A Tatra 815-2 típusok VIN-számaival kapcsolatban lenne kérdésem: elvileg a TNT után álló hat karakteres szakasz kódolja a pontos típusszámot. Mi az egyes változatok kódja?
Épp most szereltem a Mercim öt lengőkaros hátsó felfüggesztését, és közben visszasírtam a Moszkvics merev tengelyét. Sose éreztem a hátrányát. Különben a Moszkvics difije fölé én is szereltem egy tekercsrugót, hogy emelje a hátulját. Gyakran használtam utánfutóval.
Aki szerelt már lengőtengelyes Mercedest, az találkozhatott az ő "chamber compensator"-ukkal, ami egy vízszintesen beépített tekercsrugó a hátsó tengely felett. Pontosan arra való, amire a Porche kereszt-laprugója: megemeli az autó hátulját, de az oldaldőlést nem akadályozza. Így lágyabb oldalsó rugókat lehet alkalmazni.
Ugyanis az autónak az a "vége" tapad, amelyik dől.
Ha tehát csökkenteni akarom a farolási hajlamot, akkor engednem kell az autó hátulját a kanyarba bedőlni.
Utánanéztem, a Corvette mostani 7. generációja is elöl-hátul kereszt-laprugós, igaz, ezek manapság már műanyagból vannak, és a ravasz felfogatás miatt egyben átvették a kanyarstabilizátorok szerepét is. Azért az amerikaiak se (teljesen) hülyék.
Félretéve a viccet, ezek a korai farmotoros autók veszélyesen farnehezek voltak, annak ellenére, hogy igyekeztek könnyű motorokat beépíteni (léghűtés, könnyűfém motorblokk).
Farmotoros-léghűtéses autók még: NSU, Prinz/1100/1200, BMW 700, VW, FIAT 500/126, Zaporozsec, Porsche 356/911, Chevrolet Corvair stb.
Az se lehet a véletlen műve, hogy a faros Skodák az első perctől könnyűfém motorblokkal készültek (1000MB, 1964).
Ki kellett tanulniuk a gyártóknak a farnehéz autókhoz való futóműveket. Még az első Porschék is híresen vezethetetlenek voltak, a 356-os és a 911-es futóművét is módosítani kellett a gyártás során, a Corvair is hamar új hátsó felfüggesztést kapott (fogyasztóvédelmi alapmű könyv is született róla Unsafe at Any Speed címmel, ami azonnal lerombolta az eladásokat). A második generációs Corvair egy szuper jó autó lett, ma a gyűjtők kedvence, de addigra eladhatatlan. Hát a 911-est meg nem kell bemutatni...
A dolog lényege, hogy elöl kemény kanyarstabilizátort kellett alkalmazni, hátul pedig lágy rugókat, stabilizátor nélkül.
A javított Porsche 356-oson annyira lágy rugókat alkalmaztak hátul, hogy be kellett egy kereszt-laprugót szerelni, ami nem engedte leülni a seggét. Ez csak középen volt megtámasztva, tehát kanyarban nem dolgozott. Régebben tárgyaltuk itt, ez volt a híres-nevezetes "chamber compensator".
Hát, cseh titkos fegyvernek nevezték. Állítólag több német tiszt murdelt meg a kanyarban felboruló Tatrákban, mint a mexáláskor. Volt ez tárgyalva régebben ebben a topikban is.