Megint a GPR-566-ról kérdeznék, bár múltkor sem kaptam választ... A kereső a 12:30-as, 14:00-ás és a 16:35-ös Székesfehérvár-Lovasberény járatatokon mutatja, de nyilván ennél hosszabb a fordája. 5-kor már végez Lovasberényben (elvileg ott alszik, de persze nem találtam pár hete egy vasárnap)? Ha nem, merre jár még? Délelőtt is ezen a járaton van? (ha igen, akkor érdekes, hogy a kereső nem mutatja...)
Köszi előre is, és akkor egy szintén megválaszolatlan kérdésemre be is írom a választ: igen, a KIC-427 ugyanazt járja, mint amit kb 3 éve beírt egy topiktárs, csak most hónapokig el volt tűnve.
Erre írtam, hogy "nem annyira sikerült önerőből Tatabányára érnie, mint amennyire szeretett volna". :) Látszólag igen, megadta magát, de ennél többet vagy pontosabbat nem tudok.
Először láttam azóta, hogy Mórra került, így eddig az útvonalát / fordáját se tudtam. Előtte a Viszló Trans alvállalkozásában a Bitter-Szűcs Garázs csinálta a járatot, az utolsó időszakban egy ex olasz Setrával.
Igen, megvolt a váltás, a váli térségben most a pannonos megjelenésű, LKC-s Credók dominálnak (bordó csíkkal), északabbra, a bicskei irányokon inkább LHZ-s MAN-ek.
Ha aktuális még a kérdés, stimmel a dolog, Mór - Tatabánya járaton láttam ma. :) Fehér (nincs már rajta a zöld csík), új logós, és ma nem annyira sikerült önerőből Tatabányára érnie, mint amennyire szeretett volna. :)
HIV-688 a HOG-470 helyett van, és marad is egy darabig mert a HOG-nak elvileg elég komoly gondja van, de azt nem tudom hogy mi... Amúgy fehérváron van már C56 tartalék, ha igen akkor mik azok?
JET-861, 862, 863 volt az első trió (2004), azután pedig JWU-495, 496, 497 (2005). Ez így összesen 6 db, már ami ontopik. (Ezen felül volt a tényleg rövid, egyetlen mikroCredo.)
A Topiktárs által feltett példány a sorban hatodik, és emlékeim szerint életében nem járt a Velencei-tónál (forda szerint), ellentétben a 861-862-863 (páros helyett) trióval. A maradék kettő pedig, amennyire emlékszem, a jenői vonalon dolgozott.
A Zalára stimmel a kettő, és több másik volánra is, de a Vértesnél például három kezdett, a Tiszánál is, a Somlónál 3+1, ha jól emlékszem.
Ez a Credo többet van a műhelyben mint kint, állandóan valami baja van, szerintem lassan lekerül a fordáról, és vagy selejt, vagy tartalék lessz... Állítólag már van tartalék C56 Fehérváron, a gazdája arra akarja kicserélni tudtommal.
Ilyen retkes Credóval még életemben nem utaztam: kopott ülések, hámló ablakvédő fólia, felvált linóleum, kosz... (amúgy a 18:00-s enyingi indulás, meg a 19:00 utáni siófoki az ez a Credo)
256.42 egyedül a BPG-676 Szabadbattyán-Székesfehérvár, múlt héten mindennap délután fél három körül állt a 7-es mellett,a dinnyésbódé után. 256.44 DUD-554 tartalék. 280->Jelenleg a GMY-396 Káloz.
Most akkor levonult a Viszló, vagy sem? Ma este volt bejelentkezés az M1 Híradóban Gyúróról, a háttérben pedig mintha a NAW-533 húzott volna el, éppúgy, mint vasárnap. De határozottan egy viszlós Alfabusz volt.
NFR-280 Vál, Kisköz utca. (Érdekes, mert eddig a fehérvári vonalon láttam dolgozni, az pedig nem ott végez, de ma Válon állt a kocsi.)
Miért vinnék Csákvárra őket? Tudtommal nem csak bérelték a martoni telepet, hanem meg is vették. Csákváron szerintem el se férnének, van a családi ház udvara, mint székhely és a szomszéd telek, de oda nem hiszem, hogy mindent be lehet zsúfolni.
Kérnék szépen külsőtelephely-infókat vasárnapra az alábbi viszlós gépek tekintetében:
LCR-217
MPR-850
NAW-533
NFR-280
NIX-775
PWL-653
Gondolom, ami amúgy sem dolgozna forda szerint munkaszüneti napon, azt már vissza is vonultatják a telephelyre (gondolom, Csákvárra), de amelyik még kint lesz ezek közül, arra örömest ráeresztenék egy búcsúlövést. :D
És ha már amúgy is a megyében leszek, akkor Buszrentet is kérdeznék:
http://www.fortepan.hu/ oldalon találni párat, messziről. Variálni kell a városnév mellett a busz, Ikarus, faros, stb.. szavakat, esetleg 55 és 66 számmal együtt.
Ha régebbi kell, akkor itt van pár kép csuklósokról, de faros sajnos nincs egyik képen sem:
Már kezdem érteni, miért kerülnek Veszprém megyei Credok Székesfehérvárra meg Vas és GyMS megyei kocsik Tatabányára: búcsúzunk a Viszlótól, mint alvállalkozótól.
Március elsejétől: 20 forint a buszjegy Egy gazdag városgondjai Rendkívüli ülést tartott tegnap a székesfehérvári közgyűlés. Az ülés valóban rendkívülinek bizonyult, hiszen elmaradtak az immár szokásos napirend előtti felszólalások, s ezúttal a testület nem tizen-, vagy húszon napirendi pont megtárgyalására vállalkozott, csupán ötre. Harmadik alkalommal tárgyaltak a helyi tömegközlekedési tarifák megállapításáról, ám a téma iránti érdeklődés mit sem lankadt, tegnap is 19-en szóltak hozzá a viteldíjemelés kérdéséhez. Végül is úgy döntöttek, hogy március elsejétől Székesfehérváron az autó- buszjegy ára 20, a buszon váltott menetjegy ára 30, az általános összvonalas havi bérlet ára 600, az általános egyvonalas havi bérlet ára 450, a tanuló, illetve a nyugdíjas bérlet ára 130 forint lesz. A vita azonban messze túlmutatott az árhatósági intézkedésen, sokkal inkább a helyi tömeg- közlekedés jövője körül forgott; az Alba VolánVállalat küszöbön álló átalakulásáról, melyben az önkormányzat részt kíván venni. Ennek érdekében bizottságot is létrehoztak, amely ellenőrzést gyakorol az átalakulás és a cég működése felett, képviselve a lakossági és önkormányzati érdekeket. Arról is határoztak, hogy az önkormányzat nem nyújt támogatást a vállalatnak bevételkiesés címén s, hogy a tarifaemelésből származó többletbevételt a vállalat köteles a személyszállítás körülményeinek, eszközállományának fejlesztésére fordítani. Szó volt arról is, a tömegközlekedés működőképességének megtartása mellett keresni kell a módokat, hogy a szolgáltatást a jövőben koncesszió, illetve pályázat adta lehetőségekkel végeztessék. Ezután következett a helyi érdekegyeztető fórum tagjainak megválasztása a kárpótlási igény- bejelentők közül. Eszerint Székesfehérváron három érdekegyeztető fórum - három termelő- szövetkezet van - működik majd 11-11 taggal. (Folytatás a 2. oldalon)
A KÖZLEKEDÉS NEM ÁLL LE, DE... Az Alba Volán Vállalat vezetői és dolgozói - annak ellenére, hogy a törvény szerint a helyi tömegközlekedés biztosítása ön- kormányzati feladat - hivatástudatból és szakmaszeretetből fakadóan Székesfehérvár helyi tömegközlekedéséért felelősséget éreznek. Tekintettel arra, hogy az Alba Volán önállóan gazdálkodó, nyereséges gazdálkodásra kötelezett állami vállalat, amely bevételeiből kell hogy fedezze kiadásait, közszolgáltató jellegének ellenére veszteséges tevékenység folytatására nem kötelezhető. Az Alba Volán Vállalat 1991 őszén tájékoztatást adott a helyi önkormányzatnak a székesfehérvári helyi közlekedés helyzetéről. E tájékoztatóban jeleztük, hogy az év elején megállapított tarifa a bekövetkezett áremelések miatt nem fedezi a meghirdetett színvonalú helyi közlekedés költségeit. Az 1992. évre jelzett és részben már megvalósult áremelkedések további költségnövekedést okoznak. A város közlekedésének megszokott színvonalú fenntartása érdekében 1992. január 6-án az ártörvénynek megfelelő módon az önkormányzathoz, mint árhatósághoz fordultunk, hogy szíveskedjék az 1992-es évre vonatkozó viteldíjakat úgy megállapítani, hogy az fedezze a megnövekedett költségeket. Javaslatunkban több variációt dolgoztunk ki, jelezve, hogy a terheket hogyan lehet megosztani az állampolgárok, önkormányzat és a vállalat között. A helyi önkormányzat az alap- ellátási felelősségét a törvényben meghatározott többféle módon gyakorolhatja, többek között gazdasági társaságot alapíthat, koncessziós pályázatot írhat ki, az erre a tevékenységre alapított állami vállalattal szerződést köthet. Sajnálattal vettük tudomásul, hogy a helyi önkormányzat, illetve képviselő-testület mind ez ideig a vállalatunkkal szerződést nem kötött a helyi tömegközlekedés ellátására, és olyan viteldíjakat sem állapított meg, amelyek a zavartalan és az eddig megszokott színvonalú üzemeltetést biztosítanák. A kialakult helyzetben - 1991. évi szintű bevételekből kell fedezni az 1992. évi megnövekedett kiadásokat - mást nem tehetünk, mint hogy a menetrendi szolgáltatást lecsökkentjük a bevételek által nyújtott fedezetig. Tesszük ezt úgy, hogy a lakosság alapvető igényeit lehetőleg kielégítsük, és tesszük ezt addig, amíg az önkormányzat a tevékenység folytatását számunkra lehetővé teszi. ALBA VOLÁN Vezetősége
Fehérvár-helyiben ha minden igaz, az 1998. szeptember 15-ei beszerzésű GSR-172 a rangidős. Ezt követi a '98. októberi Mercedes-Benz O405GN2 trió LUF-931,-2,-3. Ezeken kívül csak GMY-388 még előző évezredbeli gyártású, '99 júliusában került forgalomba.
Félig OFF a téma, de a megyét is jelentősen érinti a gumikerekesített vasúti menetrend most hétvégétől. Részletek a cikkben, illetve az onnan nyíló menetrendben:
Nagyon jó kép, jellegzetes korhangulat. Igen, az Alba Plaza csak a kép készítésére rá három évvel épült. A jobb alsó Ikarus 280-as is jogos kérdés, de mivel nem a helyi oldalán közlekedik a járdaszigetnek, én ebből csak arra tudok következtetni, hogy nagyobb valószínűséggel nem a városi buszüzemhez tartozhatott.
Csak nem beszereztek oda is valami nyugatit a helyükre...
A frissítés már szerepelt itt, de annyit még megér a téma, hogy egyelőre mindhárom Ikarus ott van még a faluban, a 260-as és az ideiglenesen kivont 263-as a focipályán áll, a végleg kivont 263-as pedig az önkormányzat mögött.
Illetve indulást követő napokban a városi TV is beszámolt róla, aholis a Béke téri megállóból kiálló ráncajtós busz előtt készült a riport, amin már a 13-as szám volt. Ezt sajnos nem találom, de mindegy, a pontos dátum megvan.
"Dunaújvárosban a Béke városrész ellátására új járatot állítunk be. A 13-as busz az autóbuszállomás, a Dózsa mozi a Díózsa György út és a Beke városrész érintésével közlekedik majd"
Nagyban megkönnyítette, hogy a pontos évre visszaemlékeztél így 20-30 perc keresgélés a kulcsszavak csereberéje után meglett.
Köszi!
(Sajnos van amikor sok találatot dob fel nehéz időigényesebb szortírozni.)
A 13-as járat a 80-as évek közepe előtt indult, amikor a Békeváros azon rész kiépült. Pontos évet nem tudok, archív híradásokban volt róla hír a helyi sajtóban (kb '84). A '85 nyarától érvényesben már benne van, és előtte már biztosan volt. A menetrendi szűkítést 2 lépésben végezték el. Először csak este 16-18 óra között váltottak a mai járatokra, előtt a régi volt. Így 13-as és 40-es volt egy napon, de nem volt napon belül időben átfedés. Majd a 2. lépcsőben lettek a mai járatok, ekkor szűnt meg 7 éve a 13-as. De a 45-ös csak 2 évvel később lett lakói nyomásra.
Igen, a 2011-es menetrendben még - utoljára - szerepelt a dunaújvárosi 13-as ugyanezzel az útvonallal, ugyanúgy 25 perces menetidővel, mint ahogy most újraindult, csak délután sűrűbb menetrenddel:
Békeváros, Bagolyvártól indul július és augusztus kivételével munkanapokon:
4.40-12.40-ig 30 percenként
12.40-17.10-ig 15 percenként
(2010-ben még nem volt nyári üzemszünete.)
2012. augusztus 1-én nagy ritkítás lépett életbe Dunaújvárosban, ekkor szűnt meg a 13-as viszonylat is, a 10-essel, 12-essel, 15-össel, 16-ossal, 19-essel és 21-essel együtt.
Jelenleg Kálozon GMY-396 szolgál, illetve a BOS-787 is látható volt ugyanitt a héten. Állandó telephelyes Enyingen JHZ-334, GVP-951,GVP-953, HOG-470. Szabadbattyán-Emmaróza: BPG-676 és egy Ikarus 395.
Asszem itt volt téma Aba helyijárata. Nem régiben tették ki a közösségi médiára, hogy új busszal indul be a helyi közlekedés. REM 845 rendszámmal lila csoda....
Megtudja e valaki mondani, hogy Székesfehérváron annak idején helyi forgalomba Ikarus 60-as városi kivitelű autóbusz 2 ajtos közlekedett e, vagy csak a távolsági forgalmú 1 ajtos közlekedett távolsági forgalomban? a MÁVAUT időszakban?
Te biztos jó buszt láttál? Volt egy kép róla ott állt bent a selejtek közt, látszott rajta, hogy 3 hónapja hozzá sem nyúltak. Február végén került oda. Akk gyorsan összekapták ?
Köszi az infókat. Viszlósról nem tudtam, a 280-ast csak bal oldalról, messziről láttam. Sajnos sem a kapaszkodók, sem az első lámpák száma nem volt látható.
BPG-806 volt akkor az első ilyen felújítás Fehérváron; emlékeim szerint 2000 őszén állt forgalomba. Teljesen úgy nézett ki, mint a szintén akkor kigördült HIV-696, a Classic elemeket leszámítva.
Nos, ami BPG-605-ként állt forgalomba annak idején, az egy sima NDK kivitelű ráncos 280-as volt. A jelenlegi BPG-n viszont azz ülések kivételével minden egy utolsó szériás 280-asnak felel meg, mondhatni már csak a classic pofázmány hiányzik róla, akárcsak a Kisalföld 280-asainál.
Elég valószínűnek tűnik egyébként, hogy vázcsere helyett valójában buszcsere volt.
Jelenleg kettő kocsi van, melyeket vázcserésnek mondja több forrás is.
Viszont a BPG-605 beltér fotóját látva anno egy -Albás kocsikat nem ismerő- fószer megmondta, hogy eredetileg ráncajtós volt a kocsi. Ha vázcserés volt, akkor ilyen nincs, vagy ráncajtós vázat kaptak, de bolygósra kókányolták át.
Hivatalosan az első (eredeti) forgalomba helyezés időpontját kell figyelembe venni, akkor is, ha egy csavar sem maradt az eredeti járműből.
Ugyanakkor a nagy vázcserés korszakban az volt a mondás, hogy az ilyen járművek statisztikai életkorát -6 évvel korrigálni kell. Hogy ezt milyen jogszabály engedte meg, azt nem találom, így azt sem tudom, hogy érvényben van-e még.
Dunaúj helyi járatban a vázcserén átesett Ikarus 280-as buszokat az eredeti, vagy pedig a vázcsere utáni állapot alapján számítják be ? ( Magyarán 198X, vagy az ezredforduló körüli adatot )
Tűzoltásnak. Akkor emlékeim szerint sz*rba volt a haza. LPN műszakis volt, LOH 463,465 nem készült még el, GMY 388 és GSR 172 is felújításon vett részt és sok javító busz volt. Ez miatt is nem szereltek bele semmit,nem festegették át. Ez a HUB sem hiszem, hogy sokáig fog minket boldogítani itt..
Ez a 2,5 éves forda még mindig stimmel a KIC-427 esetében?
Másik kérdésem: pár kommenttel lejjebb írtátok, hogy a GPR-566 lovasberényi, fordás kocsi. Mi a fordája? (jöhet privátban is persze, és köszi előre is mindkettőt!)
JLW műhelynél áll, "feje" az ég felé néz. Valami gond lehet az A tengellyel. A Győrből érkezett 3 Rábából már csak 1 van itt. HUB 047 vagy milyen rendszámmal. Köszöni, megvan. Csuklós Rába is jól van, csak a szabadnapos menetrendnek köszönhetően nem viszik ki forgalomba őket.
Most akkor tehát Fehérváron akkor a GSR-172 jár, GMY-388 is, IAA, HPR eddig is járt. A 3 ajtós JLW-vel akkor mi van ? Maradt vagy nem ? A Rába csuklós es a győri szóló társaival mi a helyzet ?
Már nem volt. Akkor már a mai menetrend volt. Ennek bevezetése előtt volt egy rövid időszak, amikor nem volt 24-es, csak 26-os. De ez az időszak valamikor 2006-2009 között volt. Utána állt vissza a 24-es és szűnt meg a 26-os, mint szigeti járat.
A BPG-605-öt láttam most konkrétan(persze több is van kint).Amit biztosan nem keress sehol,az az AOA-315 kérésre ideiglenesen a forgalomból kivonva. A GVY-398,KBK-783,IWE-003,IWE-004 friss műszakival rendelkeznek.
Sziasztok! Mivel majdnem ti vagytok az egyedüliek akiknél volt Iveco és Detroit motoros C56, az lenne a kérdésem,hogy a közel 20 év üzemeltetés alatt melyik motoros verzió volt a jobb választás? Valamint, viszonylag sok Classic fut nálatok és, hogy javarészt tartalékok már vagy azért akad bőven még fix fordás?
Sziasztok! Abán milyen busz csinálja most a helyi járatot? Ugyan is az MTX-182 végleg kivonva, a 260-as is végleg kivonva, a GTZ-470 pedig ideiglenesen kivonva... Csak nem beszereztek oda is valami nyugatit a helyükre...
GMY-388 nagyon ragyog. Jól megcsinálták. Gazdás lett, vagy ugyanúgy tartaléknak tették vissza ? A 3 ajtós C80-ast, meg a tolnai Rábát még szoktátok látni Fehérváron a helyibe ?
A hivatalos oldalon aláhúzás jelzi több vonal végállomását (29, 35, 24), amit pár oldalnak nem sikerült átvennie (https://dunaujvaros.com/hirek/202004/volanbusz_rendkivuli_menetrend_valtozas), így ott teljesen félrevezető a megjelent hír, ha csak olvasol. Sajnos az sem egyértelmű, hogy a fel nem tüntetett vonalak járatai nem változtak, az csak következtetés a 20-as, 23-as megjelölt szünetelése miatt. Sajnos ütemes szerű összehangolás sem jött jól össze, így pl. a Rómaira a módosított időpontú 35-ös és 40-es szinte egyszerre megy óránként, aztán semmi.
Nem feltétlen erőltetném, mert erősen sz@r állapotban vannak. A 882 ráadásul komolyan meg is van bontva. Ha meg alkatrész kell, szerintem megoldható akár az is, hogy Veszprémben kiszerelik és átfurikázzák Dújvba.
Hát, ha beesik valóban 15 új Conecto G Szfehérvárra, akkor felszabadul az egy 280, 3 db C80, egy szóló és egy csuki Rába, 3 O405GN2 (ex Tbánya), és ez még csak 9 busz, szóval 6 Conecto is beeshet, azzal azért "rendbe lehet tenni" Dunaújvárost, és/vagy meg lehet szabadítani a két zalai várost a sok 21 éves Rába csukitól.
Sajnos be kell látni, hogy lehet eljön a vég a 2000-es ex genfi 7000A-knak is, hisz' 20 évesek, és a gatyába rázásuk nem olcsó mutatvány... A két ex veszprémi példány ideiglenesen pl ki is van vonva a forgalomból.
Arra van esély, hogy esetleg Újváros, ha még újat nem is kap , akkormajd a Fehérvártól leköszönőkből kapjon valamit ? Mondjuk 20 éves Merciket? Csak nehogy megint majd a C80 asokbol 280 askoból dobjanak párat ide.
15 új autóbusszal indítjuk Székesfehérvár közösségi közlekedési stratégiájának végrehajtását! - olvasható Székesfehérvár polgármesterének Facebook oldalán.
Cser-Palkovics András arról is ír bejegyzésében, hogy várhatóan ősszel érkezik 15 darab Mercedes-Benz Conecto G Next Generation csuklós autóbusz Székesfehérvárra.
Ez így van. Ezekre kitudja mennyi pénzt költhettek (már magában arra, hogy átlökdössék a műszakin), de biztosan nem keveset. Ennyi erővel a 7000A Volvokat (LPN, LOH) is megcsinálhatták volna valószínűleg hasonló összegből (vagy kevesebből), hogy bírjanak ki 1 műszaknál többet hibamentesen :)
Egyébként nem lehetnek olyan rosszak ezek a conectok, rosszat még nem hallottam róluk. Erről a kulcsiról viszont nem tudnak semmit. Hát kíváncsi leszek rá..
Az AOA-458 helyett érkezett, tehát azt jelenti hogy 2 év után megvan a végleges utódja a CCP-797-nek!:D
Állítólag nem tudnak róla semmit, elvileg ez volt a Gemenc első Mercije 2004-ben. Ja és tegyük hozzá hogy fiatalabb a genfi Volvoknál tehát ez itt hatalmas előre lépés!:D (16 éves)
Kulcs felé például simán futhatnának, ez tény, jár arrafelé meg helyin is genfi. Viszont hallani olyan híreket, hogy a pesti cégvezetés nem nézné jó szemmel a helyis kocsi helyköziben járatását (emlékezzünk arra, hogy volt egy helyközis tender is, jóval nagyobb darabszámban, csak azt valószínűleg az érkező Credo csuklós miatt elkaszálták).
Kelenföldről induló érdi 700-as család vonalain is sűrűn van pár éves BKK-tól kirakott világoskék kocsi "sárga" vonalon. Ez is szóba jöhetne színhelyes megoldással. De ha nincs, csak helyi, akkor ez nem valószínű. Ekkor Újvárosba is helyi várható. Mindenesetre furcsa típusidegen levetett kocsi megjelenése.
Az új Conectoból csak helyi verziót gyártanak. A pesti agglo meg a "kék Volánt" jelenti (jelen esetben főleg a gyáli vonalak, esetleg még 169E és a 38-as család).
Igen, tudjuk, hogy az év végéig beérkező újakból kap négyet Dunaújváros, remélhetőleg. Az viszont sehol sem jelent meg, hogy helyi vagy helyközi lesz, ez valamiből kiderül? Csak a fővárosi agglomerációt emelik ki a hivatalos közlemények, ez helyközit valószínűsít.
A forgalomszámlálás adatai és a ma beérkezett utaskérések alapján időpont-módosításra és további mentesítő járatok beállítására kerül sor az alábbiak szerint: a 26A járat a Jancsár utcából 5:25, 13:25 és 21:25-kor kettő-kettő autóbusszal indul.
A Kassai u./Nagyszombati u. megállóból a szabadnapi menetrenden felül 6:10-kor és 14:10-kor indul új járat, 22:10-kor kettő autóbusz közlekedik.
A 15-ös járat a Csapó utcából 5:25 és 13:25-kor kettő autóbusz indul, egyik Angol utcáig, másik Amerikai fasor fordulóig közlekedik.
A 21:25-kor induló járat az Amerikai fasor fordulóig közlekedik.
Az Amerikai fasor fordulóból 6:08, 14:08, 22:08-kor indul autóbusz.
Rásegítő autóbusz indul az Angol utca megállóhelyről 6:10-kor és 14:10-kor.
"Az országos, elővárosi és regionális forgalomban közlekedő járatokon – a fizikai kontaktus minimalizálása érdekében – a bérletesek a hátsó ajtó(ka)t vehetik igénybe, az első ajtón csak azok szállhatnak fel, akiknek menetjegyet kell váltaniuk."...
A jegyekből származó hányad szokott lenni a kisebbik rész, a hatósági adóbevételek (az egész gazdasággal együtt) visszaesése esetén kérdéses, hogy a szolgáltatási költségeket hogyan tudják rekompenzálni.
A fővárosban az első üléssor mögött lezárják a buszokat. Az első ajtót nem lehet használni. Fehérváron kívül más városokban marad az első ajtós felszállás? Azt lehet-e tudni, hogy az iskolához kötött járatok menetrendje hogyan módosul (pl. hetek első iskolai előadási napját megelőző napon)?
A szombat reggeltől vasárnap délutánig érvényes, ideiglenes megállóhelyek már rendben kihelyezésre kerültek.
Emellett hétfőn üzemkezdettől Székesfehérváron a helyi járatokon az összes ajtón fel lehet majd szállni, és nem vásárolható menetjegyet az autóbusz-vezetőnél; az alábbi értékesítési helyek fognak így működni ehelyett:
10/10 de csak azért, mert az utolsó kérdésnél kitaláltam, mire gondolhattak. Viszont ennek a válasza hibás, ugyanis a legkésőbbi helyi indulás munkanapokon nem a 26A 22.55-kor, hanem a 23.00-s 42-es járat. (Avagy, ha arra értették, a 15Y vagy 26A vagy 36 közül melyik indul a legutoljára, akkor 26A nyer ebből, tényleg.:)
Én örülök neki, de már lelki szemeim előtt látom, hogy nyáron a 40 fokban Dunaújvárosban nyitott ablakokkal fognak járni mert az itteni üzemeltetési "kultúra" nem lesz képes a klíma normális üzemeltetésére, karbantartására.
Ami azt is jelenti hogy a 315 esélytelen hogy visszatérjen Kulcsra, mivel maradt a 3 busz. A sorsáról még mindig nem döntöttek, de mégis mi mást tudnának vele kezdeni a selejtezésen kívül? o_O
Olyan állapotban van hogy az nem igaz, lenne más város ami igényt tartana rá?:D
Jelen helyzetben az a probléma, hogy a "korábban évekig nem változik helyzet"-hez képest, heteken belül is változnak az állományok az ide dobunk át 2-3 kocsit, oda 4-5-öt döntésekkel.
Ha csak az első két hónapot vesszük: Fehérvárra érkezett három szóló Rába, kettő C80/280-as átment Zalába, és Tolnából érkezett csuklós C80 és Rába. Ezen kívül közel sincsenek már olyan értesülések mint évekkel ezelőtt.
Az említett számok 2014-es állományra utalnak; 2019 decemberében 19 darab csuklós és 6 szóló volt, nem számolva az olyan alternatív megoldásokkal, mint például a KNJ 598.
Nos, ezek a számok valóban korábbiak lehetnek. Az elmúlt években Fehérvár (helyi) járműállománya 70 körül ingadozott. Midi nincs már működésben szintén, a város közlekedésében talán 2012 augusztus vége óta, ha jól emlékszem.
Mindennel (LOH-463-mal is) együtt jelenleg összesen 71 db autóbusz jár üzemileg forgalomban: 37 csuklós és 34 szóló.
Inkább fogalmazzunk úgy, hogy az emberhiány, a pénzhiány, és a szervezetlenség itt bukik ki. Nem korrekt a volánbusztól hogy beszüntetett szolgáltató(k) színeiben működik.
Felsőbb körökben nyilván így van, de pont ezt baromi könnyű helyben szabályozni. Intézkedni kell arra, hogy a szemlére bejövő kocsikról hőpisztollyal, oldószerrel az előző matricát el kell távolítani. Utána (de akár egy időben) intézkedni kell arra, hogy a vélhetően közbeszerzésen bőségesen beszerzett matricákból a megfelelő helyekre a megfelelő matricákat helyezzék fel (a felület tisztítása után). Merész esetben az elvégzett munkát naplóban, excelben rögzíteni lehet (kellene), és akkor csoportvezetői szinten baromi könnyen és pontosan lehet időszakos jelentést is tenni a munka állapotáról. Mi akadálya lenne ennek?
Egyúttal meg is válaszolom: borzasztóan látszik, hogy az adott műhely állami (volán) vagy piaci alapon működik (maszek). Látszik a Kollégák mozgásán, tempóján, az egész hely hangulatán. Távol álljon tőlem, hogy bárkit is megbántsak, nyilván nagy tudással és tapasztalattal bírnak a Kollégák, de ha el kell menni egy szerszámért, az hiába 5 méter, eltart az 5 percig is. Hiszen a munkaidő vége akkor sem érkezik hamarabb, ha gyorsabb a tempó.
Egy ekkora összevonás előkészítésénél nem elég megvenni ~100 ezer forintért a stock fotót, és hátradőlni, hogy ezzel kész van az új dizájn. Minden üzemeltetett busztípus minden különböző jellegére el kellett (volna?) készíteni a mérethelyes arculati kézikönyvet. Utána minden üzemegységnek kiküldeni az ott üzemeltetett buszoknak megfelelő pdf-eket, ami alapján végrehajtható a feladat. Ha ezt egyszer és jól megcsinálják, a MÁV-Volán egyesülésig vagy a következő "ötletig" rendben is van ez a kérdés. Ehhez képest azt látni, hogy az egységes arculat még az elkészült buszokon se lett tökéletes, azonos típusokon belül sem. (Bár a megyében amúgy pont ebben a kérdésben nem olyan rossz a helyzet.)
Felsőbb szinten pedig legyenek rendben az üzemeltetéshez szükséges papírok, kerüljön ki a buszokra az új üzemeltető, engedélyszám, miegymás; legyenek módosítva a közszolgáltatási szerződések, beleértve az ide-oda dobált autóbuszokat is. (Vajon, ha tegnap lerobbant a Rába, amit alább a Topiktárs feltöltött, és a város előállna a jogos kérdéssel, hogy a járatkésést / -kimaradást mi okozta, a volán pedig leírná, hogy a HEU-545 lerobbant, és esetleg még nincs is benne a jármű a szerződés mellékletében, akkor nem lenne jogos a város panasza? Azzal együtt, hogy a városnál is akadnak gondok...)
Jól néznénk ki amúgy, ha az arculati kérdés bárhol is az "1234. helyen" állna, és mondjuk egy eladott rendőrautó (van jó néhány ilyen a városban) még fél év múlva is rendőrségi arculati elemekkel és matricákkal közlekedne...
:) Viszont most tűnik fel, hogy amikor 7 éve (utoljára) láttam, még Szekszárdon, akkor "Rába Premier" emblémája volt, most pedig már "Rába Contact". (Bár ez akár a gemencesben említett kaposvári felújításkor is cserélődhetett.)
A munkanapokon 5:20-kor és 5:40-kor Dunaújvárosból Kulcsra közlekedő járatok helyett a továbbiakban csak 1 autóbusz közlekedik 5:30-kor.
6:45-kor Dunaújvárosból Rácalmás felé csak 1 autóbusz közlekedik (Kulcsig).
A 7:00-kor Dunaújváros, Autóbusz-állomástól Kulcsra közlekedő autóbusz munkanapokon 5 perccel később, 7:05-kor indul. A járat menetrendje szabad- és munkaszüneti napokon változatlan.
A tanítási napokon 7:10-kor Rácalmás, Községházától Dunaújvárosba közlekedő autóbusz 3 perccel később, 7:13-kor indul (a Kulcsról érkező járattal egy időben).
A 8:00-kor Kulcs, Fordulótól Dunaújvárosba közlekedő autóbusz szabad- és munkaszüneti napokon 5 perccel később, 8:05-kor indul. A járat menetrendje munkanapokon változatlan.
Ennek és a Rábának mi értelme? Ha valóban elvittek Fehérvárról Zalaegerszegre meg Ajkára egy C80ast meg egy 280ast, akkor miért nem lehetett volna már kapásból a helyközis C80-ast leparkoltatni Ajkára - ott úgy is van olyan helyis forda ami többnyire kimegy Ajkáról Halimbára arra meg a 3 ajtós kivitel tökéletes - illetve a csuklós Rábát lepasszolni Zeg-re, ha jól emlékszem ott voltak is Rábák szép számmal.
Normálistól a GMY és a GSR is messze volt. A Rába még OK, 4 ajtós helyisnek mondható. De az Ikarus amit hoztak...... Keskeny a közlekedési folyosó, mind a két oldalon 2-2 ülés van, 3 ajtós, álló helye kevés. Nem tudom milyen okostojásnak pattant ki a fejéből, de szívesen elbeszélgetnék vele.... Én a szóló, csuklós Volvok áthelyezésével, selejtezésével nem értek egyet. Az alacsonypadlós, klímásokat el tették láb alól, helyette most megy a fejvakarás, hogy mi is legyen, helyezzünk át klímátlan, magaspadlós autóbuszokat.....
De most ezeknek tényleg elvitték a betörők az észt ? Hát Fehérvár ( megyei jogú város, megyeszékhely 'nagyváros ) normális helyi közlekedéssel bír, és elvisznek 2 normális buszt Zalaegerszegre, ami sokkal kisebb viszonylatokkal , kevesebb utassal bír, meg Ajkára... Ahol szinte furikkal is lehetne helyizni. És akkor F.vár helyi járatra meg tesznek egy 3 ajtós kézi váltós :) Ikarus buszt. Nem is értem minek Ajkára az a busz. ( Vagy akkor Fehérvár várhatóan fog valamennyi új városi Conectot kapni, és ez addig csak átmeneti ? )
2019 októberétől már a volánbusz üzemeltető. Hogy lehet az, hogy még mindig a járműflotta nagy részénél nem történt meg az átfestés/matricázás? Az igaz, hogy drága a festék meg a matrica is, de ennyi idő után már illene.
Ha nem is félrevezetés, de minimum téves értelmezés, mert ha lejjebb görgetünk, ugye ott van a korábban már idézett mondat:
"A vasútállomás előtt buszpályaudvart alakítanak, itt kap helyet három darab szóló helyközi induló állás és két darab csuklós helyi induló állás."
A terv csupán annyi, hogy végre épülnének normális kocsiállások, a cikkben pedig ez a tény összemosódik más dolgokkal / elvekkel, majd eljut az 5 kocsiállásos buszpályaudvarig.
"Az elvarázsoltak valóban hirdettek (régebben) olyat, hogy a Béke téri busz állomás kiköltözik a vasúthoz"
Nem tudom, konkrétan honnan ered ez a kiköltözés dolog, de azt biztosan állíthatom, hogy a valóságban nem volt tervben ilyesmi, még egy féloldalas gondolatkísérlet szintjén sem. Remélem, lassan kikopik a köztudatból, bár úgy látom, ez egy hosszabb folyamat lesz.
Ha jók az információim akkor a 3 ajtós Ikarus megkapta a helyis festést, szóval az is helyibe megy. "papír" szerint holnap HEU is kezd Szfvár helyiben....
A 44-es változása meglepő, erre szerintem itt senki nem gondolt. A 45-ös logikus, hiszen ugyan 5 perccel előbb indul a 13-asnál, de később ér a belvárosba, így a 13-as gyorsabb választás. Visszafelé is kevesen lesznek, mert előtte pont eljön a 13-as a Békeváros felé, és ha nem a Hajnal u. a cél, akkor a 45-ös még hosszabb úton is ér ki a Béke külső körúti megállókba. Nem erre számítottam, de amíg a 13-as konkrét indulási ideje nem volt meg, addig valójában csak tipp lehetett. Mindenesetre valószínűleg az új járat kihasználtsága nem lesz rossz.
Indulása óta nyomon követem a 13-ast, eddig csak csuklós kocsi volt rajta, változóan Ikarus 280, exgenfi vagy exgörög Volvo. A kihasználtsága jellemzően elég jó, de csak egyik irányban: reggel befelé a központba, délután kifelé a Békeváros felé vannak többen, a másik irányban szinte üresen fut (2-3 utassal). A 40-esen úgy vettem észre, maradt a kihasználtság, talán csak egy-két járaton vehető észre, mintha kisebb lenne a tömeg. Viszont úgy néz ki kezd beigazolódni amit itt is írtam: a 45-ös észrevehetően ürült, ezáltal be is gyorsult. Míg korábban a 18-45 páros egymást érte a belvárosi közös szakaszon, csütörtök-péntek délután már nem volt ritka az 5 perces különbség sem (a 45-ös javára), és inkább rövidtávú belvárosi utakra használják (Római-Dózsa mozi/buszpu.). A Békeváros-belváros / belváros-Békeváros irányú utasok úgy tűnik kezdenek átszokni a 13-asra. De hasonlóan jár(t) a 44-es is, a Békeváros-skála / vissza irányú utazásokat elviszi a 13-as, a 44-es szinte teljesen üresen rohangál. Csütörtökön és pénteken is többször láttam (reggel és délután is) a skálánál egymás után beállni a megállóba a két járatot, a 44-esről egyik esetben sem volt leszálló, sőt olyan menet is volt, amin egyáltalán utas sem volt. Azelőtt nem ez volt a jellemző.
Köszi. Akkor most is úgy van elvileg hogy a 2 Szegedi közül az egyik mindig RLT, a másik meg a Credo? Eddig úgy láttam ha pl hétfőn RLT volt a hajnali, a másik NZM, másik nap fordítva.
Igen, érdekes. Mondjuk a Saracakis is pappíron Localo volt. Szóval a papír elbírja. GSR-172, HIV-696, HPR-725, IAA-864 ugyanúgy Classic-ok voltak már. AOA-330 volt eredetiben tényleg még 280 gyárilag.
Mint ahogy vadi ,,új" fejlemény az intermodális központ gondolata is a vasútnál (úgy 15 éve már); annyira halad, hogy máris ötletelés & tervezés alatt áll. A média leírja, a papír elbírja.
A másik téma a déli összekötő, ami szintén úgy a 2000-es évek első felében született gondolat, 2006-7 körül már tervek voltak rá. Csak aztán jött a válság stb. most pedig végre ,,tervezés fázisába érkezett" már, lassan talán pályázatot is kiírnak. Bármit le lehet végül is írni (bármit is). :)
A világháló szerencsére jó mementó, vissza is lehet keresni, le lehet követni, hogy.. 2016-ra készül el, 2017.... 18-ra kész. 18-ban kezdődik is, 2020-ban állítólag már elkészült ezek szerint.
De itt van most egy új update, talán 2021-ben, esetleg, elkezd épülni a Köles utca.
Az mókás, ha forgalmijában ezt szerepeltették. Egyrészt, mert 1998-as gyártás, és '98-ban is kezdett közlekedni Székesfehérváron helyi járati forgalomban. Emlékeim szerint újonnan GSR-216 és GSR-217 járművekkel egyidőben került a városi üzemhez. Másrészt, mert GSR-172 gyárilag is C80 Classic volt már.
Ma délután JOX-719 volt délután (legalább 1 kör erejéig) a 13-as. Még csak nem is Ikarus, nemhogy 260-as szóló. Ady megállóból indulva utas volt bőven, ülőhelyek foglaltak, álló utas is volt pár. Nem tömeg, de jó kihasználtság. Ez várható volt, nem tudom, hogy a 40-es mennyire ürült ki ezzel párhuzamosan. Hamarosan biztosan lesz értékelés FB-n vagy valamelyik helyi portálon, vagy akár itt a fórumon.
Székesfehérvári helyi járaton (néhány C80-as mellett), Ikarus 280 egyetlen példány maradt meg ezidáig, GMY-388 rendszámmal, és tartalék, azaz hétvégén is bármikor előfordulhat véletlenszerű jelleggel.
Ebből az egészből a legértelmesebb és gyakorlatilag a vasút léte óta fájóan hiányzó projekt egység az aluljáró létesítése a Békeváros és a 2-3 vágány közt. Így gyalogosan vagy bringával végre nem életveszélyes módon kell megközelíteni a vasútállomást.
Egyébként az vitán felüli, hogy Dunaújváros-Budapest között erős túlkínálat van ha a buszt és a vonatot együtt nézzük. A buszok rengeteg utast veszítettek itt is, viszont a vasút rengeteget nyert. Meg lehet nézni az állomáson a parkoló plafonig tele van hét minden napján. A 40a vonalat érintő pályafelújítás és az abból következő menetrendi fejlesztés (gyorsított vonatok bevezetése) további előnyöket kínál a vasút részére, nem kizárt, hogy 60 perc köré vagy az alá megy az eljutási idő Dunaújváros-BP között.
Ezek mellett nem szükséges a távolsági Mohács-BP, Harkány-BP buszok felesleges lassítása, csak hogy plusz járatok legyenek az amúgy is halódó buszos relációban.
"A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vasútállomás mellé közvetlenül odatelepítik a buszpályaudvart, hogy az átszálláshoz ne kelljen utazni."
Éppen ez a funkció nem valósul meg azzal, hogy a Béke tér megmarad a helyköziknek, így az elnevezés teljesen félrevezető. Városon átmenő távolsági buszjárat és vasút között pont Dunaújvárosban átszállni kívánó utasok várható száma pedig közel 0.
Volt szerencsém személyesen egyeztetni egy bennfentesebb személlyel, aki azt mondta, hogy bár az intermodális csomópont kapcsán minden cikk "buszpályaudvart" emleget, ki kell emelni, hogy nem pályaudvarról van szó, hanem inkább a vasútállomás felújításáról (állomásépület, parkolók, aluljáró... stb.), és ehhez lesz kialakítva a buszos rész, ami kocsiállásokból áll majd, de nem lesz buszpályaudvar funkciója. Az tény, hogy csomópont lévén lesz lehetőség egy jobb menetrend kialakítására, ami gyakrabb járatindulást is hozhat magával. Viszont mivel ez MVP-s dolog, és ugye a város más "színekbe borult", így az sem biztos, hogy egyáltalán lesz ebből vmi.
Teljesen igazad van, tudjuk, hogy nem, a jelenlegi állomás is megmarad a Béke téren. Közben a cikk eltűnt, de az elején volt egy bevezető rész, ahol nagyon szépen leírták az egész miértjét. Abban biza benne vala volt, hogy a különböző típusú járművek közötti átszállási elősegítésére kell az IMCS. Annyi járat, ami a Béke téren megfordul, nem fog elmenni a vasúthoz, hisz arra nem lesz hely sem, idő sem. Így pont a fő indok, és a környékbeliek közvetlen busz-vasút átszállási lehetősége ugrik. A városiak nem akarnak helyközi busz - vonat között átszállni, így nekik ebből a szempontból mindegy, hogy hol áll meg a jármű. Ha jól átgondoljuk, gyakorlatilag a Dózsa mozi távolsági megálló kerülhet a vasúthoz, ez pedig nem intermodalitás.
Egy dolgot nyerhet a város, az pedig az M6 és M8 autópályák közelsége. Így elképzelhető, hogy több járat is be fog térni a városba a jelenleginél (pl. Budapest-Harkány, vagy akár egy Szolnok-Veszprém)
Értelmezés szerint tehát a jelenlegi 15 kocsiállásos helyközi (Béke tér) + 2 kocsiállásos távolsági (Dózsa mozi) megállóhely bele fog férni a 3 SZÓLÓ kocsiállásba.
Az elvarázsoltak valóban hirdettek (régebben) olyat, hogy a Béke téri busz állomás kiköltözik a vasúthoz, de amikor leültették őket és elmagyarázták nekik miért butaság amit mondanak, elálltak ettől a sületlenségtől.
A vasútnál most ráncfelvarrás történik autóbusz állomási fronton.
"A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vasútállomás mellé közvetlenül odatelepítik a buszpályaudvart, hogy az átszálláshoz ne kelljen utazni. A pályaudvarokat és környezetüket felújítják, és P+R, B+R parkolókat is építenek."
"A vasútállomás előtt buszpályaudvart alakítanak, itt kap helyet három darab szóló helyközi induló állás és két darab csuklós helyi induló állás."
"...összesen 57 férőhelyes, zöldfelületekkel határolt parkolót alakítanak ki ... valamint 46 férőhelyes fedett kerékpárparkolót is elhelyeznek az állomás szomszédságában ..."
Értelmezés szerint tehát a jelenlegi 15 kocsiállásos helyközi (Béke tér) + 2 kocsiállásos távolsági (Dózsa mozi) megállóhely bele fog férni a 3 SZÓLÓ kocsiállásba. Valamint P+R = 57 férőhely, B+R = 46 férőhely.
Ma két alkalommal volt szerencsém a székesfehérvári helyi járatos buszok valamelyikével utazni.
Az hagyján, hogy az egyikük (egy Volvo-Alfabusz Localo volt) ablakánál és tetején csurgott be a víz...
...de a másik egy ajtóhibás kocsi volt (az ajtót nem lehetett a kocsiszekrény síkjába behúzni, és ott biztonságosan rögzíteni), a problémát pedig úgy oldották meg, hogy egy-egy partvissal "kiékelték" a két ajtószárnyat, és a busz így ment vissza a forgalomba.
De miért nem Salgótarjánból visznek oda egy Localot ? Sőt Székesfehérvárra is onnan kellet volna 3 Localot . A Nógrád volán Bkv-s alvállakozás felmondásával 30 Localo esett rá Salgótarjánra.. Igazán lehetne onnan, hogy ne már megint egy szar ikarus 260-as álljon forgalomba.
A Békevárosban ezzel gyakorlatilag visszaáll a majd 10 éve végrehajtott változások előtti járatsűrűség. Több városrészből is hallani oda vonatkozó igényeket, így a 20-as 30 percenkénti vagy a 29 helyett ismét teljes üzemidejű 22/25-öst kérnek. Egyelőre nincs akkora hang, mint a Békéből, de ezután várható. Annak, hogy megmaradt a 40/45 teljes egészében, valószínűleg jórészt kihasználatlanul, várhatóan lesz még vonzata. Egy másik cikk:
"Jelenleg azonban csak egy Ikarus 260-as autóbusz áll rendelkezésükre, de ezt a későbbiekben igyekeznek alacsonypadlós kivitelű járműre cserélni. Mivel a kért menetrend-bővítés végrehajtása során nem biztosított a bevételek futásteljesítménnyel arányos növekedése, a Volánbusz arra kéri az önkormányzatot, hogy az esetleges veszteségeket térítse meg. Tóth Kálmán bizottsági elnök elmondta a február 17-én induló járat a naptári év végéig 35 millió forintjába kerül a városnak, mint megrendelőnek."
Kár, hogy ennek így, ebben a formájában semmi értelme. A Béke körúton nincs szükség 5-10 perces követésre, napközben pedig pont a 40-es és a 45-ös közé van berakva (a 45-ös után 5, a 40-es előtt 10 perccel). A Vasmű útra már szinte a 45-össel egy időben esik be (csak a másik irányból), majd kifelé menet a Dózsa Gy. út 60. megállónál már megelőzi a 45-öst néhány perccel. Valamelyik járat így teljesen felesleges, és ha a gyorsabb eljutást nézzük, a 45-ös válik azzá. A Békevárosból a 45-ösnél 5 perccel később induló 13-assal a buszpályaudvar és az egész belváros rövidebb menetidő alatt elérhetővé válik. És visszafelé irányban is ha a belvárosból kifelé átszoknak az emberek a 45-ösről a picivel gyorsabb eljutást biztosító 13-asra, teljesen feleslegessé válik ugyanabban az időpontban közlekedtetni a 45-öst a hosszabb útvonalon. Főleg hogy a belvárosi másik irányú kört a 18-as ugyanúgy biztosítja, egész nap. A kör nagy részén így is egymást éri a 18-45 páros.
A jó megoldás az lenne, ha a 40-45 párost "visszavágnák" a régi 19-15 járatpárrá a Hajnal utcától/ig, a Béke körúton pedig csak a 13-as maradna. De olyan megoldás is elképzelhető lenne, hogy nem is kellene 45-ös (vagy 15-ös), a 13-as szimplán a jelenlegi 45-ös idejében való közlekedtetésével (óra 10 és 40 indulásokkal és jelenlegi üzemidejével) a Kertvárosnál át lehetne szállni a 18-asra a Technikum vagy a Római gyors eléréséhez.
3 jött elvileg a sárgákból (de kitudja mennyi van még a műhelyben?), Győrből. +1 a helyköziből HIA-154 rendszámmal. EMKE, Mobitec, Gorba egyikben sincs. Régi ÉNYKK-s matricákból viszont ennyivel több vigyorog fent belül, kívül. Győri GPS alapú rendszer kellékei még be vannak építve, belül az utastéri kijelző kiírja, hogy Adyváros. Sofőrök nagy része (akik dolgoztak vele) dicséri. Fékek hangjai által kilóméterekről lehet hallani, hogy "itt bizony egy Rába jön" 😃
Ezeknek a ,,tábláknak" az igénytelensége főleg a rajzoltaké, felfoghatatlan.. 21. század! Oké hogy kijelzősítünk de ha nem működik, azért kellene valami back-up plan?
+ 14-es, 15-ös, 29-es viszonylatokon, meg még amik a fordáikban vannak.
Illetve, ha a teljességre törekszünk, a HIA-154 lelkesen csinálta ma is a 27-es, 37-es és 13G járatait... :)
Én 3 darabról hallottam, ezzel egybevág, amit írsz, de látni csak az alábbi kettőt láttam. A harmadikat helyközire mondta a Kolléga, de aztán, hogy mi a helyzet és meddig...
Jut eszembe belekalampálni az itteni cybervákuumba:
Eddig Fváron nem volt már lépcsős belépésű szóló helyis kocsi,
szóval ezen Rábák beállítása nagyobb visszafejlesztésnek minősül,
mint anno volt a LE exDajcs 3 ajtós csuklós Mercedes-ek az AP-s, 4 ajtós exGE Volvo-k helyetti "megokosítása".
Ha valaki lenne olyan derék, hogy faplatós IFA-val kiállna egy random fv-i helyis vonalra, na az talán már elég volna, hogy előkerüljenek a szurkos üstök?
Vicc nem vicc, ezek a Rábák egy helyre lennének valók. A bontóba. Meg az összes győri áthelyezett busznak. Én azt hittem, hogy ezeket nem fogják már helyezgetni.
Ha ezt nem viccből írtad, akkor az Salgótarjánba sem kellene, mivel ott helyi járatnál a fehérvári hasonlat van, ez csak rontana. Szólónál ott is Rába a legidősebb, meg nem is kell van elég localo. Helyközibe meg elég az Gyarmatról meg Hatvanból is pár C56-ost 263-ast. Pár év alatt ahogy a távolságit felkapta, úgy degradálta le a a helyközi közlekedést a kmkk.
Egy kis érdekesség, az elhangzottakon felül (egy része nem annyira buszos, de érdekes):
Igazán nagyon régen (Dunaújváros, sőt, pontosabban Sztálinváros alapításának idején) csak a Dunaújváros - Szalkszentmárton rév kötötte össze a két partot.
1954-ben lendült fel a Dunai Vasmű, és akkoriban a túlpartról hajójáratok szállították a dolgozókat, az egyik hajó Dunavecséről, a másik Szalkszentmártonból indult, és a "radar" melletti hajóállomáson, a Vasmű közelében kötöttek ki. (Ebben az évben készült el egyébként a mai szigeti kikötő is). 1957-ben 170 Vasmű-dolgozó járt ezekkel a járatokkal munkába. Amikor a Duna hajózhatatlan volt (jégzajlás, sűrű köd), olyankor a 19. sz. (dunapentelei) AKÖV biztosított 4 darab autóbuszt, a Vasmű részére. (Ekkoriban a kikötőt is a Vasmű üzemeltette.) A 4 autóbusz külön-külön indult Apostagról, Dunavecséről, Soltról és Szalkszentmártonból, ahogy a Kollégák is írták, a dunaföldvári hídon keresztül. (A menetrend úgy nézett ki, hogy a buszok reggel 6-ra érkeztek a Vasműhöz, és 18 órakor indultak vissza.)
1959-ben költözött a hajóállomás is a szigeti kikötőbe, és 1961-re állították üzembe a kompot is. Persze, ehhez a túloldalon utat is kellett építeni (Szalkszentmártonból a révállomáshoz), amihez a szalki sóderbánya biztosította az alapanyagot. Az új úton indult el a 9. sz. AKÖV buszjárata, Kunszentmiklós-Tass vasútállomástól a szalki hajóállomásra, de pár éven belül a szalszentmártoni vasútállomásig rövidült a "szárazföldi" szakasz. Eleinte Ikarus 30-asok, majd 620-asok, 630-asok, később 66-osok, a legvégén pedig 266-osok dolgoztak a vonalon. A 19. sz. AKÖV pedig helyi járatokat indított a dunaújvárosi oldalon, egy ideig még gyorsjáratok is közlekedtek innen (nem egy úticélja természetesen a Vasmű volt).
Innentől kezdve, mivel a révút már közforgalmú volt, nem csak a Vasmű munkásjáratait érintették a téli leállások, a pótlások is komolyabbak voltak. Rövidesen elindultak az azonos viszonylatú, közforgalmú buszjáratok is, amikről a Kollégák már írtak.
1965-től közlekedtek a Dunaújváros - Tass hajójáratok is (az apostagi, dunavecsei és szalki járatok, na meg a naponta többször közlekedő Budapest-Mohács távolsági hajók mellett). Ehelyett az 1970-es évekre már inkább a szalki buszjárat Tassig történő meghosszabbítását kérték a lakosok.
1968 óta áll a ma is felismerhető révház, amelyben utasváró is helyet kapott.
1972-ben merült fel a Dunaújváros - Kunszentmiklós autóbuszvonal ötlete, méghozzá révátkeléssel és két autóbusszal, végig "albás" (ekkor már 14. sz. Volán) üzemeltetésben. Mivel így a Fejér megyei társaság az illetékességi területén kívül szolgáltatott volna (Bács-Kiskun megyében), a tervet a Volán Trösztnek kellett volna jóváhagynia, de a projekt nem valósult meg. (Mondjuk sok értelme nem is lett volna, mindkét oldalon a hajókhoz csatlakozott a buszok menetrendje.)
1976-ra évi 200 ezer fő vette igénybe az átkelőt, és drasztikusan nőtt a gépjárműforgalom is. Érdekesség, hogy ekkor sikerült beleszaladni egy súlyos hibába, és sikerült egy "nagyobbnak várt, végül mégis kisebb" hajót megvenni: az új hajó 20 tonnás teherbírás helyett 20 tonnás össztömegű lett, és a beszerzés alatt senki nem nézte át a terveket...
1977-ben kétszer is állt a katonai uszályhíd, Dunaújváros és Szalkszentmárton között, nyomai ma is láthatók, 1978-tól kezdve pedig számos alkalommal merült fel az állandó közúti híd létesítése.
A következő években, bár a gépjárműforgalom nőtt, a személyforgalom csökkent, sorban szűntek meg az apostagi, dunavecsei és a szalki, na meg a távolsági személyhajók, legtovább a tassi járat (és persze a szalki komp) húzta. Csökkent a dunaújvárosi oldal autóbuszos kiszolgálása is.
A történet legvége pedig közismert: 2007 nyarán elkészült a dunaújvárosi híd, a Kunság Volán a szalki oldalon azonnal leállította a kikötői buszjáratokat (helyette elindította az új hídon átkelő, gyors és sokakat kiszolgáló vonalakat). A komp üzemeltetője próbálkozott árengedménnyel, sűrűbb menetrenddel, de eredménytelenül: előbb külön megrendelésre korlátozta az átkeléseket, majd végleg megszűnt. (A hajók pedig az M6-os építésénél vettek részt a folytatásban, a Sión átívelő pontonhídként például.)
Sajnos az eddigi többlépcsős átcsoportosítás legvégén volt szinte mindig Dunaújváros. Ha most is ez a helyzet, akkor előbb-utóbb megjelenik itt pár leharcolt gép fiatalításként.
Igen hogyne, mivel csak a dunaföldvári híd volt akkor, így Dunaföldvár érintésével közlekedtek délről észak felé érintve a településeket, tehát sorban: Dunaújváros-Dunaföldvár-Dunaegyháza-Apostag-Dunavecse.
Régen, amikor még nem volt a Pentele híd akkor jártak át buszok Dunaújvárosból Bács-Kiskun megyébe? (Szalkszentmárton, Dunavecse, Apostag térségébe) Ha igen melyik társaság üzemeltette?
Egy kis fotós téma. 2 db szóló, 3 ajtós Rába érkezett Győrből Fehérvárra. Az egyik a mai napon a 25-ös járaton, másik pedig a 37-esen teljesíti feladatát
Valamelyik faceliftes csuklós citaro (NLF-496 talán) kapott új középső elemet a homlokfalára. A merci logó nélküli változatot kapta, utólagosan van felragasztva rá egy, a gyárinál nagyobbnak tűnő csillag, amit nem sikerült teljesen középre igazítani. Nagyon igénytelennek tűnt első ránézésre. Kérdés: egy ilyen, kívülről újnak, szépnek ható busznál miért nem kell odafigyelni az esztétikára?
Melyik, eddig még nem látott busz-rentes kocsit említetted másik topikban? Mik járnak most Felétek, amik nem a kezdeti Conectók és társaik? (Pl. Lion's Intercity vagy ilyesmi.)
Nem felhagyott forduló, de az utókor egy végállomást is elnevezett róla: az eredeti Csapó utca (majdnem, a Vasvári Ált. Isk. már áll) a '80-as évek elején, a György Oszkár tér megállónál éppen egy Ikarus 280-as.
A lámpa helyett jön a slusszpoén. A Budai Nagy A. út felújításának kezdését megint előhúzták. Ezzel együtt 2 db körforgalom épül a Dózsa Gy. úton, egyik a Budai a másik a Verebély út csatlakozásánál. Ezek méreteik miatt fizikailag tolódnak a vasútállomás felé. A 3 db távolsági szól megálló elhelyezése nem az állomásépület oldalán, hanem azzal szemben történik a rajzok szerint úgy, hogy a Budai felé fognak tudni kiállni onnan a járatok. Ez a 3 kocsiállás nem fér el a jelenlegi helyen, így az út bővítése szükséges lesz, amit a Dózsa Gy. út felé lehet fizikailag megoldani. A 2 project annyira nincs összehangolva, hogy az elcsípett területek egymásba is lógnak. Valószínűleg senki nem rajzolta össze őket egy rajzba eddig, merthogy szemre legalább is úgy tűnik, hogy azért nem fognak egymáshoz kapcsolódni, a kis helyet mindegyik sajátjának használná fel. Egyszóval nincs elég terület rendes kapcsolat kiépítésére.
Amellett, hogy abszolút vasút támogató vagyok kissé én is erőltetettnek érzem ezt a vasúthoz kirakott "buszpályaudvar" dolgot.
Amennyiben tényleg cél az intermodalitás (majd maglátjuk ugye...) akkor azon járatok végállomásoztatása kell a vasúton történjen amik a Béke téren végállomásoztak eddig, oly módon, hogy ha nincs gyors fordulás akkor kimenjenek a közeli Volán telepre. Így egy Baracs-Budapest, vagy Előszállás-Budapest út is lehet "intermodálisan". De tény, hogy egy féltökűre tervezett buszvégállomás nem a legjobb megoldás.
A Békeváros felől a vasútra az aluljáró legalább 30 éves projekt, feltétlen szükséges mivel jelenleg gyalogosan a vasútállomást csak életveszély árán lehet megközelíteni bármelyik irányból. A vasúton utazók számának utóbbi években robbanásszerű növekedése feltétlen szükségessé teszi ezt. Bár egy felüljárónak én is jobban örültem volna, nem tudom melyik megoldás az olcsóbb ha csak a gyalogosokat nézzük.
A Dózsa György út-Verebély út kereszteződéséhez feltétlen kell egy lámpa, mert már most is sok esetben a Volán telep vagy a Vasút felől ráfordulni a Dózsára, örökkévalóság +2perc.
Amikor gaz és galád módon korrumpáltam az akkori AKÖV buszvezetőt, 1971-ben, aki a 4-sen járt, Kisfaludtól idáig (Aranybulla) hozhattam be (jogtalanul) az Ik-620 csuklóst.
Ott vissza kellett adnom neki, mert onnan már volt rendőr veszély.
A helyi utazási igényeknél elenyésző hányad az, amikor 2 lakótelep közötti utazás szükséges. A legtöbb esetben a lakás és valami közösségi hely (munkahely-iskola, bolt, ügyintézés, temető, stb…) között zajlik az utazás, ezek zöme a belvárosban van. Így joggal merül fel, hogy onnan a lehető leggyorsabban haza lehessen érni. A 40-es és 45-ös viszont több városrészt is kiszolgál, így pl. hétvégén az autóbusz-állomásról a Békevárosba úgy lehet eljutni, hogy körbe kell járni a belvárost, Rómait, Technikumot. Ha véletlenül lekésed a buszt, akkor 30 perc a következő, az 20 perc alatt ér ki a Békébe, kényelmes gyaloglással viszont ezen 50 perc alatt haza is érsz. A nagy területű kiszolgálás azt is magával vonja, hogy a Római, Technikum, Békeváros és Bagolyvár szinte csak ezzel az egy járattal érhető el a belvárosból, ez néha jelentős zsúfoltságot is okoz. Rómaira ugyan pár másik járat is van, de azok nem 30 perces ütemmel, hanem változó időközönként (3, 24), vagy 60 percenként (35, 11) járnak, ráadásul mondjuk a 35-ös pár perccel a 40-es után jár, így aki időben leért a megállóba, az felszáll a 40-esre.Az utasok egyébként az ütemes menetrendet kedvelik, így ez is a 40-es használata felé hajtja a tömeget.
Szintén nem vagyok közlekedésmérnök, de a 13-as helyett én más megoldást választanék. Nagyjából: maradjon a 40-es, de módosított útvonalon. Egyik irányban sem térne be a Hajnal utcához, Rómairól visszafelé is Vasmű út – Béketér – Kertváros (kvázi 2 végállomásos járat) lenne. Ez a 13-as minden előnyét hozná, viszont megmaradna a Római – Békeváros kapcsolat is, a belvárosból a Római felé és a Békeváros felé szétosztaná a tömeget, kisebb zsúfoltsággal ugyanannyi ember elszállítható. Mellé egy módosított 19-es kellene Hajnal u. – Kertváros – Bocskai – Szórád – Béke tér – Dózsa mozi – (Dózsa Gy. úton vissza a Skáláig) Szórád – Bocskai – Kertváros – Hajnal u. Ez kiszolgálná a kieső Hajnal u. megállót, mellette a Technikum és a belváros között is gyorsabb kapcsolatot teremtene. Ezzel a 18-as is némiképp módosítható lenne, a Bocskai helyett Szórád M. úton a Rómaira, így a vasútállomásról a Szórádon megállva elérné befelé a városközpont szélét, illetve sokkal jobb átszállást biztosítana az Óváros felé.
Az intermodális központ sajnos több kérdést is felvet. Ott 3 db szóló megálló lesz a tervek szerint a Távolsági buszoknak, 2 db csuklós a helyi járatoknak. Ez nem elég arra, hogy a helyközi járatok érintsék, így azok továbbra is a Béke térre futnak majd be várhatóan. A 2 db helyi kocsiállás sem ad sok járatra lehetőséget, pláne nem ott 5-10 percig végállomásoztatni. Nagyvenyim, Mezőfalva felé jelentős a csuklós buszok száma, amik jelenleg betérnek a vasúthoz, összességében lehet, hogy több mint a 18-as oda-vissza. Ezek a csuklósok nem férnek el a rövidre szabott helyközi szóló kocsiállásokban, így valószínűleg a helyi megállókat terhelik majd, vagy nem térnek be a vasúthoz (nesze neked intermodalitás). Még egy nagy hátráltató tényező lesz, a gépkocsi parkoló csak a buszállások területén keresztül lesz elérhető, tehát a szabad út biztosítása miatt elég pontos megállásokra lesz szükség, nem lóghat be a busz hátulja a másik sávba. Igazából csak a Dózsa mozit használó, városon átmenő járatok kerülhetnek oda ki, ezek közel fele Budapest végállomással, a vonatok zöme is Budapest végállomással, így nem tudom, hogy hogyan lesz intermodális, aminek pont az a lényege, hogy egyik járműről a másikra közvetlenül át lehessen szállni. Az átszállás várható aránya közelít a 0-hoz, úgy érzem. Ráadásul a Béke térre befutó helyközi és a Dózsa mozit érintő távolsági járatok közötti átszállásnál akár gyalog is meg lehet tenni a távot, a vasútállomás azért messzebb van, így oda a vidéki utas is helyi járatra kényszerül. A Dózsa Gy. út külső szakasz beleértve a vasúti aluljárót is jelenleg is zsúfolt, jelentős a torlódás. Ha ezt még tovább terheljük, akkor tarthatatlan menetrendek lesznek. Valóban még egy megoldás lehet, a 6-os út felől, Újtelepen át is megközelíteni a vasútállomást. Ez Óváros, Újtelep kiszolgálását segítheti, de a várost és a paneles lakótelepeket nem. Békeváros felé semmilyen alternatíva nincs, gyalogos aluljáró épül majd a tervek szerint, de ez még autóval sem lesz járható. A Verebély út végénél már csak 2-3 vágány van, oda egy híd vagy felüljáró építésével lehetne összeköttetést teremteni a Békeváros felé, ami busszal is járható lenne, akkor sok minden egyszerűbbé válna, de erről szó sincs.
Ha mindez megvalósul, akkor tényleg teljesen újra kell gondolni a teljes helyi vonalhálózatot.
Ha jól értem a 40-essel és a 45-össel a menetidő a baj, cserébe viszont nagyjából körbejárja a várost. Ha szétszedik 13-asra, 15-ösre, 19-esre, akkor, ahogy írod, bár nem kell több busz, viszont nagyobb lesz a futásteljesítmény.
A jelenlegi rendszer alapvetően azt támogatja (és a 2000-es évekbeli menetrend még inkább ilyen volt), hogy minden városrészből legyen busz, amelyik végigmegy a belváros kb. 4-5 megállóján (legalábbis mindenképpen érintse az autóbusz állomást), de így kevesebb hangsúlyt fektet a városrészek közti kapcsolatra és igazán az átszállást sem ösztönzi. Hozzáteszem, nincs is akkora ez a település, hogy ha valaki 'A'-ból 'B'-be megy, akkor esetleg egy városrészen belül át kelljen feltétlen még egyszer szállnia.
Nem vagyok közlekedésmérnök, de ha megvalósul az "intermodális központ" nem lenne jobb egy alapvetően nem körjáratokra alapozó rendszert kialakítani? Véleményem szerint kb. 4-5 vonallal + 1 körjárattal kvázi be lehetne hálózni" a város jelenlegi megálló rendszerét, a körjárat meg segítene a belvároson belül átszállási pontokat biztosítani.
A probléma az, hogy attól, mert a Vasútállomás lesz a központ, az nem feltétlen "központ", viszont logikus lenne, ha oda a legtöbb járat betérne. Talán előnyösebb lenen egy olyan rendszer, ami a Vasútállomáson átszállást biztosít a város bármely pontjába. Ez viszont egy átgondoltabb (időalapú?) jegyrendszert is magával hozhatna. Aztán az sem szerencsés, hogy a Vasútállomás és a kertvárosi körforgó között folyamatosan forogni kellene a járatoknak, mert ez az egyetlen megközelíthetősége városon belül. Ki lehetne vinni a járatokat a Park Center felé, de onnan hatalmas kerülő, amíg városon kívül visszajutnak a buszok a városba. Tudtom szerint a Verebély út pedig zsákutca, nincs úton összekötve a Békevárossal.
Szívesen veszem a nálam jobb és racionálisabb képzelőerővel bíró topiktársak véleményét a dologgal kapcsolatban.
A 13-as a Békeváros külső részén élőknek biztosan jobb, mint a 40-es. Ez vélhetően azt is magával hozza, hogy a 40-es, 45-ös kihasználtsága jelentősen esik a külső szakaszon, így "visszavágásuk" az egykori 19-es és 15-ös járatra indokolttá válik. Ez több kocsit csúcsidőben nem jelent a jelenleginél, ha a 13-as megmarad 15 perces követéssel, vagy kicsit ritkítva 20 perces lesz esetleg. Ha csak 30 perc, akkor 1 kocsival kevesebb, de nagyobb futási teljesítmény.
A menetrendek újragondolásával elő lehetne készíteni az intermodális csomópont kiszolgálását próbaként.
Előrebocsátom, hogy nem politikai indíttatással osztom a képet, pusztán információként. A 13-as helyi járat visszaállítását tervezik (illetve további módosításokat, melyről nincs egyelőre konkrétum).
Hét közepéig átküldöm eredetiben. :) De a Topiktárs által felvázolt módszer mindig működik, bárkinek bármelyik ide feltöltött képénél, de akár a "letöltésvédett" képnézegetős / képmegosztós oldalakon is.
Képre kattintás után egeret vidd az oldalsó fekete sávhoz, ott Jobb klikk és Oldal forrása.
Bejön a HTML kód, és CTRL+F-el keress rá a "BIG" karaktersorozatra ez az eredeti feltöltött file linkjéhez fog vezetni. Ha több kép van a hsz-ben, akkor több találat lesz.
Ez hogy jött elő? Én, ha rákattintottam, valami galéria jött föl, amiből nem lehett menteni. A szerzői jog miatt amúgy is kell Balázs1a bólintása, de köszönöm, ez a méret bőven jó.
Azt a képet, amin a két C1G halad egymás mellett a Palotain, el tudod küldeni nekem ide: pap@ak-s.hu. Forrás megjelölésével felhasználnám egy anyagban.