Keresés

Részletes keresés

Vendégsín Creative Commons License 2011.03.06 0 0 1177

Jól tudod...és mégsem

 

Bizonyos esetekben hangsúlyt kap a szólás: "Ha nem szóltál volna..."

Legyen tehát itt a kérdéses kocsisorozat teljes légsémája.

 

 

 

 

Előzmény: BigJimmy (1175)
BigJimmy Creative Commons License 2011.03.06 0 0 1176

A járművezető sem tudja a vezetőállásból megmondani, hogy el van-e zárva a fővezeték vagy nincs...csak kezeli a joystickját, fékez, old. Ha gyakorlott, esetleg feltűnhet neki a gyors kiegyenlítődés. Ezért tanultam én kocsivizsgálóként ezt anno úgy, hogy az első lépés: Fékezőszelep töltő-oldó állásában végigviszem a levegőt. Vagyis ellenőrzöm, hogy az összes csatlakoztatott tömlőkapcsolat végelzáróváltója nyitva legyen. (45 kocsiból álló tehervonat esetén, pláne ívben, ha egymás mellett álltak a vonatok, meg is csapoltuk a végén jól, hogy észrevegye a mozdonyvezető, hogy leértünk...) És ezt nem csak "A" fékpróba esetén célszerű megtenni. Nem olyan hosszú egy-egy szerelvény, hogy ne férne bele az időbe...

Előzmény: Vendégsín (1157)
BigJimmy Creative Commons License 2011.03.06 0 0 1175

Jól tudod...és mégsem, mert ilyen a 19-67 és 20-67 sorozatú (Ap, Bp) InterCity kocsik fékkijelzője is. HB vezeték, visszacsapószelep, 9L tartály. Halmazatilag ugyanaz a rendszer.

Előzmény: Vendégsín (1165)
Vendégsín Creative Commons License 2011.03.04 0 0 1174

Az ep. oldó vezetékekre (DB ep.: UIC kábel 11 -, 12 +, UIC 541-5 ep.: 9 pólusú kábel 3 +, 2 -) feszültség addig van kiadva, amig az időfüggő önműködő fékezőszelep(rendszer) karja oldó helyzetben van, vagy a helyzetfüggő fékezőszelep(rendszer) átviteli szerkezete - tömörtelenségi mértéket meghaladó - utántápláló állásban van.

Előzmény: MTU-890 (1173)
MTU-890 Creative Commons License 2011.03.04 0 0 1173

Köszönöm a választ. (Természetesen csak a kb. 4,85bar feletti fővezetéknyomás esetére vonatkozott a kérdésem, mikor már a fővezeték és a kormánykamra egymással kapcsolatba kerül.)

Az ep-fék oldószelepe meddig van meghúzva? Fix 5 bar fővezetéknyomás eléréséig, vagy függ attól is, hogy mennyi volt fékezőszelep által beállított tényleges fővezetéknyomás?

 

Előzmény: Vendégsín (1172)
Vendégsín Creative Commons License 2011.03.04 0 0 1172

Előfordulhat-e, hogy az oldás során a fékberendezés túltöltődik?

 

Nem, mert az oldó ep. szelepmeghúzva csak a fővezeték töltése idejéig lesz, ekkor pedig még a Cv, vagy C tér nyomása a kormánykamravédelmet működteti és az A tereket a fővezetéktől elzárja. Mire pedig a kormánykamravédelem nyit, addigra a pár tizedbarnyi túlnyomás eloszlik, a fővezetékben a fékezőszelep által meghatározott érték lesz uralkodó.

Előzmény: MTU-890 (1171)
MTU-890 Creative Commons License 2011.03.04 0 0 1171

Indirekt ep-fék oldásakor a fővezeték a főlégtartályvezetékről 5,5 baros (francia kocsiknál 5,2 baros) nyomáscsökkentőn keresztül (is) töltődik. Előfordulhat-e, hogy az oldás során a fékberendezés túltöltődik?

 

Vendégsín Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1170

a 1014-esen is van neki csatlakozó, és kábel.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: cs1014 (1169)
cs1014 Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1169

OK, én ilyet még nem láttam működni, bár most, hogy mondod, a 1014-esen is van neki csatlakozó, és kábel.

Előzmény: Vendégsín (1168)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1168

DB és az UIC EP pedig egy UIC kábelen továbbított

 

Az UIC Ep nem az UIC kábelen, hanem a sajátján vezérelt.

 

 

Előzmény: cs1014 (1167)
cs1014 Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1167

az "EP-fék" kifezés (szinte biztos vagyok benne, hogy) el sem hangzott

 

Piros villamosok, és még pl. az 5047 meg a dezső esetében az EP nem az az EP, ami a mozdony+kocsik konfigurációban használatos.

A villamosokon az üzemi fék, amit a menet/fékszabályzóval molesztálsz, a villamos visszatáplálófékkel kombinált EP vezérlésű direkt fék. Amikor ez dolgozik (fékezel vele), a fővezeték 5 baron legel, és a kormányszelepek a menetállás szerinti nyomás alapján épp unatkoznak. Kapcsolt villamosok, illetve buszok esetén ez a direkt fékjel továbbítódik a csatolt járművekben, így megvalósul az átmenő, de közvetlenül vezérelt, nem önműködő fékezés. Ilyet tud még több mozdony is a kiegészítő fékével szinkronban, illetve az ÖBB rendszerű vezérlőkocsis üzem esetén a mozdony(ok), és a vezérlőkocsi(k) kiegészítő féke. Azaz ingával, ha a vezérlőkocsin az EP vezérlésű kieg. féket használod, akkor a vezérlőkocsi, és a mozdony kieg. féke fog működni. Fordítva nem, azaz ha gépről kieg. fékezel, a vezérlőkocsié nem fog működni, de ez gondolom logikus programozási elv.

 

A DB és az UIC EP pedig egy UIC kábelen továbbított jelek segítségével dolgozó, az önműködő féket segítő berendezés, melyet legegyszerűbb úgy elképzelni, mintha minden kapcsolt járműben lenne egy klónod, akiknek a kezében rendre egy-egy fékezőszelep van, és ugyanazt csinálják mint te, ugyanakkor (a késedelem a fénysebességű villamos jelterjedés miatt ehelyt elhanyagolható).

Előzmény: kacsa! (1166)
kacsa! Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1166

Bár tudom, hogy ebben a topikban jobb meg nem szólalnom :-) mégis egy saját példa: piros villamos oktatásán egyáltalán nem is került tisztázásra, melyik kontrollerrel mit fékezel, az "EP-fék" kifezés (szinte biztos vagyok benne, hogy) el sem hangzott. Fékpróbakor csak nyomogasd a gombot meg a kart huzigáld, de az érdemi folyamatokról semmi.

 

@ Vendégsín, köszönöm a javítást. Én csak abból indultam ki, hogy futópróbakor a Bmx-ek 10-bar igénye miatt kellett sorozgatni.

Előzmény: cs1014 (1154)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1165

a Bmx kocsi ilyen ha jól tudom, 10 bar nélkül csalnak a külső fékkijelzők a főkeret alatt.

 

A fékkijelzők X-et mutató tábláit mindig a kézifék kijelző (amennyiben nem villamos működtetésű) légtartály nyomása táplálja. Ez a hazai járműveink közül egyedül a Bmx kocsikon a főlégtartály vezetékre, míg minden máson az önműködő fék készletlégtartályára kötött. Tehát, ha nincs főlégtartályvezetéki nyomás és ez a légtartál kiürül, a fékállapot jelzések nem láthatók.

 

 

 

Előzmény: kacsa! (1146)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1164

Eszerint a járművek saját EP berendezései csak a fékezési- és oldási folyamatok során működnek közre, a menetálláshoz tartozó fővezeték nyomás állandó szinten tartásában nem?

 

Bizony.

Előzmény: cs1014 (1163)
cs1014 Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1163

Ahááááá!

Eszerint a járművek saját EP berendezései csak a fékezési- és oldási folyamatok során működnek közre, a menetálláshoz tartozó fővezeték nyomás állandó szinten tartásában nem?

Végül is logikus, ha bedöglik az EP, akkor egymás ellen dolozhatna a mv. fékezőszelep, meg a meggárgyult kocsi EP vezérlője, amennyiben igyekezne utántáplálni az általa légveszteségként értékelt nyomáscsökkentést.

Előzmény: Vendégsín (1162)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1162

- érdekes módon a fővezeték megcsapolása nem biztos, hogy jelezni fogja a bajt, mert ugye a villamos jelet követő EP fékberendezés rendben utántáplál a jármű főlégtartóvezetékéből a fővezetékbe, azaz folyamatos fúvás lesz hallható.

 

Az egyes járművek Ep szelepei csak addig húznak, amíg vezérlő jelet kapnak az aktuális (UIC 541-5 szerinti, vagy DB) Ep fék vezetéken. És az abszolút nem biztos, hogy az idő mindegyik önálló fővezeték szakaszban elegendő lesz a teljes oldásnak megfelelő fővezeték feltöltéshez. Utántáplálás pedig ezekben a szakaszokban nincs.

Előzmény: cs1014 (1160)
cs1014 Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1161

de ha másutt, akkor nem

 

Ez is érdekes, mert a cucc egyik fele kényszerfékeződik, a leszakadt elegynek meg csak annyi járműve, amennyi az elzárt vezeték szakadás felöli oldalán található. Ez nagyobb sebesség esetén, combosabb elegynél, netán még kedvezőtlen terepviszonyok mellett, nem feltétlenül lesz elegendő a leszakadt vonatrész megállítására.

Ha pedig az elöl haladó végén lifeg utolsóként egy kényszerfékező jármű, nehezen lehet észrevenni (HLL 5 bar, kicsit nehezebben gurul, de akár az AFB kompenzálhatja is némi plusz kakaóval).

 

Tényleg rengeteg variáció lehet.

Előzmény: Vendégsín (1159)
cs1014 Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1160

A "pont olyan hely" érdekes dolog, mert egy járművenként "öszelöködött" EP képes elegy, amennyiben a főlégtartóvezetékek, és az UIC kábelek csatlakoztatva vannak, de a fővezeték egyáltalán nem, sehol sem, akkor is képes "átmenőfékezni" (ha nincs hiba). Minden egyes jármű fővezetke töltve lesz, kormányszelepei dolgozni fognak, és ha nem történik bibi (és szabályos fékpróba*), akkor senki sem fogja észrevenni, hogy a dolog qrvára nem stimmel. És ilyen esetben azt akasztasz le a vonatról, amit akarsz, csak a főlégtartóvezeték nyomása fog atmoszférikusra változni, a fővezetéké nem. Azaz már könnyen észlelhető lesz a dolog, de akkor sem fog semmi magától befékezni.

 

* - érdekes módon a fővezeték megcsapolása nem biztos, hogy jelezni fogja a bajt, mert ugye a villamos jelet követő EP fékberendezés rendben utántáplál a jármű főlégtartóvezetékéből a fővezetékbe, azaz folyamatos fúvás lesz hallható.

 

Ezt a kolléga azért tette fel ide, mert "tréfált már meg" vasutasokat a dolog (EP nélküli 1142 + EP képes emeletes ingaszerelvény). Emiatt a BBÖ fokozottan felhívta a masiniszták figyelmét arra, hogy a járműveket az előírások szerint kezeljék. És, mint már írtam, azóta virít a fékpróbatévékben a bekapcsolt EP-re figyelmeztető felirat.

Elméletileg szépen kisakkozható, de azért majd ki kell egyszer próbálnom, gyakorlatilag hogy, és mi történik. De még nem vitt rá a lélek, hogy szabadidőmben személykocsik közt bújkáljak, és váltókat zárogassak el, de egyszer erre is sor fog kerülni. :)

Előzmény: Vendégsín (1159)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1159

Ha pont olyan helyen szakad szét a vonat, ahol a fővezeték el van zárva, akkor igen, de ha másutt, akkor nem.

Nem véletlenül kell(ene) nálunk is a jármű kezelési utasításában foglalt eljárást követni - de ez mozdonyvezetői szokás szerint csak esetenként és 5341-nél divat...

Előzmény: cs1014 (1158)
cs1014 Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1158

Adott esetben elszakadhat úgy a vonat, hogy sem az elöl, sem a mögötte haladó része egyáltalán nem fog befékezni.

Ha több helyen van elzárva a fővezeték, meg pláne.

De van pár variáció.

Előzmény: Vendégsín (1156)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1157

...meg fogja tudni tartani a fékpróbát...sajnos...

 

Ha fékpróba, az kettőn áll. És ebben az esetben a járművezetőnek létezik a jármű kezelési utasításában előírt teendője.

Előzmény: BigJimmy (1153)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1156

Egy dolog nem valósul meg, és ez a fék önműködése.

 

Ennek fussunk  neki még 1x!

Előzmény: cs1014 (1154)
cs1014 Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1155

Csak várni kellett egy kicsit.

Nem mindenki ér rá naphosszat a neten lógni... :)))

Előzmény: Vendégsín (1150)
cs1014 Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1154

Így van! Ep rendszerrel a dolog mindaddig működni fog, amíg az UIC kábel, és a főlégtartóvezeték csatlakoztatva van, és működik minden.

 

Egy dolog nem valósul meg, és ez a fék önműködése.

 

Sajnos az E.2.-ben semmi sincs az EP fékről, és ez, az ilyen rendszerrel is felszerelt járművek esetén okozhat problémákat. Épp ezért figyelmeztet a teknő tévéjben is a fékes oldalok egy nagy, sárga "Achtung! EP is ein!" felirat.

 

Három sor lenne az egész. Az NBÜ/EP-ről, annak próbájáról összevissza 1 oldal szól az M22-ben. És az már elegendő.

Előzmény: BigJimmy (1153)
BigJimmy Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1153

Az EP-fék attól még működni fog, amíg van a kocsiban elegendő levegő, ráadásként a visszajelző is funkcionál, mert azon a körön meg visszacsapó szelep is van, így a válasz igen, meg fogja tudni tartani a fékpróbát...sajnos...

Előzmény: Törölt nick (1144)
kacsa! Creative Commons License 2011.02.26 0 0 1152
Kár volt megszólalnom :-)
Előzmény: Vendégsín (1148)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.25 0 0 1151

Tud-e a kocsivizsgáló ("szabályszerű") fékpróbát (fékezés, oldás, stb..) végrehajtani ebben az esetben?

 

Ügyes kocsivizsgáló nem lát, nem hall, nem szól. És emléxem valamilyen vásárra, ami nemegyenáll... :-)

Előzmény: Törölt nick (1144)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.25 0 0 1150

Nem nagyon akar érdemi válasz születni...

Előzmény: cs1014 (1149)
cs1014 Creative Commons License 2011.02.25 0 0 1149

10 bar nélkül csalnak a külső fékkijelzők

 

Nem erről van szó. Épp, hogy a főlégtartóvezeték van csatlakoztatva, és a fővezetéket zárhatjuk el, tetszőleges helyen.

Előzmény: kacsa! (1146)
Vendégsín Creative Commons License 2011.02.25 0 0 1148

Hazánkban a Bmx kocsi ilyen ha jól tudom, 10 bar nélkül csalnak a külső fékkijelzők a főkeret alatt.

 

Ez így tulajdonképpen nem igaz! © Dr. Torgyán

Előzmény: kacsa! (1146)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!