2022.06.30 0 0 55839

Ma Csévharaszt-Tatabánya és vissza menet volt napközben. Az M0-on munkavégzések, illetve egy koccanás is volt, így mindkét irányban több dugó is volt. Az M1-es oda-vissza jól járható volt, igaz a szélső sávban csak kamion végeláthatatlan sorban, a belsőben meg 90-110-es tempó, ritkán 120-ra fel lehetett menni, személyautó szerintem a kamionok számához képest fele sincs. Visszafelé kora délután az M0-ás az M6-M51 között telítve a 3 sáv, 90-100-as tempó a legbelső sávban is, a középső is tele kamionnal.

 

Döbbenet mekkora tranzit forgalom van, és ez rossz egyveleg az M0-on a hatalmas városi, agglomerációs forgalommal együtt. Nagyon el kéne már vezetni az M1-M5 tranzitot az M8-asra, mert ez nem ide való a fővároshoz már.

trizs77 Creative Commons License 2022.06.30 -2 1 55838

Ez nem köz olvasónak készül, hanem útépítő brigádvezetők köztes munka segédanyaga.

Ők értik.

 

 

Előzmény: dimelo (55836)
NAR Creative Commons License 2022.06.30 -1 0 55837

Nem egészen értem, mit akarsz írni - almát hasonlítasz össze körtével és csodálkozol, hogy különböznek?

Előzmény: dimelo (55836)
dimelo Creative Commons License 2022.06.30 0 0 55836

Tanulságos, hogy amikor 2 témát egy posztban teszek fel, nem egyszerű eldönteni, hogy melyik része tetszik, avagy sem valakinek...

Tehát ezentúl szigorúan egy téma posztonként:

 

M8 M81

alapadatként 2021-es forgalmakat tartalmazó táblázatot és grafikát találtam. A közút honlapján még nincs fenn az OKA2021.

Kár, hogy a táblázatnak nincs összesítése és Jármű/ nap a mértékegysége, a grafika ellenben Egységjármű/nap adatokat tartalmaz (nyilván ez a nagyobb)

A bekarikázott szakaszok érdekesek, az M6-62-61 utak forgalma nem szerepel a táblázatban...

MCA-001 Creative Commons License 2022.06.29 0 0 55835

Ha jók az infóim még idén elkészül a Gamás - Somogyvár közút:)

Előzmény: MCA-001 (55261)
dimelo Creative Commons License 2022.06.28 -1 1 55834

M8-M81 Kht módosítás.

Remélem olvastad az SSC-n a kormányhivatal linkjét...

https://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest/hirdetmenyek/pest-megyei-kormanyhivatal-orszagos-kornyezetvedelmi-termeszetvedelmi-es-hulladekgazdalkodasi-foosztaly-jogi-es-hatosagi-osztaly-hirdetmenye-pe-ktfo-2018-2022

a ZIP-elt dokumentációban megtalálod a műszaki leírást.

 

Egyébként nem kell hozzá politikai képzettség, csak fantázia és tapasztalás, mert mindent megtesznek, amit megtehetnek...

Barátsággal, jó szándékkal, bántás nélkül írom ezt.

Előzmény: trizs77 (55833)
trizs77 Creative Commons License 2022.06.28 -1 1 55833

Tisztelt Virág elvtárs !.............................................:-)))

 

Én ehhez nem vagyok elég képzett politikailag.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

Ha még tanítanék (már évtizede nem tanítok) feladnám ZH-nak a jelölteknek az alábbi sok sort.

 

Kérdés annyi lenne:

 - Melyik sor melyik útszakaszra vonatkozik ?

 - Vajh mire gondolt a költő ?

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Barátsággal, jó szándékkal, bántás nélkül írom ezt.

Előzmény: dimelo (55832)
dimelo Creative Commons License 2022.06.28 0 0 55832

De térjünk vissza az eszmecsere indító M8-M81-hez:

Átolvasva a műszaki leírást, ellentmondás található:

 

Új forgalmi vizsgálat készült, ami összevetésre került a korábbi KHT-ban szereplő forgalmi vizsgálattal.
A Forgalmi vizsgálat fejezetben részletesen kifejtésre kerül, hogy a két forgalmi adat között nincs jelentős eltérés.

Később: A KHT-ban szereplő forgalmi vizsgálat, illetve a jelen forgalmi adatok összehasonlítását
a 2.8. Forgalmi vizsgálat fejezet részletesen tartalmazza.
A forgalmi változásból adódó kibocsátások, illetve terhelésekben történt változásokkal a levegő, illetve zaj fejezetek foglalkoznak.

2.10. Forgalmi vizsgálat
2021. január 25-én beadásra került az M8 gyorsforgalmi út M7 – (M6) Dunaújváros közötti szakasz Környezeti hatástanulmánya, melyre a

környezetvédelmi engedély PE/KTFO/906-73/2021. ügyiratszámon 2021. március 23-án kiadásra került.
2021. június 11-i keltezéssel, KIFEF/64612/2021-ITM iktatószámmal, az Innovációs és Technológiai
Minisztérium elrendelést adott ki, mely szerint a jelen tervezési projekt feladatai közé rendelte az M8-
M81 elválási csomópont terveinek elkészítését. Az elrendelés továbbá tartalmazza a közel 58 km-es M8
gyorsforgalmi út 2 ütemnek megfelelő további tervezést is.
„I. ütem: M6 autópálya és a meglévő 63. sz. főút közötti szakasz: a tervezett Székesfehérvár (M7
autópálya)-Sárbogárd (M8 gyorsforgalmi út) közötti új, Székesfehérvár-Dunaújváros főirányú M8-M81
elválási csomópontjával, továbbá a meglévő 63. sz. főút tervezett csomópontjával, illetve ennek
környezetében új Sárbogárdi mérnökségi teleppel,
II. ütem: meglévő 63. sz. főút tervezett csomópontja és az M8 – M7 - 710. sz. főúti csomópont közötti
szakasz: az M8-M7-710.sz. főúti csomópont teljes értékű csomóponti kialakításával.”
A környezetvédelmi engedély kiadását követően a korábbi környezetvédelmi engedély PE/KTFO/2022-
4/2021. ügyiratszámú határozattal visszavonásra került.
Az ütemezett kiépítés, illetve az időtávok változása miatt a forgalmi vizsgálat is aktualizálásra került. Az
eredeti KHT forgalmi vizsgálata az M8 gyorsforgalmi út megjelenése miatt egyrészt tartalmazta az M7-M8-710

forgalmi csomópont teljes kiépítését; továbbá a hálózatfejlesztések között szerepelt az M81,
ezért a modell számolt az M81 gyorsforgalmi út megjelenésével együtt kiépítésre kerülő M8-M81
forgalmi csomóponttal is.
Forgalmi vizsgálat összevetése
A forgalmi adatok összehasonlítása érdekében a teljes kiépítést vettük alapul mindkét forgalmi vizsgálatban.
Az összehasonlításban a 63 sz. főút – M8-M81 forgalmi csomópont közötti szakasz szerepel mivel ez
a legforgalmasabb szakasz. Az alábbi táblázatban az átlagos napi forgalmi adatok láthatók.

3035. távlati év (eredeti KHT)                   3036. távlati év (KHT módosítás)
ÁNF1= 11505  ÁNF2= 187 ÁNF3= 2380    ÁNF1= 12406  ÁNF2= 207  ÁNF3= 2492
A fenti táblázatban szereplő adatok alapján a következő megállapítások tehetők:
- 7%-kal növekedett a teljes forgalom
- 7%-kal nőtt az I. akusztikai járműkategóriába tartozó gépjárművek száma
- 10%-kal nőtt az II. akusztikai járműkategóriába tartozó gépjárművek száma
- 6%-kal nőtt az III. akusztikai járműkategóriába tartozó gépjárművek száma
- 0,4%-kal nőtt a nehézteher-gépjárművek aránya a teljes forgalomhoz képest

 

Az eredeti leírásban is 3035. szerepelt

aggasztó, hogy a módosításban is változatlanul (3035-3036).

Hitelességi kérdést vet fel az anyag többi részre is.

 

De hogy még kétségesebb legyen. a levegő emisszó fejezetben:

Az I. ütem M8-63 csomópont – M6 autópálya közötti forgalmi változás a 2035. távlati év (eredeti KHT)
és a 2036. távlati évhez (KHT mód) viszonyítva a MOF I. 71 (7 %) csökkenést, a MOF II. 16 (6 %) növekedést jelent.
A II. ütem M7 autópálya – M8-63 forgalmi csomópont közötti változás a 2035. távlati év (eredeti KHT) és
a 2036. távlati évhez (KHT mód) viszonyítva a MOF I. 24 (4 %) növekedést, a MOF II. 3 (1 %) növekedést jelent.
A M8 – M81 forgalmi csomópont – 63 sz. főút közötti szakasz (legforgalmasabb szakasz) forgalmi
változása a 2035. távlati év (eredeti KHT) és a 3036. távlati évhez (KHT mód) viszonyítva a MOF I. 90 (8 %) növekedést, a MOF II. 13 (5 %) növekedést jelent.
A levegőemisszió számítása a teljes útkeresztmetszetre (a két irány adatait összeadva) a mértékadó óraforgalom (MOF) alapján történik és

tekintve a max. 8 %-os növekedést, ami alacsony, így a részletes vizsgálattól eltekintünk.

 

Egyik évről a másikra a 8 % nem kevés. (Hátmég ha kompatibilis lenne a MOF I. adat, az I. akusztikai járműkategória adatával...)

 

A mostani forgalmi részt a közzétett táblázatokból lekövettem,

Legközelebb arról, hogy van egy térkép, (és a 39. oldalon egy táblázat), amely a 2021-es térségi forgalmi adatokat dolgozza fel...

 

dimelo Creative Commons License 2022.06.28 0 0 55831

https://www.kormanyhivatal.hu/download/4/a1/d7000/Hirdetm%C3%A9ny%20%C3%89P%C3%96F%C5%90O%20T%C3%B6r%C3%B6kszentmikl%C3%B3s%20Kis%20B%C3%BCd%C3%B6s%20%C3%A9r%20r%C3%A9g%C3%A9szet.pdf

 

Elindul a régészet.

 

A virágnyelv kifejező.

Nem is feltételezhető, hogy a koncesszió készítői nem cseppentenek némi információmorzsát a potencionális esélyesnek...l

Előzmény: oculus2 (55830)
oculus2 Creative Commons License 2022.06.27 -1 0 55830

Hú, ez olyan virágnyelv, hogy alig értem:-)

Mindenesetre bárkinek is fűződik hozzá egyéni érdeke, nagy fejlődés lenne, ha ez a szakasz elkészülne. Viszont a régi 4-es felújítása előbb-utóbb elkerülhetetlenné válik, pláne, hogy most már a tranzit 2/3-a a 4-es felé megy, és még gyorsabban romlik az állaga. (Emlékszel arra, hogy az M35 előtt a 35-ös már szinte földút szintig romlott le helyenként?) 

Előzmény: dimelo (55829)
dimelo Creative Commons License 2022.06.27 0 0 55829

Azért van fenn még ma is,

https://nif.hu/kozerdeku-adatok/2022/05/m4-gyorsforgalmi-ut-torokszentmiklos-kisujszallas-kivitelezesi-munkainak-elvegzese/

mert a Nif  (Állam) közbeszereztette és kötötte meg a kivitelezési szerződés 2022.04.20-án a Duna Aszfalttal.

 

Ehhez képest az Ap. Koncessziót 2022.05.16-án.

Miután a " Mészárszíj" mindegyikben érdekelt, ezért írtam, hogy a háttérben lehetséges...

Igaz, hogy a Koncesszionistáknak nem érdeke a nyakukba venni ezt a szakaszt, különösen, hogy élő szerződésük van az állami finanszírozásra.

 

Valószínűtlen, hogy a kiviteli szerződést felfüggesztenék, lévén, hogy a legbennfentesebb "Mészárszíj"-ról van szó.

Előzmény: oculus2 (55828)
oculus2 Creative Commons License 2022.06.26 0 0 55828

Május 20-án még fent volt a NIF honlapján, viszont 05.26-án(?) jött a beruházás-halasztásokról a hír.

Egyátalán milyen konstrukcióban épülne? Érinti az új koncessziós variálás? 

Előzmény: dimelo (55827)
dimelo Creative Commons License 2022.06.26 0 0 55827

Megkötött szerződés van.

Lehet, hogy a színfalak mögött megbulizzák...

Előzmény: oculus2 (55825)
rm40 Creative Commons License 2022.06.26 0 1 55826
oculus2 Creative Commons License 2022.06.26 0 0 55825

Arról nincs infód, hogy az M4-et érinti-e a visszavágás? 

Előzmény: dimelo (55824)
dimelo Creative Commons License 2022.06.26 0 0 55824

Szóval a részletek:

A nyomvonal módosításokat is figyelembe véve 2021.01.25-re elkészült az M8 gyorsforgalmi út M7-(M6) Dunaújváros szakaszára a tanulmányterv és a környezetvédelmi hatástanulmány (KHT)
NATURA2000 hatásbecsléssel együtt. A környezetvédelmi engedély – Üi.: PE/KTFO/906-73/2021. – 2021. március 23-án került kiadásra. A tanulmányterv tartalmazta az M7-710-M8 csomópont tervét,
valamint a távlati új 63 sz. főút – M8 gyorsforgalmi út tengely ábráját, mint távlati építési ütemben megvalósuló – a jelenlegi M8 gyorsforgalmi út tervezési projektjén kívüli – létesítményt, azonban a
környezetvédelmi engedélyben engedélyezett létesítményként nem szerepelnek. (Az M8 – új 63.sz. főút csomópontjának helybiztosítása a jelen projekt feladata volt. Az M7-710-M8 csomópont
szerepelt a 2008-ban kiadott környezetvédelmi engedélyben, amely engedély teljes terjedelemben visszavonásra került 2021.05. 07-én, PE/KTFO/2022-4/2021. ügyiratszámon.)

 

Lehet véletlen, hogy a fórumon a Kht visszavonása előtti napokban tettem közzé észrevételeimet...

2021.04.30  54180    2021.05.06  54220   és  54226 posztokban

 

A történet alig több, mint 1 hónap múlva már folytatódik is:

A tervezési feladat bővítése M8-M81 elválási csomóponttal
2021. június 11-i keltezéssel, KIFEF/64612/2021-ITM iktatószámmal, az Innovációs és Technológiai Minisztérium elrendelést adott ki, mely szerint a jelen tervezési projekt feladatai közé rendelte az M8-
M81 elválási csomópont terveinek elkészítését, a Székesfehérvár-Dunaújváros főirányként történő figyelembe vételével. (Az M81 2x2 sávos, 20 m korona szélességű gyorsforgalmi út, amely korábban az
új 63 sz. főút nyomvonalán kerül megvalósításra.) Az elrendelés továbbá tartalmazza a közel 58 km-es M8 gyorsforgalmi út második építési ütemnek megfelelő további tervezést is.
„I. ütem: M6 autópálya és a meglévő 63. sz. főút közötti szakasz: a tervezett Székesfehérvár (M7 autópálya)-Sárbogárd (M8 gyorsforgalmi út) közötti új, Székesfehérvár-Dunaújváros főirányú M8-M81
elválási csomópontjával, továbbá a meglévő 63. sz. főút tervezett csomópontjával, illetve ennek környezetében új Sárbogárdi mérnökségi teleppel,
II. ütem: meglévő 63. sz. főút tervezett csomópontja és az M8 – M7 - 710. sz. főúti csomópont közötti szakasz: az M8-M7-710.sz. főúti csomópont teljes értékű csomóponti kialakításával.”
A feladat bővítésének és az építési ütemezésnek figyelembe vételével a hivatkozott, 2021. márciusában kiadott környezetvédelmi engedélyt módosítani szükséges. A korábban elkészült
KHT dokumentációja a minisztériumi elrendelés alapján kiegészítésre került az M8-M81 csomóponttal, továbbá az ütemezett kiépítéssel. A M7-M8-710 csomópont bővítése és az M7 autópálya – 71 sz. főút
csomópontjának átépítése az M8 gyorsforgalmi út megjelenése miatt válik szükségessé, ennek a gyorsforgalmi útnak is szerves része. Mivel a csomóponti rendszer mindkét eleme az M7 autópályán
kerül bővítésre, illetve átépítésre, ezért a csomóponti rendszer környezetvédelmi engedélyeztetése külön eljárás keretében történik, azonban mint kummulatív hatás megjelenik jelen dokumentációban is.

 

Érdemes elgondolkodni:

Mindez a komáromi híd átadása UTÁN (Meg a Székesfehérvár - Mór lobbi érdekében)

De nem ez a baj, hanem, hogy a híd már 2017-től épült, Mégsem történt meg az "együttgondolkodás."

Mint a pillangó-hatás!!!

dimelo Creative Commons License 2022.06.26 0 0 55823

Szomorúan látom, hogy a fórum leállt, igaz, az SSC is...

Mindenki vár a nagy bejelentésekre?

Elvileg július 1. a Költségvetés benyújtásának napja.

 

Addig is Peter 601 bedobott egy témát M8 (M7-M6):

 Jun 19, 2022
Mégis a Balatonig épül majd az M8, tehát a korábbi M81-es kavarást szerintem el lehet engedni...

 

Nem késett a válasz aladar-tól

Jun 20, 2022

Nincs kavarás az M81-gyel, mert a belinkelt körny. védelmi engedélyezés csak a csomópontra vonatkozik,
pontosabban annak M7x64 sz. főúti csomópontjára vonatkozik.

Jelenlegi tervek szerint:
    2026-ig: M8 Dunaújvárostól Sárbogárdig épül ki, valamint M81 Sárbogárd-Székesfehérvár szakasza
    2036-ig: M8 Sárbogárd-M7 között

 

Átolvastam a doksikat, azért van kavarás...

 

Később részletezem...

eMPet Creative Commons License 2022.06.22 0 1 55822

Illetve Németország helyett pont a Rajna túlpartján, Svájcban. :-)

Azért micsoda előrelépés lehetett már ez a fokú gépesítés is a tisztán kézimunka helyett.

https://www.weiachhistorik.ch/

Előzmény: MCA-001 (55821)
MCA-001 Creative Commons License 2022.06.21 0 0 55821

Nosztalgia útépítő gép találkozó Németországban:)

https://www.youtube.com/watch?v=UwWUArWo7os

extrémgörkoris Creative Commons License 2022.06.21 0 0 55820

Aha, de itt csak kb 30 centi széles csikok. 

Előzmény: RadiX (55819)
RadiX Creative Commons License 2022.06.21 0 0 55819

Ilyen minta van az aszfaltba marva: https://goo.gl/maps/GY8kTnfZxR4LxTFV7

Előzmény: extrémgörkoris (55818)
extrémgörkoris Creative Commons License 2022.06.21 0 0 55818

Köszi! Azt hittem valami beépitett figyelmeztető (pedig gyorsan sem mentem, a megengedett 90 alatt), de akkor ez a magyarázat :) Igen ilyen balosból jobbosba átmenetben van mind a három. 

Előzmény: RadiX (55817)
RadiX Creative Commons License 2022.06.21 0 1 55817

Gondolom ugyanaz lehet, mint az M4-en Üllő-Monor térségében, rövid szakaszokon csíkokban keresztben fel van marva az aszfalt, ott ahol dőlésváltás miatt nem folyna le rendesen az esővíz sima aszfalton.

Előzmény: extrémgörkoris (55816)
extrémgörkoris Creative Commons License 2022.06.21 0 0 55816

Sziasztok!

 

Az 1-es úton Komáromtól Győr felé haladva, Ács előtt, három helyen, nagyon fura hangot ad az autó 3 keresztbe aszfaltcsikon áthaladva, egy ilyen "tompa dudálás" szerű hang. Először abszolút nem tudtam mire vélni mi a f...sz volt ez, se előtte se utána nem adott a kocsi ilyen hangot, most már párszor arra vezetve látom hogy teljesen fix helyeken van ez. 

 

Ez mi? Egyfajta vadriasztó? 

RadiX Creative Commons License 2022.06.12 0 0 55815

Fejlődés alatt nyilván az M4 szakaszok átadását értve.

Előzmény: RadiX (55814)
RadiX Creative Commons License 2022.06.12 0 0 55814

A 4-es az elmúlt két évben fejlődött sokat, de nyilván Debrecenig továbbra sem igazi alternatíva, max Püspökladányig. Ha majd megépül Kisújszálláson túlig, akkor talán paritásban lesz időben Debrecenig.

Előzmény: trizs77 (55813)
trizs77 Creative Commons License 2022.06.12 -1 0 55813

Debrecenből Pest felé én inkább a 4-esen indultam el, minthogy az M35-ön kerüljek egy jó nagyot. Időben nagyjából ugyanannyi volt a menetidő mindkettőn, de a távolság a 4-es (M4) javára szólt.

 

 

------------------------------------------------------------------

 

Nekem ez nem jött össze.

 

Az elmúlt 15 évben kb. 120-150 Budapest-Debrecen-Budapest utam volt.

Mindegyik egy napon belül teljesítve.

 - Kétszer jöttem a 4-sen,

 - kb. 3x a 33-as + M3-as,

 - egyszer 33as + 31-es.

 - a többi M3+M35

 

A legnagyobb szívás a két 4-es úti kunkor volt.

A legnyugodtabb az M3-M35.

Ott legtöbb alkalommal 130-150 perc volt a menetidő háztól házig.

(Zugló-Auguszta)

Előzmény: Landsmann_ (55809)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!