Nekem az egykori salgótarjáni fogaskerekűről kéne egy használható térkép, -ha valaki megtenné esetleg mailben- amit le is tudnék menteni, mert be szeretném járni az útvonalát Salgóbányától a városig. (5.8km)
hobobobokukkacindamélpontyhu
Köszönöm
Nagyjából tudom az útvonalat, fent van a harmadik katonai felmérésen is, de egy részletes térképet szeretnék kinyomtatni.
a vasút három személyvagonnal rendelkezett. hivatalos, menetrend szerinti személyszállítás nem volt, de nyilván szállította a bánya dolgozóit. lakott területeket, településeket nem érintett a nyomvonal.
az 1958-as megszüntetés nem valós. mert pl. 1961-ben még új szolgálati utasítást adtak ki a vasútra.
"1926: Megépült a keskeny vágányú iparvasút amely a csákberényi határon át futott egy töltésen, amely a gánti bauxitbányát kötötte össze Bodajkkal. Nemcsak ipari célokat szolgált, hanem a települések közötti személyszállítást is megoldotta. A 18 km hosszú gazdasági vasút 1958-ig üzemelt. Mára csak a töltés maradt meg a település határában." CSÁKBERÉNY TÖRTÉNETE
Ezen volt menetrendszerű személyszállítás is? Vagy legalábbis, aki akart, mehetett a vonattal műszakváltáskor?
A major lent volt az állomáshoz közel még régen néztem egy térképen -közben eszembe jutott..... Csak végig kellene már néznem azt a töltést a hegyben.... Csak akkora bozót van....
Egy szép téli estén Lenin elgondolkozva sétált haza egész napos fárasztó munkája után. Éppen a Sztahanovista utcában járt, amikor arra lett figyelmes, hogy az ott lévő bankból egy álarcos alak szalad ki kezében egy zsákkal, és Lenin azt is rögtön látta, hogy le van feszítve a bank ajtajáról a lakat.
– Bűnöző elvtárs, azonnal álljon meg! – kiáltotta Lenin és nyomatékul felmutatta arcképes KB igazolványát - Egy öntudatos munkás ilyet nem tesz!
– Csakhogy én egy kulák vagyok! – kiáltott vissza rohanás közben az álarcos. – Az más – mondta Lenin elvtárs szomorúan, és eltette az igazolványt.
anasztázia puszta tárnoktól 2 km-re délkeleti irányban helyezkedett el. az államosítás után a lenin tsz. nevet kapta. ez a puszta szintén rendelkezett kisvasúttal, mely a bányavasútból ágazott ki tárnok településen.
az államosítás után a bányavasutat a bánya vállalat üzemeltette (később országos érc- és ásványbánya vállalat), az anasztázia/lenin pusztára/tsz-be vezető kisvasutat pedig a gazdasági vasutak igazgatósága "kapta meg". ez utóbbi kisvasút az ötvenes évek közepére megszűnt.
csákhegyi kőbánya. ugyanez felülnézetből a fentrol.hu-ról:
mit látunk... jobb oldalt kb. a kép készítésének helyszínét. a követ a csillékben tologatták, majd a hidakról a 760 mm-es kocsikba borították. a 760-as kocsikat egy md40-es gép vontatta el a siklóhoz. ez a kép bal oldalán látható. (a gépháza ma is áll, mint egyetlen megmaradt építmény a bányában).
a sikló állványkocsis volt, két vagont szállított le a mai máriakúti megállóhelyhez.
Oroszlány, Hármas akna állomáson. Elvileg ki van írva, hogy délután négytől reggel kilencig erdőben lenni tilos, de negyven év erdőjárás után, főképp ilyenkor, ez lássuk be, képtelenség betartani. A szarvasok nekiálltak bőgni, pedig az órámon 16.39 volt, kissé korainak tartottam, de hát ők tudják.
A szarvasbika és kedves családja kint tartózkodott az állomáson, tőlem bő nyolcvan méterre. Tehették, mert itt már ötven éve nem jön vonat. A bika időnként bőgött, egy gyengébb pedig az erdőből üzent némelykor, hogy szeretné, ha bevennék a családba, mire a nagy bika egy-egy bődüléssel szimplán csak annyira méltatta, hogy: Kuss!
Az eső nekiállt zuhogni, én zsinórban csináltam a rosszabbnál rosszabb fényképeket, érdemben még utólag se lehetett nagyon javítani, a gép ráfókuszált a fatörzsekre, és kész. Amúgy is csak ötszörös optikai zoomja van, a távcső tizenkétszeres nagyításához képest nem sokra mentem vele, így muszáj két Netről vett képen bemutatnom, hogy azzal mit láttam.
Megpróbáltam óvatosan kiosonni az állomásra, ők egyidejűleg bevették magukat az erdőbe, és, mire kiértem, a vágányok egykori helye éppen olyan üres volt, mint ezen az utolsó, 2014. novemberi képen...
Na ja, időigényes a felfűtése. Azt nem mondom, hogy drága, mert az erdészetben van bőven tüzifa. Ha meg már ilyen rövid a vasútvonal, akkor tényleg pazarlás egy körre felfűteni, na meg a mozdonynak sem tesz ez túl jót.
Ha a publikus iemig-hez hozzáférsz, azon is látsz 4 Diesel-mozdonyt és egy motorkocsit közlekedni (rendszeresen): 98 55 8276 002-3; 003-1; 004-9; 005-6; és 95 55 8443 002-1.
A két-három vonatos kínálattal általában kényelmesen el lehet vinni az utasokat. A motor meg a gőzös csak mint plusz attrakcióként áll üzembe... már amennyire a motor annak számít az átlag utas számára, nem véletlenül törölték el rá a nosztalgia pótjegyet. Utóbbi ok miatt sem mond túl sokat a normál dízelgép vontatta nosztalgiakocsi sem a tömegeknek.
De mindezek mellett az is egy szempont, hogy több mint egy éve súlyos kocsihiány van...
A helyettük dieselmozdony úgy értendő, hogy a normál alapjárat felett a kieső gőzös és motorvonat helyett miért nem tesznek be dieselmozdonyos vonatot.