Keresés

Részletes keresés

Mk452001 Creative Commons License 2017.04.18 0 0 6548

https://www.fentrol.hu/hu/legifoto/103384?r=1&c=2297396.7171485:6131141.3613505:10 Ha ez segít egy kicsít érdemes letölteni úgy jobb nézegetni

Előzmény: Lacerta (6547)
Lacerta Creative Commons License 2017.04.18 0 0 6547

Azt hiszem, megtaláltam végül a Baross-akna helyét. Jól beszántották. :(

 

Kutattam közben Pálinkás felé is, rá is bukkantam a Pálinkás I és II tárókra. A Finkei- ( Finkey- ) táró helyét viszont nem sikerült beazonosítanom, a völgyben fölfelé haladva két olyan helyet is találtam, ami akár táró bejárat is lehetett, és nem tudtam eldönteni, melyik az igazi. Folyásiránnyal szemben haladva a völgyben, jobb oldalt találtam egy lapályos beöblösödést, ami akár az is lehet. Ez picit lejjebb található, mint ahol a régi térkép jelöli. Feljebb, bal oldalon viszont van egy elnyelődési pontja a pataknak, ami azért szokatlan, mert nem karsztos a kőzet, tehát elvileg az akna is lehet, ez viszont feljebb esik a térképen jelölt helytől. Szóval nem tudom. Sajnos már a csillepálya nyomvonala is beazonosíthatatlan, így az sem segít.

Ha valakinek van ötlete, esetleg régi fénykép v. térképvázlat, az nagy segítség lenne.

Előzmény: Lacerta (6542)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.17 -3 1 6546

Szinte egy élet kevés lenne arra hogy minden bányát, bányahelyet, bányavasúti nyomvonalat bejárjon az ember Észak-Magyarországon. Sokat bejártam már, de mindig rájövök hogy mennyit nem ismerek még.

Csak csupán Salgótarján környékén heteket lehetne ezzel eltölteni, az egykori szén- és bazaltbányák tömkelege, ipari kisvasúti pályák sok-sok kilométere várna felfedezésre. 

 

 Inászóbánya, több tucat táró, akna, kisvasúti pályák tizen-kilométer hosszan

 

 bazaltbányák magyar oldalon, egykori épületekkel, kisvasút nyomvonalakkal, és ugyanez egykoron magyar tulajdonban, de már szlovák oldalon:

 egykori bányászkolónia iskolája és a kisvasúti alagút

 

És ez csak Salgótarján, és még a karancsi bazaltbánya benne sincsen, meg a Sátoros-hegyi, meg a Pécskői, meg a Somlyói...

 a Somlyói völgyhíd helye, a híd betemetve a föld alatt van!

 Pécskő, egykoron bányászták ezt is

 

Ez a felsorolás a teljesség igénye nélkül történt, sokszor elgondolkoztam már hogy ha a tarjániakban lenne spiritusz akkor pályázatokkal visszaépítenének pár kilométer kisvasutat mondjuk Somoskőújfalutól az alagúton át a Medves-fennsíkra, kiásnák a völgyhidat, bemutatóhelyeket csinálnának az egykori acélgyár területén, stb és szinte a fél város megélne az idegenforgalomból...

 

 

 

Előzmény: Digoo (6545)
Digoo Creative Commons License 2017.04.14 0 0 6545

Sziasztok!

 

Azt hiszem végre megtaláltam a nekem való fórumot:) Magamról pár szóban:érdekelnek a bányák,kis vasutak,elhagyott helyek.Jártam már föld alatti katonai létesítményben,légópincékben,a salgótarjáni bányamúzeumban:),cseppköves alagútban,kétszer megjártam a Csernobili lezárt zónát.A 6473-as hozzászólásban szereplő videóban is feltűnök ;) Ha valaki tervezne bányabejárást É-Magyarországon szívesen csatlakoznék hozzá,ill én is tudok pár helyet,leginkább föld feletti egykori bányalétesítményeket.

 

Pályaőr Creative Commons License 2017.04.01 0 0 6544

MESÉL A FILMHÍRADÓ 
Magyar Filmhíradó 12.,1956. március

60 éves Tatabánya

http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=12812

Pályaőr Creative Commons License 2017.03.17 0 0 6543

                         

                         http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=10916

Ezt eredetileg a Kisvasút oldalra tettem ki, de most nem lehet szólni hozzájuk, mert avval vannak elfoglalva, hogy van-e értelme a Kisvasutaknak vagy nincsen, és ez teljesen le is köti őket.

Azt hittem, ez az oroszlányi GV; az utolsó kép az is, Oroszlánybánya-Felsőtelep, MÁV Átrakó, ahogy valamikor hívták. Az állomás előtt még nincs megépítve a második vágány. Azonban a vonal 1953-tól üzemelt, a híradó pedig 1951-es.

 

Valamiért a legvégére csapták ezt a gőzmozdonyos-lórékocsis bevágást. Majdnem minden stimmel: a kerítés a vágány mellett, utána a futballpálya, az utolsó képen úgy tűnik, a nagy kanyar is megvan a Felsőtelep végén, csak a kukoricás nem, meg a nyárfa, mert, ahogy az utolsó képen látni, akácfák voltak ott, meg kertek, MÁV-kerítéssel, talán még az utcát is Akácfa utcának hívták. Meg, ha a vonat kifelé húz az állomásról, szénnel megrakva, az azt jelentené, hogy viszi vissza a külfejtésre.

Van valakinek fogalma arról, hogy ez hol van...?

Lacerta Creative Commons License 2017.03.16 0 1 6542

Sziasztok!

 

 

Tegnap sikerült keresgélnem egy kicsit a terepen azokkal a térképekkel, melyekhez erdőszéli segítségével jutottam hozzá ( ezúton is köszönöm ).

A Baross-akna egykori bejáratát próbáltam többek közt fellelni, de nem sikerült.

A tracklogról látható, hogy elvileg épp ott haladtam el rajta keresztül, de én nem láttam semmit azon a helyen.

 

 

A google utcanézeten látható úton indultam el egyébként:

https://www.google.hu/maps/@48.148099,20.6334585,3a,75y,134.85h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNFbtux-v9HpZ-7bxeL7gjA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

 

Ennyire "rekultiválták" a bejáratot, vagy én kutattam rossz helyen?

 

A másik, ami a térképen látszik, a track hurok D-i szélén látható téglalap alakú objektum, három négyzetre osztva. Ennek sem láttam nyomát a terepen. Az vajon mi lehetett eredetileg?

Mit jelöl a térkép ezzel a kulccsal?

 

Váratlan Vendég Creative Commons License 2017.03.12 0 0 6541

Miután megírtam a hozzászólást, el is sétáltam arrafelé, készítettem pár fotót.

A tejesség igénye nélkül:

 

Előzmény: Törölt nick (6540)
Törölt nick Creative Commons License 2017.03.12 -3 0 6540

Egy alkalommal én le is fotóztam egyet, fura volt.

Ugyanakkor azt olvastam én is hogy érckutató vágatok ezek. Úgy tűnik hogy amiről nem tudják mi, az bányavágat, és kész. 

Mondanám hogy katonai célú objektum volt valamikor, de nem mondhatom, mert csak gondolom, nem tudom én sem.

 

 

 

Előzmény: Váratlan Vendég (6539)
Váratlan Vendég Creative Commons License 2017.03.12 0 0 6539

Szervusztok 

 

Kérdéssel fordulnék hozzátok:

 

Nagymaroson a Mihály-hegyen több kutatóakna található a turistaút mentén, de jelöletlen helyeken is lehet találkozni kisebb aknával, sziklákban 20-30mm-es furatokkal (pl. a Molnár Lili pihenőnél, a sárga jelzésen), sőt, már találtam több szabadon fekvő kődarabot is, egy vagy több ilyen furattal.

Nagyon kevés információt találtam arról, hogy itt mi is történt pontosan, de az egyik történet szerint a kutatóaknákat pár száz évvel ezelőtt kézi erővel vájták ércek után kutatva, a furatok pedig később, az '50-es években, azoknak a szondáknak adtak helyet, amiket a szeizmikus hullámok terjedésének mérésére használtak az színesfém-érc kutatások során végzett mikró robbantásoknál.

 

Több kérdés is felmerül...

-Valóban ezek állnak-e a háttérben?

-Ha igen, és ha az újkori kutatások során találtak ércet, miért nem indult meg a kitermelés?

-Tudtok-e olyan online elérhető irodalomról, ahol több információ található a témában?

 

Ps.: elnézést a szakszerűtlen, laikus megfogalmazásért!

Pályaőr Creative Commons License 2017.03.09 0 0 6538

1951. november
Magyar Filmhíradó 48. Külszíni szénfejtés       

 

http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=10971

 

Vonóvödrös kotrógép.

Pályaőr Creative Commons License 2017.03.09 0 0 6537

1949. március
UMFI Magyar Filmhíradó 53. Újítás a mészkő kitermelésnél      

 

http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=7064

(Anyám, de még, hogy azok milyen boldogok lehettek!)

Törölt nick Creative Commons License 2017.03.04 -3 1 6536

A mai napon túrázás közben érintettük az egykori Inászóbánya települést is, és az itt kialakított kisvasúti emlékhelyet, no és megnéztük a temetőt is.
Picit szívszorító volt...
Ismertem a helyszínt régóta, de most volt időm/időnk is alaposan végigolvasni az itt fellelhető leírásokat az egykori bányásztelepülésről és megnézni mindent ami megmaradt.
"Az országban itt valósult meg az első keskenynyomtávú 800mm-es bányavasút 1872-ben 8km hosszan Inászó-Salgótarján Zagyvarakodó között. 1893-ban 14 db gőzmozdony végzi a szénszállítást."
A lakosok száma 1899-ben 2307 fő volt! Ez egy kisvárosnyi bányász+családjuk!

 

A többiről meséljenek a képek, sok érdekes információ van még rajtuk.

Inászó település egykoron és az emlékhely ma:

Törölt nick Creative Commons License 2017.02.27 -1 0 6535

Ha valakit esetleg behatóbban érdekelnek a Salgótarján környéki bányászati célú kisvasutak akkor ezt a könyvet lehet hogy érdemes megnéznie:

 

SALGÓTARJÁN BÁNYÁSZ KÖNYV RITKA! 1000 PÉLDÁNYSZÁM!! - Vatera.hu

 

A fotókon lévő oldalakat megnéztem...

7808 db csille... sosem gondoltam volna hogy ennyi valaha is dolgozott a bányákban, összesen 90km hosszú kisvasúti pályákon.

 

 

C50 Creative Commons License 2017.02.25 0 0 6534

Az Alumíniumipari Tervező és Kutató Intézet története 1948-1984- Bányászat

Előzmény: alsólánc (6531)
C50 Creative Commons License 2017.02.25 0 0 6533
Moskovicsbácsi Creative Commons License 2017.02.21 -2 0 6532
alsólánc Creative Commons License 2017.02.21 0 0 6531

Könyv címét elküldenéd nekem is?Privibe is lehet,köszönöm!

Előzmény: C50 (6527)
C50 Creative Commons License 2017.02.20 0 0 6530

Pl:

http://www.kisvasut.hu/letoltes/20130212/dorog1967.pdf

 

Hamarosan lesz föld alatti is.

Előzmény: alkotasu (6529)
alkotasu Creative Commons License 2017.02.20 0 0 6529

De jó képek! Tetszik az elágazó részt mutató fotó is. Erről jut eszembe: volt valami jelzésrendszer a bányavasutaknál? Vagy milyen módszerrel kerülték el az ütközéseket, szembe menesztéseket?

Előzmény: C50 (6525)
daruguru Creative Commons License 2017.02.20 0 0 6528

Köszönöm az infót, elég érdekes! Egyszer szívesen megnézném a könyvet is, vagy megkeresném antikváriumban, ha megírod a pontos címét (akár emailben). :)

Előzmény: C50 (6527)
C50 Creative Commons License 2017.02.15 0 0 6527

Nem jársz rossz nyomon, a könyv az Alumíniumipari Tervező és Kutató Intézet munkáit mutatja be, ezeket ők tervezték, a kötélpályát is. 

Előzmény: daruguru (6526)
daruguru Creative Commons License 2017.02.15 0 0 6526

De jó képek! :) Miért szerepel a könyvben egy indiai kötélpálya? (Egy kis guglizással annyit találtam, hogy valószínűleg az is bauxitot szállított - talán ez lehet a kapocs? Netán a pályának hazai vonatkozása is volt? Az állványok láthatóan erősen különböznek a mieinktől, de a kötélkiemelő bakok a tetején eléggé Uvaterv-beütésűek - vagy nagyon rossz nyomon járok?)

Előzmény: C50 (6525)
C50 Creative Commons License 2017.02.13 0 0 6525

daruguru Creative Commons License 2017.02.11 0 0 6524

Vajon ott vannak még azóta is? Vagy már vasba mentek?

Előzmény: bodrostomi (6523)
bodrostomi Creative Commons License 2017.02.09 0 0 6523

Előtérben a kidobált csillék Mályiban.

 

https://goo.gl/maps/BPzcTWaGB9A2

bodrostomi Creative Commons License 2017.02.09 0 0 6522

Rohan az idő...

Előzmény: C50 (6519)
Moskovicsbácsi Creative Commons License 2017.02.09 -1 0 6521
daruguru Creative Commons License 2017.02.08 0 0 6520

Gyönyörű képek!!

Előzmény: C50 (6519)
C50 Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6519

Ugyanaz 11 éve.

 

Előzmény: daruguru (6513)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!