Keresés

Részletes keresés

_karika Creative Commons License 2016.09.27 0 2 57897

 Láttunk a pályán dolgozókat, és egy vegyesvonat is közlekedett a vonalon.

 

Mozgalmas hétvégénk volt, de jó társasággal szépen lehet haladni a pályás munkákkal. :)

Előzmény: zjakabfi (57889)
benbe Creative Commons License 2016.09.27 0 0 57896

A szobi ennek a része, de a szobi kisvasúton korábban soha nem járt körbe a gép.

Előzmény: troglodita (57895)
troglodita Creative Commons License 2016.09.27 0 0 57895

hja, én a nagybörzsöny-szob keskeny nyomközű triumvirátusra gondoltam ;-)

Előzmény: benbe (57894)
benbe Creative Commons License 2016.09.27 -1 0 57894

Ez nem igaz, zjakabfi megjegyzése a Talstreckén közlekedő Szilis-féle zölségre vonatkozott, miközben az általa helyettesített rudazatos csettegő a főút útátjáróján meg mindenen át mindig tolva ment vissza. Én ezt egy picit mindig veszélyesnek éreztem, különösen, mivel Kemencén is csak kényszermegoldás volt ez, amíg nem volt állomás, ráadásul sokkal kisebb forgalmú útátjárókon át csinálták. Itt a bányaúton át, úgy, hogy príma állomás van mindkét végén a vonalnak, szerintem fölös kockázat.

Előzmény: troglodita (57893)
troglodita Creative Commons License 2016.09.27 -1 0 57893

Mindegyik mozdony és a motorkocsi is mindig körbejár, kivéve persze a csúcsfordítót ;-)))

Amúgy szomorúan olvasom, hogy a motorkocsi megint betegeskedett...

Előzmény: zjakabfi (57889)
troglodita Creative Commons License 2016.09.27 0 0 57892

Kösz szépen, ez igen érdekes történet! (Amúgy anyukámnak az egyik nénikéje Salgótarjánon élt, de már '79 óta nem jártam arra, pedig örökké tervezem ;-))) )

Előzmény: Törölt nick (57887)
erdőszéli Creative Commons License 2016.09.27 0 0 57891

a krepsuska féle iparvasút története több mint érdekes... talán valami hiba van a mátrixban.

 

közismert a somoskői kisvasút története, mely az ereszvényi bányákból szállított követ a somoskőújfalui állomásra. ez a vonal 1872-körül épült a vecseklői szénbányához, majd a századforduló környékén megszűnt, felszámolásra került. 1910-ben újjáépült, kőszállítás céljából. az államosításig 4 tulajdonosa volt, de egyik sem krepuska.

 

ellenben...

 

krepuska a somoskőújfalui állomásról kisvasutat épít. sajnos ennek a vasútnak a vonalvezetése ismeretlen. az építéséi engedélye 1916-os keltezésű, a műtanrendőri bejárása 1918.06.18-án történt. a vasút a környékbeli kőbányák és erdőségek szállítási igényeire épült. 1937-ben még üzemelt, igaz ekkor már nem krepuska nevén.

 

100 év távlatából nehéz kideríteni az igazságot. de elképzelhető, hogy krepuskának az ereszvényi kőbányához semmi köze sem volt, hanem a saját vasútján kardozott a határváltozással?

Előzmény: Törölt nick (57887)
C50 Creative Commons License 2016.09.27 0 2 57890

Bemutatkozhattál volna, ha már eljöttél hozzánk. Köszönjük az elismerést, igyekszünk továbbra is megfelelni neki. Most sem mindig elég egy szerelvény, van hogy három is kell.

Előzmény: zjakabfi (57889)
zjakabfi Creative Commons License 2016.09.26 0 4 57889

Vasárnap egy igazi vasútmániás túrát csináltam a családdal.

 

Szobon kezdtünk, ahol most egy  a szokásostól eltérő gép vitte az egykocsis vonatot, ami szépen megtelt.

Érdekesség, hogy a gép Márianosztrán körüljárt, és nem tolva ment vissza Szobra.

 

Márianosztrán júniushoz képest már 2 kocsis szerelvény jött,de a motorvonat műszaki hiba miatt nem szállított utast, ezért az egy kocsiban tömegnyomor volt. Nagyirtásról visszafelé Márianosztrára már egy C50-es vitte. Nagyirtáson a büfé üzemelt, és fűtve is volt egy hangulatos modern kandallóval.

 

A legkényelmesebb út a 2 kocsis Nagyírtás-Nagybörzsöny szakaszon volt. Nagybörzsönyben hajtányoztunk egyet, majd lepényevéssel töltöttük az időt a kemencei buszig.

 

Kemencén is mentünk egy kört, nagy öröm volt látni, hogy Feketevölgynél már hosszabb a pálya, és van egy kitérő is. Láttunk a pályán dolgozókat, és egy vegyesvonat is közlekedett a vonalon.

 

Kicsit sétáltunk felfelé, egy szakaszon egész jó állapotban van a pálya, persze van egy kis hiány, feljebb aztán nagyon sérült. Érdekes, hogy Feketevölgy felett van egy hajtányszerű jármű, vajon azt használják?

 

 

Mind a 4 vasút példamutatóan működött, de a legnagyobb elismerés mindenképpen Kemencének jár. Remélem sok örömük és eredményük lesz még a befektetett munkájukban, és előbb utóbb nem lesz elég 1 szerelvény a menetrendi forgalom fenntartásához, és kell majd keresztet szerkeszteni a menetrendhez. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2016.09.26 0 0 57888

És egy nagyon jó, összefoglaló írás a Medves-vidéki kisvasutakról:

 

macskakolyuk-banya

Előzmény: Törölt nick (57887)
Törölt nick Creative Commons License 2016.09.26 0 0 57887

Úgy látom nem fog menni...:-)

Talán mert -ha pár 100 méterrel is- de a Trianoni határ túloldalára esik, szlovák területre.

Krepuska Géza Somoskői bányatulajdonos kisvasútjának nyomvonalát kerestük fel, amely Somoskőújfalutól a Macskalyuki bazaltbányáig 8.8 km hosszan kanyargott vadregényes hegyek-völgyek közt a Medves-vidék erdeiben.

1924-ben a környező falvakat (Somoskő, Somosújfalu, Eresztvény, Salgóbánya) visszacsatolták a nagyszerű orvos-bányatulajdonos erőfeszítéseinek köszönhetően Magyarországhoz, de a legnagyobb bazaltbánya a Macskalyuki odaát maradt, viszont egészen 1946-ig használhatták Krepuskáék, és ezzel a kisvasúttal szállították a kockaköveket a Somoskőújfalui rakodóhoz.

1. a kényszerűségből épített vámház és a kis emlékmű-csille

2. a kisvasút rövid ismertetése

3. visszatekintés Magyarországra, Somoskő szlovák, a távolban Salgó a magyar oldalra esik

 

Ennek a vidéknek olyan történelme van hogy könyveket lehetne írni róla, nem beszélve a látnivalókról, mint a bazaltömlések, várak, bányák, bányató, fennsík stb...

A medvesi bazaltbányákat összekötő kisvasutak nyomvonalainak szinte mindegyike járható ma is autóval is, erdészek használják.

 

Fényképalbum:

konfartibi Somoskő-Macskalyuk című albuma az Indafotón

 

Kissé tudományosabb ismertető a határmódosításról:

Magyar orvos műtéte változtatta meg Trianont - Hírek - Múlt-kor történelmi magazin Nyomtatás

 

Nagyon szeretem ezt a vidéket.

 

 

Előzmény: troglodita (57885)
erdőszéli Creative Commons License 2016.09.26 0 0 57886

a balinkai kocsik 80 centivel hosszabbak voltak. 

Előzmény: C50 (57884)
troglodita Creative Commons License 2016.09.26 0 0 57885

nem Bakonybél után a kanyarban ;-)

Előzmény: Törölt nick (57879)
C50 Creative Commons License 2016.09.26 0 0 57884

A hossza? A váz tök egyforma.

Előzmény: erdőszéli (57883)
erdőszéli Creative Commons License 2016.09.26 0 0 57883

nem passzol. kár. de a rajz szép :-)

Előzmény: C50 (57882)
C50 Creative Commons License 2016.09.26 0 0 57882

Előzmény: erdőszéli (57881)
erdőszéli Creative Commons License 2016.09.26 0 0 57881

nekem is feltűnt a hasonlóság... akár így is lehetett. esetleg megmérhetnéd a hosszúságát legközelebb. 

 

annó a szomszédos balinkán három személykocsi üzemelt. ezek győri gyártásúak voltak. az államosítás után balinkára normál nyomközű vasút épült, nem kizárt (de ez egyelőre csak feltételezés), hogy akkor ezek a kocsik gántra kerültek. a két vasutat csak a nagyvasút vágányai választották el egymástól.

 

gánt felszámolása során az önürítős kocsik halimbára, sárszentmihályra és a láev-re kerültek. a személykocsikról nem találtam adatot, de még nyomozok. 

Előzmény: C50 (57880)
C50 Creative Commons License 2016.09.25 0 1 57880

Ha minden igaz, egy ilyen személykocsi megmaradt, csak azóta zárt peronos lett. Néhány órája zártam be az ajtajait.

Előzmény: Pályaőr (57872)
Törölt nick Creative Commons License 2016.09.25 0 0 57879

Ami nagyon köszönök!! Már válaszoltam is.

Mai napon sem maradtam kisvasút (nyomvonal) nélkül, találós kérdés is lehetne akár...

ám legyen:

 vájtszemű kisvasút-barátkonak: na ez vajon hol lehet?

Előzmény: erdőszéli (57878)
erdőszéli Creative Commons License 2016.09.25 0 0 57878

az érintett uraknak levele érkezett.

Előzmény: erdőszéli (57870)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.24 -2 0 57877

Hála Neki, ha lesz ma ebéd, akkor azért is. Köszönet nektek is. Ez A harmincadik, 1942-ből, Páger Antallal, ha jól nézem:

http://www.magyarvagyok.hu/videok/28-Film/198394-A-harmincadik-1942-teljes.html

Előzmény: erdőszéli (57876)
erdőszéli Creative Commons License 2016.09.24 0 1 57876

adta: 

 

Előzmény: Pályaőr (57875)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.24 -1 0 57875

Adná Isten, úgy legyen... :-).

 

Előzmény: erdőszéli (57874)
erdőszéli Creative Commons License 2016.09.24 0 0 57874

Személykocsikról fotó / leírás reménytelen, hogy fönnmaradt volna? 

 

kerestem. nem találtam. egy filmfelvétel maradt a vasútról, ezen egy kisebb személykocsi látható. a filmet c50 topiktárs hozta hozzám digitalizálni, ha beleegyezik, megosztom.

Előzmény: Pályaőr (57872)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.24 0 0 57873

Én is bádogablaknak nézem, mögötte meg mintha tartálykocsi lenne, ebben alighanem felszereléseket  szállítottak.

Előzmény: Felek Ferenc (57865)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.24 0 1 57872

alsólánc,  erdőszéli       Köszönöm.

 

erdőszéli   1961-ben még új szolgálati utasítást adtak ki a vasútra.  Így bizony, azt küldted el nekem.

 

Személykocsikról fotó / leírás reménytelen, hogy fönnmaradt volna?  

alsólánc Creative Commons License 2016.09.24 0 0 57871

1962 decemberére számolják fel teljesen a vasútvonalat.

Előzmény: Pályaőr (57863)
erdőszéli Creative Commons License 2016.09.24 -1 1 57870

akkor kérlek téged és alkotasu topiktársat, hogy jelentkezzetek be a kopaszhaj kukac gmail pont com mailomon, szkennelek nektek, és válaszban elküldöm a cuccot. 

Előzmény: Törölt nick (57869)
Törölt nick Creative Commons License 2016.09.23 0 0 57869

Nekem az egykori salgótarjáni fogaskerekűről kéne egy használható térkép, -ha valaki megtenné esetleg mailben- amit le is tudnék menteni, mert be szeretném járni az útvonalát Salgóbányától a városig. (5.8km)

 

hobobobokukkacindamélpontyhu

 

Köszönöm

 

Nagyjából tudom az útvonalat, fent van a harmadik katonai felmérésen is, de egy részletes térképet szeretnék kinyomtatni.

Előzmény: alkotasu (57868)
alkotasu Creative Commons License 2016.09.23 0 0 57868

De jó térkép!

 

Tudsz nekem küldeni nagyobb részletet? Akár az egész kisvasútról? Persze, ha beteszed ide, mindenki örömére, nekem az is megfelel!

Előzmény: erdőszéli (57861)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!