Nem is gondoltam, hogy a dél-amerikai őserdőben ekkora hajózás van, 10-20 bárkával járnak a tolóhajók a hihetetlenül kanyargós és zátonyos Paraguay és Parana folyókon. Néhány példa a gugli térképéről:
A Paraguay folyó felső szakasza.
Rázumolva látszik, hogy 12 darabbal jön le völgynek egy kötelék...
Nem semmi ezt a sarkot völgymenetben ekkora fuvarral meghajózni.
Itt Formosa városánál kezdi a kanyar meghajózását egy kötelék, szintén völgymenetben.
Ilyen kis sugarú hajlatban csak speciális manőverrel lehet befordítani a tolatmányt. Horváth Imre tankönyvében van róla szó, úgy hívják flanking manőver. Így néz ki filmen, egy 16 db-os kötelékkel előadva:
https://www.youtube.com/watch?v=iM5xosgE0J4
A flanking manőver lényege, hogy a kanyar előtt a hajóvezető lefékezi a tolatmányt, a domború partba húzódva a hajó farát a fordulási pont közelébe tartja, ahol nagyjából álló víz, vagy visszaáramlás van, a homorú partba eső víz sodrása pedig befordítja a tolatmány elejét a kívánt irányba. Álló gépekkel ki kell várni a megfelelő pillanatot, amikor aztán géperőt adva ki lehet tolni a köteléket a kanyarból. Ilyen manővert nagyon éles kanyarban vagy nagy vízsebességnél alkalmaznak. Ha nem jó a pozícionálás, vagy az időzítés a tolatmány könnyen az ellenkező partba eshet, vagy túlfordul, s akkor már nehéz megfogni. Szóval türelemjáték és tapasztalat... A Mississipin így csinálják:
https://www.youtube.com/watch?v=TGuOGN9XGps