"és nem kell a kerámiabetétes hővisszanyerős csoda, mert annyival nem jobb? A fűtésköltségben nem fog sokat jelenteni?"
Mivel a legtöbb gyártói információ teljesen hihetetlen (pl. icipipici hőátadó felületű hőcserélők hihetetlenül magas állítólagos hatásfokkal, ismeretlen/eltitkolt mértékű légáram esetén), ezért várható fűtésköltség megtakarítást nem lehet még saccolni sem. Tehát befektetés/megtérülés számításokról szó sem lehet.
Ehhez jönnek még az egy év óta kiszámíthatlan eneriga árak.
Ehhez mindenképpen menne ablakszellőző is. Ezzel csak az a problémám, hogy valamennyire csövezni is kell, de ha annyival jobb, akkor bevállalnám. Árban majdnem ugyanott lenne a 2 megoldás.
Már annyit olvastam, hogy teljesen elvesztem a sok info között. Néhány helyről árajánlatot is kértem, de mindegyik teljesen más (persze mindenki a saját termékét szeretné eladni). Akkor most mi lehet a legjobb és nem túl drága megoldás?
Arra minden féle képen oda kell figyelni, hogy ha van nyílt égésterű gázkészülék: konvektor, kazán, vízmelegítő. Akkor nem javasolt kifelé préselni a levegőt egy ventillátorral a házból, mert könnyen szén-monoxid mérgezés lesz a vége.
Ezek szerint elég, ha egy sima elszívó ventillátort veszek és nem kell a kerámiabetétes hővisszanyerős csoda, mert annyival nem jobb? A fűtésköltségben nem fog sokat jelenteni?
Arra gondoltam, hogy mivel a konyhában a leggázosabb a helyzet, így a szekrény fölé tennék egy elszívót, a fürdőszoba ablakba pedig egy résszellőzőt, így mozogna a levegő. Jó lehet ez így? Ez megoldhatja a fürdőszobai problémát is?
Nálam valószínűleg az 1. ok lehet, tehát a hideg falra csapódik ki a pára. Csak a felső glettréteget látom nedvesnek, alatta nincs felázva. Mivel társasház, nem olyan könnyű a külső szigetelése, belülről meg én nem szeretném, ezért szeretném légcserével megoldani. Erre keresném a lehető legjobb megoldást.
"társasházi, földszinti lakás, ami erősen penészesedik"
A penész legginkább a vizes falfelületeken jelenik meg.
Fal vizesedés leggyakoribb oka:
- a fal belül ott télen annyira hideg, hogy a szobalevegő páratartalma folyamatosan folyékony vízzé csapódik ki a falon (itatja, öntözi a penészgombákat)
- talajnedvesség felszivárgása a ház alap+fal belsejében (ez többnyire kívülről is látszik)
- falban futó vízcső szivárgása.
Neked először azt kellene megállapítanod, hogy nálad melyik lehet a fal vizesedés oka.
Az épület tisztességes külső hőszigetelése az első okot szünteti meg.
A szellőzés jelentős feljavítása az első két ok esetén lehet hatékony módszer (szerencsés esetben).
Az egy-helyiséges szellőztető gépeknek következő csoportjait különböztetem meg:
- kizárólag szellőztető készülékek méltányos áron, ezekben nincs hősvisszanyerés, kizárólag a levegő cseréjével foglalkoznak. Ilyen terméket tudtommal sehol nem gyártanak, magadnak barkácsolhtsz, ha ügyes vagy
- olyan szellőztetők, amibe a gyártó beleépít egy szinte teljesen hatástalan (röhejesen kis hőátadó felületű) hőcserélőt is, hogy ezért cserébe olyan pofátlan áron árusíthassa, hogy a hővisszanyerő által hozott csekélyke energia-haszon kb 50 év alatt (csak halálod után :) hozza be a hőcsere extra felárát (rossz befektetés).
- komoly hőcserélési hatásfokú és méltányos árú (max 10-15 év alatt megtérülő) egy helyiséges szellőztetőt még nem láttam és valószínűleg nem is fogok soha. Ésszerű idő alatt anyagilag is megtérülő KÖZPONTI hőcserélő rendszert el tudok képzelni, de hőcsere miatt megtérülő egy-helyiséges szellőztetőt még nem láttam. Szerintem csak olyan ember vegyen ilyet, akit egyáltalán nem érdekel a hőcsere általi forint-megtakarítás.
Segítségeteket szeretném kérni. Adott egy 53 m2-es társasházi, földszinti lakás, ami erősen penészesedik. Erre szeretnék megoldást. Elsősorban a konyhaszekrény mögötti falrészen és a fürdőszoba falán jelenik meg a penész. Arra gondoltam, hogy ebbe a 2 helyiségbe szereltetnék hővisszanyerős szellőztetőt, pl ilyet:
Ezért is jó a Sonoflex cső. Bitang jól csillapít, tapasztalatból mondom. Nem drága, és nem kell külön hangcsillapító, viszont a fojtásra figyelni/számolni kell. Mondjuk a 75-ös átmérő nem segít..
Még mindig itt tartasz? Lassan 10 éve ábrándozol ilyen ventilátorokról.. Sikerült már azóta találni? hmm? (már előre hallom a válaszod: nem fizettem én neked semmit, hogy keressél nekem...)
"Valamit oda kell még egy hangcsillapító is, aminek jelentős a költsége."
Ha sikerült annyira alacsonyan tartani a csőhálózat fojtását (pl szép nagy csőátmérőkkel + okosan megválasztott anemosztátokal), hogy a ventilátorok NAGYON alacsony fordulatszánnal dolgozhatnak (600-800 ford/perc), akkor nem keletkezik annyi zaj, amit érdemes lenne csillapítani.
Viccesen mondva: akkor jó a rendszer, ha a ventilátora lehetne akár az ágyad alatt is :)
Nálam is 125-os, a fő ág meg 200-as, az egész olcsó sonoflexből van. 2 db akkor 20 dolláros axialis műszer venti hajtja. 14W-ból tiszta szűrővel tud 100-120 m3/h-t.
Én végig matekoztam, hogy milyen különbség van 75mm és 125mm csövezés között. Borzasztó mennyiségű párhuzamos ág kellett volna a 75mm-esből, hogy ne pusztuljon ki sem a gép, sem én a gép hangjától, és a villanyszámlától. Valamit oda kell még egy hangcsillapító is, aminek jelentős a költsége.
Elek számítása itt hibás volt, mivel "dm/s" volt a dimenzió ami kijött neki, nem pedig "m/s". Vagyis 6.7dm/s=0.67m/s, de ezt Te is észrevetted helyesen.
Sokan elakadnak a csőben várható légsebesség megsaccolásán, én úgy szoktam, hogy kiszámolom, hogy egy méter cső hány liter levegőt tartalmaz és ha tudjuk, hogy óránként hány litert szeretnénk abban csőben áramoltatni, abból már könnyen kiszámolható, hogy hány m/s lesz a várható légsebesség.
példa:
Egy köbméter 1000 liter, egy óra 3600 másodperc, tehát pl az egy ember számára szükséges 30 m3/h frisslevegő = másodpercenként 8,3 liter (30000/3600). Tehát ha a cső méterenként pl 8,3 liter levgőt tartalmaz, akkor 30 m3/h esetén a várható légsebesség nagyon kellemes 1 m/s lesz.
Egy 75 milliméteres belső átmérőjű cső méterenként 4,4 liter levegőt tartalmaz tehát 30 m3/h levegő másodpercenként kb 2 m/s sebességgel fog haladni benne.
"75-ös csövezéssel szeretném kialakítani utólag a központi szellőztetőt"
A túl vékony csövezés fő hátránya: a szükséges légcseréhez (m3/h) nagyon nagy légsebeségekkel kell dolgozni, akár 10-15 m/s felett (5 m/s alatt lenne az ideális).
- nagy légsebesség zajt kelt.
- nagy légsebességet vékony csőben csak nagyon erős (sok wattos) ventilátor tud csinálni, ez egyrészt csúnya villanyszámlákat eredményez, plusz sokszor csak utólag derül ki, hogy a marhadrágán megvásárolt berendezés ventilátorai ha megszakadnak, akkor sem képesek a család számára szükséges friss levegőnek még a felét sem biztosítani a túl vékony csöveken át. Plusz az üvöltve erőlködő ventiláátorok is plusz zajt produkálnak.
Tehát vékony csövezés esetén előfordulhat: levegőzaj + ventilátorzaj + magas villanyszámla + túl kevés légszállítás (nem optimális CO2 szint). Mindegyik bibi ellen van védekezés, de néha hét szánjegyű extra összegbe kerül csak a védekezés (pl csövek számának többszörözése, olcsó AC motoros ventilátorok helyett BLDC motoros ventik, stb stb).
"ha a cső keresztmetszete 1,23 dm2, akkor 8,3 l/s levegő légsebessége 6,7 m/s"
Ha jól értem, akkor ez 0.67 m/s, mert dm/s-ból még át kell váltani. Persze nem azt mondom, hogy nem kell a nagyobb cső, csak próbáltam számolni, hogy milyen légáramok lehetnek ha biztosítani akarom 4 főnek a 30 m3 / h levegő ellátást.
Pl.
63mm belső átmérő 30 m3/h esetén -> 2.67 m/s
Gyanítom, hogy a nagyobb géppel jobban fogok járni (odáig még nem jutottam el, hogy nyomásokat számoljak, de a nagyobb gép gondolom jobban fogja bírni, hogy átpréselje a levegőt a kis csöveken)
2. A szűrők mindenhol drágák (szerintem). Nekem egy évre lenne 40 ezer Ft. Legyártattam kereteket egy céggel 2-3 ezer Ft-ért, vettem paplant (25 évre) 1-2 ezer Ft-ért, gond megoldva.
ha már van hely a padláson, akkor a helyedben elgondolkoznék valami értelmes átmérőjű csövezésen, amit szintén a padlásra lehetne tenni. Ez a 75mm egy erős kompromisszum a gyártók részéről, abból a célból, hogy beférjen az álmennyezetbe.
Sziasztok. Limodor 100/40 elszívó ventillátor s egy qfa1001 páratartalom mérőt javasolt...kb ilyen leírással a szakértő, a plafonfa ami kb 5 méter légtömeget legyűrve szellőzne ki a padlástérbe.
1. Minek a páratartalom mérő 30 ezerért amikor a limodorban van páraérzékelő?
2. Tudnátok esetleg hasonló tudásút ajánlani, vagy mit kell néznem hogy találjak ami lehet hogy olcsóbban kijönne?
Sima beszerelést ajánlott másodjára azt meg no 130 ezer plusszért sokallom, főleg úgy hogy nem korrekten tájékoztat rendes ajánlatot sem küld.
75-ös csövezéssel szeretném kialakítani utólag a központi szellőztetőt.
A korábbi hozzászólások és a passzív ház adatbázisa alapján a Wolf CWL 300 vagy 400 Excellence gépeket néztem ki.
Pár kérdésem lenne:
Igaz, hogy a Wolf szűrőit nehéz/drága cserélni? Ebben az esetben érdemes külön szűrődobozokat a gép elé szerelni?
A képen látható hozzávetőleges rajzból esetleg látszik, hogy érdemes-e a 400-as gépre beruházni, vagy elég a 300-as? A gép maga a padláson lenne, szóval szerintem a zaj viszonylag könnyen kezelhető.