Ez nem igaz, zjakabfi megjegyzése a Talstreckén közlekedő Szilis-féle zölségre vonatkozott, miközben az általa helyettesített rudazatos csettegő a főút útátjáróján meg mindenen át mindig tolva ment vissza. Én ezt egy picit mindig veszélyesnek éreztem, különösen, mivel Kemencén is csak kényszermegoldás volt ez, amíg nem volt állomás, ráadásul sokkal kisebb forgalmú útátjárókon át csinálták. Itt a bányaúton át, úgy, hogy príma állomás van mindkét végén a vonalnak, szerintem fölös kockázat.
Kösz szépen, ez igen érdekes történet! (Amúgy anyukámnak az egyik nénikéje Salgótarjánon élt, de már '79 óta nem jártam arra, pedig örökké tervezem ;-))) )
a krepsuska féle iparvasút története több mint érdekes... talán valami hiba van a mátrixban.
közismert a somoskői kisvasút története, mely az ereszvényi bányákból szállított követ a somoskőújfalui állomásra. ez a vonal 1872-körül épült a vecseklői szénbányához, majd a századforduló környékén megszűnt, felszámolásra került. 1910-ben újjáépült, kőszállítás céljából. az államosításig 4 tulajdonosa volt, de egyik sem krepuska.
ellenben...
krepuska a somoskőújfalui állomásról kisvasutat épít. sajnos ennek a vasútnak a vonalvezetése ismeretlen. az építéséi engedélye 1916-os keltezésű, a műtanrendőri bejárása 1918.06.18-án történt. a vasút a környékbeli kőbányák és erdőségek szállítási igényeire épült. 1937-ben még üzemelt, igaz ekkor már nem krepuska nevén.
100 év távlatából nehéz kideríteni az igazságot. de elképzelhető, hogy krepuskának az ereszvényi kőbányához semmi köze sem volt, hanem a saját vasútján kardozott a határváltozással?
Bemutatkozhattál volna, ha már eljöttél hozzánk. Köszönjük az elismerést, igyekszünk továbbra is megfelelni neki. Most sem mindig elég egy szerelvény, van hogy három is kell.
Vasárnap egy igazi vasútmániás túrát csináltam a családdal.
Szobon kezdtünk, ahol most egy a szokásostól eltérő gép vitte az egykocsis vonatot, ami szépen megtelt.
Érdekesség, hogy a gép Márianosztrán körüljárt, és nem tolva ment vissza Szobra.
Márianosztrán júniushoz képest már 2 kocsis szerelvény jött,de a motorvonat műszaki hiba miatt nem szállított utast, ezért az egy kocsiban tömegnyomor volt. Nagyirtásról visszafelé Márianosztrára már egy C50-es vitte. Nagyirtáson a büfé üzemelt, és fűtve is volt egy hangulatos modern kandallóval.
A legkényelmesebb út a 2 kocsis Nagyírtás-Nagybörzsöny szakaszon volt. Nagybörzsönyben hajtányoztunk egyet, majd lepényevéssel töltöttük az időt a kemencei buszig.
Kemencén is mentünk egy kört, nagy öröm volt látni, hogy Feketevölgynél már hosszabb a pálya, és van egy kitérő is. Láttunk a pályán dolgozókat, és egy vegyesvonat is közlekedett a vonalon.
Kicsit sétáltunk felfelé, egy szakaszon egész jó állapotban van a pálya, persze van egy kis hiány, feljebb aztán nagyon sérült. Érdekes, hogy Feketevölgy felett van egy hajtányszerű jármű, vajon azt használják?
Mind a 4 vasút példamutatóan működött, de a legnagyobb elismerés mindenképpen Kemencének jár. Remélem sok örömük és eredményük lesz még a befektetett munkájukban, és előbb utóbb nem lesz elég 1 szerelvény a menetrendi forgalom fenntartásához, és kell majd keresztet szerkeszteni a menetrendhez. :)
Talán mert -ha pár 100 méterrel is- de a Trianoni határ túloldalára esik, szlovák területre.
Krepuska Géza Somoskői bányatulajdonos kisvasútjának nyomvonalát kerestük fel, amely Somoskőújfalutól a Macskalyuki bazaltbányáig 8.8 km hosszan kanyargott vadregényes hegyek-völgyek közt a Medves-vidék erdeiben.
1924-ben a környező falvakat (Somoskő, Somosújfalu, Eresztvény, Salgóbánya) visszacsatolták a nagyszerű orvos-bányatulajdonos erőfeszítéseinek köszönhetően Magyarországhoz, de a legnagyobb bazaltbánya a Macskalyuki odaát maradt, viszont egészen 1946-ig használhatták Krepuskáék, és ezzel a kisvasúttal szállították a kockaköveket a Somoskőújfalui rakodóhoz.
1. a kényszerűségből épített vámház és a kis emlékmű-csille
2. a kisvasút rövid ismertetése
3. visszatekintés Magyarországra, Somoskő szlovák, a távolban Salgó a magyar oldalra esik
Ennek a vidéknek olyan történelme van hogy könyveket lehetne írni róla, nem beszélve a látnivalókról, mint a bazaltömlések, várak, bányák, bányató, fennsík stb...
A medvesi bazaltbányákat összekötő kisvasutak nyomvonalainak szinte mindegyike járható ma is autóval is, erdészek használják.
nekem is feltűnt a hasonlóság... akár így is lehetett. esetleg megmérhetnéd a hosszúságát legközelebb.
annó a szomszédos balinkán három személykocsi üzemelt. ezek győri gyártásúak voltak. az államosítás után balinkára normál nyomközű vasút épült, nem kizárt (de ez egyelőre csak feltételezés), hogy akkor ezek a kocsik gántra kerültek. a két vasutat csak a nagyvasút vágányai választották el egymástól.
gánt felszámolása során az önürítős kocsik halimbára, sárszentmihályra és a láev-re kerültek. a személykocsikról nem találtam adatot, de még nyomozok.
Személykocsikról fotó / leírás reménytelen, hogy fönnmaradt volna?
kerestem. nem találtam. egy filmfelvétel maradt a vasútról, ezen egy kisebb személykocsi látható. a filmet c50 topiktárs hozta hozzám digitalizálni, ha beleegyezik, megosztom.
akkor kérlek téged és alkotasu topiktársat, hogy jelentkezzetek be a kopaszhaj kukac gmail pont com mailomon, szkennelek nektek, és válaszban elküldöm a cuccot.
Nekem az egykori salgótarjáni fogaskerekűről kéne egy használható térkép, -ha valaki megtenné esetleg mailben- amit le is tudnék menteni, mert be szeretném járni az útvonalát Salgóbányától a városig. (5.8km)
hobobobokukkacindamélpontyhu
Köszönöm
Nagyjából tudom az útvonalat, fent van a harmadik katonai felmérésen is, de egy részletes térképet szeretnék kinyomtatni.