Tévedés! Mozgássérülteknek is joguk van utazni! Egy beépített emelő, meg egy kocsi átalakítása csak töredéke lett volna a teljes ráfordított összegnek! Manapság elvárható mindenhol az esélyegyenlőség. Ahol megoldható, ott törekedni kell rá!
Nekem is van mozgássérült haverom, szóval ilyen kérdésekben egyértelműen a mozgássérültek oldalán állok, politikai oldaltól függetlenül! Ha már VIP kocsira futotta, akkor már erre is jutnia kellett volna pénznek!
Bedőltél egy politikai indíttatású cikknek. Lang Györgyi mennyit utazott egészséges korában kisvasutakon? Vajon miért pont most jutott (valakinek) eszébe, hogy pont a felcsúti kisvasútra akarjon felülni (Lang Györgyi)?
De másképp is meg tudom világítani a helyzetet:
Sokszor elhangzik, hogy mi mennyibe kerül? Mennyire ráfizetéses ennek, vagy annak a megépítése, üzemeltetése, stb. A felcsúti kisvasútnál is többször elhangzott, hogy mennyibe kerül, minek oda egyáltalán, nem lesz rajta elég forgalom, stb.
Akkor felteszem neked is a kérdést: mennyi mozgássérült utazott (akart volna utazni) eddig ezen a kisvasúton? Azért a (hasamra ütve írok egy nagyságrendet) féltucat emberért kellene átalakítani pár millióért egy meglevő kocsit? Egy mozgássérült menetre hány forint is esik akkor? Ez nem tömegközlekedés, szerencsétlen mozgássérülteknek nem a legfőbb vágya pont ezen a kisvasúton utazni. Valószínűleg van ilyen, de elenyésző számban.
Lang Györgyi akart Felcsúton vonatozni, de nem tudott, mert kerekesszékkel nem szállhatott fel! :(
Könyörgöm: Szentendrén a skanzenvasutat sikerült mozgássérültek szállítására alkalmassá tenni, akkor itt miért nem tudták ezt megoldani úniós pénzből? :(
A nyíregyházi villamosok technikailag 35 km/h voltak képesek, de 1911-ben még csak 20 km/h engedélyeztek nekik, nem tudom, a MÁV feljebb vitte -e? A villamospótló C50 mozdonyok viszont tuti, hogy megfutották a harmincat.
Egy nagyvasúti kapcsolattal még inkább nem volna sztem se elveszett gyerek. Bicske nincs messze, addig ha kiépül és közel visz a nagyvasúthoz máris lehet akár különvonatot is indítani pl. a focimeccsekre. normál nyomtávval még jobb lenne, de ne legyünk telhetetlenek. lovasberényig kiépítve se lenne rossz és ha még attól is sikerülne elvonatkoztatni, hogy egy kisvasút csak 20-30-as tempóval haladó turisztikai eszköz lehet akkor nem lenne elveszett dolog a hivatásforgalom se. Persze ahhoz már több kell mint Mk48 és fapados kocsi, de valahol el kell kezdeni. A Nyírvidéki lenne erre szintén jó példa, ott jó a nyomvonal, alkalmas lenne erre, ha anno nem kergetik ki Nyíregyházán a belvárosból akkor még a buszt is lazán kenterbe verné egy 50-60 km/h sebességgel is, és 60 km/h régen is megvolt a belvárosi szakaszon még villamosként használva.
Ez, amit még szeretek, mikor R. L. felavatja a róla elnevezett kultúrházat. Később átkeresztelték Vörös Csillagra, de már nincs meg, azzal a bányakolónia-területtel együtt, ahol felépült.
Rettenetesen kikel Nagy Ferenc árulása ellen (arról is volna mit beszélni...), és előtte ott mosolyog a képen, akinek "sok álmatlan éjszakájába" került aztán a per; már az ő pere. Még másfél év odáig. Politikusok... Ilyenkor jut eszembe ott a táblán, a Széchenyiek kriptafelirata Nagycenken:
Van is egy régi filmhíradó-részlet, ahol az elvtársak vonatoznak az új Úttörővasúton. Kajánul megjegyzi a narrátor, hogy Rajk pajtásnak nincs jegye. (Itt egy morbid poén jut eszembe, de nem írom le...)
Csak eszembe jutott: ott a budai hegyekben utazott Rákosi elvtárs, Gerő elvtárs, Rajk (akkor még) elvtárs, és Bebrits Lajos mondta a megnyitó beszédet. Aztán valahogy az ilyesmik lekoptak róla, és mára csak Gyermekvasút.
Hogy erről a politikai máz lekopik-e valaha, azt csak azt tudja, aki mindent tud (lehet többre is gondolni, nincsenek azért olyan kevesen...).
Hanem, hogy egy megszüntetett normál nyomtávú vonalba beleépítenek egy keskeny nyomtávút egy darabon, az olyan, mintha példának okáért (azért is tettem ide), az egykori 13-as vonalba két-három állomás hosszan építenének valami hasonlót, mondjuk, Kisbér-Császár közé, aztán többet se tőled, se hozzád, ahogy mondani szokás. Nem volna a racionális tervezés tetőfokának nevezhető.
Bónusz melléklet: Bán Béla: Rákosi elvtárs Sztálinvárosban, avagy egy kiskanál történelem...:
Lehet régebben olyanokat írtam, hogy "Én is politikai megrendelésre épített fából vaskarikának tartom a projektet." meg hogy "a hülyeség kitartással párosul", de akkor még Soros Gyuri bácsinak dolgoztam :)
Nekem is pont ugyanaz az ellenérzésem volt ehhez a kisvasúttal szemben mint neked és azt hiszem a topik nagy részének.
De ha már megépült, megéri félre tenni az előítéleteket, mert mintha megfeledkeznénk a pozitív oldaláról, hogy mégis csak kaptunk egy új kisvasutat. Akkor is üzemel, ha nem akarunk tudomást venni róla vagy ha lépten-nyomon szúrós szemmel tekintünk rá. Ha félre tesszük a politikát, megállja a helyét a többi kisvasutunk között.
A Lenin szoborral is lehettünk volna elfogulatlanok -olyan régóta ott állt, a madarak szerettek rajta ülni és ugye egy műalkotás, de mégis elköltözött.... Mert valaminek a jelképe volt. Ez a vasút is valaminek a jelképe.....már!
Csak óvatosan az ilyesmivel, a sötét Rákosi-diktatúra jelképe még mindig itt kisért a Budai hegyekben! Azt mondod költöztessék el mondjuk... Felcsútra? :)
Ellentörvény? Mondhatni nincs, de van is, egyre több papír kell, KTI, környezetvédelmi hatástanulmány, térvilágítás kiépítése és engedélyeztetése, mind fontos egyéb erőforrást von el, feleslegesen. Száz éve, de még 2000-ben is jól megvoltak az erdei vasutak ezek nélkül.
Jó, azért ennek a vasútnak a fenntartása, a járművek karbantartása nem fenékig tejfel! Rengeteg idő, munka és pénz volt míg idáig jutottunk és ennek sosincs vége, nincs pihenés! Kérdezd csak Karikát, a pályával állandó munka van, a gépekkel szintúgy. Ehhez mind tudás kell és sok dolgos kéz.
Most néztem meg, nagyon jó térkép ez is, a fogaskerekű vonalának bejárásához is jól jön, a másik kisvasúti vonalat eléggé ismerem, az alagutast.
Sőt, annyit helyesbítenék, hogy ahová a fűtőház épületét tetted (Eresztvény) ott tulajdonképpen a kőzúzó volt, az alapjai ma is megvannak, egy hatalmas kő-építmény, mint egy bástya:
az egykori kőzúzó, itt két vágány is volt egymás mellett. Háttérben az egykori Napsugár étterem, ma turistaközpont.
Egyébként felette a domboldalban ma is áll a gépjavító épülete, sőt ha jól tudom lakják is
És nem volt senki ellenérdekelt, nem hoztak ellentörvényt, stb, mint ahogy más dolgokban láthattuk ha valaki valamiben sikeres is, akkor is ellehetetlenítik.
Igen, egy jó párkapcsolatban ezt meg lehet oldani. Nálunk sosincs ebből baj, mindig megvan a középút és tudjuk, hogy mindkettőnknek szüksége van a kreatív magányra. Nem kívánhatom, hogy a másik miattam feladja a hobbiját, ha ez őt kiegyensúlyozza, nyugtatja. Ennyi. Néha besokallok, mert sok a sín, de maximum 3 hétig bírom Kemence nélkül.
Nem kell minden segítőnek minden hétvégén fenn lennie ahhoz, hogy úgy érezze sokat tesz hozzá. Vannak többen is, akik évente 2-3 alkalommal 1-1 napot feljönnek, nyomják a gombot, másik 2-3 alkalommal meg a családdal jönnek és csak utaznak, megnéznek minket. Normális kapcsolatban ehhez nem kell felrúgni a családi békét.
Múlt hétvégén a pályás csapatban a legfiatalabb 8 éves, a legidősebb 78 éves volt. Egy 8, egy 10 és egy 12 éves kissrác is munkálkodott apukájával. Szombat egész nap meló, a vasárnap a családé volt.
Csak nem mindenki olyan, mint a Gyűrűk urában az orkok, akiknek mondták, hogy "jó nektek, mert a hobbitok a munkátok"... a megszállottságból önmagában nem mindig lehet élni, de sokszor megélni sem. Másrészt meg az ember társas lény, és sok kettessel kezdődő személyi számú polgártársunkat inkább más mozgat meg (noha tudom jól, hogy Kemencén is van erre ellenpélda...).
(Jó, én még könnyen beszélek, mert én is részben azt dolgozom, ami érdekel, és a szabadidőm eltöltéséhez is megfelelő alapot ad... meg az én "szakterületeimet" a női nemnek is sokkal jobbal el lehet adni... de azért ott is van egy határ.)
Az, hogy mire van időd...nos egy idő után úgyis a megszállottság győz -mert ez az, ne tagadja senki- és úgyis megoldod, hogy minél többet lehess fenn, mert, hogy C50 kollégát idézzem a dokumentumfilmből : "ez az élet, ez a minden!"